Film / RegényDaniel Kehlmann: Én és KaminskiEgy bunkó újságíró naplójaVajda Judit
Belehelyezkedni
valakinek a nézőpontjába különleges élmény. De mi a helyzet, ha az illető egy
ellenszenves figura?
A modern irodalom egyik
legerőteljesebb eszköze, amikor az áttetsző tudaton is túlhaladva (amikor
mintegy belelátva a fejébe szó szerint megismerjük a főhős gondolatait) az író
egyes szám, első személyben mutatja be a központi karakter érzéseit. A film
művészetében mindez nagyjából a szubjektív kamera, azaz a szemszögbeállítás
alkalmazásának feleltethető meg, és ahogy a vásznon, úgy a prózában is
rendkívül erős hatást kelt, hiszen az olvasó arra kényszerül, hogy egy az
egyben belehelyezkedjen az illető nézőpontjába.
Sok író azonban még
ennél is továbbmegy, és arra a kényelmetlen helyzetre ítéli az olvasót, hogy
egy-egy, valamilyen szempontból negatív figurával empatizáljon. Patrick Süskind
Parfümjétől kezdve Nick Cave regényén
(És meglátá a szamár az Úrnak angyalát)
keresztül Irvine Welsh Mocsokjáig hosszú
a sora azon irodalmi műveknek, amelyekben egy megszállott sorozatgyilkossal,
egy szánalomra méltó és iszonyodást keltő véglénnyel vagy épp egy kívül-belül
gusztustalan, korrupt és tahó rendőrrel vagyunk kénytelenek azonosulni. A
szóban forgó alkotások nagysága és ereje pedig gyakran éppen abban rejlik, hogy
az írói kísérlet (vagy épp merénylet) sikerül, és megrendülve zokogunk annak
a(z anti)hősnek a tragédiáján, akinek taszító kalandjait máskülönben inkább eltartanánk
magunktól.
A német-osztrák családba
született, Németországban és Ausztriában egyaránt tevékenykedő Daniel Kehlmann Én és Kaminski című könyvének
pikantériája s egyben különlegessége, hogy egyes szám, első személyben elmesélt
történetének főhőse nem egy egyértelműen elítélendő, deviáns alak, hanem csupán
egy hétköznapi bunkó. Sebastian Zöllner, a megélhetési művészetkritikus nem
elvetemült, nem gonosz, nem skizofrén vagy hasadt személyiségű, csak éppen
olyan ember, aki nem tud (vagy szimplán nem akar) viselkedni, szeret másokkal
kellemetlenkedni és úgy általában véve nem tudja, hol a határ a társas
helyzetekben elfogadható és elfogadhatatlan között – egyszerűbben szólva
olyasvalaki, akivel az olvasók legtöbbje valószínűleg nem szívesen barátkozna,
sőt még csak nem is keresné a társaságát, ha nem muszáj.
Kehlmann regényében
viszont nemcsak, hogy ő meséli el a sztorit, de elvileg az ő bőrébe kéne
belebújnunk. Az érdekes pedig, hogy ez sokkal nehezebben megy, mint a fent említett
szélsőségesebb esetekben, amikor éppen az okozza az olvasói megrendültséget és
talán magát a katarzist is, hogy amennyiben megismerjük a hátterét és megértjük
a motivációit, igenis együtt tudunk érezni még egy aljas mocsokkal is. Zöllner figuráját azonban nem mélylélektani rugók
mozgatják, amikor meg akarja írni egy Manuel Kaminski nevű öreg és félig vak
(!) festő életrajzát, még mielőtt az meghalna – csupán a pénz és a hírnév utáni
vágy. Fokról fokra lehetetlenebbnek tűnő missziója közben pedig egyszerűen
azért viselkedik úgy, ahogy viselkedik, mert faragatlan, és nem hajlandó
megtenni embertársainak azt a szívességet, hogy akár egy hangyabokányit is
tekintettel legyen rájuk.
Az olvasó ennek köszönhetően
visszaléphet a tét nélküli szemlélődés pozíciójába, és érdeklődéssel figyelheti
azt a kiáltó ellentétet, ami az újságíró és a külvilág között fennáll. Az
egyértelmű szociálpszichológiai érzékenységgel megáldott Kehlmann tűpontos
emberismeretről tesz tanúbizonyságot azzal, hogy mindössze néhány odavetett
mondattal képes felidézni olyan, bárki számára ismerős helyzeteket, mint
például amikor valaki hívatlanul és tapintatlanul betör egy olyan vendégségbe,
ahová nem hívták, majd azt hiszi magáról, hogy jópofáskodik, miközben
egyszerűen csak tapló – mindezt ráadásul a szóban forgó kellemetlen alak szemszögéből
látjuk, ami így elkerülhetetlenül egyfajta ironikus, gunyoros szemléletet
kölcsönöz az írásnak.
A társas helyzetek
mellett pedig a szerző pszichológusnak és bűvésznek sem utolsó: miközben az
egyik kezével azt mutatja, milyen ellenszenves módokon akarja elérni célját
Zöllner, eltereli a figyelmünket arról, amit a másik kezével csinál – nevezetesen,
hogy lerántja a leplet egy első osztályú manipulátor lappangó, ám kifejezetten
hatásos ténykedéséről. A szóban forgó manipulátor pedig olyan tehetséges, hogy
még egy minden ízében bunkó újságíró is képes bedőlni neki. Mindennek
köszönhetően Kehlmannak végül mégiscsak sikerül elérnie, hogy egy icipicit
azért ezzel a minden ízében bunkó újságíróval is együttérezzünk.
Kortina Kiadó, 2003.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 10 átlag: 5 |
|
|