Animációs stúdiókLaika StúdióBábként felnőniPernecker Dávid
A
Laika Stúdió stop-motion animációinak gyerekhősei a felnőttek gonosz és ostoba
világa elől saját képzeletükben keresnek menedéket.
Amikor
2005-ben a stop-motion animációs filmeket készítő Laika Stúdió megkezdte
működését, a műformának épp leáldozott az Egyesült Államokban, ami egyet
jelentett a gyurma-animációs Will Vinton Studios bezárásával. Itt
gyakornokoskodott animátorként Travis Knight is, aki a stúdió romjaira építette
fel saját animációs cégét, a Laikát. Ehhez kellett apja is, Phil Knight, a Nike
világmárka alapítóatyja, aki megvette a halódó stúdiót, csak hogy fia azzal
tudjon foglalkozni, amivel szeretne, és amihez ért. Az pedig nem is kérdéses,
hogy miért döglődhetett egy stop-motion gyurmafilmeket gyártó cég egy olyan
korban, amikor a jobb-rosszabb digitális animációkat vászonra álmodó stúdiók a
kreativitást, az innovációt, az eredeti történeteket a könnyű profitnak
alárendelve szülik megállíthatatlanul egyesekből és nullákból épített beszélő
állatos filmjeiket. Míg ezeket a futószalagon készült animációkat – függetlenül
az őket készítő stúdiók stílusjegyeitől – gond nélkül egymásba lehetne vágni,
addig egy évekig készült kézműves Laika-film mérföldekről kiszúrható.
Lelket faragni
A
2009-es, Henry Selick által rendezett Coraline
és a titkos ajtó a rendező animációs klasszikusának, a Karácsonyi lidércnyomásnak (1993) gótikus motívumait,
expresszionista látványelemeit továbbgondolva teremtett olyan varázslatos és
félelmetes birodalmat, melyben a Beetlejuice
(Tim Burton, 1988) tomboló geometrikus formái és szédítő színkontrasztjai
ágyaznak meg a Hanna-Barbera stúdió legjobb figuráit és Dr. Seuss hőseit idéző
aránytalan, groteszk, bizarr karaktereknek. A 2012-es ParaNorman a burtoni esztétikát sutba dobva hozott be olyan
szeretnivaló alakokat a John Carpenter és Sam Raimi horror-birodalmaira
rájátszó világába, akik egyszerre hasonlítanak mikróban olvasztott
Hasbro-játékokra, és félkész, idomtalan köztéri szobrokra. A 2014-es Doboztrollok a csúcsa annak a
folyamatnak, ahogy a Laika kreatívjai meggyalázzák a párhuzamosokat, a létező
szögeket és az ismerős alakokat-formákat. Noha a Doboztrollok helyszíneinek és szereplőinek megvalósításában érződik
a Coraline és a ParaNorman hatása, a film mégis messzemenően torz, sötét, csúnya és
kényelmetlen vizuális világot teremt, melyet hasonlóan rommá stilizált,
beszédesen ocsmány küllemű karakterek töltenek meg. Mintha David Lean, Robert
Wiene, Friedrich Wilhelm Murnau, Jean-Pierre Jeunet és Terry Gilliam elmerült
volna egy-két viktoriánus rémmesében. Míg a számítógépes animációk trendjeivel
ezek a filmek szembehelyezkedtek, addig a 2016-os Kubo és a varázshúrok másként hangsúlyozza a stúdió filmjeire
jellemző büszke vizuális dekadenciát. Knight perfekcionista miniatűr mítoszában
minden körömhegynyi falevél, minden haj- és szőrszál, minden arcrezdülés
élettel teli, a mozgások akadás- és darabosságmentesek, természetesek és ezért
elbizonytalanítanak: mintha digitális animációt látnánk, de mégsem. A varázslatos
epikai helyszínek az origamit, és Kiyoshi Saito minimalista táj- és
épületképeinek dülékenységét, organikusságát és kubizmussal kacérkodó absztrakt
formáit idézik. A közel egy évtized alatt készült Kubo és a varázshúrok a leglátványosabb példája annak, hogy a Laika
animátorai nem puristák, hiszen minden filmjükben fontos szerepet játszanak
digitális megoldások is. Míg azonban a Coraline,
a ParaNorman és a Doboztrollok esetében a karakterek
mimikájának mozgatásában, egyes látványeffektekben, és a bábok „bábságára”
utaló jelek eltüntetésében kimerült a digitális segítség, addig a Kubo és a varázshúrok hatalmasnak tűnő
nyílt terei már komolyabb számítógépes utómunkát igényeltek. A digitális
ugyanakkor az analógot, a stop-motion animációt támogatja, nem írja felül, nem
hazudtolja meg annak plasztikusságát. A számítógépes effektelés a Laika
filmjeiben a kézművességet hangsúlyozza: Kubo olyan vízen hajózik, amit
láthatóan szemeteszsákokból készítettek, noha ezek a zsákok digitális zsákok.
