Magyar MűhelyA Gulyás testvérek – Pálya és képTanítványokTóth Pál Péter
A Tanítványok a magyar filmtörténet egyik sokáig rejtett remekműve.
Elemzése a Gulyás tesvérekről szóló monográfia fejezete.
Jelen pillanatban
lehetetlen vállalkozás átfogó elemzést nyújtani a Gulyásék által amatőrként
készített filmekről – azoknak ugyanis csak töredéke hozzáférhető, s ezek zöme
is hang nélküli, gyengébb minőségű videómásolat. Az eredeti szalagok vetítése
viszont még a körülményes technikai feltételek megteremtése után is csak a
művek épségének veszélyeztetése árán volna lehetséges. Ezek a 8 mm-es tekercsek
nyilvánvalóan restaurálásra szorulnának. Létezésükről is csak az egykori
amatőrfilmes fórumokon olvasható beszámolókból tudhat a külvilág – akár csak az
egykor virágzó magyar amatőrfilmes közösség más, a jelenkor számára is meglepő
értékeket tartogató munkáiról. Annyi azonban egyértelmű, hogy a későbbiekben
dokumentumfilmesként nevet szerzett Gulyásék gyakorlatilag minden filmes műfajt
kipróbáltak amatőrként. Műveik imponálóan hosszú listáján egyaránt szerepel
képzőművészeti és kísérleti film, portréfilm és filmesszé, filmvers.
És, legfőként,
játékfilm. Egyéni hangú, nemcsak tartalmát, de eszközeit tekintve is úttörő
jelentőségű munkájuk az 1967-ben befejezett Tanítványok.
A valóban tömegeket (is) mozgató, több helyszínen készült, egy órát meghaladó
terjedelmű hangosfilm az akkori amatőrfilmezés helyzetéhez, lehetőségeihez
képest afféle „szuperprodukciónak”, formanyelvét, esztétikáját, továbbá
markánsan társadalom- és rendszerkritikus szemléletmódját tekintve pedig
kifejezetten forradalmi filmnek volt tekinthető. „Nekem akkor 150 ft volt az
ösztöndíjam, nyaranta el tudtam menni melózni, és még eljártunk vért adni.
Szóval vérrel és verítékkel készült a film. Normál nyolcra [ti. 8 mm-es
filmszalagra] forgattunk, a hangja utólag készült utószinkronnal, ragasztott
szélcsíkra. A stúdió egy borbélyműhely volt, ahol a »hangmérnök« kiült a két
ablak közé, ott volt a magnó, mi meg benn üvöltöztünk.” (Részlet a 31. Magyar Filmszemle meghívójából.)
A Gulyás Gyula által
rendezett, Gulyás János által fotografált filmet az Objektív Filmstúdió
segítségével 1999-ben felújították, s lévén az eredeti hangsáv használhatatlan,
utószinkront és új hangkeverést is kapott. Egyebekben azonban érintetlenül
került közönség elé. A tudatos döntést Gyula ekképp foglalta össze:
„Tudván tudva, hogy a
képek technikája szemcsés lesz és foltos, sőt olykor életlen is, mégsem
váltottam ki ezeket a »hibákat« semmiféle takaróképpel vagy más digitális
csábítással, mert úgy tetszett, hogy az egykor volt szerkezet megtartása hordoz
annyi jelentést és archív többletet, ami számomra kedvesnek tűnt.”
Az allegorikus történet személyes
tapasztalatokon alapul, ám az alkalmazott, roppant különös filmnyelv révén
messze túlmutat a kamaszlét gyötrelmeinek bemutatásán. Egy egész társadalmi
rendszernek, sőt, magának a zsarnokságnak lesz parabolájává.
