Film és irodalomBergman tükörképeiÉlet és műMurai András
Az adaptáció problémáit
nem egyszerűsíti, sokkal inkább hatványozza, ha egy rendező, mint Ingmar
Bergman – prózában, önéletírásban, naplóban is megörökített – szövevényes magánéletét
próbálja filmre vinni.
Az Ingmar Bergmanról
idős korában, majd halála után készült művek azt mutatják, hogy a rendező személyisége
legalább olyan érdekes téma, mint a mozi- és tévéfilmek, amiket ötven éven át készített.
A róla szóló regényekben, dokumentumfilmekben, naplókban és levelezésekben filmjei
csak kísérő jelenségei a kivételesen mozgalmas életnek – itt a művész és élete
válik művé. Legutóbb Bergman legkisebb lánya idézte meg A nyugtalanok című önéletrajzi regényében az Apa és az Anya (Liv
Ullmann) alakját. Linn Ullmann tudja, mi a dolga egy Bergmannak, ha alkotó
emberként saját magát akarja megérteni: a szülők történetébe ágyazva kell az önvizsgálatnak
megtörténnie. Ő is, akárcsak Bergman kitűnő prózáiban, A legjobb szándékokban, az Öt
vallomásban, vagy a Vasárnapi
gyerekekben, a szülők kapcsolatára, döntéseik motivációira kíváncsi. Mondhatni,
lánya átvette a családállítás stafétáját apjától.
A szerző élete
A szerző és a magánember
viszonya érdekes fordulatot vett a Bergman-értelmezésekben. Bergman úgy vált
szerzői filmessé, hogy személyes élményeit általános érvényű üzenetté tudta
alakítani és jellegzetes bergmani képekbe sűríteni. Azonban a szerző mögött a
magánéleti válságokkal küzdő ember csak jóval később, lényegében pályája végén,
a mozifilmek készítésének befejezését követően vált - főleg önéletrajzainak
köszönhetően – tetten érhetővé. Később egyre többen foglalkoztak Bergman
személyes életével, volt, aki a szerelmi levelezésüket tette közzé (Kabi
Laretei: Hová tűnt az a nagy szerelem?),
volt aki Liv Ullmannal való legendás szerelméről készített szentimentális
dokumentumfilmet (Dheeraj Akolkar: Liv és
Ingmar), volt, aki bulvársajtóba illő történettel állt elő Bergman
származását illetően (Veronica Ralston: A
szerelemgyerek és a csere). A filmrendező életművét áttekintő szakkönyvek
egy részét is meghatározta Bergman magánéletének feltárulkozása. Jól ismert
eljárás a művészettörténetben, mikor a biográfiai elemek kerülnek összefüggésbe
az alkotásokkal, abból kiindulva, hogy az életmű értelmezhető az életrajz
alapján. Így jár el például Geoffry Macnab 2012-es Ingmar Bergman: the Life and Films of the Last Great European Director
című könyvében, ahol többek között a színésznőihez fűződő viszonya alapján
magyarázza a Bergman-filmeket. Élet és mű, nők és filmek összefüggését maga
Bergman is megerősíti, részben önéletrajzaiban, de akkor is, mikor lányának azt
vallja: „Azt hiszem, a pályafutásom nagy része arról szólt, hogy roppantul
odavoltam a nőkért.” A nyugtalanok azonban
nem elsősorban a világhírű filmrendezőről szól, hanem az Apáról, aki egyúttal
világhírű filmrendező. Linn Ullmann könyvében sem Bergman, sem Liv Ullmann
nevét nem írja le, így felerősödik a személyes viszony szüleihez, ugyanakkor
pontosan tudjuk, világhírű művészek és gyermekük történetéről olvasunk. A nyugtalanoknak egyszerre témája a
gyerek és kamaszkori „én” vizsgálata az apa-anya-gyermek viszonyrendszerében,
az öregség, és az önmeghatározás problémája. Ebben a nagyon személyes, és az
olvasót magával ragadó könyvben mégis külön izgalmat jelenthetnek a Bergman
filmeket jól ismerők számára a filmrendező halála előtti gondolatai. A mozaikos
szerkezet vissza-visszatérő részei ugyanis Ullmann 2007 tavaszán apjával folytatott
és diktafonra rögzített beszélgetései arról a munkáról (ahogy Bergman hívja), amit az öregedés jelent. A rövid,
akadozó párbeszédek alapján óhatatlanul szembe helyezzük a szerzői filmes
Bergmant a hús-vér emberrel, aki élete végén átértékeli munkáinak néhány motívumát.