Az azonban csak egy dolog, hogy a Laika filmjei sajátos – színes, sötét, élénk vagy
épp holt – világokat és az animációs trendektől idegen megjelenésű bájos, vagy
épp ijesztő alakokat mozgatnak lenyűgöző precizitással. Az igazi kihívás
ugyanis nem az animálás, hanem az, hogy a néző elsősorban ne a bámulatos
teljesítményt lássa, hanem a történeteket, amiknek át tudja magát adni, amiken
sírni, nevetni, agyalni tud. Olyan figurákat kell írni – és nem csak faragni –,
akiknek fröccsöntött lelkében akkora humánum vagy épp szenny van, hogy attól
nem látjuk a bábmestert. A Laika történetei és figurái ilyenek. A stúdió meséi
és szereplői pedig már a kékhajú Coraline nem mindennapi kalandjától fogva jól
körvonalazható tematikai csomópontokban kapcsolódnak egymáshoz.
Szülők rémvilága
Henry
Selick remekművében – és az annak alapjául szolgáló Neil Gaiman-novellában – az
okos, rátermett, de kissé mogorva és én-központú Coraline igazi kezdő
tinédzserként szembesül a kirekesztettség és az elhagyatottság démonaival.
Kertészeti szakkönyveket író szüleivel a semmi közepére költözik, távol
barátaitól, távol minden szeretettől. Magánya a legszomorúbb társas magány,
amit egy tizenéves el tud képzelni. Szülei vele vannak, de nincsenek sehol.
Munkájukba temetkezve veszik semmibe az ingerszegény szürkeség közepén épült
ház ürességébe lassan belegajduló lányt, aki nem hiába keres menedéket a dühös
testi-lelki elvágyódásban. Jobb szülőket remélve, színesebb életért epedve
fekszik le minden este, mígnem kívánsága teljesül. Egy ugróegér átvezeti egy párhuzamos
világba, ahol „másik” szülei csak érte élnek, ahol a boldogság vibráló színeibe
borul a ház, ahol folyamatosan sütik sülnek. Viszont az itt élők szemgödrében
fekete gombok éktelenkednek a lélek tükrei helyett. Az elkeseredettségéből
született családias talmi dimenzió örökre magának akarja a kékhajú lányt. A
legsúlyosabb Grimm-mesék gyomorszorító fordulataira rímelve válik Coraline
vágyvilága rémálmai territóriumává, ahol a gyilkos és őrült szeretet rádöbbenti
a lányt arra, hogy akárcsak elődeinek – Aliznak és Dorothynak –, neki is
óvatosan kell megfogalmaznia kívánságait. A szülőségükről megfeledkezett szülők
és a túlgondoskodó, szeretetükkel felzabáló „másik” szülők között tévelyegve
bontakozik ki Coraline egzisztenciális válsága, mely a pókszörnnyé változott „másik
anya” legyőzésével, valamint igazi szülei pálfordulásával ér véget és nyit meg
tereket a freudiánus filmelemzéseknek. Nem mintha a pszichoanalitikai
fejtegetések sokat változtatnának azon, hogy Coraline története több millió
tizenéves története.