A kisváros
spiclihálózattal ellenőrzés alatt tartott gimnáziumában kegyetlen, totális
kontrollon, megfélemlítésen alapuló terror uralkodik. A talán szokványosnak is
mondható iskolai életképekkel (marháskodó fiúk, randizó fiú és lány) indító
filmnek már az első pillanatai is nyomasztóak. Pedig még nem tudunk semmit,
csak egy merev tekintetű tanár vonul végig az udvaron. Érezni, ahogy megfagy az
„elvtárs”-nak szólított, a fegyveres testületeknél szokásos „Erőt, egészséget!”
kiáltással köszöntött, szokatlanul alacsony termetű, ezért háta mögött Kis
Pipinnek csúfolt alak körül a levegő. Az erőviszonyok hamar kirajzolódnak: egy
diák valódi virágot helyezett az iskolafalon öles betűkkel virító „Éljen és
virágozzék” felirathoz – amely feliratnak a végét ravasz módon nem mutatja a
kamera, de mindenki tudja, aki akkor élt, hogy a „szovjet–magyar barátság”, „pártunk
és kormányunk” vagy valami hasonló bornírtság az, amelyben az ilyes felszólítás
végződni szokott. Az intézményben a rendet fenntartani hivatott gárdisták által
megfélemlített renitens büntetésül fejére kell tegye a csokrot, s így zárják be
a szertárba. Tökéletesen jeleníti meg a lelkiállapotot egy apró gesztus: a
szertárban a csokrot levevő diák azonnal visszateszi fejére a virágot, amint
lépéseket hall kintről. Azután papírt talál, ügyetlen versikével, amelyben
bizonyos Hörömpő visszatértétől reméli a szöveg írója a zsarnoki viszonyok
megváltoztatását.
Hörömpő (az őt alakító Racsmány
Mihály akkoriban a Paál István vezette, színháztörténeti jelentőségű
Szegedi Egyetemi Színpad egyik vezető színésze volt – TPP) pedig, mindettől
teljesen függetlenül, csakugyan visszatért a városba. Csak éppen nem „szabadítóként”.
Az út mellett találtak rá az egykor kicsapott diákra, összeverve, s most az
orvosi ügyeleten lábadozik. Ide hozzák be a Fegya nevű, a szertárból korábban
kiugró (vagy annak ablakából lezuhanó – ez nem tisztázott) fiút, az imént
olvasott szöveg szerzőjét. A Hörömpő adatait felvevő orvos tájékozatlan, ám az
ott dolgozó ápolónő, Ancsa felismeri korábbi barátját. A Fegya nevű fiú
állapota rosszabbodik, félrebeszél, Hörömpőt emlegeti, a tovább nem tűrhető
zsarnokságot, amelyben „mindenki kussol és jelent”.
A világosan felrajzolt
alapszituáció szerint tehát Hörömpő megjelenésébe mindenki valami mást lát
bele: ki a szabadságot, ki a lázadást, a forradalmat, a változást, valamiféle
megváltást. Ő maga már csak azt szeretné, ha békén hagynák. Az ügyeletről
valósággal menekül. Kiábrándult, sebzett, az ellenállás értelmetlenségébe
belefáradt modern hős – ugyanakkor az otthon maradottak szemében mitikus
figurává nőtt távollevő, már-már megváltó, akire kivetíthetők mindazok a
tulajdonságok, amelyeket a helybéli zsarnokságot elszenvedők nem voltak bátrak
magukban kifejleszteni. Ebben a momentumban lepleződik le a későbbiekben a
prófétaszerep abszurditása: az elnyomottak eleve kudarcra ítélt, mert a
prófétát, megváltót, vezért, szabadítót kívülről váró lázadásának áldozata
szükségképpen maga a „megváltó” kell legyen, hiszen nem lehet képes beteljesíteni a meg sem fogalmazott, személyéhez csak a
valódi meggyőződés nélkül lázadók által kapcsolt várakozásokat. És kérdés,
vajon nem arra kell-e valójában az áldozattá váló szimbolikus vezető, hogy a
zsarnokságba végül visszafegyelmezett tömeg igazolást találjon arra, hogy miért
is nincs más út számára, mint az engedelmesség, a zsarnokság eltűrése, sőt
(ezernyi önfelmentő szólam kíséretében:) a zsarnoksággal való azonosulás.
