Új rajJoachim LafosseÉrdekkapcsolatokVarró Attila
A Haneke, Dardenne,
Pialat jelzőfényeit követő belga rendező családi drámái a fogyasztói társadalom
anyagi és érzelmi deficitjéről mesélnek.
Noha az idén 42 éves
belga Joachim Lafosse legfrissebb (hetedik) nagyjátékfilmje, a Rég nem szerelem történetét tekintve markáns
fordulatot jelent az alkotói pályán, eredeti címénél pontosabban és szikárabban
nem is lehetne összefoglalni az eddigi életművet. Az Économie du couple (Egy
párkapcsolat ökonómiája) egyszerre határozza meg az író-rendező alaptémáját
és formanyelvét – a pénzügyek korrozív hatását az emberi kapcsolatokban és a
takarékos, precíz fogalmazásmód hatékony alkalmazását a családi (melo)drámákban.
A művészi példaképeit a Haneke-Dardenne-Pialat szentháromságban meghatározó
Lafosse filmjei nagyrészt a kortárs fogyasztói társadalomban kiüresedett és kizsákmányolt
érzelmi viszonyokról mesélnek, legyen szó egy felnőtt ikerfiaival élő anya
reménytelen szabadulási kísérletéről a vagyont érő vidéki otthontól, amelynek
árából önálló életet kezdhetne (Sárdobálók,
2006), egy bukásra álló kamaszfiút ingyenes korrepetálás ürügyén megrontó felnőtt
édeshármasról (Magánórák, 2008), egy
négygyermekes fiatal pár magánszféráját anyagi támogatások révén kisajátító
magányos középkorú orvosról (Gyermekeink,
2012) – vagy akár a Rég nem szerelemről,
amelynek válófélben lévő házaspár-hősét nem csupán a kényszerű együttélés és az
ikerkislányok nevelési gondjai távolítják mind messzebb egymástól, de a közösen
vett/helyrehozott családi ház elmérgesedő vagyonmegosztási vitája is.
A tavaly készült szakítási
dráma talán a legtisztább módon mutatja meg a lafosse-i életmű alapszituációját:
egy családi fészek börtönné válását az anyagi problémák folytán – azzal a
jelentős különbséggel, hogy a rendező most először kínál kiutat a
csapdahelyzetből, amely korábban kivétel nélkül tragédiával ért véget, méghozzá
a legfiatalabb érintettek kárára. A rendezői debütálásában (Privát téboly, 2004) az otthonából
távozni kénytelen, ám képtelen apa végül megöli tízéves kisfiát, a Gyermekeink bezártságtól és
kiszolgáltatottságtól súlyos depresszióba süllyedő felesége négyszeres
gyerekgyilkosként végzi, a Sárdobálók
és a Rég nem szerelem családi
patthelyzete pedig egyaránt az ikerpár egyik tagjának kórházba kerülésével ér
véget. Ám az áldozattá váló gyermekfigurák nem holmi hatásvadász melodrámai
fogás visszatérő alakjai, inkább egyfajta lakmuszpapírok, érzékenységük folytán
elsőként – mégis későn – jelzik vérvörössel a szívből jövő savak
visszafordíthatatlan roncsolását. Márpedig Lafosse világában rendre a szüntelen
pénzügyi menedzselést igénylő érdekkapcsolattá formálódás okozza az
elkerülhetetlen pusztulást, amelytől a tavalyi film hőseinek csupán azért sikerül
elmenekülniük, mert visszafordítják a logikáját. Mihelyt a felek rájönnek, hogy
a vagyonmegosztás vitáját elsősorban nem anyagi érdekek fűtik, inkább az évtizednyi
együttélésbe fektetett emberi javak és érzelmi károk elismertetéséről szól a
másik féllel (a pénztelen családfő kisebbrendűségi érzésétől a feleség szexuális
csalódásán át az ikerlányok nevelésének hatalmi csatározásáig), a konkrét gazdasági
probléma jóformán egy csapásra rendeződik egy ésszerű kompromisszummal: a nagy szerelem
végleg elszállt, de a kamatait jelentő kölcsönös megbecsülés és megértés a
válás után is fenntartható.
