Magyar MűhelyMagyar film, magyar idő – 1. részMúltunk a beton alattHirsch Tibor
A
történelmi emlékezet nem csak a tabutémák miatt sérül, megteszi a magáét a
finom részleteket gyorsan kiradírozó amnézia is.
A
magyar filmnél nincs jobb műszer annak vizsgálatára, miképpen zsugorodik,
tágul, kap új ritmust a történelem a változó hazai közgondolkodásban, közel
hozva egymáshoz azt, ami tegnap még magától értetődően távol volt, eltávolítva
azt, amit közelinek éreztünk. Ahogy megyünk visszafelé az időben, minden
korszak más ábrázolási próbatételt, más csapdát tartogat, a múlt más és más,
filmvászonra soha nem kerülő fehér foltjait rejtegeti.
Cseh
Tamás dalában a hatvanas évek sebbel-lobbal jön, a hetvenes években lehet kívánni,
hogy „tíz év múlva ne ez a dal legyen”, a nyolcvanas évek pedig „sapkát
viselnek”. Az talán természetes, hogy innen, az ezredfordulón túli messziségből
visszanézve, halványulnak ezek a valaha fontos különbségek. No de volna-e
bárki, aki ma meggyőző címkékkel látná el a kilencvenes, kétezres,
kétezer-tízes éveket? Van-e bárki, aki komolyan hinné, hogy ami körülöttünk ma
történik, az megragadható volna úgy, hogy a közeli évtizedekhez is megkeressük
a hozzájuk illő hívószavakat, és aztán mozi-darabokat rendelünk hozzájuk?
Valaha
mindez működött.
1990-2000
Képzeljünk
el egy új magyar filmet. Cselekmény: középkorú hősök ifjúságukra emlékeznek.
Konkrétan a kilencvenes évekre. Két párhuzamos szál, látjuk az előzményeket,
azokban a nagyfontosságú esztendőkben, amikor Újpalotán megnyitotta kapuit a
Pólus Center, a boldog kevesek telefonos modemjein rövid pittyegés után,
sercegő hangon beköszönt az Internet. Közben a jelenben látjuk mindezek
folyamodványát, esetleg a történelemben járatlan huszonéveseket, akik
hallgatják negyvenes atyáik emlékezését, bár mindebből semmit sem értenek.
Miből is? Ilyen film nincs. Nem is kell, mert nincs ember, akinek ez a reláció ma
fontos lenne.
A
kilencvenes évekről elhomályosult szemmel regélő atyák halmaza üres halmaz, tehát
film sem szól róluk, továbbá az olyan film is hiányzik, melyben az említett
atyák a múltat felhánytorgatva, ezt-azt egymás szemére hánynának. Nevesítve,
példákkal élve a régebbi magyar filmtörténetből: ma nem képzelhető el kortársi Nyár a hegyen (Bacsó, 1967) a két
veszekedő káderrel, és az elkerekedett szemmel figyelő huszonévesek ítélkező
kórusával. Nincsenek visszafelé nézve veszekedő-kibékülő házaspárok, vagyis
nincs aktualizálható Párbeszéd
(Herskó 1966), és jelenre adaptálható Próféta
voltál szívem (Gábor Pál, 1968). Lehet erre mondani, hogy e mozidarabok
meséiben a közösen megélt fiatalság erkölcsi döntésekkel terhelt pillanata – NÉKOSZ-nyomulás,
pártcsaták, kommunista hatalomátvétel – csupa súlyos történelmi fordulat, míg
ha a jelenből mérjük vissza a húsz esztendőt, a kilencvenes évek derekáig,
ehhez képest unalmas időkbe jutunk.