Kivetítve ugyan egy
iskolára vannak a filmben bemutatott viszonyok, s felületesen nézve könnyű
rámutatni azokra a pontokra, amelyek nyilvánvalóan nem tekinthetők egy reális
iskolai környezet és az abból fakadó viszonyok leképezésének, ám a film
történései ezeknél sokkal mélyebb szinten mutatják fel nemcsak a zsarnokság
általában értendő természetét, de azt a nagyon is konkrét korhangulatot, amely
a magyar társadalmat jellemezte a hatvanas évek elején. Mert a film nem
készültének idején, ‘‘67 körül játszódik, hanem egészen konkrétan 1961
áprilisában, azon a két napon, amikor Gagarin megkerülte a Földet, amikor
kezdetét vette az Eichmann-per, s amikor a kor emblematikus írója, a magyar
értelmiség meghasonlottságát regényekké fogalmazó Sarkadi Imre öngyilkosságot
követett el. A Tanítványokban
egyértelműen felismerhető 1956 emléke, de még inkább az ‘‘56-ot követő,
kiegyezésen, társadalmi méretű megalkuváson, reálpolitikai józansággal
elfogadott behódoláson alapuló konszolidáció természete.
Amelyben távolról sem a
diákjait büntetésből a pad tetején fél lábra állító, alkalmasint erőszakot is
alkalmazó Gárdát és besúgói hálózatot fenntartó, a diákokról kartotékokat
vezető „Kis Pipin” a főgonosz. Neki van emberi
arca, benne felismerhetők azok a sérülések, amelyek szűk látókörű, fanatikus
elnyomóvá formálták. Bátran vállalja az őt egyszerre jutalmazó, előléptető és a
kellemetlen Fegya-ügy elkenését neki megígérő elöljárói előtt saját vélt
igazát. Nem kér az eltussolásból, mert hiszi, hogy ő jár el helyesen. „Már az
apám is szervezett munkásként szenvedett ezek
miatt” – jelenti ki, s egyszerre képet kapunk arról a világnézetnek álcázott
kisebbrendűségi komplexusról, amelyből az értelmiséggel, a polgárokkal szembeni
gyűlölete táplálkozik. Amikor pedig Hörömpő látogatja meg, mert szeretné
valahogyan rendezni saját helyzetét, s nem találja otthon, a tanár anyja
fotókat mutat neki, rajtuk a hadifogságban elpusztult apával, egy az új
világban valaha hívő, lelkes fiatalember mosolygós képével, aki nem mellesleg
korán megözvegyült. Nem, nem ez a szerencsétlen, paranoiás osztályfőnök rontja
meg az életet – maga a rendszer, a szisztéma működik romboló módon, amelynek
nemcsak felcserélhető bármely eleme – ezek közé értve nézeteket, módszereket és
embereket is (mint utóbb kiderül: magát Kis Pipint is) –, de amelynek lényege
épp ez a felcserélhetőség, önkorrekcióra pedig csakis az elnyomás technikáinak
finomítása tekintetében hajlamos. Igencsak lényeges felismerés egy kora húszas
éveiben járó, zárt társadalomban felnőtt fiatalembertől, a film alkotójától.
