Magyar MűhelyMagyar Filmhét: KisjátékfilmekNem mindenkiKránicz Bence
Oscar-díjas rövidfilmet is
vetítettek a Filmhét kisfilmes programjában, de a siker mellett súlyos
mulasztásokat is elkönyvelhettünk.
Válasszuk is rögtön szét a
filmeket és a Filmhét szervezése körüli komoly problémákat. A Magyar
Filmakadémia 2017-ben nem az előző évi filmtermést kívánta reprezentálni a
filmszemlék helyébe lépett Filmhéten, hanem elsősorban a különböző kategóriákban
Magyar Filmdíjra jelölt filmeket vetítette. Tartottak azért retrospektív és
versenyprogramon kívüli vetítéseket is, így a nagyjátékfilmek közül csak az Ernelláék Farkaséknál hiányzott igazán,
amelyet Hajdu Szabolcsék nem neveztek a Filmhétre.
A rövidfilmeket – kisjátékfilmeket,
rövid dokumentumfilmeket és animációs filmeket – annál hátrányosabban érintette
az új szisztéma. Hat alkalommal is levetítették a kisjátékfilmes kategória
jelöltjeit, amelyeket a Filmakadémia rendezői és produceri tagozatának tagjai
választottak ki titkos szavazással, ám ezeken túl egyetlen megmutatkozási
lehetőséget biztosítottak egyéb kisfilmeknek, a mindössze egyszer vetített „Egyetemi
blokkban”. A megnyitó hetén vált csak nyilvánossá a blokk programja: a
hagyományosan legnívósabb, rövidfilmes vagy animációs fesztiválokon is jól szereplő
SZFE-s, MOME-s, vagy a Metropolitan Egyetemen (régebben BKF) készült filmek
helyett a kolozsvári Babeș–Bolyai Tudományegyetem és a szintén határon túli
Filmtett nyári workshopján készült vizsgafilmek kerültek be a válogatásba.
A Filmakadémia részéről azzal
magyarázták a csonka diákfilmes programot, hogy a megadott nevezési határidőig
ezek az intézmények neveztek be filmeket, pedig küldtek felhívást minden
magyarországi és határon túli, mozgóképkészítéssel foglalkozó egyetemnek és
főiskolának. A Színház- és Filmművészeti Egyetemen érdeklődtünk, hogy valóban
elmulasztották-e beküldeni hallgatóik vizsgafilmjeit. Kiderült, hogy neveztek
filmeket ők is, és valóban: végül a nyomtatott műsorfüzetben és a Filmhét
honlapján hirdetett időpont előtt fél órával kezdődött a vizsgafilmek vetítése,
három SZFE-s rövidfilmmel. Igaz, erről a kérdezősködő újságírókon kívül
legfeljebb az alkotók és ismerőseik tudhattak, mert csak a moziban derült ki,
hogy hozzátoldottak még három rövidet a blokkhoz.
A Metropolitan Egyetem
fesztiválszerepléseket intéző munkatársával, Barkóczi Jankával is beszéltünk,
aki elmondta: az animációs versenykategóriába neveztek filmet, egyetemi
blokkról viszont nem kaptak hivatalos értesítést. Azt Barkóczi sem értette,
hogy az egyik legrangosabb animációs fesztiválon, Annecy-ban díjat nyert
filmjük, a Balkon miért nem
kerülhetett be az egyetemi filmek közé, ha egyszer az animációs kategóriában
nem kapott jelölést.
A hagyományosan kevés
megmutatkozási lehetőséghez jutó, moziban még ritkábban vetített egyetemi
vizsgafilmeknek tehát ezúttal csak a töredékét lehetett látni a Filmhéten, más
gyártási rendszerben készült kisfilmekről nem is beszélve. Fájdalmas búcsút
kellett tehát vennünk az egykori filmszemléken hagyományosan erős kisfilmes
mezőnytől, be kellett érnünk a kisjátékfilmes versenykategória öt jelöltjével
és a hiányos egyetemi blokkal.