Jó,
legyen akkor huszonöt év: akkor ugyebár, a jelenből visszamérve, 1949-nek 1989,
a rendszerváltás felelne meg…
Először
is: a Rendszerváltás-történetek sem
kínálják ma magukat olyan trendi változatosságban, szánvetéses, fiatal
generációt belekeverő, párhuzamos szerkezettel, mint a hatvanas évek végén a fordulat éve-mesék. Másodszor: annak
idején már húsz év is - nemhogy egy negyedszázad - annyira hosszú idő volt,
hogy nem csupán emlékezéshez, de jelen és múlt párhuzamba állításhoz is megadta
a távolságot. 1969-ből visszanézve, 1949 igazi mitologikus messziség, Jancsónak
a Fényes szelekben arra is elég, hogy
két generációt egymásra kopírozzon: kihajtott ingű népi kollégistákra
farmeres-tornacipős maoista hatvannyolcasokat, mintha az őket elválasztó húsz
év annyi volna a történelem homokóráján, hogy az időben korábbi már az időben
későbbi allegóriája is lehet, vagy fordítva. Ehhez képest képzeljünk el egy
2016-os filmet, melyben a Bibó Szakkollégium mai fiai önmagukat és
negyedszázadnyi távolságból fölsejlő elődeiket játsszák.
A
néző pedig, ahogy Jancsót nézte a maga kortárs közönsége 1970-ben, akár bele is
zavarodhatna, mikor, melyiket látja inkább, hiszen az akkor formálódó
rendszerváltó párt alapítói összemontírozhatók volnának valamilyen ma formálódó
proteszt-csoporttal, megpakolva trendi bűnökkel és erényekkel, melyek viszont
csupán metaforái azoknak a régieknek. És sorjáznának a nézői levelek, mint
Jancsóéknak és támogatóiknak a híres-neves Fényes
szelek-vitában: „Nem igaz, mi nem ilyenek voltunk!” Lehetne magyarázni,
hogy ez csak allegória, hogy mondjuk a zsebből kilógó mobiltelefon szándékos
jelzés, hogy itt a mindig és mindenkor érvényes történelmi modell a lényeg.
Maradva a példánál, van egy másik különbség is, melynek nincs köze a rövidülő
történelmi időhöz: azt a filmet egy volt NÉKOSZ-os csinálta, egy igazi
koronatanú kopírozta magára gyermeke nemzedékének világproblémáit. Valaki, aki
lelkesen politizált az őskezdeteknél, később filmet csinált, és közben
továbbpolitizált. Nem volt egyedül: e tekintetben hasonló cipőben jártak Gábor
Pál, Bacsó Péter, Herskó János, Kósa Ferenc. Hol van ma egy ilyen, hozzájuk
hasonló, átélő-túlélő, Bibó- avagy Eötvös kollégista ős-Fideszes, aki önmarcangoló
filmes is egyben? Aki azért a politizálásról sem szokott le, és akinek mániája
volna a kezdetek fölidézése, mégpedig olyan, nemzedéki magyar filmben
standardnak számító üzenettel (még egyszer a minta: Jancsó, Gábor, Herskó,
Bacsó), hogy, tudni illik, „Míly nagy volt bűne és erénye!”, esetleg a még
szokványosabb „Hol rontottuk el?” kérdéssel. Ja, és közben még elszórakozna
azzal is, hogy mai ötven- és huszonéveseket egy nagy metaforajátékban
összekeveri.
Ez az
idő – a rendszerváltás utáni idő – tehát távolságtartó mozgóképes visszaemlékezés
céljaira nem csupán alkalmatlanná zsugorodott, de történelmi tagolásnak
ellenálló pusztasággá is lett, ahol immár nevetséges volna sapkás és
sapkanélküli évtizedeket szétválasztani.
1959-1989
Kísérjük
el történelmi filmhez ragaszkodó, lehetőleg fiatal, képzeletbeli kortárs rendezőnket,
ma, 2016-ban, követve őt a téma- és korválasztás első lépéseinél, lessük meg,
ahogy az elmúlt (legyünk, vele együtt, egyelőre szerények) hetven esztendő évszámai,
korszakai és al-korszakai közt matat, fontolóra véve ezt-azt, itt-ott sokáig
álldogálva, máshol idegesen meggyorsítva lépteit.
Láthattuk:
ez utóbbi – lépések ideges meggyorsítása – volna a jellemző hozzáállás, ha
rendezőnk az első szabadon választott kormányok filmes szempontból megragadhatatlan
karakteriszikájú ciklusait kapja ki témául, de akkor sem más ma már a helyzet,
ha a komplett Kádár-rendszert választja.
