Magyar MűhelyBeszélgetés Ráduly GyörggyelFilmes múltunk jövőjeSzekfü András
A megújuló Magyar Nemzeti Filmarchívum igazgatója a
korszerű nyugat-európai archívumi gyakorlatot kívánja meghonosítani Magyarországon.
Ráduly György az elmúlt tizenhárom évben forgalmazóként,
DVD kiadóként és producerként dolgozott Franciaországban. 2007 és 2012 között munkatársaival
több dokumentumfilmet is készítettek a francia televíziónak. 2004-től Szabó István,
Tarr Béla, Mészáros Márta filmjeit adták ki, Makk Károlytól a Szerelem jelent meg. Krzysztof Zanussi
és más lengyel rendezők filmjeit is népszerűsítették.
*
Hogyan került
Franciaországba?
1996-ban egy francia állami ösztöndíjjal kerültem
Franciaországba, közgazdasági tanulmányokat folytattam. 2000-ben diplomáztam,
közgazdász főiskolai végzettségem van. 2000 és 2004 között francia-magyar
külkereskedői munkát folytattam, de ennek még nem volt köze a filmhez.
Filmrajongó voltam, a franciák amateur-t
mondanak, aki valaminek a szerelmese.
2004-ben a sors hozott össze a Clavis Films nevű céggel,
akik akkor kezdtek el kelet-európai, de főleg magyar filmek DVD-kiadásával is
foglalkozni. Egy hirdetésben magyarul beszélő, a klasszikus filmeket ismerő
fiatal munkatársakat kerestek.
Rögtön utána néztem az interneten, hogy mi ez a vállalat.
Ez egy nagy múltú cég volt, 1958-ban alapította egy Lucy Ulrich nevű
producernő, akinek az első munkája Armand Gatti filmje, a L’enclos (Bekerítve, 1961), ez volt az első
francia nagyjátékfilm a koncentrációs táborok világáról. Később a Clavis Films
Julien Pappéhoz került, aki a filmtrükkök és a filmrestaurálás klasszikusa
volt. Ahogy megláttam ezeket az információkat a Clavis Films-ről, rögtön náluk
akartam dolgozni. Ma Simon Sándor a tulajdonosa a cégnek, aki a hetvenes
években Halász Péter lakásszínházában játszott, és 1980-ban hagyta el az
országot.
Felvettek, elkezdtük csinálni, különböző
filmfesztiválokat szerveztünk, párizsi és vidéki eseményeket a filmek körül,
aztán évek alatt kialakítottuk azt a franciaországi szakmai kapcsolatrendszert,
amelynek segítségével egyre hatékonyabban tudtuk ezeket a filmeket terjeszteni
az országon belül. 2010-ben létrehoztunk egy mozitermet a párizsi Magyar
Intézet alagsorában, ami jelenleg is egy működő vetítőterem.
2014 tájékán úgy tűnt, hogy a magyar filmklasszikusokat
ismét forgalomba lehet hozni, és akkor a MaNDÁ-tól vásároltunk filmjogokat. 2014-15-ben
már tucatnál több magyar filmet jelentettünk meg. 2015-ben egy nagyon érdekes
dolog történt: a Szegénylegények
ötvenedik évfordulója alkalmából az az ötletünk támadt, hogy Jancsó Miklóstól
megjelentetünk egy nagyobb DVD kiadványt, illetve megpróbáljuk a Szegénylegények digitálisan restaurált
kópiáját Franciaországban a mozikban forgalmazni. Abban az évben a Filmunió ezt
a restaurált verziót ajánlotta a cannes-i filmfesztivál klasszikus szekciójába.
Mi ezt azzal támogattuk meg Cannes-ban, hogy vállaljuk a film további
moziforgalmazását, ami lényeges szempont volt a cannes-i programtervezők
számára. Ők szeretik azokat a filmeket beválogatni, amelyeknek lesz utóélete. A
Cinémathèque Française-zel tárgyaltunk egy Jancsó életmű retrospektíva
megrendezéséről, és elkezdtünk ezen közösen dolgozni. A kópiákat a MaNDA
bocsátotta rendelkezésre, de a franciaországi promócióban, a filmek
feliratozásában, az események megszervezésében a Clavis Filmmel vettünk részt.
A tíz lemezes Jancsó DVD-t az eseménnyel egyidőben kellett kihozni. Egy hónapon
keresztül vetített a Cinémathèque Française Jancsó-filmeket, húsznál több játék-,
rövid- és dokumentumfilmet.