Kitör a lázadás –
amelybe régi barátja végül Hörömpőt is bevonja –, de igen rövid úton kudarcba
is fullad. Egyrészt nevetségessé válik a lázadás céljául kijelölt akció: a „tuszkulánum”-nak
nevezett ház, amelyből a jelentéseket, adatlapokat akarták megszerezni, s ahol
Pipinen akartak elégtételt venni – üres rom. Leégett, nincs ott senki – csak a
rosszul szervezett felkelés folyamán elvesztegetett idő alatt magukat
újraszervező, s már túlerővel fellépő Gárda, amely pillanatok alatt elfojtja a
lázadást. Őrizetbe veszik, megfélemlítik s (a büntetés alól való mentesülés
ígéretével) egymással megveretik annak résztvevőit. Korábban is volt, aki
csupán jövőjét, egzisztenciáját, lehetőségeit féltve nem vett részt a
lázadásban. Most azonban olyan is akad az elfogottak között, aki hajlandó tőrbe
csalni s meg is ölni a látszólag futni hagyott diákvezért. A Hörömpőben (akinek
valódi neve beszélő név: Keserű Attilának hívják) ellenséget felismerő hatalom
tehát (s itt már nem az önkényuralmat csak az oktatási intézmény területén
gyakorló osztályfőnökről van szó, aki ellen a voltaképpeni lázadás kitört)
fizikailag is elpusztítja a magára hagyott, védtelen hőst. A gyilkosságot
felvállalók a jövő emberei. Több értelemben is. Egyrészt Kis Pipin helyett új
vezető érkezik, aki ugyan feloszlatja a Gárdát („Ezek fognak leváltani holnap,
vége a gárdaéletnek” – panaszkodik egyik pribék a másiknak), de nagyon is
igényt tart egy új, a hatalomhoz éppoly mértékben hű csapatra. Másrészt ők,
akik „mentesülnek”, nemcsak ezt a nyomorult, pitiáner verőgárdát fogják életben
tartani, de rájuk vár az érvényesülés („egyetem”), az ún. normális élet. Ők
lesznek a társadalom meghatározó rétege. Az érvényesülés ára ezúttal is, mint
mindig: az együttműködés, ami pedig így értendő: együttműködés a legvégsőkig.
Magyar filmben akkor, ilyen egyértelműen és ezt nem mondta ki senki más.
Igen fontos a női főhős
szerepe. A Sárközy Erika játszotta karakter, Hörömpő régi szerelme egyszerre
segítője és elárulója a lázadásnak. Nehéz megítélni, hogy az éppen a felkelés
napján nagykorúvá váló lány felbujtó és haszonélvező, vagy inkább saját lelkes,
szabadságvágyó énjét a menthetők (főként Hörömpő) megmentése érdekében elfojtó
kollaboráns csupán, aki őszintén hiszi, hogy átállása segítség, áldozat és
vállalható kompromisszum. Ő mondja ki, hogy „nincs esély, és nem kellenek a
hősök”, s hogy „el innen, amíg lehet”.
A szellemiségében is
mélységesen fekete, nemhogy az ún. amatőrfilm területén, de a magyar
filmtörténetben is egyedülállóan nyomasztó műről okkal írta Gelencsér Gábor,
hogy a Tanítványok az egyetlen magyar
filmként merte megfogalmazni „a 68-as diákmozgalmak lázadó szellemiségét,
ráadásul kortársi történetben, kivételt erősítő szabályként [...]. Erejét és
dokumentumértékét éppen a 68-as mozgalmak spontaneitását, fésületlenségét
megidéző amatőr formából, gesztusainak szabadságából, őszinteségéből meríti.” (A macskaköves úton, Mozgó Világ,
2008/8.)
Ám többről is szó van,
mint mégoly bátor politikai pamfletről. A – ne feledjük: Párizs, Berlin és
Prága előtt készült – mű atmoszférája
Orwellt idézi (akit aligha olvashatott Gulyás Gyula 1966-ban). A filmben
lezajló obskúrus, bizonytalan értelmű történések, a valóságtól elemelt,
színpadias, sőt rituális jelenetek, a kihagyásos dramaturgia, az emblematikus,
nem pszichológiai indítékaik vagy szociális meghatározottságuk, hanem a
történetben betöltött szerepük felől értelmezhető, a hatalmi struktúrák
ágenseit modellező karakterek, a szaggatott párbeszédek egy élhetetlen, a
szabadság hiányától, s a szabadság megvalósulásának esélytelenségétől szenvedő
világot mutatnak. A film modellszerűségében nem leképezi, hanem elemi erővel megidézi az elnyomatás világát. Éspedig
nem egyszerűen a valaha létezett, minden ízében átpolitizált és a
kénytelen-kelletlen gyakorolt engedelmességen alapuló kommunista államban
konkretizálódott elnyomatásét.