A mi
elképzelt fiatal filmcsinálónk ugyanis valószínűleg szépen gondol Cseh Tamásra
– de hogy azon kezdjen molyolni, melyik évtized, miért visel sapkát, melyik és
miért jár „sebbel-lobbal”, melyik „bot ütögetve” – ezt minden tisztelete
mellett nem tartja időszerűnek. E sorok írója számára annak idején bezzeg nagy
és egyben keserű pillanat volt, találkozni Gazdag Gyula Sípoló macskakövével (1971), merthogy ez a film, sok egyéb mellett,
segített neki az évtized-címkével is megjelölt, kamaszkori önazonosításban. Pereg
a kulcsjelenet: a párizsi huszonéves vendég diáktüntetéses emlékeit el- és
visszavágyódó pesti tizenévesek hallgatják, és jön a felismerés: íme, tessék,
nekem nem volt meg hatvannyolc, nem is lesz. Lekéstem róla, jóvátehetetlenül a
hetvenes évek gyermeke vagyok, a gumiból készült nosztalgia-macskakövek se hús,
se hal évtizedében eszmélek – ezzel a tudattal, és a Nagy Generáció iránti
irigységgel vegetálok most már tovább…
Akkor
ez fontos volt. Kit érdekel ma ez az irigység? Kit érdekel ma ez a semmi kis
distinkció: hetvenes évek, ami nem hatvanas? Kit érdekelnének ma már a
puhadiktatúrán belüli, mégis évtized-közi, mikro-nosztalgiáink? Ujj Mészáros
Károly megcsinálta a Liza, a rókatündért,
hetvenes éveket (is) idéző tárgyi világgal, divattal, építészeti utalásokkal.
Szabályt erősítő kivétel: személyes köszönet érte. De ez nem jelenti azt, hogy
a film alkotója, a hangulatkísérleten kívül, akart is volna valamit éppen ettől
a történelmi pillanattól.
Vagyis
telnek az évek, és egyre inkább egybeesik a felejtő öreg közönség, a felületes
fiatal közönség, és az érdektelen filmcsinálók kívánsága: váljon most már
végleg a Kádár-korszak hajdan gazdag televénye egységesen undorító,
lebetonozott kaszárnyaudvarrá. Nem kellenek az évtized-nüanszok. És persze ez a
hivatalos emlékezetpolitika óhaja is. Hiszen sejti, hogy a
tagolás-strukturálás, maga is mítoszépítés, márpedig annak ő nagyon nem
barátja.
Török
Ferenc Apacsok című filmje például
Bereményi-adaptáció, egy olyan író-rendező darabjából készült film, aki
mindenkinél többet tett, hogy tág és gazdagon berendezett idő-térré tegye a
teljes Kádár-korszakot, legalábbis nekünk, akik benne éltünk. Amikor a
Bereményi-forgatókönyves Megáll az időnek
kortársként örvendeztünk, amikor belőle kultuszt csináltunk, bezzeg
fontosak voltak az évszámok. Mert nem mindegy, hányban távolítanak el vallásos
osztályfőnököt, hányban lehetett börtönből szabadulni, hányban indult reform,
nem mindegy, hogy a film befejező képsorainak új esztendejében – pontosan
hányban és hova – vonul be majd a részegen falra vizelő kiskatona a Varsói
Szerződés keretében baráti segítséget nyújtani. És persze az utolsó
idevonatkozó évszám sem mindegy - az 1982-es – vagyis, hogy hányban lehetett
minderről filmet csinálni..?
Az Apacsokban ez már mindegy. Díszlet és
jelmez rendben van, tehát akinek ez fontos, ebben az egyébként izgalmas
mozidarabban is azonosíthatja a korai hatvanas éveket. De hát kinek fontos ez?
Minek akarná a Bereményinél negyedszázaddal fiatalabb Török Ferenc mutatni a
mikro-méretű különbségeket is, hogy miképpen verbuváltak ügynököt hatvanban,
hetvenben, nyolcvanban? Miért figyelmeztetné az úgyis felületes utókort, hogy a
történet csak úgy, csak akkor hiteles?
Filmjében
a rendszerváltás előttje és utánja
bonyolódnak izgalmas diskurzusba – legyen ennyi elég. Természetesen ez sem
kevés.
1954-1958
Induljunk
visszafelé, tovább.
1956.
Ami akkor történt, annak távolsága a mindenkori jelentől minden más nagy
fontosságú történelmi pillanatnál jobban függ a mindig politikával terhelt
jelentől, amikor éppen fölbukkan – mondjuk mozgóképen.
