Andrzej ZulawskiAndrzej Zulawski démonaiLázas szerelmek balladáiVarga Zoltán
Zulawski tévelygő hősei örök lázban égnek, szenvedély
és szenvedés gyötri őket. A felfűtött jellemekhez extrém képvilág társul.
Februárban 75 esztendős
korában elhunyt Andrzej Zulawski, az elmúlt fél évszázad európai
filmművészetének egyik legkülönösebb és legprovokatívabb alakja. Többnyire
kevéssé ismert, de kultusszal övezett tételekből álló életművéről szélsőségesen
megoszlanak a nézetek. Rajongói szerint értékes, (újra)felfedezésre – avagy
kanonizálásra – érdemes filmek fűződnek Zulawski nevéhez, személyét pedig alábecsült
kiválóságként jegyzik, bírálói viszont számon kérik rajta az öncélú vadságot, az
ízléstelenséget és azt, hogy művei nem is annyira megfejthetetlenül rejtélyesek
– mint inkább merőben értelmetlenek. Azt azonban egyik oldal sem kérdőjelezi
meg, hogy a Zulawski-filmek egyfelől tagadhatatlanul kirajzolnak egy
összetéveszthetetlen szerzői univerzumot, másfelől pedig a befogadásuk megköveteli
a nézői pozíció radikális átértelmezését: egy Zulawski-filmet megnézni ugyanis
– különböző okokból – már-már mazochista érzékenységet feltételez. Zulawski
sohasem hagyta magát a konvencionális (művész)filmkészítés normái – vagy
bármiféle mértékletesség – által vezetni, s ez az attitűd zavarba ejtő, valóban
ihletett alkotásokat és nézhetetlen melléfogásokat egyaránt eredményezett.
Rendezői és filozófiai
tanulmányok után – amelyeket Párizsban és Varsóban végzett – Zulawski a 60-as
években Andrzej Wajda asszisztenseként vett részt a Sámson, A légió és a Húszévesek szerelme munkálataiban. Első
saját filmjei látszólag a Wajda-vonalhoz kapcsolódnak: Az éjszaka harmadik része (1971) a II. világháború élményvilágát
felidéző filmek közé tartozik, a XVIII. század végén játszódó Ördög (1972) pedig a kosztümös
történelmi drámákat látszik gyarapítani – de mindkét film olyan öntörvényű
alkotóról árulkodik, aki nemcsak csatlakozik a hagyományokhoz, de el is
távolodik azoktól. A vérfürdőkkel sokkoló – és egyébiránt áttételes
rendszerkritikaként is értelmezhető – Ördögöt
azonnal betiltja a kommunista kultúrpolitika (csak tizenhat évvel később
mutatják be), Zulawski emiatt Franciaországban készíti következő munkáját. A
szakmai sikert meghozó A szeretet a
legfontosabb (1975) lehetőséget teremt neki, hogy visszatérjen
Lengyelországba. Élete egyik legnagyobb vállalkozásába fogott bele Zulawski: a
XIX. században született felmenője, Jerzy Zulawski Holdregény-trilógiájának megfilmesítésébe (A fehér bolygó). Két évig dolgozik a filmen, mielőtt a lengyel
hatóságok leállítják a forgatást, elkobozzák az elkészült felvételeket és a
felhasznált kellékeket. A durva beavatkozásra a „hivatalos változat” szerint a
költségek eszkalálódása miatt került sor, de vélelmezhető, hogy sokkal inkább a
társadalom- és vallásalapító asztronauták hagymázas történetében rejlő
rendszerkritikus olvasat lehetősége zavarta a politikai vezetést. A megmentett
tekercsek segítségével Zulawski csak 1988-ban tudta rekonstruálni és bemutatni a
nagyszabású sci-fit, igaz, töredékként – a le nem forgatott jeleneteket a
rendező narrációja alapján kell elképzelniük a nézőknek. A későbbiekben
Zulawski mindössze egyetlen filmet készített Lengyelországban (A sámán erejét 1995-ben), többi filmjét
francia produkcióként jegyezte. Köztük francia-német koprodukció a rendező
leghíresebb – illetve leghírhedtebb – filmje, az 1981-ben készült Birtoklás (eredeti címén: Possession), amely afféle sűrítménye a
szerző világlátásának és művészi eszköztárának – a Birtoklás előtt készült filmek mind megelőlegezik legismertebb
művét, az utána készült filmek java pedig levezethető belőle. Múzsájával és
élettársával, Sophie Marceau-val négy közös filmet jegyzett: Eszelős szerelem (1985), Az éjszakáim szebbek, mint a nappalaitok
(1989), Kék hangjegy (1991), A hűség (2000). Utolsó filmjét, a Cosmos című Witold Gombrowicz-adaptációt
tizenöt év kihagyás után tavaly mutatták be – ahogy Zulawski fogalmazott,
időközben sokkal érdekesebb dolga akadt, mint filmet csinálni: élni.