Lafosse filmjei
elsősorban mégsem a párkapcsolatok elkerülhetetlen eróziójáról szólnak
(bármilyen kifejezően mutatja ezt be a Rég
nem szerelem, valamint legerősebb alkotása, a magyar mozikban is bemutatott
Gyermekeink): az otthoni
róka-fogta-csuka helyzetek kölcsönösen szenvedő felei inkább a szülők és
gyermekek, pontosabban a szülői (többnyire apai) szerepet betöltő „finanszírozók”
és a gyerekszerepbe szorult „finanszírozottak”. Ez a kapcsolat némiképp még a Rég nem szerelem „kereső feleség –
munkanélküli férj” alaphelyzetére is érvényes, de teljes fényében a korábbi
művekben ragyog. A Magánórák pedofil
drámájában a tizenéves fiú családi kapcsolatai és bimbózó első szerelme is
prédául esik meleg tanára szexuális kizsákmányolásának (melybe a fiú önként,
egyfajta fizetség gyanánt megy bele a jövőjét megalapozó, értékes
magánórákért). Hasonló a helyzet a Gyermekeink
érdeshármasánál: a fiatal arab férjet egyik oldalról alárendelté teszi és
állandó hálára kötelezi az őt befogadó belga orvos (aki cserébe minden téren
részt követel magánéletéből), másik oldalról elnyomó zsarnokká válik
szerencsétlen feleségével szemben, aki a kislányaival jóformán egy szintre
süllyedve tehetetlen áldozata lesz a két férfi érdekkapcsolatának, mígnem frusztrációja
őrületig fajul és vétlen gyermekei ellen fordul. Sőt mi több, ez az egyszerre
valós és átvitt értelmű szülő-gyerek viszony jelenik meg Lafosse egyetlen
alkotásában is, amely teljesen kilép a belga polgári otthonok bezárt világából.
A Fehér lovagok kegyetlen sivatagában
egy francia segélyszervezet szudáni háborús árvákat próbál kimenteni a háborús
zónából nyugat-európai adoptáló szülőkhöz, ám a helyi nehézségek és saját
tehetetlenségük következtében végül odáig jutnak, hogy a közeli falvakból
átvett nyomorgó apróságokkal töltik meg a transzportot, gyakorlatilag
gyermekrablókká válva (a fekete szülők önként bízzák rájuk az éhhalál szélén,
állandó életveszélyben álló kicsiket, ám annak tudatában, hogy a „fehér szülők”
helyi táborokban biztosítják majd az ellátást és oktatást). A vállalkozás
természetesen többszörös kudarccal ér véget, de Lafosse-t a humanitárius dilemmák
helyett itt is a szülő-gyerek viszony korrumpálódása érdekli, csak éppen –
nyomokban már a Gyermekeinkben is felbukkanó
– posztkolonialista olvasatban: a bennszülött „gyermekeknek” pénzt osztogató
jelképes apák (a segélyszervezet többnyire tűzoltókból álló derékhada és
mindenre elszánt vezetőjük) olyan izolált határzónába szorulnak, ahol előbb-utóbb
képlékennyé válnak a törvényes keretek, saját célokhoz, érdekekhez hajlíthatók
az erkölcsi törvények és a legnemesebb szándék is kizsákmányolásig fajulhat. Ugyanez
a jótékonyságból kialakuló hatalmi helyzet teremt lehetőséget a visszaélésekre Lafosse
valamennyi finanszírozó apa-figurájánál, a rendező azonban sosem fél megmutatni
negatív alakjai segítőkészségét és sebezhetőségét (akár a pedofil tanárnál sem):
nem ítéletet mond, karikatúrákat rajzol vagy példabeszédeket tart, mindenek
előtt az érzelmi kapcsolatok szinte észrevétlen torzulásának feltárása érdekli,
saját kifejezésével élve az „a pokolba tartó út, amely többnyire jószándékkal
van kikövezve”.