*
Az Oscar-díjnak köszönhetően a
kisfilmes versenyprogramban minden a Mindenkiről
szólt (természetesen Deák Kristóf munkája nyerte a kategória díját is). A
rendszerváltás óta aligha érdeklődött annyi néző és újságíró magyar rövidfilm
iránt, mint most. A zajban nem könnyű higgadt, elfogulatlan állításokat tenni a
Mindenkiről, de annyi megállapítható,
hogy Deák szűk félórás munkája megérdemelten nyert Oscar-díjat, és az sem
véletlen, hogy éppen Oscar-díjat nyert.
A Mindenki pozitív üzenetet zeng, a demokratikus közösség győzelmét
hirdeti az önkény uralma felett: egyszerű, de frappáns, jól érthető politikai
allegória. A kórusvezető Erika néni birodalmában mindenki egyenlő, de vannak az
egyenlőbbek, és énekelni csak nekik szabad, a többi gyerek inkább fogja be a
szájacskáját. Ám már a kilencvenes évek elején járunk – ez a körülmény a filmből
csak a figyelmes (újra)néző számára derül ki, az alkotók nyilatkozataiban
viszont rendre előkerül –, és az Erika nénikkel végre szembe lehet szállni, ki
lehet őket zavarni a koncertteremből. A gyerekek nélküle is elboldogulnak.
A korfestés, a magyar általános
iskolák örökkön lepusztult, linóleumos kisvilágának felidézése pazar. Erika
néni szerepében Szamosi Zsófia alakítása elsőrangú, és a két főszereplő
kislány, Gáspárfalvi Dorka és Hais Dorottya is üde, természetes, mesterkéletlen
jelenléttel és nagy kedvvel játszik. A film érzelmi hatása erős, ebben a
körültekintően kiválasztott, gyönyörű záró dalbetétnek nagy szerepe van. A Mindenki hőseinek feszülten lehet
drukkolni, miközben történetüket nagyobb léptékben is érdemes átgondolni. Mi
több, mindenki könnyen megértheti az utalásokat, a film címe büszkén és bátran
jelöli ki a célközönséget.
A Mindenki tanmese, és a tanmesék óhatatlanul egyszerűsítenek. Ezért
énekelnek a film végén gyönyörűen a kórus tagjai, sőt azt kell hinnünk, a
hamisabb hangoktól szól még angyalibban a dal. De nem volna igazabb és bátrabb
a film, ha nem énekelnének tökéletesen a gyerekek? Ha a rendező a didaktikus
tanulság helyett merné azt állítani: együtt gyengébb a teljesítményünk, de kit
érdekel, hiszen erősebb a közösségünk? Ha tényleg a filmbeli gyerekek
énekelnének a hangsávon, nem egy rangos iskolai kórus? Akárhogy is van, az
Oscar-díjnak köszönhető, hogy ezekről az alapvető kérdésekről többen és többet
beszéltek, mint bárki remélhette, és ezért a Mindenki összes alkotójának hálásak lehetünk.
Deák Kristóf filmjének
gravitációs mezejébe mintha más filmheti rövidfilmek is bekerültek volna, a
lázadás, az önkénnyel való szembefordulás egyetemes témáit variálta több más
munka is. Az Uchebnik, Csicskár Dávid
rendezése vissza is röpít a sötét diktatúrába, úgyszintén gyerekszemszögből
ábrázolva az 56-os forradalmat követő napokat. Ha a Mindenki a közösség erejét ünnepelte, az Uchebnik rámutat, csak magunkban bízhatunk, választott hőseinkben
kizárólag csalódni lehet. Mindez akkor derül ki, amikor a nagyhangú gimnazista
forradalmár november 4. után inkább ismét beszerezne egy orosz tankönyvet, lerombolva
alsós pártfogoltjának, a film hősének erkölcsi tartásról és állampolgári
bátorságról szőtt illúzióit.