Eltáncolni, milyen szép a világ
A Zulawski-stílus még a
legedzettebb cinefilek türelmét is
alaposan próbára teszi. Bikácsy Gergely például joggal utal az Eszelős szerelemre a modern film egyik legnagyobb
blöffjeként, s rút elrettentésül említi a rendhagyó Dosztojevszkij-adaptációk között
(Filmvilág 2003/3). A nem mellesleg
160 perces A fehér bolygó egyesek
szerint a maga töredékességében – talán éppen azzal együtt – is mestermű; míg
mások szerint teljesen nézhetetlen. A Zulawski-filmeket mindenesetre néhány
(másod)perc alatt föl lehet ismerni – esetében tökéletesen helytálló a szerzői
elmélet agyonidézett tézise. Nagy V. Gergő pontos megjelölése a „hisztérikus
víziók” címkéjével illeti a Zulawski-filmeket (Filmvilág 2012/2), és a hisztéria
valóban az életmű kulcsfogalma, amely a hősábrázolásban, a képalkotásban és az
elbeszélésmódban egyaránt érvényesül. Általuk, szoros összekapcsolódásukkal létesül
a – nem ritkán hajmeresztő – túlzásokat favorizáló Zulawski-stílus.
A hősök egzaltáltsága az
egyik legfeltűnőbb vonás a rendező munkásságában; filmjeit olyan karakterek
népesítik be, akik vergődnek és rohannak, nyugtalanok és nyughatatlanok,
zihálnak, ordítoznak és fetrengenek – mintha valamilyen epileptikus roham
gyötörné őket minduntalan, valamilyen titokzatos transz kerítette volna
hatalmába a testüket és a lelküket (Az
éjszakáim szebbek… hősnője a színpadon valóban hipnotizált állapotban lép
fel). A Zulawski-hősök mintha nem férnének a saját bőrükbe, s az őket körülvevő
világ is szűk ketrecként zárulna rájuk, melyet heves mozdulataikkal próbálnak
szétfeszíteni. Bár Zulawski legtöbb főhősére mindez jellemző, emblematikusan
mégis a nőalakokhoz kapcsolódik, így válik az életmű ikonikus motívumává az
önkívületben vonagló-táncoló, rejtélyes nőfigura – legyen szó Malgorzata
Braunek (Ördög), Isabelle Adjani (Birtoklás), Valérie Kaprisky (A publikus nő, 1984) vagy Iwona Petry (A sámán ereje) exhibicionista
rítusairól. De olykor a férfialakok is táncra perdülnek, mint az Ördög titokzatos intrikusa (talán maga a
címadó démon), aki hogy megfogalmazza, mi minden szép a világban, groteszk táncot
ad elő, amely a „szépségnek” legfeljebb gúnyos karikatúrája lehet. A
kínos-görcsös táncok párja a Zulawski-filmek eseményvilágában és
hősábrázolásában a vad szex
jelenléte: szereplői rendre egymásra gerjednek, olykor a leglehetetlenebb
helyszíneken – például A sámán ereje
hősnője egyik alkalmi partnerével egy guruló kórházi ágyon szexel –, s az
aktusok ugyanolyan egzaltáltak, mint a figurák egyéb megnyilvánulásai. A vad
szex időnként gyilkossághoz vezet (Ördög,
A sámán ereje), túlfokozott változata
az orgia (A szeretet a legfontosabb, A fehér bolygó), legtorzabb verziója
pedig a nem emberi lénnyel fenntartott szexkapcsolat témája (a Birtoklás ízlésborzoló felállásában).