Közismert például, hogy a halál a Bergman filmek egyik központi témája, amit
nem is egyszer megszemélyesített (A
hetedik pecsét, 1956, Dúl-fúl, és
elnémul, 1996), hogy szereplői szembe nézhessenek az elképzelhetetlennel. 2007-ben
lánya kérdésére erről azt mondja, „valójában elég kevéssé foglalkoztatott a
halál.” Valószínűleg nem feledékenységről van szó, hiszen úgy folytatja, a
halál, mint fantáziálás érdekelte, de soha nem vette komolyan. Filmjeit nézve
azonban ellenkező benyomásunk lehet: szereplői számára a halál a félelem és az
élet értelmetlenségének állandó forrása.
Naplók és önéletrajzok
Ingmar Bergman több
alkalommal, eltérő műfajokban és különböző nézőpontokból írta meg önmaga életét.
A Laterna magicában az élet-események
szervezik az életút konstrukcióját, amelynek során szóba kerülnek természetesen
a rendezések is. A Képekben fordított
az eljárás, itt a filmek a csomópontok, és a művek önértelmezése során idézi
fel keletkezésük körülményeit, ami elválaszthatatlan Bergman zaklatott
magánéletétől. Ez a két könyv jelentősen hozzásegítette a nézőket és
kritikusokat az életmű újragondolásában, abban, hogy Bergmant ne elvont
filozófus-rendezőként közelítsék meg, mint tették elemzői a hatvanas évektől
több évtizeden át, hanem a magánéleti válságait filmekben feldolgozó, az
alkotást önterápiának tekintő művésznek. Ha nem is ennyire közvetlenül, de a szüleit
középpontba állító drámáit, kisregényeit is tekinthetjük a nyilvánosság előtt
kibomló önéletrajz építőköveinek. Különösen, ahol gyerekkori önmagát is
megjeleníti, mint az apával eltöltött egy nap történetét precíz részletességgel
leíró Vasárnapi gyerekek, és az anya
házasságon kívüli szerelmét elbeszélő Öt
vallomás. Mindkettőben meghatározó a kisfiú Ingmar nézőpontja, ezen
keresztül látjuk a hirtelen haragú és sértődékeny apát, és a verekedésig fajuló
civakodásukkal a családi biztonságot darabokra törő szülőket.
A Bergman-család több tagja
megszállott naplóíró volt, habár nem azonos módon rögzítették életük
eseményeit. Az anya, Karin még a családi nyilvánosság előtt is eltitkolt érzéseit
írta le évtizedeken keresztül. Ezt többek között a Vasárnapi gyerekeknek abból a jelenetéből tudhatjuk, mikor felesége
halála után a naplókat az apa, Erik Bergman olvassa, próbálja a rövidítéseket
dekódolni, és megérteni, ki volt ez az ember, akivel az életét leélte. Személyes-
és munkanaplót írt szinte egész életében a rendező Bergman is, sőt a Bergmanok
naplóiból könyv is született. A Három
napló Ingrid, Ingmar, és közös gyermekük, Maria feljegyzései Ingrid
betegségéről és haláláról. Szikár könyv, itt a naplók a hétköznapok és a beteg
halálhoz vezető útjának puritán dokumentálásai.
