Távol-KeletDél-koreai gengszterfilmek új hullámaRenegátok sötét öltönybenGéczi Zoltán
Erőszak, amorális
karakterek, finom metszésű esztétika, technikai precizitás: a dél-koreai maffiamozi
egyszerre lázadó és konzervatív.
A dél-koreai
rendfenntartó erők parancsnoka, Park Geun-hye
három évvel ezelőtt hirdette meg a legszélesebb nemzeti nyilvánosság előtt a
KNP (Korean National Police) akcióprogramját: a harc fókuszába – fontossági
sorrendben – a „gonosz társadalmi jelenségek” körébe sorolt nemi erőszakot, a
családon belüli erőszakot, az iskolai zaklatást és a nem biztonságos
élelmiszereket állította.
A bűnfilm, legyen az
maffia- vagy rendőrdráma, thriller vagy akció, a romantikus komédiák mellett a
legnépszerűbb zsáner Dél-Koreában. Holott a világ 17. legfejlettebb országában idillszerűen
alacsony a kriminológiai ráta, a társadalom nyílt erőszak iránti hajlandósága a
pacifista hippikommunák legvérmesebb eszményét idézi meg: a lőfegyverekhez kapcsolt
éves halálesetek száma 100 000 lakosra vetítve 0,08, amely nem csak az
Egyesült Államok 10,54-es mutatójával összevetve tűnik lehetetlenül szelíd adatnak,
de még a magyarországi index is közel tizenkétszerese ennek. Akadnak éppen
utcai galerik a nagyvárosokban, zsebelnek ki turistákat, hébe-hóba fosztogatnak
szállodai szobákat, de az erőszakos bűncselekmények, kiváltképpen a
nyilvánosság előtt elkövetett erőszakos bűncselekmények fehér hollókként rínak
ki az andalítóan kiegyensúlyozott bűnügyi statisztikákból. Eszerint a 2000-es
években elképesztő fejlődést mutató, s azóta is példaértékű szakmai színvonalat
produkáló dél-koreai nemzeti filmgyártás kulcsfontosságú tételei a legkevésbé
sem tényszerű kriminológiai alapokra, személyes traumákra vagy társadalmi szintű
félelmekre épülnek – sokkal inkább a romantikus gengszterkultuszok által
inspirált szerzői filmesek önálló víziója és a délkelet-ázsiai klasszikusok hatása
alakítja a zsánert.
Nem sírunk a bűnösökért
A dél-koreai bűnügyi
film legnépszerűbb művelői számára a hongkongi John Woo, Ringo Lam, Tsui Hark
és Johnnie To a legfontosabb referenciák. Általuk sajátították el a rafinált
stílusérzéket, a nagy műgonddal komponált akciójeleneteket, a végletekig
kidolgozott kameramunkát; ugyanakkor, bár a maga véres könyörtelenségében
ábrázolják a hatékony pusztítás tökélyre fejlesztett képességét, nem méltatják
az erőszakot, nem követik a hősies vérfürdő intézményét. Elvetik a hollywoodi
hagyományok szerint szabott protagonista és antagonista alakját, előszeretettel
pozícionálják morális homályzónába a vezető karaktereket, és a hongkongi
mágusokhoz hasonlóan egyetlen szereplőt sem ruháznak fel a sérthetetlenség
biztonságával a néző megnyugtatása végett – mindez ugyancsak üdítően hat az
egyre fáradtabb, terméketlen múltidézésbe forduló amerikai maffiafilmekkel
szemben.
Az elmúlt évtizedben
befutott fiatal rendezők közül, bár szakmai biográfiája még csupán három filmet
számlál, több szempontból is kiemelkedik Lee Jeong-beom. Már 2006-os
bemutatkozása, A könyörtelen tél balladája
(Cruel Winter Blues) is bárminemű ingadozástól
mentes, magabiztos direktori teljesítmény, második rendezése pedig 6,2 millió
nézővel katapultált 2010-ben a dél-koreai filmforgalmazási lista #1 helyére,
miközben az angol nyelvű szaksajtó is serényen dicsérte a fiatal géniuszt –
holott a Bácsi (The Man from Nowhere, 2010) a legkevésbé sem mondható a vélelmezett
nézői elvárásokhoz igazodó, konformista darabnak. Az expozícióját tekintve Luc
Besson Leon, a profiját (1994)
megidéző történet (elszigetelten élő, magányos gyilkos köt barátságot egy
édesanyja által elhanyagolt kislánnyal) üzemanyaga a magas oktánszámú erőszak,
az író-rendező a konfliktus intenzitásához és a tabudöngető témák – úgymint
szervkereskedelem, kényszerprostitúció, gyermekrablás – súlyához mérte ki a
dramaturgiát s annak eszközeit. 2014-es munkájában, a Nem könnyezzük meg a holtakat (No
Tears for the Dead) című bűnfilmben szintén felkavaró, a nemzetközi
etikettre valamelyest adó forgatókönyvírók által gondosan került aktus, nevén
nevezve: egy maffialeszámolás során elkövetett, szándékolatlan gyermekgyilkosság
képezi a narratíva epicentrumát, a bestiális, alkalmasint szadizmusba hajló, de
soha nem öncélú erőszak pedig a cselekmény legfontosabb mozgatórugóját. Eme
végtelenül nihilista, zsigeri indulatoktól feszülő filmekben a legkevésbé sem
kínál érvényes igazodási pontokat a törvény betűje, a rendőrtiszt alkalmasint
aljasabb és önzőbb szemétláda lehet a veterán bérgyilkosnál, detektív
bajtársára, maffiózó fogadott testvérére ránt fegyvert könnyű kézzel, a
cselekmény mégis egységes marad, a dramaturgia ok-okozati összefüggései nem
sérülnek – Lee Jeong-beom akciódrámái éppoly intenzív moziélményt kínálnak a
néző számára, mint John Woo klasszikusai.