A figurák e lázas
megformálása nem szorítkozik a főszereplőkre, a mellékalakok is hasonlóan
nyughatatlanok, gyakran igen bizarr kompánia épül ki a főhősök körül. Ilyen a vándorszínészek
csapata az Ördögben, a színtársulat A szeretet a legfontosabb-ban, a
forgatócsoport A publikus nőben – az Eszelős szerelemben gengszterfigurák
bolondoznak, kétes alakok,
haszonlesők kísérik Az éjszakáim szebbek…
hősnőjét, míg a Kék hangjegyben a
Frédéric Chopin körül feltűnő válogatott művészcsapat (George Sand, Eugène
Delacroix, Ivan Turgenyev, Alexandre Dumas) mellett háttéralakokként megjelenő,
lefátyolozott táncosok dúsítják az izgő-mozgó karakterek panoptikumát. Az Ördög, A fehér bolygó vagy a Borisz
Godunov (1989) képsorait egyenesen kaotikussá váló tömegjelenetek
fémjelzik. Az excentrikus kísérőalakok halmozása mintha azt is ellensúlyozná,
hogy Zulawski hőseinek nincs oltalmazó családi háttere; meglehetősen nyomatékos
ugyanis az életműben a széthullott családok és tönkrement házasságok problémaköre
– a legextrémebb példákra utalva, Az
éjszaka harmadik részében a főhős családját katonák mészárolják le, az Ördög sorozatgyilkossá aljasuló főhőse a
saját családját is kiirtja, a Birtoklásban
pedig a család felbomlásának kínja szó szerint megtestesül egy nyálkás-csápos szörnyetegben.
A főhősök és az őket
körülvevő figurák állandó mozgásban tartása, illetve mozgáspályájuk
kiszámíthatatlansága voltaképpen örvénylésszerű
világot teremt, amelyben a szereplők környezete sincs biztonságban. A
Zulawski-figurák egyik tipikus „önkifejezési” módja, hogy törnek és zúznak; az
életműben rendszeresen visszatér – A
szeretet a legfontosabbtól kezdve a Birtokláson,
A publikus nőn és az Eszelős szerelmen át A sámán erejéig – a feldúlt kávéházak, felrúgott
asztalok, összetört tányérok és szétvert vendéglők motívuma. Ebben a
stabilitását vesztett, kavargó világban mintha a Zulawski-figurák identitáskrízise játszódna le. Az olyan
határpozícióban lévő hősök esetében, mint a Párizsban szerencsét próbáló
kelet-európai emigránsok (A publikus nő,
Eszelős szerelem) vagy még inkább a
halálos betegséggel küszködő karakterek (Az
éjszakáim szebbek…, Kék hangjegy),
ez szinte kézenfekvő – de az alakmás (vagyis a doppelgänger) figuratípusának feltűnése
is ezt a témát erősíti az életműben. A doppelgänger már a debütáló alkotástól
kezdve megtalálható: Az éjszaka harmadik
részének főhőse nem csupán vidéken meggyilkolt felesége hasonmását véli
felfedezni egy városi nőben, de végül saját magát is viszontlátja – holtan. A Birtoklásban előbb az őrjöngő hősnő,
Anna gyanúsan nyugodt alakmása bukkan fel (a tanítónő, akit Helennek hívnak),
végül pedig Mark, a férj karaktere szembesül saját földöntúli-földönkívüli
másolatával. A publikus nő kezdő
színésznője magára veszi egy gyilkosság áldozatává váló feleség szerepét, s
külsőleg is utánozni kezdi az elhunytat; Az
éjszakáim szebbek… hősnője a kaszinó színpadán lép fel álnéven, vélt-valós
látnoki képességekkel – miközben szerelmét nem a megsokszorozódás, hanem a
széthullás veszélye fenyegeti, ahogyan a végzetes kór eluralkodik rajta, s
beszédképességét egyre kevésbé tudja kontrollálni.
Zulawski talajvesztett,
önmagukat kereső, önmagukat romboló figurái olykor a művészetben – vagy a
szórakoztatóiparban és a bulvármédiában – próbálnak fogódzókat keresni, de sok
jóra ott sem számíthatnak. A szeretet a
legfontosabb öregedéstől félő, kiégett színésznő-főhőse (akit Romy
Schneider alakít) sikertelenül próbál magára találni a színpadon, ráadásul egy
pornográf filmben játszott szerepe miatt is gyötrődik – a hódolójaként feltűnő fiatalember
pedig fotográfusként a pornóiparhoz kötődik: képeket készít egy kisstílű
gengszternek. Zulawski jóval Brian De Palma és David Lynch remeklései (az Alibi test és a Lost Highway – Útvesztőben) előtt mutatta be a pornós közeg
förtelmeit, léleknyomorító üzemnek ábrázolva azt. A végkifejlet iróniája, hogy a
fináléban a színésznő a film nyitójelenetét, egy filmforgatás eljátszott
eseményeit ismétli meg, csak ezúttal nem színészkedik, hanem valóban szerelmi
vallomást tesz egy vérben fetrengő férfinek – a félholtra vert fotósnak. A publikus nő címszereplője aktfotóknak
áll – pontosabban táncol – modellt, Az
éjszakáim szebbek… hipnotizált hősnője szemfényvesztésnek is titulálható
showműsorok attrakciója, míg A hűség
fotós főhőse egy szenzációkra éhes bulvárlap munkatársául szegődve
fotószenvedélyét és tehetségét zsákmányolja ki, adja el.