Ez az egyszerre hanekei
kíméletlenségű és dardenne-i érzékenységű hozzáállás a valóság komplexitásához
részben abból is fakad, hogy Lafosse filmjei szinte kivétel nélkül valós eseményekből
táplálkoznak, legyen szó saját magánéleti konfliktusokról (maga is
ikergyermekként, elvált szülők közt nőtt fel; a 2006-os Boldoggá tesz filmrendező hősét pedig egyértelműen magáról mintázta)
vagy nagy port kavart megtörtént esetekről (a Gyermekeink a 2007-es Geneviève Lhermitte-ügy alapján készült, a Fehér lovagok a Zoe’s Ark
segélyszervezett botrányát dolgozta fel). Az író-rendező azonban nem a
szokatlan történetek drámai elemeire koncentrál, hanem egyfajta
ellen-hollywoodi stratégiával a háttérbe szorítja a leglátványosabb
momentumokat (ennek ékes példája a Gyermekeink
zárlatába helyezett gyermekmészárlás bravúros megoldása) és a cselekményt
hétköznapi, ugyanakkor az érzelmi problémákról világosan árulkodó szituációk kisrealista
füzéréből építi fel (kedvelt eszköze a megrakott asztalnál kibontakozó
összetűzés, amelynek a Rég nem szerelem
egyik legerősebb jelenetét, a baráti körben zajló vacsorát köszönheti). Ha
netán mégis hangsúlyosabb formai/dramaturgiai megoldáshoz nyúl, azt előszeretettel
köti valamilyen kifejezetten triviális eseményhez, például egy igen expresszív zenés
betét formájában (mint a Magánórák
pokoljárását indító vörös fényben úszó, imbolygó kézi kamerával felvett diszkó-epizód,
a Gyermekeink hősnőjének teljes
széthullását jelző együtténeklés a Julienne Clerc-slágerrel a kocsiban és a Rég nem szerelem házaspárjának érzelmi
közeledését indukáló nagyszobai táncjelenet). Ám ettől eltekintve Lafosse
filmnyelvét a dokumentátori szűkszavúság és a kompozíciók finom következetessége
jellemzi, amelyek filmenként változó eszközökkel, de egyformán látványos
hangsúllyal érzékeltetik a szerzőre jellemző csapdahelyzetet: a barnás
földszínekre redukált Sárdobálók
statikus beállításaiban a kamera mindenféle követő mozgást kerülve köti röghöz
szereplőit, a Magánórákban rendre
erős teleobjektív szűkíti a főhős köré környezetét, a Gyermekeinkben pedig a gyakori belső keretek érzékeltetik az anyára
záruló otthoni börtönt (ezekhez képest a Rég
nem szerelem egyetlen lakásbelsőhöz kötött filmje már-már napfényes
kalandtúra hajlékony steadicam-felvételeivel és markáns kék/fehér
színdramaturgiájával). A rendező gazdaságos vizuális kifejezőerejében világosan
megfogalmazódik a filmkészítői ars
poetica: Lafosse számára a néző sosem rejtőzködő voyeur, aki egyfajta légyként a falon lesi ki a hétköznapi
tragédiákat, hanem – mint interjúiban gyakran kijelenti – „fizető közönség”, aki
jelenlétével közvetve beleavatkozik az eseményekbe. A rendező szerepe, hogy
folyamatosan fenntartsa az egyensúlyt a filmre vett valóság és a filmre jegyet
vett közönség között, közvetítő legyen finanszírozott és finanszírozó
érdekkapcsolatában – egyfelől mindenféle hatásvadászattól mentesen, az érzelmi
problémák hiteles és árnyalt ábrázolásával dokumentálja a valóságot, másfelől a
kizsákmányoló nézői igényeket megértve a lehető legnagyobb drámai erővel mutassa
be az események tragikumát.
RÉG NEM SZERELEM (L’économie
du couple) – belga, 2016. Rendezte: Joachim Lafosse. Írta: Joachim Lafosse,
Mazarin Pingeot és Fanny Burdino. Kép: Jean-François Hensgens. Szereplők:
Bérénice Bejo (Marie), Cédric Kahn (Boris), Marthe Keller (Christine) Jade és
Margaux Soentjens (Jade és Margaux). Gyártó: Les Films du Worso / Versus
Productions. Forgalmazó: magyarhangya. Feliratos.
106 perc.
Cikk értékelése: |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | szavazat: 2 átlag: 7.5 |
 |
|