Bár a
dél-koreai filmszakmában nem dívik a folytatások és előzmények forgatása, a filmesek
különösebb önkorlátozás nélkül nyúlnak külföldi mozikhoz inspiráció végett,
alkalmasint a remake lehetőségét sem vetik el (a Szebb holnapot 2010-ben forgatta újra Song Hae-sung). Ezen sorba
illeszkedik a francia eredeti (Á bout
portant, 2010) alapján készült A célpont
(The Target, rendező: Yoon Hong-seung),
vagy a hongkongi Szigorúan piszkos ügyek
(2002) honosításának is felfogható Egy új világ (New World, 2013). Utóbbi
ugyancsak előkelő helyen szerepel a minden idők legjobb dél-koreai filmjeit
soroló listákon, hetek leforgása alatt avatták kortárs klasszikussá Park Hoon-jung
második önálló rendezését, aki már a Megláttam
a Gonoszt (I Saw the Devil, 2010)
társforgatókönyv-írójaként is megvillantotta tehetségét. A beépített ügynökként
szolgáló rendőrtiszt identitás-drámája tucatnyi kulcsszereplőt mozgató,
felettébb szövevényes história, nem való közepes képességű rendező kezébe; a legszebb
hongkongi maffiadrámákat megidéző Egy új világ neoklasszikus kivitelezése, elsöprő
emocionális ereje, elsőrangú színészgárdája (Lee Jung-jae, Choi Min-sik, Hwang Jeong-min)
és film noirokat idéző cselekményvezetési megoldásai okán a nyugati közönség
számára is könnyedén értelmezhető és befogadható remekmű.
Bár az erkölcsi káosz és
a tobzódó erőszak kombinálásának lehetősége a filmtörténeti hagyomány szerint
általában a formai kérdésekre kevésbé adó underground rendezők érdeklődését szítja
fel, Lee Jeong-beom, Yoon Hong-seung és társaik
munkamódszere a holland gyémántcsiszolók precizitásával vetekszik: rendíthetetlen
technikai fegyelemmel és tökéletes kontrollal forgatnak, szép szavakkal,
hibátlan stílusban mesélnek megrázó, kegyetlen történeteket. A dél-koreai
gengszterfilmek új hullámának legnépszerűbb tételei extrém designer-filmek, iskolázott
rendezők, nem pedig öntörvényű forradalmárok munkái, amelyek a nézők borzongás
iránti vágyát elégítik ki.
Kárhozottak és
számkivetettek
Amíg a vigasztalanul
komor és kirívóan erőszakos designer-gengszterfilmek plakátjait havi
rendszerességgel frissítik a szöuli mozikban, a leíró igénnyel fogant realista bűnügyi
epika – ami egyaránt jellemzi a hollywoodi zsánert (Keresztapa-sorozat és leszármazottai) és a japán jakuza-filmeket (Kinji
Fukasaku, Takeshi Kitano) – ugyancsak ritka vendég a helyi vetítőtermekben. Eme
iskola egyik mértékadó képviselője Na Hong-jin rendezése, A Sárga-tenger (The Yellow
Sea, 2010), amely látványosan szakít bemutatkozó nagyjátékfilmje, az Üldöző (The Chaser, 2008) Johnnie To-t idéző hangvételével. A messzi
északról érkező, botcsinálta bérgyilkos viszontagságos történetében feltárul,
ha csak pár snittre is, a nyomor tucatnyi arca; a rendező rámutat a dél-koreai
társadalom korántsem tökéletes mivoltára, a hétköznapi rasszizmusra, a
fővárosban elveszetten bolyongó idegen kiszolgáltatottságára.