Nemcsak a
hősábrázolásnak, a képalkotásnak is megvannak a Zulawskira jellemző sajátos vonásai.
A fényképezési stílust illetően tipikus a filmjeiben, hogy a – mélységhatást
minél inkább kihangsúlyozó, megnyújtó – nagylátószögű optikát gyakorta
békaperspektívával társítja, valamint kézikamerával felvett, olykor többperces,
folyamatos mozgásban lévő snitteket komponál. Ennek a képalkotásnak a
rendszerszerű alkalmazása egy-egy filmben émelyítő, megterhelő és irritáló
élmény – ámde úgy is megközelíthető ez a vizuális stílus, hogy Zulawski éppen ezzel
hangolja össze a néző és a szereplő lelki-érzelmi állapotait, vagyis a
formanyelvi stilizáció mintegy rákényszeríti a befogadóra is azt a transzállapotot,
amely a filmbeli karaktereket kerítette hatalmába. Az émelyítő hatáshoz persze
az is hozzájárul, hogy a képtartalom tipikusan olyan elemekkel telítődik,
amelyek meglehetősen naturalista jelleget eredményeznek a filmekben. A
szexualitás kiemelt témája miatt a meztelenség magától értetődő képelem, de
Zulawski nem elégszik meg az izzadva és zihálva egybefonódó testek látványával;
szereplőiből rendre ömlik a vér (kiváltképp az orrukból), vagy ételeket hánynak
és köpnek ki (esetleg üvegfelületen kennek szét, mint A sámán ereje hősnője). A különböző nedvek és folyékony anyagok
iránt mutatott szerzői érdeklődés felveti a Dusan Makavejev-filmekkel létesülő
párhuzamot; a Sweet Movie
rendezőjének neve ráadásul el is hangzik Az
éjszakáim szebbek… egyik monológjában, a hatás tehát tudatos és felvállalt
– Zulawski azonban, Makavejevvel ellentétben, az obszcén elemeket nem értelmezi
át valamiféle politikai kritika és tiltakozás eszközévé. Nála ez is a
felfokozott érzelmek, illetve a szereplők szétmálló identitásának,
felemésztődésének velejárójaként fogható fel – már ha mélyebb értelmet akarunk
tulajdonítani ennek a motívumcsoportnak, s nem csupán provokációs elemként
tekintünk rá.
A karakterformálás és a
képi stílus mellett az elbeszélésmód sem kevésbé hektikus. Zulawski szívesen
vág el még befejezetlen jeleneteket, váratlanul váltva a következő snittre,
csapongva helyezi át egyik helyszínről a másikra figuráit, miközben a
történések, az események közötti összefüggések természetét is homályban hagyja,
zavarossá teszi. Ennek módja még a motívumhalmozás, amely legtöbb filmjét
jellemzi: a folyamatosan felbukkanó újabb szereplők és az elkezdődő, de hamar
elejtett – vagy hanyagolt – cselekményszálak célzottan az ellen dolgoznak, hogy
a néző valóban összefüggő történetet próbáljon kreálni a Zulawski-filmek
szüzséjéből. Ez alapján Zulawski számos alkalommal került közel a
szürrealizmushoz (nyilvánvaló példa erre a Birtoklás,
Az éjszakáim szebbek… és A sámán ereje), jóllehet Luis Buñuel,
Walerian Borowczyk vagy Jan ©vankmajer mércéjével bizonyára nem mérhető a
Zulawski-féle kimódolt és harsány szürrealisztikus ihletettség.