Tehát ez jóval több
film volt, mint ami a DVD kiadványba bekerült…
Jóval több, ez egy nagyon gazdag válogatás volt, és a
látogatottsága is elérte a tízezer főt, ami jelentős, a Cinémathèque is nagyon
meg volt elégedve. Ráadásul pont ebben az időben jelent meg (tőlünk
függetlenül) Emile Breton Jancsó-monográfiája (Miklos Jancso : Une
histoire hongroise) – a rendezvény és a könyv promóciója segítette egymást.
Sikerült a felújított Szegénylegényeket
a francia mozikba is eljuttatni, Párizs mellett több vidéki városban is voltak
vetítések. Ahhoz képest, hogy ez egy 1965-ös, fekete-fehér, magyar film, az
elért 5000 néző szép eredménynek számít.
Ez volt a munkánk! Egy speciális, szűk piaci résben
dolgoztunk, folyamatosan együtt kellett dolgozni az alkotókkal, elmenni a
közönséghez, a filmeket folyamatosan kísérni az életútjukon, és mindezt persze
nagy örömmel tettük. Nem nagyon tudtuk volna megengedni magunknak azt a luxust,
hogy egy nagyobb összegű marketinggel, távirányítással végezzük a forgalmazást.
Összesen most már 45 magyar film van a Clavis katalógusában.
A tavalyi évben a DVD kiadás mellett majdnem ugyanekkora
eseményt sikerült Makk Károly filmje, a felújított Szerelem köré szerveznünk.
Ezek valóban szép
eredmények. És ekkor Ön látott egy másik hirdetést?
A Szerelem
cannes-i vetítése idején elkezdtünk beszélgetni a Magyar Nemzeti Filmalap
vezérigazgatójával, Havas Ágnessel arról, hogy az akkor még MaNDA néven futó
Magyar Nemzeti Filmarchívum korszerűsítésére, nemzetközi promóciójára milyen
ötletek lehetnek. Szeptember elején felkért engem arra, hogy az ezzel
kapcsolatos gondolataimat vessem papírra, segítsek neki egy olyan tervet
megírni, ami a Filmarchívum átszervezését, a Filmalap struktúrájába
integrálását, a Filmarchívum modernizálását célozza. Elkészítettem ezt a
dolgozatot, amelynek a stratégiai része négy alapvető pillérre épült. Az első a
gyűjteményi tevékenység fenntartása és kibővítése, a második egy hosszútávú film
digitalizálási és restaurálási program beindítása, a harmadik volt az
üzletfejlesztés, a belföldi és a külföldi terjesztés élénkítése, a negyedik
pont pedig az oktatási terület újraélesztése. Ebben még nem volt költségvetés,
ez egy elvi tervezés volt. Az elmúlt tizenhárom év tapasztalatai alapján írtam,
bemutattam, hogy ez hogyan működik Franciaországban, hogyan működik Angliában,
Hollandiában. Arról szólt, hogy a magyar nemzeti filmvagyont hogyan lehet a
leghatékonyabban eljuttatni a közönséghez, illetve hogyan lehet ezeknek a
hosszú távú megőrzését biztosítani, korszerűen.
Májusban a budapesti Francia Intézetben Kerékgyártó
Yvonne-nal közösen megszerveztünk egy nemzetközi konferenciát, ahol
egybevetettük a magyar, a francia és a holland tapasztalatokat.
A dolgozat leadása után a konkrét tervezésbe
bekapcsolódott a MaNDA két munkatársa is. Fazekas Eszter a filmrestaurálásra
vonatkozóan és Kurutz Márton a gyűjteményi munkával kapcsolatban tettek konkrét
javaslatokat. Decemberben Párizsban dolgoztam a Szerelem mozibemutatójának
előkészítésén, amikor megjelent egy kormányhatározat arról, hogy a tervezetet a
Minisztérium elfogadta és a Filmarchívum a Filmalap részeként fog tovább
működni. Ez azt jelentette, hogy az általunk megírt tervhez megfelelő forrásokat
fognak rendelkezésre bocsátani. A végleges költségvetés 2017-re 806 millió
forint. Ebből 300 milliót ítéltek meg a digitalizálásra és filmrestaurálásra.