Bergmannak az írás
létszükséglet. Érzéseinek szavakká formálása, az önmeghatározás iránti vágy
öregségében sem hagyott alább. A
nyugtalanokból megtudhatjuk, hogy hálószobája falára és az éjjeliszekrényre
is írt, szavakat, rövid mondatokat jegyzett fel félelmeiről, vagy, ahogy
Bergman nevezte, démonairól.
Apa – Anya - Gyerek
„Lesz bennünk valami
közös, amit nehezen lehet megfogalmazni…” írta Bergman 1968 júniusában az akkor
kétéves Linn Ullmannak keresztelője alkalmából. A reményét fejezte ki az apa
személyiségük hasonlóságára vonatkozóan, és lánya regényét olvasva kiderül,
helyes volt a majd’ ötven évvel ezelőtti megérzése – legalábbis, ami az
önvizsgálatot és az önéletrajzi írást illeti. Bergman elmúlt 70 éves, mikor
először írt szüleiről, találkozásukról és nehézségek árán kiharcolt házasságukról
(A legjobb szándékok), Linn Ullmann
majdnem ötven éves, mikor megjelenik A
nyugtalanok, az alapanyag azonban, a diktafonra vett beszélgetések apjával,
nyolc évvel korábbiak. Stílusok és módszerük persze nagyon eltérő, Bergman
minden írása olyan, mint egy leendő film forgatókönyve, Ullmann végig reflektál
az emlékezés folyamatára, anyagát az emlékek, dokumentumok és a képzelet
segítségével szövi. A cél azonban apa és lánya esetében azonos: felnőtt, érett
fejjel a szülők alakjának újraalkotása, és a szeretethiány okának megértése.
Nem készült olyan
Bergman-film, amelynek fő témája az apa, anya és gyermek háromszög. Vannak viszont
más variációi a szülő-gyerek kapcsolatra. Csak néhány példa: A csendben (1962) két nővér gyűlölettől
terhes viszonya között találjuk Johannt, egyikük tizenéves, az anyai szeretet
után vágyakozó magányos fiát. Az Őszi
szonátában (1977) anya és felnőtt lánya mélyen eltemetett sérelmei törnek
felszínre. A Szerelmi leckében (1953),
Bergman korai vígjátékában a válófélben lévő házaspár mellett ott
sertepertélnek gyerekek, de valódi beszélgetésre csak az apa és lánya között
kerül sor, abból is a gyerekeit elhanyagoló apát ismerjük meg. Minden esetben a
szülő és gyerek kapcsolatot a kommunikációképtelenség és a sérelmekkel való
szembesítés jellemzi.
Milyen gyerekkori
élményt rekonstruál Linn Ullmann? Meghatározó a hiány – nincs például olyan
fényképe, amin hárman, apa, anya és ő együtt lennének. Bergman keveset törődött
a kilenc gyerekével, Ullmann könyve azonban nem a késői számonkérés céljából
íródott, sokkal inkább a megértés és az empátia jellemzi. Az öregségről
folytatott 2007-es beszélgetésük idején Ullmann közel annyi idős, mint Bergman 1957-ben
volt A nap vége rendezésekor. A 78
éves Isac Borg egy napos útját és mentális utazását elmesélő film utolsó
jelenete a magányos öregember képzeletében játszódik, és ebben az idilli
jelenetben az öreg Isac elérzékenyült arccal int fiatal szüleinek. Így kértem
szüleim figyelmét, szeretetét, – írja Bergman a Képekben. A nap vége
befejező beállításában a szülők szeretete csak a képzeletben megjelenített
elérhetetlen vágy. Önéletrajza szerint Linn sok időt töltött a halálhoz
közeledő Ingmarral, az utolsó időszakban közel állt az apjához. Burkoltan A nyugtalanok arról is szól, hogy megszakadt
a szeretethiánynak és a távolságtartásnak az öröklődése, ami a Bergman-filmek szerint
szülőről gyerekre száll.
Linn Ullmann: A nyugtalanok,
Scolar, 2016.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 3 átlag: 6 |
|
|