Szerelmi lázálmok
Zulawski zaklatott
történetei olyan műfajok témáiból és motívumkincséből építkeznek, mint a
kosztümös történelmi film (Ördög), a
horror (Birtoklás) és a szexfilm (A sámán ereje), de eposzi méretű
disztopikus sci-fivel is próbálkozott a rendező (A fehér bolygó) – e műfaji alapok persze az idáig elősorolt
jellegzetességekkel ötvöződve alaposan átértelmeződnek. A műfaji előképeket
illetően a melodráma játssza a legnagyobb szerepet a Zulawski-életműben
(ahogyan a modern művészfilmben is), és ezzel hozható összefüggésbe a rögeszmés
ragaszkodás a túlzásokhoz. Szenvedély és szenvedés mosódik össze, válik
egylényegűvé a Zulawski-életmű talán legmeghatározóbb központi
problematikájában, az érzelmi zavarban és gyötrődésben, a vágyak és a
vágyakozás irracionális méreteket öltő eltorzulásában – avagy a vegytiszta
melodrámai elemnek tekinthető lázas szerelemben. Ennek egyik változatában a
halálos betegség árnyékában bontakozik a szerelem, például Az éjszakáim szebbek, mint a nappalaitok szüzséjében: ez Zulawski
alighanem legromantikusabb filmje, amely sikerrel egyensúlyoz a líraiság és a
lázálomszerű vízió között – Sophie Marceau itt nyújtja legszebb alakítását
Zulawskinál. A film sebzett hőseit nemcsak tiszavirágéletű szerelmük köti
össze, de a fokozatosan feltáruló, traumatikus emlékekkel terhelt gyerekkor is
összekapcsolja őket.
A szerelmi
szenvedés-szenvedély többször variálódik a szerelmi háromszög – olykor az
alakmás motívumával komplikált – felállása alapján. A szeretet a legfontosabb színésznőjének és fotósának kapcsolatában
az asszony szuicid hajlamú férjének is jut szerep, A publikus nőben a feleséget eljátszó-helyettesítő színésznő is két
férfival (a férjjel és egy filmrendezővel) létesít ambivalens viszonyt, A hűség hősnője hiába próbálja
hitvesének bizonygatni, hogy hű hozzá: a férfi féltékenykedése viszi közelebb
fotós kollégájához. A szerelmi háromszög legperverzebb – és egyúttal négyszöggé
fejlesztett – változata kétségkívül a Birtoklást
fémjelzi, amennyiben Anna „kegyeiért” nemcsak Mark, a férj és Heinrich, az első
szerető verseng egymással, de mindkettejüknél sikeresebb az a polipszerű
szörnylény, akivel Anna a legkészségesebben osztja meg az ágyát. A Birtoklásban az érzékiség, a szerelem, a
vágyakozás és az őrület elválaszthatatlanul összefonódik – részben idézve,
részben ellenpontozva Roman Polanski remekművét, az Iszonyatot (e párhuzamról részletesen írtam a Filmvilág 2012/5-ös
számában). Közel áll a Birtoklás
David Cronenberg Porontyok című
horrorfilmjéhez is: miként a kanadai fenegyerek, úgy Zulawski is saját érzelmi
válságát, Malgorzata Braunekkel kötött házasságának felbomlását használta
alapanyagnak a film kidolgozásához, s ugyancsak összeköti a két filmet, hogy
rémlátomásukban a negatív érzelmek szörnyetegként öltenek testet. A
Zulawski-életműben A sámán ereje a Birtoklás igazi ikerfilmje, melynek
előképe Bernardo Bertolucci botrányfilmje,
Az utolsó tangó Párizsban. Zulawski változata afféle „utolsó tangó Varsóban”
(így emlegették a lengyel kritikusok): a fiatal lány – pontosabban: a Lány, hiszen még neve sincs, amin
szólítanák – egy antropológia-professzorral keveredik viharos viszonyba, éppen
azután, hogy a férfi megtalálja egy többezer éves sámán mumifikálódott
maradványait. Sohasem derül ki pontosan, de végig lebegteti a film, hogy talán a
sámán misztikus hatalma delejezi meg kettejük kapcsolatát – sőt, hogy a Lány valójában
a sámán reinkarnációja vagy szellemének befogadója. A páros, miként a
Bertolucci-filmben is, tragikus véget ér, egyikük életét azonban nem
pisztolylövés oltja ki, Zulawskinál sokkal horrorisztikusabb a befejezés.
A fáma szerint a „sámánlányt”
játszó Iwona Petryt annyira traumatizálta a forgatás és a szerepe, hogy évekig
felhagyott a színészkedéssel. Hasonlóképpen Isabelle Adjaninak is évekbe
került, mire túltette magát a Birtoklás
elkészítésén. Ha évekre nem is lesz szüksége a Zulawski-filmek nézőinek az
élmények feldolgozásához, nem árt felkészülni: Andrzej Zulawski hisztérikus
mozgóképei a nyugalom megzavarására módfelett alkalmasak.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 14 átlag: 6.86 |
|
|