Mi változik és mi
folytatódik a MaNDA eddigi tevékenységeiből és szerkezeti felépítéséből?Az
elmúlt években a MaNDÁ-ból hallatlan ambíciózus terveket hallottunk a teljes
magyar kulturális örökség digitalizációjáról, és mintha ennek csak egy apró
függeléke lett volna a filmarchívum. A neve is ezt mutatta:Magyar Nemzeti
Digitális Archívum és Filmintézet.
Én is figyelemmel kísértem ezt az elmúlt öt évet és
tudom, hogy az „és Filmintézet” jutott csak a filmekre. A MaNDA korábbi
tevékenységeit három utódintézmény viszi tovább. Minden, ami a kulturális
értékek digitalizációja, az Országos Széchényi Könyvtárban folytatódik. Az ózdi
élménypark üzemeltetése a Forum Hungaricum nevű, állami tulajdonban lévő kft.
feladata lesz. Az idén hatvan éves filmarchívum tevékenységei, személyi
állománya és infrastruktúrája Magyar Nemzeti Filmarchívum néven a Magyar
Nemzeti Filmalap egyik igazgatóságaként működik tovább.
Az Ön terveinek első
pontja a gyűjteményi tevékenység. Van a múltbeli filmek állománya, néha még ez
is örvendetesen gyarapszik, elveszettnek hitt filmek kerülnek meg, és vannak az
új filmek. A mai, piacgazdasági körülmények között és a digitalizált technika
mellett mi itt az archívum feladata?
A rendelet értelmében a Filmarchívum gyűjti az összes,
részben vagy egészben Magyarországon gyártott és Magyarországon forgalomba
került filmek kötelespéldányait. Ezek kizárólag megőrzésre kerülnek ide,
forgalmazási joga hozzájuk a Filmarchívumnak nincsen. Kutatás céljára
megmutathatjuk a kópiákat a kutatók számára.
Hogy néz ki ma
fizikailag egy kötelespéldány?
Ami 35 mm-es filmre készül, abból kapunk egy teljes
kópiát. Ami digitálisan készül abból LTO szalagon vagy DCP-vel kapunk példányt.
Kialakult gyakorlat van az elektronikus formájú kötelespéldányok befogadására.
Mit lehet fejleszteni
a gyűjteményi tevékenységen?
A múltbeli állomány is bővül, és nem is olyan szerény mértékben.
Külföldről kerülnek elő elveszettnek hitt magyar némafilmek. De Magyarországon
is számos olyan intézmény van, amelyik tárol korábban ott készült filmeket. Ilyen
volt például a KözDok gyűjteménye, vagy a MAHIR reklámfilmjei. Mivel ezekkel ma
már senki nem tud mit kezdeni, bekerülnek az archívumba megőrzésre és
feldolgozásra. Ez a dokumentumfilmekből, híradókból, ipari filmekből, reklám és
oktatófilmekből összegyűlt állomány elképesztően nagy, a feldolgozása
folyamatos, állandó munka. Ezek a filmek rendkívül fontos kordokumentumok, ezek
alapján bepillantást nyerhetünk abba, hogy milyen fejlettségi szinten voltak az
egyes vállalatok bizonyos korszakokban, milyen munkaszervezés mellett
dolgoztak, illetve hogyan éltek az emberek a korábbi évtizedekben.
Ma is kerülnek elő
ilyen gyűjtemények?
Hogyne. Például a Közlekedési Múzeum átalakulása miatt
hozzánk került a filmgyűjteményük. Ez ott évtizedekig érintetlenül állt a
raktárban, most bekerült ide, és az archivátor kollégáim dolgoznak rajta.
Megtekintik, adatbázisban rögzítik a filmek jellemzőit, mind a tartalomra, mind
pedig a hordozó állapotára vonatkozó információkat, amelyek révén az állomány a
továbbiakban kutatható lesz. Ez jelenleg a fizikai példány kutathatóságát
jelenti, hiszen többnyire filmekről beszélünk. Nagyon sok filmkészítő produkció
keres részleteket, snitteket az ilyen filmekből, ezt ma nem egyszerű intézni.
Az állománynak talán negyede van digitalizálva. A teljeskörű digitalizáció révén
felgyorsulhat az állomány bemutatása a közönségnek és a szakmai hasznosítás is.
Ehhez egy médiaszerver és egy nagykapacitású szalagos tárolórendszer kiépítése
szükséges. Ezzel teljesül a biztonságos megőrzés, és megvalósulhat egy gyors,
online hozzáférés a közönségnek, a kutatóknak és az üzleti partnereknek.