A holtak között jobb, mint otthon
Ahogy
Coraline, úgy a kis Norman Babcock sem tud egészséges kapcsolatot kialakítani
szüleivel, akik nem szívesen nevelnek fel egy flúgos gyereket. Norman ugyanis
halottakat lát. Chris Butler és Sam Fell filmjének hőse suliba menet kedélyesen
köszönti a betoncsizmás, akasztott, és különböző változatos halálnemekben
elhunytakat, a lelkét szintén kilehelt nagymamájával pedig nap mint nap jókat
beszélget. Az élőkkel viszont nem jön ki, az élők kirekesztik, magányra ítélik
és „betegsége” miatt csesztetik. Igazán félni ebben a gyurmavárosban nem a
hulláktól és szellemektől kell, hanem a csordaszellemben feltüzelt mindennapi
taplóságoktól és a betegek, a különcök, a mások eltaszításától. Normannek
horrorisztikus látomásai vannak, melyekben a város múltbeli vezetői egy
boszorkányt próbálnak elítélni és kivégeztetni. Amikor találkozik a hasonló
halottlátó-képességgel megvert-megáldott nagybátyjával – akit szintén kivetett
magából a kisváros –, kiderül, hogy víziója prófécia: meg kell akadályoznia a
boszorkány szellemének elszabadulását. A nagybácsi ezután agyvérzést kap és
meghal. A ParaNorman száguldó
tempóban darálja az egyre morbidabb és ijesztőbb kalandokat, melyek során
Norman új barátokra lel, zombik elől menekül, továbbá speciális „állapotát” is
megtanulja szeretni és használni abszurd kalandjai során. A másik dimenzióból –
zaklatott belvilágából és az offenzív külvilágból – ő nem megmenekül, mint
Coraline, hanem azt megismerve, működését ki- és felhasználva menti meg azokat,
akik nem hittek benne. Norman elfogadja, hogy nem normális, szembenéz
félelmeivel és kiteljesíti önmagát. A kaotikus, csapzott, de látványos
befejezés után pedig végre Normant is elfogadják olyannak, amilyen – még szülei
is.
Emberek között nehéz emberré válni
A Doboztrollokban a Laika alkotói tovább
boncolgatják a család és a társadalom elnyomó erejének gyermeki képzeletre és
identitásra gyakorolt hatását. Graham Annable és Anthony Stacchi filmjének
főhőse, Eggs, egy szűklátókörű, idegengyűlölő, fasisztoid város szülők nélküli
szülötte. Árva, akit csecsemőkorában mentenek meg és fogadnak maguk közé a föld
alatt élő címbeli trollok, akiket a fehérkalapos – és sajtmegszállott –
városvezetés kíméletlenül démonizált és kiirtásukra egy külön halálosztagot
indított. Eggs – a Laika főhőseivel ellentétben – szerető közegben nő fel, mert
akik szeretik, nem emberek. Doboztrollként él, doboztrollnak hiszi magát, és
ugyanúgy retteg a Roald Dahl művei ihlette, butaságában gonosszá vált város
agyatlan lakóitól, ahogy azok a trolloktól. Amikor azonban egy rosszul sikerült
éjjeli gyűjtögető-akciójuk során a polgármester Coraline-hoz hasonlóan
elhanyagolt lánya rádöbbenti, hogy ő nem troll, felborul az élete. Amit szerető
családi közegnek vélt, az nem az ő világa. Az ő világa ugyanis az, amitől egész
életében félt. Eggs nem kreál magának menedékként képzeletvilágot, és nincs
olyan képessége, amivel túl tud látni az emberek embertelen dimenzióján.