Figyelemre méltó az a
filmes eszköztár, amelynek segítségével mindezt elérik az alkotók. Minden
amatőrfilmes kényszermegoldása (és a kilencvenes években hozzárendelt,
túlzottan steril utószinkron) ellenére egy dramaturgiailag pontosan felépített
műről van szó. A párbeszédek rendkívüli (modorosságba csak néha hajló)
tömörsége pillanatok alatt tesz átláthatóvá egykori és a filmidő jelenidejében
érvényes viszonyokat. Hörömpő beszélgetése a gárdistává lett egykori barátokkal
pontosan felrajzolja az előzményeket, egyúttal az önfelmentő szólamok
megidézésével azt a politikai, társadalmi aurát, amely a hatvanas évek magyar
valóságának mindennapjait áthatotta. Finom képi megoldások gazdagítják e
párbeszédek jelentéstartományát. Például a Tamás nevű, másik, gárdistává nem
züllött baráttal folytatott párbeszéd egy köztéren zajlik. Míg a lázadást
szervező Tamás szembesíti a csatlakozni vonakodó Hörömpőt egykori, „forradalmi”,
küzdeni, áldozatot hozni kész önmagával, egy kamaszfiú, mintegy mellékesen,
biciklizget a téren. Olykor a vitatkozók körül. És fordítva ül a nyeregben. Később sárkányt
ereget egy másik fiú a már összekapaszkodó, furcsa, szimbolikus tartalmú
dalt éneklő lázadók mellett. A fojtott beszélgetések gyakran nyernek más
dimenziót azáltal, hogy a kamera egy adott ponton eltávolodik a szereplőktől,
vagy elfordul – és láthatóvá teszi e beszélgetések tanúit, az erkélyről, függőfolyosóról, kerítésről figyelőket. Ez a
megoldás súlyos jelentéssel telíti a felületesen nézve ügyetlennek, hibásnak
tűnő komponálási metódust. Bizonyos jeleneteknél, főleg totál és kistotál
képkivágás esetén az alakokat olykor a kép alsó felében-harmadában tartó
kompozíció, vagyis a szereplők fölött függőlegesen megnövelt tér hangsúlyozza
ki a mindenütt jelen lévő, mindent irányító hatalom jelenlétét Gulyásék
filmjében.
A Tanítványok közege elemelt, szimbolikus közeg. Nem úgy beazonosítható, ahogy egy politikai
parabola beazonosítható. Ez az időtlen,
mindig jelen lévő elnyomatás világa, amely alatt minden, az emberi
kezdeményezést, önálló gondolatot, egyszóval: a szabadságot lehetetlenné tévő
elnyomó rendszert érthetünk – s az elnyomatás elleni elszigetelt cselekvés
kudarcra ítéltségét élhetjük át.
Az amatőrfilmes kortárs, a pályáját Gulyás Gyulával egyetemben
akkoriban indító Nyakas Szilárd pontosan értette, miről van itt szó: „A
társadalmi elkötelezettségű művész magatartásának következetességével gyakorol
ránk mély hatást a Tanítványok című
filmjével Gulyás Gyula. Egyáltalán amatőrfilmen ritkán találkozunk egy nagyobb
időszakot átformáló történelmi korszak tragikumának ilyen dialektikus
megragadásával. [...] A film éppen társadalmi, közösségi szinten képes
problémákat felvetni és egyéni sorsokba ágyazva bemutatni.” (Nyakas Szilárd:
Hogy látva lássanak, Pergő Képek, 1968/1. )
A kortárs kritikus mindezt másképpen látta. Az,
hogy Bernáth László, az Esti Hírlap
rovatvezetője a Pergő Képekben
publikált, természetesen arról tanúskodik, hogy a jól ismert profi nagyon is komolyan vette az
amatőrfilmezést magát. A gesztus akár az amatőrfilmezés ügye melletti