A feldolgozásra váró filmes anyagban még rengeteg meglepetésre
bukkanhatunk, aminek bizonyítéka a pár héttel ezelőtt Amszterdamban megtalált Munkászubbony című némafilm, ami az
egyetlen olyan film, amelyben Hegedűs Gyula játékát láthatjuk. Ennek a hazahozatala
folyamatban van, digitálisan fel fogjuk újítani. Az utolsó hajnal Kertész Mihálytól szintén az amszterdami
filmmúzeumban van. A világszerte zajló digitalizációs folyamat egyben azt is
jelenti, hogy most van lehetőség arra, hogy az évtizedek óta a raktárakban
porosodó filmeket újra elővegyük, belenézzünk, és néha hihetetlen ritkaságokat
találjunk. Most decemberben a Magyar Nemzeti Múzeum és a mi munkatársaink,
együttműködve aprólékosan feldolgozták a IV. Károly (az utolsó magyar király)
1916-os koronázásán készült filmfelvételeket. Ennek során kockáról-kockára
beazonosították az ünnepség résztvevőit, politikusokat, az arisztokrácia
képviselőit, a kulturális élet szereplőit, előkelőségeket. Az egyik felvételen
még Kertész Mihály is látható, belenéz a kamerába. Gyönyörű kutatói munka
ezeket feltárni, és egyre több ilyen felfedezés várható.
Hogyan alakul az
archívum kutatói állománya?
Sokan vannak körünkben, akik 20-30 éve dolgoznak itt. Az
ő lelkesedésük és szakmai elkötelezettségük az intézmény túlélését és jelenlegi
szakmai kompetenciáját is jelenti. Ez a szíve a Filmarchívumnak. Azok a
munkatársak, akik ma a Filmarchívumban dolgoznak, képzett filmtörténészek,
jelentős szakmai múlttal. Az elmúlt húsz évben voltak olyan nagyon jelentős
szakemberek, akik vagy nyugdíjba mentek…
… vagy nyugdíjba
küldték őket…
… vagy különböző okoknál fogva eltávoztak az archívumból,
de ennek ellenére ma is van egy szakmailag kompetens munkacsoport, akik a
gyűjteményi ügyekkel hatékonyan és megfelelően tudnak foglalkozni. Folyamatosan
dolgozzák fel a filmeket, a filmraktár szakszerűen működik…
Nem hiszem, hogy ebben
nézetkülönbség lenne köztünk. Én csak arra utaltam, hogy az intézmény
filmtörténész és filmtudományi kutatói állománya az utóbbi két-három évtizedben
folyamatosan csökkent, és ma már az ilyen kutatási és publikációs tevékenység
áthelyeződött az egyetemekre.
Ebben teljesen igaza van, és azt gondolom, hogy ezzel az
egyetemi kutatói kapacitással nekünk együtt kell dolgozni. Ezt a munkát már el
is kezdtem, januárban az első dolgom volt, hogy felvettem a felsőoktatási
intézményekkel a kapcsolatot. Nemcsak az elméleti oktatás egyetemeivel, hanem
például a vizuális művészettel foglalkozó MOMÉ-val is (Moholy-Nagy Művészeti
Egyetem), hiszen nekünk többféle kompetenciára van ma szükségünk.
Nézzük akkor az
oktatási területet…
Az oktatási területtel mostantól fogva Muszatics Péter
foglalkozik nálunk, aki többek között a miskolci CineFest kurátoraként is
ismert. Be akarunk indítani egy olyan továbbképzési programot, amellyel
biztosíthatjuk az utánpótlást a filmtörténész-archivátor szakmában. Nemcsak
nekünk, de a filmszakmának és a televízióknak is szükségük van ilyen képzettségű
munkaerőre. Ha ehhez a képzéshez vissza tudnánk csalogatni azok közül, akik
elmentek tőlünk, az csodálatos dolog lenne. A nagy öregek tapasztalatára
szükségünk van ahhoz, hogy az új generációt felkészítsük. Teljesen saját
keretek közt ezt sem tudjuk megvalósítani, de együttműködések keretében igen.
A másik ilyen fontos terület a restaurátorok képzése.