„Ellenforradalomként”
fölidézve – például Keleti Márton 1961-es ordítóan történelemhamisító Tegnap-jában – a „tegnap” mintha tegnap
történt volna.
„Sajnálatos
eseményekként” fölidézve – például Sándor Pál 1981-es Szerencsés Dániel-ében – viszont mintha történelmi ősidőkbe
csúszott volna. Nekünk, a hetvenes évek eszmélőinek, akik, ahogy szó volt róla,
azzal voltunk elfoglalva, hogy dacosan és irigyen a hatvannyolcasokhoz
méregessük magunkat – ez volt akkor természetes távolság.
Forradalomként
viszont egyszer csak megint zavarba ejtő közelségbe került, az elválasztó bő
félévszázad hirtelen összezsugorodott, a megidézett szereplők szavai mintha
mind mai válaszra várnának, és mintha a napi politikai csatározásban helye
lehetne hatvan éves érveknek és precedensek, plusz a hírbehozott pártok és
politikusok vélt vagy valós kötődéseinek. Mintha mondjuk ötvenhat és a jelen
között titkos érzelmi-gondolati csapóajtó volna, gyors átjárást biztosítva
minden – elsősorban jobboldali – publicistának, tökéletesen kiiktatva a
hatvanas, hetvenes, nyolcvanas évek mai ideológiai célokra használhatatlan
élmény és emléklabirintusát.
Még
szerencse, hogy publicisztikánál, ünnepi szónoklatoknál a magyar film a történelemzsugorítás
pártos feladatában rosszabbul teljesít.
Makk
Károly megcsinálta a maga Magyar rekviemjét (1990) a kivégzésükre váró mártírok
börtönnapjairól, Mészáros Márta Nagy Imre személyes történetéről, Szilágyi
Andor Mansfeld Péter életéről és haláláról (2006) forgatott filmet – ám ezek –
éppen mert történelmi alakok, ott is maradtak, megelevenedő szobrokként a
Pantheon-szereplőktől elvárható, természetes múlt időben. Kicsit más a helyzet
Goda Krisztina Szabadság, szerelem-jével
(2006). Egy jól sikerült melodráma nagyon tud időt zsugorítani, viszont közben
visszalop valamennyit a „sajnálatos események” mitikus-töredékes hangulatából
is, a kései Kádár-kor Szamárköhögés –
Szerencsés Dániel filmtengely
kijelölte távolságtartásból.
Az
56-os forradalom kortársfilmes hazai ábrázolásával nem is az a baj, hogy
nyújtja, avagy zsugorítja a szubjektív történelmi időt – hanem az, hogy itt is,
ahogy más fontos korszakokban is, kitöltetlenül hagy bizonyos kapcsolódó
tematikus köröket. Mintha bizony egy nagy történelmi periódusos rendszer
kiszámíthatóan létező, de mégis üres rubrikái lennének.
Tudjuk,
hogy ott – éppen ott – volna ábrázolni-megjeleníteni való, a tátongó hely
azonban egyelőre hiába várja az oda passzoló mozgóképet. Merthogy: a magyar
filmtörténet ötvenhatos filmjei (korszaktól, értelmezéstől függetlenül)
leginkább megtorlás és kivándorlásfilmek.
Vagyis:
hiányoznak először a harc filmes reprezentációi. Akár tragikus véggel is. Akár
kínosan ellentmondásos szereplőkkel is. Hiányzik a magyar közel-történelemből,
mondjuk, Andrzej Wajda ötvenhatra hangszerelt Csatornája, azután Hamu és
gyémántja.
Hiányoznak
másodszor: az előzmények filmes reprezentációi. A filmcsinálók kerülni
látszanak a Petőfi-körös éveket és hónapokat, azok vegyes világnézetű
figuráival, csalódott, átpártoló reform-kommunistáival, a Nagy Imre- és a
Rákosi-frakciók váltakozó sikerrel folyó hatalmi harcának ábrázolásával a
háttérben. Ma sincsenek ilyen mozidarabok. Nem a cenzúra akadályozza
születésüket, csupán ugyanaz a sajátos egybeesés, ami fentebb a Kádár-kor
ábrázolását érintette. Fiatal filmcsinálók nem vizsgálódnak ezek körül a
kicsiny tematikus fehér foltok körül – miért lenne fontos nekik? A hivatalos
emlékezetpolitikának pedig jó oka van rá, hogy ne is terelgesse őket ebbe az
irányba.