A Névtelen maffiafőnök (Nameless
Gangster, 2012) a szerzői filmesek friss generációjának egyik legkiválóbb
és legnépszerűbb alkotója, Yun Jong-bin forgatókönyvírói és rendezői
képességének példázata. Más utat jár, eltérő koncepciót visz vászonra, mint
kortársai többsége; ő ugyanis azon kevesek közé tartozik, akik fiatalkorukban
valódi tapasztalatokat szerezhettek a dél-koreai szervezett bűnözés természetére
vonatkozóan. Édesapja Busan kikötővárosában volt rendőrtiszt az 1980-as
években, a helyi maffia aranykorában, s részt vett a szervezett bűnözés
felszámolását célzó, 1990-ben meghirdetett akciósorozatban (a film eredeti címe
– Háború a bűn ellen – is erre a
rendőrségi műveletre vonatkozik). A törvény szigorának hatékony érvényesítését
célzó nekibuzdulás, amint az oly gyakran esik meg, hasonló mértékben szolgálta
a kormányzati korrupciós botrányok leplezését, mint a szervezett bűnözés
tényleges meggyengítését; az általános gazdasági recesszió áldásos hatása a nagyvárosi
bűnszervezeteket is üdvösen érintette, a japán bűnszindikátusi modell
meghonosításán fáradozó maffia egyszerre szervesült össze a gazdasági elittel,
az állami bürokráciával és a politikával.
Yun Jong-bin harmadik
nagyjátékfilmje a szervezett bűnözés terjeszkedésének és részleges
felszámolásának történetét dolgozza fel kisrealista eszközökkel; kerüli a
fokozott stilizálást, a heroikus szemléletet és a látványos
leszámolás-jeleneteket. Főszereplője, Ik-hyeon –
akit az Oldboy és az I Saw the Devil ikonszerű sztárszínésze,
Choi Min-sik alakít – roppantmód tetű egy
alak: elvtelen és aljas, sunyi és mohó, legfőképpen pedig: gyáva. Csakis a
vakszerencsének, pontosabban egy ölébe hullott metamfetamin-szállítmánynak
köszönheti, hogy kapcsolatba kerül a maffiával, majd államigazgatási
kapcsolatai és szerteágazó családi kötődései által építi ki pozícióját,
előmenetelét kirívóan alantas praktikákkal, árulással és intrikával alapozza
meg, az egérutat pedig besúgás révén biztosítja magának a játszma
végfelvonásában, mentesülve a törvény előtti számonkérésről. A korrupt
vámtisztviselőből lett gengszter karriertörténete karaktereiben, hangulatában és
cselekményvezetésében egyszerre idézi meg Martin Scorsese munkásságát (Nagymenők, Casino) és Kinji Fukasaku maratoni jakuza-sorozatát (The Yakuza Papers), ugyanakkor éles
társadalomkritikai vetülettel is bír. Komikus eszközökkel ábrázolja a koreai
kultúra legfontosabb intézményét, az alá-fölérendeltségi viszonyok, a családi
kötelékek, a szülők és az idősebbek konfucionista világnézet által elvárt,
feltétlen tiszteletét, amely hagyományra mint a mindent behálózó általános
korrupció melegágyára mutat rá. A Névtelen
maffiafőnök 4,6 millió eladott jeggyel vált a 2012-es év egyik legnézettebb
filmjévé, s bár túlzás volna kijelenteni, hogy sikere olyasféle lavinát indított,
mint a hatodik generációs kínai filmesek cinéma vérité-szerű, realizmusra
felesküdött mozgalma, bizonyította, hogy másféle szemlélettel is lehetséges masszív
kereskedelmi sikereket produkálni.
A bűn zsoldja
A dél-koreai maffiamozi szereplői jellemzően felsült
szerencsejátékosok (Tazza: The High
Rollers, Tazza: The Hidden Card, A
Sárga-tenger), agresszív szociopaták és egyéb minősített pszichiátriai
esetek (Hwayi, Megláttam a Gonoszt), eredendően gyenge és esendő karakterek (Névtelen maffiafőnök, Üldöző), az erőszakot professzionális
szinten űző, utat vesztett hírszerzőtisztek és rendőrnyomozók (A célpont,
Nem könnyezzük meg a holtakat , Egy
új világ, Bácsi, A Hard Day). Mindahányan
kisiklott, periférián élő alakok, nem integráns tagjai a társadalomnak; szemben
az amerikai gengsztermítosszal, melyben a tipikus bronxi olasz-amerikai
maffiózó a rendes napi robotból hazatérvén megcsókolja asszonyát és megsimogatja
a gyerek buksiját, számukra a normális életnek még az illúziója sem adatik meg.
Ezáltal a dél-koreai bűnfilmekre jellemző melodráma leküzdhetetlennek tetsző
igénye mellett a moralizáló pedagógia szándéka is tetten érhető, miszerint a bűn és a bűnözés holmi egzotikus patológiai
jelenség egy fejlett jóléti társadalomban, ily módon többé-kevésbé
maradéktalanul elidegeníthető a keményen dolgozó, tisztességes átlagemberek
világától. Azok, akik megtévelyedtek, semmiféle bűnbocsánatban nem
reménykedhetnek, s bár vezekelhetnek azáltal, hogy igaz ügyért hullajtják vérüket,
a rehabilitáció lehetősége számukra nem biztosított – a filmszínházakon kívül nincs
számukra hely.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 16 átlag: 5 |
|
|