FesztiválRotterdamAmerikai tigrisekSzalkai Réka
Idén különös hangsúlyt
kaptak Rotterdamban az amerikai függetlenek és a terrorhullámra reflektáló
francia filmek.
A rotterdami nemzetközi
filmfesztivál a tavalyi igazgatóváltás óta alapvető strukturális változásokon
ment keresztül. A rendezvény fődíjáért, a Tigris-szoborért már tavaly is csak
nyolc film mérettetett meg (a korábbi években kvázi ennek a duplája), s
2017-ben is csak egy alkotás nyerte el e kitüntetést (régebben három művet is
díjaztak). A tigrisfejet idén tényleg a legjobb filmnek ítélték. A dél-indiai Kerala
tartományban játszódó Sexy Durga
igazi helyi produkció. A rendező, Sanal Kumar Sasidharan ugyanis egy dél-indiai
filmes kooperatíva tagja, akik minden igyekezetükkel azon vannak, hogy a
hazájukban oly népszerű Bollywooddal szemben igazi alternatívát nyújtsanak,
illetve, hogy az aktuális, lokális társadalmi problémákról beszéljenek. Többek
közt az észak-indiai hindik és a déli keralaiak közötti ellentétekről, a mai
indiai társadalom brutális szexizmusáról, amellyel szemben a fiatal nők szinte
teljesen védtelenek. A film egyetlen (!) női szereplőjének neve, Durga, a hindu
anyaistennőt, a termékenység és a szexualitás megtestesítőjét idézi. Késő éjszaka
próbál eljutni a vasútállomásra, méghozzá autóstoppal. Ez annak ellenére sem
bizonyul jó ötletnek, hogy vőlegénye is vele van. Ilyen kései órában ugyanis már
csak férfiak róják az utakat, akik igencsak udvariatlan és obszcén megjegyzésekkel
illetik a lányt, még az sem zavarja őket, hogy a barátja is Durgával tart. A
párról idővel az is kiderül, hogy az ország két különböző csücskéből
származnak, ezért sem lehetnek nyíltan egymáséi, s kényszerülnek éjszakai
utazásra, hogy a fővárosban összeházasodhassanak. A Sexy Durga egy pillanatra sem hagyja lankadni a figyelmünket, vajon
eléri-e erőszak nélkül a pár a célját: olyan feszültségtől izzik a film, hogy a
vászon szinte kiég. David Lynch és Kathryn Bigelow is eszünkbe juthat az
egymást követő sávjelzések képéről (Útvesztőben),
illetve a filmben előkerülő félelmetes maszkokról (Holtpont), míg az indiai metálzenekar kísérő zenéje egy teljesen
ismeretlen, új filmes világba is kalauzol minket. Sasidharan előző s egyben
első nagyjátékfilmjében (An Off-Day Game)
mindenféle forgatókönyvtől eltekintett, a Sexy
Durgában pedig már előre meghatározott narratív struktúrát sem használt:
saját bevallása szerint csak letették a kamerát egy olyan helyre, ahol már
számtalan hasonló erőszakos eset megtörtént, csak éppen senki nem beszélt róluk
– járták az éjszakákat a felvevőgéppel, és improvizáltak: az eredmény pedig ez
a végtelenül izgalmas film lett.
*
A Tigris-díjra nevezett
filmek közül csak kettő volt európai, s persze, ha valaki ismeri Rotterdam szokásos
érdeklődését a mellőzöttebb nemzeti filmgyártások iránt, ezzel nem mondtunk
újat. A bolgár-belga együttműködésben készült Light Thereafter egy vizuális művész, Konstantin Bojanov alkotása.