1949-1953
Ha a
jelen és közeljövő magyar mozgóképe számára a Kádár-kor egységes pusztasággá
dózerolt hangulatzónává lett, ha az ötvenhatos forradalom aktualizálva közel
jött ugyan, de kerülendő tematikus fehér foltokkal teleszórva, akkor a
Rákosi-korszak olyan, mint egy bezárt, elhagyatott, hajdan virágzó témapark.
Sőt,
ha igazán stílusos hasonlatot keresünk, az ötvenes évek, mint történelmi
téma-rezervoár, akár egy kihalt bányaváros, melyet éppen a mélysztálinista
diktatúra emelt, és benne még ott porladnak-mállanak a hajdan oly népszerű
történelmi motívumok és mesetöredékek. Itt egy ÁVH-kihallgatás agyonhasznált
látványa, ott egy megkopott padlássöprés-beszolgáltatás epizód. Körös-körül
rozsdamarta képi és narratív elemek hevernek: itt egy fekete autó, ott egy
munkaversenyláztól csillogó szem, fejkendő, lódenkabát, vörös drapéria, kopasz
mellszobor. Hol van már az a bő fél évtized, a Ménesgazda (1978) és a Napló
szerelmeimnek (1987) című filmekből emelt városkapuk közé ékelve, amikor ez
a mozgóképes kísértetváros fénykorát élte! Hol van az az idő, amikor nem múlt
el filmszemle két-három ötvenes-évek történet nélkül! Amikor a Rákosi-kor
fontos volt. Fontos volt a hatalomnak, hogy a puha diktatúrát látványosan
megkülönböztessék a keménytől. Merthogy a kemény az, ami a filmvásznon látható,
puha az, ami ezt láttatni megengedi. De azért fontos volt a filmművésznek is,
hogy leleplezze, a puha gyökerei a keménybe nyúlnak, és amit látunk a
filmvásznon, az lényege szerint mégiscsak ugyanaz, mint ami látni engedi. És
ami holnap esetleg meggondolja magát.
Hát
ez nincs ma. Nincs többé a folyamatosság és elhatárolódás izgalmas dinamikája.
A kortárs történelmi film elkerüli az ötvenes éveket, mert nem tud kipréselni
belőle aktuális üzenetet. Cenzúra híján mutathatna több balos
törvénytelenséget, kínzást, mérhetné bővebben az ávósok kezéről csöpögő vért –
de minek?
Mert
bajos divatba hozni a kort, amíg csak érvényes az előbbi „lepusztult bányaváros”
analógia. Nincs mit tenni, az ötvenes évekkel a magyar film még a
rendszerváltás előtt tematikus rablógazdálkodást folytatott. A tárnákat még jó
ideig nem lehet újranyitni.
1938-1948
A
világháború évtizede, akárcsak ötvenhat és környéke, egyszerre napi közelségbe
tolakodott, közben teli van tematikus fehér foltokkal. A közelségre persze
bőven akad aktuálpolitikai magyarázat. Alaptörvény és megszállási emlékmű –
mikor is vesztette el Magyarország függetlenségét? Kinek szenvedése mennyit ér
– konkrétan, hány reflektáló mozgóképet? Mindegy, hogy a Mű vagy a Botrány – a Saul fiát érő méltatlan támadások éppen
úgy zsugorítják a hetvenévnyi távolságot, mint maga az Oscar-díjas alkotás. Színre
színt, figurára figurát: holocaust-filmekre lehet még sváb-kitelepítés mozi a
válasz, negyvennégyre lehet majd negyvenhat, a szép és pontos
Gulág-dokumentumfilmeket bármikor sorozatban is követhetik a szibériai
elhurcoltak fikciós narratívái, ahogy kegyetlenkedő szovjet katonákról már igen
hamar, rögtön rendszerváltáskor megszülettek az első cenzúrázatlan híradások.
Vagyis
akad a jelen ideológiai csatározásaihoz muníciót kínáló, múltat jelenbe ültető
mozidarab, de ettől még azok a bizonyos fehér foltok itt is megvannak.