kiállásnak is tekinthető. Ezzel együtt Gulyás Gyula filmjével szemben
egyértelműen elutasító véleményt fogalmazott meg: „Vitathatatlanul egységes
gondolati koncepciója van a filmnek, s ami még nagyobb erény: ennek megfelelő
egységes stílusban tartott, a rendező egyéniségét tükröző film a Tanítványok. A stílust illetően lehetne
ugyan az a megjegyzésünk, hogy imitt-amott Jancsó filmjeinek hangulatára és
technikájára emlékeztet, de ez a kifogás csak részben helytálló, mert Gulyás
korábban is ebben a hangnemben készítette filmjeit, s mert olyan történetet,
olyan szituációkat választott, amelyek természetesen involválják a jancsós
stílust. Mi hát a probléma? Egyrészt dramaturgiai. Nem lehet bizonyos
személyeket, történeti szálakat egyszer túlzottan előtérbe állítani, másszor
elhagyni. A film így szétesett három-négy nagyobb epizódra. [...] Sokszor a
kameramozgás modoros, nem az adott szituáció kifejezését, hanem a korszerűnek
érzett látványosságot szolgálja. Végül – vállalva az ígérgetett szubjektivitást
– nem érzem rokonszenvesnek a film társadalmi-politikai motiváltságát. A szerző
olyasmit vetít ki egy iskolai históriára, aminek teljes politikai súlyát az
nehezen viseli el, így minden túldimenzionáltan jelenik meg, és ettől a
história még szimbolikusan sem hat hitelesnek.” (Fesztivál – tanulságokkal, Pergő Képek, 1969/1.)
Az utókor kritikusai már egészen más
szemmel nézik a rebellis Tanítányokat.
Schubert Gusztáv így ír a filmről: „A Tanítványok rendszerkritikus ugyan, de a zsarnokságot általában kritizálja, nem azt a diszkrét bájú, inkább groteszk,
mint félelmetes demokratúrát, amit a reformszocializmus megtestesített. A Tanítványok kisvárosa fölött totális diktatúra
sötétlik, még akkor is, ha az elnyomásnak csak a kispályás változatát, egy
gőgös, kíméletlen és paranoiás osztályfőnök („Kis Pipin”) zsarnokságát idézi
fel. A légszomj, amit e filmet nézve érzünk, nem hagy kétséget e hely pokoli
mivolta felől. A film végén a gimnázium forradalmárát, a legendás Hörömpőt
olyan magától értetődő rutinnal mészárolja le a város peremén két mozgalmár,
ahogy Josef K.-n végrehajtják az ítéletet öltönyös hóhérai. Nincs remény, nincs
elfelejtett ellenérv, csak áthatolhatatlan közöny.” (A ‘‘68-as csapdája, Filmvilág, 2008/11.)
Bakács Tibor Settenkedő őszinte
megdöbbenéssel csodálkozik rá a megkerült filmre: „A látható eredmény gyanúsan
remekműszagú, s a szerzőpáros kiemelkedő munkái közé tartozónak vélem.
(Bármikor és bárkivel, éles kések előtt is, hajlandó vagyok vitatkozni arról,
hogy 2000-ben ez volt a legjobb film.) Felkavaró élmény volt megízlelni a sűrű
és a katarzisig tökéletes hatvanas évekbeli magyar filmművészet ezen hibernált
változatát. A remekműszerűség pont abból süt ki, hogy az 1967-es forgatási
időpont ellenére mainak, 2000-ben talajt fogó filmnek éreztem. A szabadságról
és annak megzsarolt gyilkosairól láthatunk képeket. Az agresszív modorú
struktúrákról szól, amelyek soha nem jutnak ki az utcára, s mégis az utca
emberének az életét teszik tönkre. Individualitás és megalázottság a
jelenetekben.” (Az érsebész szeme és keze, Élet
és Irodalom, 2000. II. 18.)