A két főszerepet az ír Barry Keoghan, aki mögött fiatal kora ellenére számos
nagyszerű film és szerep áll, valamint a Nicolas Winding Refn Pusher-trilógiájából is ismerős dán
színészóriás, Kim Bodnia alakítja, ezzel is megalapozva az alkotás nívóját. A
fiatal, autista fiú, Pavel minden csodálata Arnaud-é, a francia festőé, akihez
kalandos úton jut el: míg sajnos az idősebb művész inkább csak kihasználja a
fiú lelkesedését, s igencsak szívtelenül bánik vele. A film különlegessége,
hogy a narráció időben visszafelé halad (bár tegyük hozzá, ez nem akkora
újdonság, a filmtörténet során többször volt már ilyen a nap alatt), illetve,
hogy Bojanov rengeteget dolgozik a megvilágítással: a gyertyák halovány
lángjától az erős, neonfényes hatásokig számos különböző effektus gazdagította
a film képi világát.
A másik európai
érdekesség a Tigris-jelöltek között a holland Daan Bakker Quality Time című alkotása, mely a fesztivál diákzsűrijének is
elnyerte a fődíját. Ez a film öt harminc év körüli férfi mindennapos küzdelmeit
mutatja be, olyan abszurditással, amellyel ritkán találkozunk. Bakker megengedi
magának a luxust, hogy első hőse, Koen történetét, aki addig keveri a sonkát a
tejjel a gyomrában, amíg rettenetesen beteg nem lesz – egy Commodore 64-es
számítógépes program stílusában és formátumában mesélje el. Vagy a negyedik
sztori: Karelt, miután gyerekkorában elrabolják a földönkívüliek, egy éneklő
fenék formáját veszi fel, hogy a szüleit elszórakoztassa, akiket sajnos
nemsokára így is elér a szomorú halál.
Az Egyesült Államokból
érkezett Rotterdamba, egyetlen amerikai Tigris-nevezettként a Columbus, mely ugyan egy jószándékú
alkotás volt, (rendező: a kogonada művésznéven futó ifjú amerikai-koreai
művész), tele építészettel és egy érdekes szerelmi háromszöggel, mégsem hagyott
mély nyomot a nézőben. A cikkünk címében levő amerikai tigrisek tehát inkább a
nyitó- és zárófilmre, valamint a mesterkurzusok tengerentúlról érkező
vendégeire, filmjeire utalnak. A nyitófilm, Janicza Bravo Lemon című alkotása, az amerikai független filmes hagyomány egyik
legügyesebb mai követője. Főhőse egy negyvenes évek elején levő férfi, akit még
a vak barátnője is megcsal, színészi karrierje pedig megfeneklett. Az első
nagyjátékfilmes rendezőnő férje (Brett Gelman) játssza a főszerepet, aki a
forgatókönyv írásában is aktívan részt vett. A solondzi hagyomány, az amerikai
kisváros még kisebb polgárainak már-már szatírába hajló mindennapjainak
ábrázolása nem véletlenül lett a fesztivál nyitófilmje. A záró gálára pedig
Mike Mills 20. századi nők című
alkotását választották, melyet nemrég a budapesti Titanic fesztiválon is
megtekinthettünk. A film fantasztikus színészi alakításokkal örvendeztette meg
a nézőt (Annette Benning, Greta Gerwig, Elle Fanning), ugyanakkor talán kicsit
sok benne a célt nem érő felesleges párbeszéd. A mesterkurzusok meghívottai,
Barry Jenkins és Andrea Arnold voltak. Jenkins egy hónappal rotterdami
fellépése után megnyerte Los Angelesben a legjobb filmnek járó Oscar-díjat a
fekete bőrszín és a homoszexualitás olykor kibékíthetetlen ellentéteit taglaló
drámájával, a Holdfénnyel; Arnold
pedig, noha angol származású, mégis csak Amerikában tudott leforgatni egy olyan
kaliberű zenés road movie-t, mint az American
Honey.