Igaz,
a háborús évtized ábrázolásában a tabutémák kerülgetése maga is hagyomány.
Ki
gondolná, hogy miközben a környező országokban a partizánfilm külön műfajjá
nőtte ki magát néhány röpke esztendő alatt, mégpedig hajdani csatlós és
megszállt országban egyaránt, sőt a születő NDK moziját, a DEFA filmtermését is
beleértve – addig Magyarországon a Rákosi-korszak filmpolitikája, mely pedig
igazán nem ment szomszédba egy kis történelemhamisításért, egyetlen hősi
ellenállóval sem merte ingerelni a hazai közönséget. Háborúban játszódó film
egyszerűen nem készült. Tartott ez az állapot egészen 1954-ig (Budapesti tavasz, Fel a fejjel). Ami
pedig a rejtőzködő és nyílt antiszemiták méricskéléseit illeti, hogy több volna
a vészkorszak-történet az általuk javasolt elégségesnél, az igazság éppen az,
hogy bár kemény- és puhadiktatúrák jöttek-mentek, de a Holocaust – nemhogy
túlreprezentált lett volna – a magyar filmben később is csupán fájdalmas
epizódokat kapott. Az első (és sokáig utolsó) olyan film, mely – ha keresztény
magyar is benne a hős, de legalább zsidókkal kapcsolatos önvizsgálata feszíti
ki a teljes cselekményt – Fábri Zoltán Utószezonja volt, 1966-ból. A Kabay Barna és
Gyöngyössy Imre rendezte Jób lázadására,
mely tényleg Holocaust-előzménytörténet – központi figuraként csupa érintettel,
egy keresztény gyereket örökbefogadó zsidócsaláddal – további szűk húsz
esztendőt kellett várni.
Ma
sincs ez másképpen – amiből persze nem következik, hogy nem születhetnének
újabb szekértáborokat provokáló világháborús történetek, akár egymásra
licitálva, bűnöket nagyítva vagy kisebbítve, tetemeket kiásva vagy betemetve.
Mégis,
a legtöbb értékes közel-történelmi kosztümös mozgókép ma is inkább csak átszáguld
a háborús évtizeden, a koalíciós időket is beleértve. aztán már ott is vagyunk
a folyamodványoknál, következményeknél. Olyan hagyomány ez, ami átível a
rendszerváltáson, Szabó István Szerelmesfilmjétől, Tűzoltó utca 25-jétől, majd a Napfény izétől számítva, mondjuk Fekete Ibolya
friss opuszáig, az Anyám és más
futóbolondok családtörténetéig. És éppen ezek – a háború privát
pillanatképeivel, de nagy nemzedéki panoráma részeként – a leghitelesebb
történelmi filmjeink.
A
fehér foltokat viszont ezek sem tüntetik el. Mert továbbra is elkerüli a magyar
film 1937-38-at, a kamarák felállításának idejét, kerüli jobboldali és
baloldali népiesek belharcait, a háborúba lépés (máshol: sodródás) éveinek
finom társadalmi hangulatváltozásait, háttérben a mindig manipuláló
nagypolitikával, majd elkerüli a folytatás-témát, kihagyja a következő
történelmi csapda felé botladozó ország látványának lehetőségét – a koalíciós
túra mozgóképes útinaplóját negyvenöt és negyvennyolc között.
Emlegethetnénk
megint Bereményi Tanítványokját és Eldorádóját – de ezek egyszeri
kivételek. Vagyis innen, ezekből az üres történelmi mezőkből filmek hiányoznak.
Jó filmek. Lehetnének akár kortárs darabok is.
*
Egységesre
gyalult, hajdan változatos múltbéli tájak a legvidámabb barakk körül, félelmetes,
elhagyott diktatúra-témapark, ma is divatos, adok-kapok játékokra kiképzett
ideológiai küzdőtér, lezárt tömegsírokkal és tilalmas szegletekkel – ezt látja
a fiatal filmes, ha a krónikás szándékkal visszanéz – egyelőre csupán
hetvenévnyi messzeségbe. Néz, csak néz, és meggondolja magát.
Csúf
látvány. És sokba is kerül.
Ma
már nem csinál történelmi filmet. Holnap is van nap.
(Folytatjuk)
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 9 átlag: 5 |
|
|