Identitásválsága mégis hasonló ahhoz, amit Coraline és Norman él meg. Ahhoz,
hogy megtalálja igazi szüleit, hogy legyőzze az emberi hülyeséget, a kegyetlen
trollgyilkos-osztagot, úgy kell tennie, mintha ember lenne, azt kell képzelnie, hogy ember – máshogy nem tud
alkalmazkodni fajtársai baromlétéhez. Míg Coraline és Norman egy számukra vonzóbb
fantáziahelyre és mentális állapotba bújtak, addig Eggsnek el kell hagynia az
otthont jelentő közeget és meg kell tanulnia elviselni az otthontalanság
otthonát, és mindazt a szemétséget, amit a rohadt dickensi város gyerekgyűlölő
lakói egymással és a trollokkal tesznek. Városi élete Coraline
rémálom-birodalmát idézi, ahonnan folyamatosan iszkolnia kell meg nem
értettsége miatt. Ugyanolyan sokk éri, mint amilyen a polgármester lányát,
amikor találkozik a „vérszomjas” trollokkal, vagy azokat a trollsintéreket,
akik nem akarják elhinni, hogy történetükben ők antagonisták. A Doboztrollok egy sötét,
egzisztencialista, társadalomkritikus felnövéstörténet, melyben az emberré
válás előtt az emberek fejében kell rendet tennie a főhősnek. Egy olyan
városban, ahol inkább költenek egy hatalmas sajtkorongra, mint egy
gyerekkórházra. A Doboztrollok a Coraline és a ParaNorman morális-szociológiai kiselemzéseinek egyfajta
szellemi-tematikai szintézise, hiszen egy apja által le se sajnált lány segíti
a mássága miatt gyűlölt és megvetett fiút, miközben mindketten a családi békét
kutatják fel egy olyan rendpárti kamu-hierarchikus világban, ahol a felnőtteket
a munka, a rang, az áldott tudatlanság ápolása jobban érdekli a gyerekeknél.
Megbocsátani a családnak
Ahogy
a Coraline és a titkos ajtó, a ParaNorman és a Doboztrollok, úgy Travis Knight első rendezése, a Kubo és a varázshúrok is a gyermek-szülő
viszonyrendszer sötét oldaláról beszél, noha kis félszemű japán mesemondó hőse
már a kezdetektől fogva progresszívebb figura, mint elődei. Kubo szinte
árvaságra kárhoztatva látja el elátkozott édesanyját, akit démoni nagyapja
börtönzött saját elméjébe. A meséit életre keltő varázs-samiszenjét pengető
srác lélekben már felnőttként, önmagát és különleges képességeit ismerve indul
a nagyapja elleni bosszúkalandra, melynek során – ahogy a Laika-filmek
főhőseinek – új társakra lelve kell leküzdenie a gyermekkorát átjáró veszteség,
ármány és magány metaforikus szellemeit. Kubo egy olyan legendát mesél, mely
folyamatosan újra és újraírja magát, és melynek főszereplőjeként meg tud
küzdeni a gyermekkorát megkeserítő rokonságával. A múlt mítoszaival
egybefonódik a képzelet, az ősi történetek a rögtönzött mesékkel, melyek
védőburokként ölelik át az árva fiút. Kubónak ugyanakkor már nem a meg nem értettséggel
és az elhanyagoltsággal kell felvennie a harcot, hanem szülei halálával, a
feldolgozhatatlannak vélt gyásszal, valamint a Doboztrollokban jobban kibontott emberi önzéssel és hatalomvággyal.
A legerősebb fegyver Kubo kezében – mely a Laika filmjeiben először kap
hangsúlyos szerepet – a megbocsátás. A megbocsátás a szeretet legemberibb és
legritkább jele, melynek katartikus ereje a Kubo
és a varázshúrok befejezését felejthetetlenné teszi. Ahogy elődei a
Laika-életműben, Knight filmje is keményen beszél a nagybetűs életről. Nem
magas lóról szónokol didaktikus tündérmese-formában (urambocsá’,
gyerekslágerekkel), hanem költői képekben, az időtlen mesék legszebb nyelvén,
abszurd és komor humorral vázolja fel a nagy büdös helyzetet. A gyermekkor és a
felnövés morális feketelyukakkal és homályzónákkal, szomorú és paralizáló
élményekkel van ugyanis tele, melyek leküzdéséhez hatalmas erőre, szoros
barátságokra, szeretetre és sok fantáziára van szükség. Mindezek nélkül se
Coraline, se Norman, se Eggs, de még Kubo sem tudta volna legyőzni a
tinédzserség nyomorát és a felnőttek ép gyermeki ésszel feldolgozhatatlan
őrültségeit.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 24 átlag: 6.5 |
|
|