|
|
MoziÖrök szerelemVajda Judit
Marguerite et Julien –
francia, 2015. Rendezte: Valérie Donzelli. Írta: Valérie Donzelli, Jérémie
Elkaim, Jean Gruault. Kép: Céline Bozon. Szereplők: Anaïs Demoustier (Marguerite), Jérémie Elkaim (Julien). Gyártó:
Rectangle / Wild Bunch. Forgalmazó: Vertigo Média. Feliratos. 105 perc
Miközben a világ még
mindig A sötét ötven árnyalata miatt
őrül meg, a magyar mozikba csendben belopózott egy 2015-ös francia alkotás,
amely jóval zaftosabb szexuális devianciát dolgoz fel, mint a sikerregény
adaptációjában látható ártalmatlan kötözős szex. A 2011-es Szemünk fénye után Valérie Donzelli ismét valós események alapján
dolgozott, ám ezúttal saját élettörténete helyett két XVI–XVII. századi fiatal
nemesről, Julien és Marguerite de Ravalet-ről forgatott, akik a Napkirály
előtti Franciaországban annak ellenére szeretnek egymásba, hogy testvérek.
Ahogy az alkotó előző
művében váratlanul megszólaló narrátorokkal és oda nem illően dalra fakadó
szereplőkkel hökkentette meg a nézőt, úgy mostani filmje sem szokványos
kosztümös dráma: a szereplők modern ruhákat viselnek, és időnként egy
fényképezőgép vagy egy helikopter is felbukkan. Ezekben az anakronizmusokban
lehetetlen nem észre venni, hogy a rendező a mai kornak akar üzenni, amit az is
megerősít, hogy a sztorit keretbe ágyazva adják elő: árva kislányoknak meséli
el egy idősebb társuk. Ugyanez a momentum hívja fel a figyelmet arra, hogy a mű
a társadalmi konvenciók elleni lázadás örök témáján kívül egy nagyon aktuális
problémát kíván ábrázolni: a nőkkel való egyenlőtlen bánásmódot. A plátói
testvérszerelemből kifejlődő incesztus beszédes szimbólumnak bizonyul, mivel
nem csak századokkal ezelőtt váltott ki szélsőséges reakciót – ma is tabunak
számít. Ahogy más tekintetben sem változott semmi: mikor lenne aktuálisabb a
tanulás lehetőségétől megfosztott, erőszakkal férjhez kényszerített nemeslány
meséje, mint amikor a nők még a fejlett nyugaton is azért vonulnak utcára, hogy
a férfiakkal egyenlőkként fogadják el őket? A kényes téma érzékeny, finoman
visszafogott ábrázolása is arra utal, hogy Donzellinek a polgárpukkasztásnál
jóval több volt a célja.
Cikk értékelése: |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | szavazat: 2 átlag: 7.5 |
 |
|
|
|