KritikaIlya Naishuller: Hardcore HenryPutyin kedvenc videójátékaSepsi László
Nem csak a szem a lélek tükre, a nézőpont is: a Hardcore Henry a macsó-kultusz terméke,
a brutális férfierő felmagasztalása.
A Hardcore Henry néhány
perces főcímében vörösben úszó lassított felvételen csodálhatunk meg néhány
válogatott gyilokjelenetet: pisztolygolyók fúródnak öltönyös úriemberekbe
vesetájékon, fogazott élű kés hatol át komótos lassúsággal egy védtelen
férfinyakon, vér üt át a fehér ingen egy felsőtestbe döfött golyóstoll nyomán.
Az Ilya Naishuller filmjét megelőző hype, illetve a rendező a Biting Elbows
zenekarnak készített, és a Hardcore Henry
előzményének tekinthető videóklipjei (The
Stampede, Bad Motherfucker) egyaránt abba az irányba mutattak, hogy jelen
mozi a belső nézetes akciójátékok esztétikáját ülteti majd az egészestés filmek
világába. Ez így is történt: mindvégig a címszereplő perspektívájából látjuk az
eseményeket, a cselekmény az akciójátékok dramaturgiáját követi (a kezdetben
kifejezetten gyenge főhős egyre változatosabb fegyverarzenállal aprítja a
gonoszokat, miközben a folyamatos akciót háttérinformációk átadásának szentelt
átvezető-jelenetek szakítják meg), és a történet több ponton is visszautal a
játékok működésmódjára – például a főhős segítője (aki, mint a játékokban, arra
is szolgál, hogy újra és újra elárulja, mi is pontosan a feladat) rendre
klónozott avatárokon keresztül reinkarnálódik. Ám a főcím, és a később hasonló
érzékletességgel ábrázolt erőszakcunami ráirányítja a figyelmet a Hardcore Henry egy másik aspektusára: a
roncsolt és újra összerakott, kiborggá alakított (férfi)testre.
Miközben a videójátékok a hagyományos – tehát nem interaktív,
4DX-szel vagy más módokon feldobott – játékfilmeknél jóval testközelibb
befogadói élményt kínálnak, a grafikus leképezésnek köszönhetően
erőszakábrázolásuk a mai napig nem érhette el a naturalizmusnak azt a szintjén,
ami a film médiumának sajátja lehet. Az ezredfordulón megjelent Soldier of Fortune című játék azzal
váltott ki komolyabb sajtóvisszhangot, hogy a korábbiakhoz képest nagyobb
valósághűséggel mutatta be a tűzharcok hatását az ellenfelek testére. Lerobbant
koponyákból fröcskölt a vérpermet, és egy pontosan eltalált végtag akár le is
szakadhatott az ellenfélről, ám mai szemmel nézve az azóta egyébként
meglehetősen elterjedt megoldás poligonszegény pacahalomnak tűnik, aminek zsigeri
jelentését (az a szokatlan alakú objektum a padlón valakinek a veséje) a játékosnak
kell hozzáképzelnie a látottakhoz. Bár napjainkra a Soldier of Fortune nyomdokain haladó trancsírozások is
részletgazdagabbá váltak – elég csak egy pillantást vetni a Doom 4 képkockáira, ahol már
láncfűrésszel felszerelkezve turkálhatunk a kivégzett pokolfattyak belsőségeiben
–, ez még mindig távol áll a Hardcore
Henry főcímében látottaktól. Ha egy játék a felsoroltaknál is
erőteljesebben akarja hangsúlyozni saját naturalizmusát, akkor a kifinomult
grafika már nem elegendő, tömegfilmes kifejezőeszközökhöz kell nyúlnia: jellemző
példa erre a kétezres évek hírhedt sorozatgyilkos-szimulátora, a Manhunt, amiben az ellenfelek
kivégzésénél a játékmenetet snuff-videókat imitáló átvezetők szakították meg,
amik a nézőpont és a grafikus motor korlátain túl is képesek voltak a gore filmek
látványát és hatását megjeleníteni a monitoron.
A Hardcore Henryben használt állandó szubjektív nézőpont (POV)
ugyancsak filmnézés testi aspektusát emeli ki. Videójátékokban a belső nézet
egyúttal praktikus döntés is – nagyban megkönnyíti például a célzást –, ám az
erre redukált filmnyelv gördülékenység helyett sokkal inkább működik
elidegenítő attrakcióként. Nem véletlen, hogy egy-egy POV-jelenetre szorítkozó
betéten kívül (mint a slasherek és giallók sompolygó gyilkosai vagy a Doom filmverziójának a játékot imitáló
lövöldözése) ezek a legritkább esetben uralják az filmszöveg egészét. Ha a
POV-perspektíva mégis előtérbe kerül, akkor az nem csupán a szubjektivitást, de
a filmnézés testi valóját is kihangsúlyozza, gondoljunk akár a kamera (és vele
együtt az operatőr) fizikai jelenlétét kiemelő found footage horrorokra vagy a belső nézetet használó
pornóvideókra, esetleg Az asszony a tóban
mára inkább csak kordokumentumként élvezetes noirjára, ahol az állandó belső
nézet nehézkessége miatt mintha mindvégig egy lesérült főhős araszolását
néznénk a ködös New York-i sikátorokban. De az egyszerű vizuális attrakción túl
az említetteknél messze dinamikusabb, GoPro-kamerákkal rögzített Hardcore Henryben – hasonlóan a
játékokhoz – a belső nézet egyúttal a főhős identitásának kiüresítését is
szolgálja: Henry (akinek a vezetéknevét sem tudjuk) beszédképtelen, amnéziás
(és a néző sem tud meg érdemi információt a múltjáról), ráadásul az arcát is
csak egy elmosódott tükörképben láthatjuk a film egyik utolsó jelenetében. Tömegfilmes
kontextusban ez a megoldás nem csupán messze radikálisabb annál, ahogyan Az asszony a tóban vagy akár a Gaspar
Noé-féle Hirtelen az üresség
megkonstruálja kameraszemű főhősét (mindketten még az expozícióban megállnak a
tükör előtt, hogy a néző arcot társíthasson hozzájuk), de izgalmasan
párhuzamokat mutat az orosz-amerikai koprodukcióban, de leginkább orosz
stábbal, Oroszországban készült Hardcore
Henry és a putyini ideológia között.