Az újításokra mindig is
fogékony filmfesztivál elkötelezettsége az amerikai film iránt bizonyíték lehet
arra, hogy a tengerentúl mozgóképes termése, legyen az hollywoodi vagy éppen független
film, még mindig a sokszínűség és a kreativitás garanciája – Rotterdamban
biztosan. Európában ilyen diverzitást leginkább a francia filmiparban tapasztalhatunk,
s a hollandok erre is jól ráéreztek: a fesztivál Criss-Cross szekciójában
tizenhárom alkotást mutattak be Franciaországból. A válogatás jelmondata „Gangland,
Copland, Terrorland” (A bandák, zsaruk és a terror földje) volt, utalásként az
utóbbi harminc év francia történelmének erőszakos (terror)cselekményeire,
többek között a nizzai és a párizsi eseményekre is. Itt olyan hiánypótló
alkotásokkal találkozhattunk, mint a francia krimimester, Éric Valette
legutóbbi filmjei, ezek közül a Le
serpent aux mille coupures című thriller rotterdami premierje megelőzte a
hazai bemutatót is. A címben emlegetett sebzett kígyó a történet főhőse: egy
profi bérgyilkos, aki bujdokolni készül, mivel a legutolsó akciója során – amikor
is nem mellesleg egy nemzetközi maffiavezér fiának az életét sikerült kioltania
– maga is megsérült. A család sorsa, ahol egyáltalán nem szívesen látott
vendégként megszáll, jól jelképezi az isten háta mögötti francia vidék
xenofóbiáját: a házigazda ugyanis fekete bőrű, amitől a jóindulatú szomszédok
teljesen elveszítik a fejüket, hol azt festik a házának falára „Halál a
négerekre!”, hol megmérgezik a birkáit, az idegengyűlölő közösség rendőrsége sem
töri magát azon, hogy javítson a helyzeten. Valette egy érdekes, izgalmas
gengsztertörténet ábrázolása mellett híven mutatja be nézőinek azt a hátteret,
melyben a diszkriminált „mások” radikalizálódása is logikus következménynek
tűnhet. A szekció másik kiemelkedő alkotása Mathieu Kassovitz L’ordre et morale (2011) című filmje (Lázadás, tükörfordításban: Rend és erkölcs), melyben Kassovitz
tanúbizonyságát adta, A gyűlölet, A
gyilkos(ok) vagy éppen a Bíbor folyók
után is, hogy nemcsak kiemelkedő színész, de tehetséges rendező is. Eddigi legutolsó
rendezése a francia történelem egy igen sötét pontjára, 1988. április 22-re tér
vissza, amikor is az Új-Kaledóniai gyarmatterületeken a francia katonaság
egyszerűen átveri, majd kegyetlenül kivégzi a tárgyalásra is hajlandó
függetlenségi lázadókat. Kassovitz saját maga játszotta a főszerepet is a
filmben, egy mediátor katonatisztet, akinek a lelkében lezajló belső erkölcsi
küzdelmek híven tükrözik a külvilágban zajló harcokat: fantasztikusan dinamikus
történet, A gyűlölet ritmusát
megidéző elbeszélői keretben.
Akár ebbe a szekcióba
tartozhatott volna, a hazánkban nemrég bemutatott Eközben Párizsban is, Bertrand Bonello megindító drámája egy ifjú
terrorista-csoporttal a főszerepben, melyről a Filmvilág áprilisi számában írt,
illetve Olivier Assayas előadása egy életmű-összefoglaló mesterkurzus során a Carlos című tévésorozatáról, mely a
hetvenes évek hírhedt venezuelai terroristájának életét s „munkásságát” idézte
fel. A részletes francia analízissel szemben idén Kelet-Európából korántsem
vetítettek annyi alkotást, mint az előző években (egy nagyszabású Jan
Němec-retrospektívtől eltekintve). Hogy ezt vehetjük-e jó hírnek, mondván,
nálunk nincs annyi erőszak, mely magára vonná a fesztivál szervezőinek a
figyelmét, egyáltalán nem biztos. Mindenesetre 2017-ben volt hosszú évek óta az
első olyan rotterdami fesztivál, ahol egyáltalán nem szerepelt magyar
játékfilm, még határon túli alkotótól sem. Idén egyedül Varga Noémi a
kommunista Magyarország borzalmait visszaidéző A legvidámabb barakk című rövidfilmje képviselte hazánkat, egy
versenyen kívüli programban.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 15 átlag: 6.93 |
|
|