Nemcsak a gyerekek lázadtak,
hanem a nők is. Szamosi Zsófiát a Filmhéten A
martfűi rém női főszereplőjeként díjazták, de látható volt még a Mindenkin kívül az SZFE-s Nagy Zoltán
két rövidfilmjében, melyek közül a kisfilmes versenyprogramban vetített Enyhén sós érdemel külön említést, nem
kis részt éppen Szamosi miatt. Ő alakítja a folyamatos munkahelyi szexuális
zaklatásnak kitett, magányos pincérnőt, aki Angliába vágyakozik, de amíg nem
jön össze a pénz, csak pár nyugodt perc jut neki az éttermi hűtőkamrában. A hősnőben
fokozatosan gyűl a méreg, egyre rosszabbul érzi magát a bőrében. A rendező
tehetségét mutatja, hogy a nézőt is érzéki tapasztalatként éri a hősnő
rosszulléte: magunkon érezzük a gusztustalan főnök vizslató tekintetét, a
hajszárító melegét és a fagyasztó hűvösét. Nagy Zoltán óvatosan, biztos kézzel
készíti elő a terepet, hogy abszurdba fordítsa az Enyhén sós végjátékát. Csattanója szemtelen és harsányan vicces.
Hasonlóan eredményesen ás le
hősnője lelke mélyére Szilágyi Fanni. A Mán-Várhegyi Réka novellájából adaptált
A csatárnő bal lába életveszélyes
most az egyetemi blokkban volt látható, de ez a kisfilm bármilyen válogatásban
kellemes színfolt: humora, érzékenysége, a hétköznapi könnyedséget és a nagy
életfeladványokat egyszerre megengedő szituációi teszik emlékezetessé. Meg az a
szóló, amivel a pálya széléről beálló hősnő elkápráztatja és vérig sérti a
focizó fiúkat. Feminista programbeszéd arról, hogyan kezeli a magát
felvilágosultnak vélő férfitársadalom, ha egy nő tényleg jobb náluk? Bohókás,
szubjektív történet egy kapcsolat fordulópontjáról? Ki-ki döntse el maga.
*
Az újhullámos, közérzetfilmes
formát legtisztábban a Semmi bogár
követte, Visky Ábel munkája, aki korábbi rövidfilmjeivel (Maflicsek, Játszótársak)
már bizonyította, hogy mindig érdemes figyelni rá. Ezúttal is egy intim és
kényes kapcsolatot mutat be pontosan, érzékenyen. A tavalyi Primanima fesztivál
beharangozójaként készült filmjében fiú és lány véletlenül találkoznak újra a
négyeshatoson, évekkel a szakításuk után. Nem történik semmi, csak egy rövid
sétaúton elbeszélgetnek, és elgondolkodhatunk rajta, melyiküknek hogyan
sikerült, sikerült-e egyáltalán továbblépnie. Mészáros Blankát és Vecsei
Miklóst jó nézni, és többnyire hallgatni is jó őket, néhány papírízű mondattól
és erőltetett poéntól eltekintve.
A kisjátékfilmes versenybe a Mindenkin, az Uchebniken, az Enyhén sóson
és a Semmi bogáron kívül Bernáth
Szilárd Fizetős nap című filmje
került be, egy másik eleven hagyomány, a vidéki szociofilm képviselője. A Semmi bogárnak jól álló fekete-fehér
stilizáció itt inkább a valóságot megszépítő finomkodásnak hat, és az uzsorások
hierarchiájában nem elég felül álló kisbűnöző kálváriája is kiszámíthatóan
alakul. A film legfőbb erénye így az a néhány amatőr szereplő, akik sejthetően
hasonló életet küzdenek végig, mint a történetbeli, uzsorától uzsoráig tervező
falusiak.
Az egyetemi program gerincét
adó kolozsvári filmek érezhetően rosszabb technikai körülmények között
készültek, színvonaluk erősen ingadozott. Kameragyakorlatoktól, párperces vizsgamunkáktól
kezdve a húsz perc körüli portréig terjedt a skála. A bolyais munkák közös
pontját a szociológiai indíttatás adta: filmre kívánkozó arcokat, sorsokat sikerült
találniuk a hallgatóknak, de nemigen tudtak távolságot tartani alanyaiktól,
mondandójukat bő lére eresztették, és a falvédőbölcsességeket sem szűrték ki
elég szigorúan. A Filmtett workshopon készült rövideket pedig inkább a
lelkesedés fűtötte, a jó hangulatú műhelymunka látszott meg rajtuk. Örömteli,
hogy ezeket a diákfilmeket is meg lehetett nézni a Filmhéten, és igazán nem az
alkotóik tehetnek róla, hogy a hiányzó nevek és intézmények miatt furcsának, disszonánsnak
hatott a válogatás.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 5 átlag: 4.4 |
|
|