Mint azt Oleg Riabov és Tatiana Riabova az ezredforduló utáni
Oroszország önképe és az államapparátus kommunikációjában is megjelenő
maszkulinitás-kultusz kapcsán írja, a „muzsik” elvesztette korábbi jelentését
(földműveléssel foglalkozó férfi), és „igazi férfi” értelemben a poszt-szovjet
Oroszország uralkodó ideáljává vált. A muzsik független és önfenntartó, akinek
jövedelme, szociális háttere, politikai hovatartozása érdektelen, ehelyett
három dolgot kell bizonyítania: hogy nem gyermek, hogy nem homoszexuális és
hogy nem nőnemű. Henry totális függetlensége egybeesik a videójáték-hősöktől
örökölt identitásnélküliséggel, az utóbbi három követelményt pedig már a
karakter első jelenete tisztázza, hiszen a férfit egy laboratóriumi ágyon néz
végig saját fehérneműs, megcsonkított altestén, majd viszonya az őt ébresztgető
doktornővel egyértelműsíti a heteroszexuális irányultságát is. Naishuller a
kollégiumi kanszobák macsó bukéját árasztó filmje a későbbiekben folytatja a
férfierő, és vele együtt a „muzsik” felmagasztalását, nem csupán a vele
szembeállított görbe hátú, hosszú és szőkített hajával bizonytalan szexualitást
sugalló antagonistával (aki ráadásul fizikai erő helyett telekinézist használ),
de az egyes mellékszereplők homofób megjegyzéseivel („férfi létemre szeretem a
musicalt, de nem vagyok ratyimadár!”), és a finálé nőgyűlölő tanulságával is
megtámogatva ezt az értékrendet.
A putyini Oroszország maszkulinitás-kultusza, melyből a számtalan
sajtófotón mindenféle férfiasnak vélt tevékenység (félmeztelen lovaglás, úszás
egy erdei tóban) közben pózoló elnök személyesen is kiveszi a részét, nagyon
hasonló logikát követ, mint Reagan-adminisztráció ideológiája a nyolcvanas
években. Mindkét esetben egy megroggyant önbizalmú ország talált rá a
tradicionális férfiasságra, mint a nemzeti identitás kifejezőeszközére, ami a
retorikai fogásokon túl (például az ellenfelek nőneműnek titulálása vagy az
egészséges férfitest megfeleltetése az egészséges nemzettestnek) megalapozta a
hatalom ellenséges viszonyát a hegemón maszkulinitáson kívül szorult rétegekkel
is – lásd Moszkva a különböző LMBTQ és feminista szervezetek ellen tett
lépéseit. Miközben Putyin rendszerint nem csupán a daliás férfiként, de a
hazáját megvédő, rendíthetetlen hadvezérként is feltűnik a tömegmédiában – ahogy
például egy tengeralattjáró kapitányaként ereszkedik a mélybe –, a Hardcore Henry hi-tech implantátumokkal
megerősített hőse a háborús retorikára is a Reagan-érából örökölt műfaji
metaforát kínál, hiszen a kiborg, azon belül is a szuperkatonává alakított
kiborg lényegében egy olyan test, amire technológia segítségével mintegy
ráíródott a hadiállapot. Ha Ilya Naishuller filmje bármiért is emlékezetes, az
nem az egyszeri gimmicknek tekinthető formanyelve (aminél messze ötletesebb
videójáték-filmeket találunk Crank 2-től
A holnap határán-ig), hanem, mert
hasonlóan a nyolcvanas évek akciófilmjeihez, ráirányítja a figyelmet a
filmbefogadásra, mint testi tapasztalatra, és arra is emlékeztet, hogy ez test
korántsem függetleníthető attól a társadalmi tértől, amiben létezik. Henry
lehet, hogy hardcore, de minden
porcikáját a putyini korszellem laborjában hegesztették.
HARDCORE HENRY (Hardcore Henry) – amerikai-orosz, 2016. Rendezte és írta: Ilya
Naishuller. Kép: Pasha Kapinos, Vsevolod Kaptur, Fedor Lyass. Zene: Darya
Charusha. Szereplők: Sharlto Copley (Jimmy), Tim Roth (Apa), Danila Kozlovsky
(Akan), Haley Bennett (Estelle). Gyártó: Bazelevs Production / Versus.
Forgalmazó: Vertigo Média Kft. Szinkronizált.
90 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 22 átlag: 6 |
|
|