Várunk olyan végzetteket a rokon felsőoktatási intézményekből, akik az új
technológiák iránt nyitottak, akik részt tudnak venni a régi filmkópiák digitalizálásában
és restaurálásában, fényelésében, azaz akik tehetségükkel és hozzáértésükkel
hozzá tudnak járulni, hogy ezeket a filmeket új köntösben tárjuk a magyar közönség
és a nagyvilág elé. Mi nem oktatási intézmény vagyunk, viszont szeretnénk hozzásegíteni
azokat az oktatási intézményeket, amelyekben megvan a hajlandóság erre, hogy
használják az archívum eszközeit, kapacitását, kinyitjuk az ajtókat.
A legnagyobb feladat, ahol a legtöbb a buktató, az
egyetemes filmkultúra visszavezetése a magyar közoktatási rendszerbe. A
filmoktatásnak vannak évtizedes hagyományai, sok iskolában ma is folyik, de
valahogy kikerült a fősodorból. Javaslatot fogunk készíteni a felélesztésére.
Korábban ennek az
intézménynek igen jelentős kiadói tevékenysége is volt, könyvek és folyóiratok
jelentek meg. A könyvkiadás az elmúlt évtizedben szinte nullára zsugorodott, a
Filmkultúra folyóirat papíron megszűnt és az online változat is csak vegetál.
Milyen saját vagy kooperációs terveik vannak a kiadói tevékenység területén?
A motorja szeretnénk lenni ennek a tevékenységnek, a
könyvkiadókkal való együttműködés keretében. Akár kettős kiadójú, közös
sorozatokkal, ez szerepel a terveinkben. A Filmkultúra olyan folyóirat, amely
szervesen a Filmarchívumhoz kötődik, és ezt így is szeretnénk folytatni. Tartalmilag
mindenképpen meg kell újulnia, ehhez kellenek szerzők, együttműködő partnerek,
ez súlyosan, kiemelt helyen szerepel az intézet tervei között. Azt még nem
tudom megmondani, hogy papíron is meg kell-e jelennie, de az online megjelenés
megújítását már elkezdtük.
A Filmarchívumnak készül egy integrált weboldala. A MaNDA
féltucat különböző oldalon jelent meg, mi ezt integráljuk, egységes rendbe
foglaljuk. A Filmkultúra önállóságát viszont megőrizzük. A Filmalappal való
előkészítő megbeszélések egyik legfontosabb témája volt, hogy mit fogunk
csinálni a Filmkultúrával. Nem volt félreértés közöttünk abban, hogy a
Filmkultúrának tovább kell élnie. Emellett az összes eddigi, papíron megjelent
számot digitalizálva online hozzáférhetővé és kereshetővé tesszük, ami egy
óriási kincsesház.
A lelkes, szakértő kollégáknak hála az elmúlt években is
rengeteg állományt digitalizáltak, hihetetlen adatbázisok jöttek létre házon
belül. A külső felhasználó, szakember vagy érdeklődő laikus ebből eddig semmit
nem tudott használni. Ezt meg fogjuk változtatni, és sokkal szélesebb körben
tesszük kutathatóvá az adatbázisainkat.
Filmklubok és
művészmozik – lesz nekik közvetlen kapcsolatuk a megújuló Filmarchívummal?
A filmklubok és artmozik eddig is kapcsolatban voltak az
archívummal, hiszen a filmes örökség eddig is leginkább az archívumon keresztül
volt elérhető. Ezt a kapcsolatot fenntartjuk és erősítjük. Ugyanakkor keressük
az együttműködést olyan vállalkozó szellemű forgalmazó cégekkel is, amelyek a
felújított filmklasszikusokat moziforgalmazásba is ki merik vinni. Már vannak
jelentkezők, ebben az évben két-három kiemelt magyar felújított filmalkotást
országosan fognak mozikban forgalmazni. Nyilván elsősorban a szórakoztató
filmek érdeklik a forgalmazókat, mint A
tanú vagy a Macskafogó, de szó
esett a Körhinta és a Szegénylegények moziforgalmazásáról is.
Lesz-e az archívumnak
saját mozija?
Átmeneti időszakban vagyunk, keressük azt a partner
mozit, amelyikkel a budapesti belvárosi vetítéseket újra tudjuk indítani. A fő
csapásirány egy budapesti „cinémathèque”, vagy úgymond filmtörténeti központ,
filmmúzeum létrehozása. Szeretnénk egy budapesti központi helyen egy filmes
intézményt létrehozni, ahol korszerű mozitermekben láthatja a magyar közönség a
magyar és az egyetemes filmtörténet alkotásait. Korszerű médiatárat,
rendezvényi helyiségeket, kiállítóteret, könyv és videóárusítást tervezünk.