A film egyértelműen
kapcsolódik a hatvanas évek elejének modernista irányzataihoz, különösen Jancsó
munkáihoz, ám teljesen egyéni hangon szólal meg. A benne megjelenő énekes,
skandálós, fenyegető tömegjelenetek nem másolják, hanem megelőlegezik (!) a később Jancsó nevéhez kapcsolt, stílusa egyik
legjellemzőbb elemeként számon tartott, de filmjeiben először csak az 1968-as Fényes szelekben megjelenő
összekapaszkodós, (főleg mozgalmi) dalos csoportvonulásokat. Nyilvánvaló, hogy
ez a harminc éven át feledésbe merült amatőrfilm is inspirálta a filmtörténet
egyik legjelentősebb rendezőjét ennek a filmes eszköznek kimunkálásakor, hiszen
éppúgy ismerte Gulyás Gyula munkáját, mint Gulyás Gyulát magát a Cinema ‘‘64-ből.
Ráadásul éppen annak az (1968-as) amatőrfilm-szemlének volt zsűrielnöke,
amelynek fődíját a Tanítványok
felsőbb utasításra nem kapta meg.
Gulyás Gyula így emlékezett erre a döntésre:
„A rektor leszólt –
akkor a miskolci egyetem még nehézipari műszaki egyetem volt, és már nem Rákosi
nevét viselte ugyan, de a szelleme ott maradt –, hogy ez a film nem kaphat
díjat. Ezért Jancsóék nem mentek el a központi díjkiosztásra, hanem
csináltak egy másik ünnepséget, ahol egy másik filmünknek (Gulyás Gyula: A legszebb pillanatban is, 1997. – TPP) adták
a nagydíjat, amelyet az öcsémmel csináltunk, de elmondták, hogy miért kellett
így dönteniük. Az esetnek tehát volt valamelyes nyilvánossága is. Jancsó
aztán többünket meg is hívott a Fényes szelek
gárdájába: három szereplőnket meg minket az öcsémmel. Ilyen előzmények után
került sor az országos fesztiválra. Délelőtti vetítésre osztották be a filmet,
ráadásul egy olyan terembe, ahol sötétíteni sem lehetett rendesen, és a
hangviszonyok is borzalmasak voltak. Minthogy a film hangjával enélkül is baj
volt, jószerivel »hallhatatlanná« vált. Ez el is döntötte a dolgot.” (Mihancsik
Zsófia: Filmek a föld alatt, 2000/7.)
Mindenesetre az 1999-es
felújítás Mediawave-es rendezői díja, illetve a 2001-ben legjobb kisfilmként (a
Tanítványok hossza 61 perc) elnyert
Filmkritikusok Díja jelzi, hogy a korai mű harminckét év alatt mit sem vesztett
erejéből. Muhi Klára ekképp méltatta a Filmvilág 2000/4. számában: „Arra most végképp nincs hely, hogy elgondoljuk, mi volt akkor, és mi ma az
amatőrfilm, mely mostanra ráadásul már ‘‘független’’ is. De mi volt maga a film?
A Tanítványokat nézve, mely igazi hatvannyolcas szellemű tett, a Fényes szelek, s a Büntetőexpedíció előde – királyi médium volt. Amatőr körülmények között is hihetetlen
hajlékonysággal tudta ábrázolni azt a mainál valamivel egyszerűbb szerkezetű
korszakot, sűrű szövevényes viszonylatokat, karakterek sokaságát, kis
gesztusokban az árulást vagy a hűséget, a sorsszerű, meg a véletlen hatalmát.
Hogy hová lett, mennyire eltűnt ez az ábrázoló erő, komolyság és elszánás a
magyar (meg a nem magyar) filmből is, ezt mindennél megrendítőbb volt látni a
szemlén. Gulyás Gyulát persze nyilván nem ez foglalkoztatta, amikor a Tanítványok felújítását
elhatározta. Ő azt gyanítja, hogy ezt a filmet, mely egy vidéki gimnáziumi
lázadás pontos rajzában mutatta fel hatvanhétben, hogyan működik a politikai
gengszterizmus, s mennyire nincs esélye a túlélésre egy független szellemnek, ma
újra érteni fogják. Szerintem Gulyás ezt jól gyanítja.
Filmjét, akár Jancsó világlátását, ijesztően utolérte a kor.”
A
Gulyás testvérek – Pálya
és kép kötet májusban jelenik meg a Magyar Művészeti Akadémia
kiadásában.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 7 átlag: 6.71 |
|
|