Tehát azt, amit Párizsban a Cinémathèque Française, Amszterdamban az Eye,
Londonban a BFI South Bank nyújt az ottaniaknak. Ezek a példaképeink. Ha nem is
tudjuk azonnal mindazt és ugyanúgy nyújtani, mint ők, de funkciójában egy
független belvárosi találkozóhelyet szeretnénk, ahol kutatóterem is működik,
tehát egy komplex intézmény a cél. Ma még nem tudom megmondani, hogy ez mikor
fog megvalósulni, de meg fog.
Az archívum könyvtára
tulajdonképpen irattár, kézirattár is. Lát-e Ön lehetőséget arra, hogy
rendszeresen begyűjtsék a magyar film nagy alkotóinak kéziratait, levelezését,
hagyatékait?
Ez egy érzékeny feladat, örökösökkel tárgyalni, az
anyagot feldolgozni… A hajlandóságunk megvan rá, a többi az erőforrások
kérdése. Megfontoljuk, igyekszünk.
A külföldi
filmintézetekben izgalmas részterület a saját filmek készítése. Van, ahol
foglalkoznak ezzel, van ahol nem. Különleges művészi kísérletek készülnek így,
vagy olyan filmek, melyekre a filmipar nem vállalkozik. Önök terveznek
valamilyen filmgyártási aktivitást?
Január elsejétől a Filmarchívum a Filmalap felügyelete
alatt, annak igazgatóságaként működik. A Filmalap a szerteágazó filmszakmai
tevékenységek – köztük a filmgyártás – támogatója. Az intézmény maga, így a
Filmarchívum igazgatóság sem filmgyártó. Ötletekkel, inspirációval, szakmai
segítséggel részt tudunk venni bizonyos filmtervek megvalósításában.
Ön egy igazi mozis
lelkesedésével áll a feladatához. Ugyanakkor nagyon sok olvasónk azt fogja
mondani, hogy ez egy korszerűtlen felfogás, a mai fiatalok nem járnak moziba,
már tévét se néznek, már számítógépet se néznek, csak a kis okostelefonokon
letöltenek félperces videóvicceket… Hogyan látja ön a kapcsolatteremtést a
hagyományos mozitól a kis digitális játszmákig terjedő térben? Hogyan tudnak
nyitni azok felé a fiatalok felé, akik csak nyomkodják a mobiljukat?
Ez egy óriási kihívás ma a világ minden országában. A
mozi hanyatlása azonban egy bizonyos ponton lassulni kezdett, ma is lassulóban
van, ami már bizalommal tölti el az embert, hogy ez a hanyatlás meg is
torpanhat. A mozi korábbi hegemóniája nem fog visszatérni, de a létjogosultsága
megmarad. A filmkultúra terjesztéséhez alapvetően szükségünk van a
mozitermekre. A digitálisan felújított régi filmeknek világszerte szélesedő
piaca van. Divatba jöttek a régi filmsikerek, amelyek már bizonyítottak. A
közönségépítésnek rengeteg technikája van, ezeket a régi filmekre is alkalmazni
kell. A közösségteremtő erő, az itt és most ereje, az eseményközpontúság – ezek
mind-mind olyan tényezők, amelyeket integrálnunk kell a stratégiánkba. A
közösségi média használata… Amióta januárban elkezdtük a közös munkát a
kollégákkal, hetente többször is jelentkezünk hírekkel a saját munkánkról és a
nagyvilág filmjeiről. Ezzel kontextusba is helyezzük a magyar filmet, újra
érdekessé tesszük a hazai nézők számára. Senki nem tud kizárólag a
kultúrmisszióból élni, együtt kell élnünk a piacgazdasággal. A sikerfilm
bevételével segítjük a rétegfilm bemutatását.
Ha a vizuális kultúra terjesztését minél szélesebb körben
végzik, nemcsak a fővárosban, hanem országosan, művészeti központok,
kultúrházak, iskolák, akkor ez a vizuális kultúra nagyon könnyen terjedhet. Az
online tartalmak terjesztésétől nem kell félnünk. A figyelem felkeltésére
használnunk kell a hatásos filmrészleteket, a kreatív, olykor humoros
montázsokat. Ez működik Franciaországban, Németországban, Angliában. Én ezzel
foglalkoztam az elmúlt tizenhárom évben. Hiszem, hogy Magyarországon is működni
fog.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 4 átlag: 6.75 |
|
|