KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

      
             
             
             
             
             
   2016/május
MAGYAR MŰHELY
• Hirsch Tibor: Múltunk a beton alatt Magyar film, magyar idő – 1. rész
• Kelecsényi László: És akkor a Psota… Psota Irén (1929-2016)
• Babiczky László: Összhangzat és intuíció Beszélgetés Zányi Tamással
• Soós Tamás Dénes: 80 év derű Beszélgetés Csukás Istvánnal
ANDRZEJ ZULAWSKI
• Varga Zoltán: Lázas szerelmek balladái Andrzej Zulawski démonai
BRIT BŰNÖK
• Győri Zsolt: „Nem fröcsög a vér” Beszélgetés Mike Hodges-szal
• Roboz Gábor: Antihősök krónikái Ruth Rendell a moziban
TÁVOL-KELET
• Teszár Dávid: Kistigrisből nagy tigris Koreai film 2010-2015
• Géczi Zoltán: Renegátok sötét öltönyben Dél-koreai gengszterfilmek új hulláma
• Varró Attila: Nyolc milliméteres tűzerő Japán punkfilmek
FESZTIVÁL
• Soós Tamás Dénes: Az unokák mozija Magyar Filmhét: kisjátékfilmek
• Orosz Anna Ida: A pálya szélén Magyar Filmhét: animációs filmek
• Csiger Ádám: A nagy shortolás Friss Hús Fesztivál
• Pintér Judit: Ciao Annamaria! Trieszt
FILM / REGÉNY
• Vajda Judit: Egy bunkó újságíró naplója Daniel Kehlmann: Én és Kaminski
• Forgács Nóra Kinga: A múltam helyett a múltadban Wolfgang Becker: Én és Kaminski
KRITIKA
• Sepsi László: Putyin kedvenc videójátéka Ilya Naishuller: Hardcore Henry
• Soós Tamás Dénes: Két gyerek, négy kerék Tiszta szívvel
• Baski Sándor: Kitörési kísérlet Hurok
MOZI
• Baski Sándor: Mama
• Pazár Sarolta: A kommuna
• Forgács Nóra Kinga: Az alsó szomszéd
• Jankovics Márton: A lánykirály
• Vajda Judit: Bazi nagy görög lagzi 2.
• Simor Eszter: Gyilkos páros
• Tüske Zsuzsanna: A Főnök
• Alföldi Nóra: A szerelem gyerekkel jön
• Sepsi László: Cloverfield Lane 10
• Andorka György: Batman Superman ellen: Az igazság hajnala
• Varró Attila: A Vadász és a Jégkirálynő
• Kránicz Bence: A dzsungel könyve
DVD
• Bocsor Péter: Egyenesen Comptonból
• Gelencsér Gábor: Bizalom
• Soós Tamás Dénes: A harminchármak
• Gelencsér Gábor: Szegény gazdagok

• Kárpáti György: Szemmérték A FIPRESCI 90 éve
DVD
• Kránicz Bence: A válságstáb
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Egyenesen Comptonból

Bocsor Péter

Straight Outta Compton – amerikai, 2015. Rendezte: F. Gary Gray. Szereplők: O’Shea Jackson Jr., Jason Mitchell, Corey Hawkins. Forgalmazó: GHE. 147 perc.

A 80-as években megjelenő, főként kaliforniai fekete előadók által népszerűvé tett gengszter rap az amerikai populáris kultúrában elsőként, és addig szokatlanul kendőzetlen stílusban tudósított a szegénységtől és faji szegregációtól sújtott nagyvárosi gettók kilátástalan világáról. A szlenggel teletűzdelt, gyakran vulgáris vagy éppen szexista nyelvhasználat és az afro-amerikai szóbeli költészet hagyományait követő, gördülékeny ritmusú és csattanós rímekkel tarkított előadásmód vegyítésén, valamint az átütő erejű zenei alapokon túl, a műfaj sikerének a kulcsa az előadók által felvett képzeletbeli személyiség, a kietlen társadalmi valóságra adott válaszul a bűnöző életforma felé forduló gengszter figurája. Ez utóbbi ugyanis nemcsak a műfaj közvetlen célközönségének számító nagyvárosi fekete fiatalok számára kínált azonosulási formákat, de a lázadó, tabukat döntögető attitűd a fehér, középosztálybeli fiatalok körében is hamar népszerű lett szerte Amerikában és Európában.

Eltérően azonban a hosszú ideje sikeres bűnügyi regények vagy a gengszterfilmek fogadtatásától, a gengszter rapet ért heves bírálatok figyelmen kívül hagyták az előadók által megformált szerepek fiktív voltát (és így az azokon keresztül közvetített kritikus üzeneteket is), és deviáns magatartásformák, így az erőszak, a korlátlan szexuális szabadság vagy a droghasználat népszerűsítésével vádolták a műfaj képviselőit. A Gangsta Rap Made Me Do It (A gengszter rap miatt tettem) című számában ezt a megközelítést figurázza ki Ice Cube, a korszak egyik legnagyobb hatású rapzenekara, az N.W.A legismertebb tagja, amikor a kábítószer-kereskedelemtől az iskolai lövöldözéseken és az iraki háborún át a bolygó elpusztításáig az összes társadalmi problémáért a gengszter rapet teszi felelőssé.

A saját zenéjére nem a gengszter rap, hanem a „reality rap” kifejezést használó zenekar, az N.W.A üstökösszerű karrierjét bemutató Egyenesen Comptonból az életrajzi film műfajának jól bevált eszközeire hagyatkozik, amikor több mint két és fél órán át kíséri végig az N.W.A és a nyugati parti rapkultúra, illetve a háttérben zajló társadalmi események – így például a Los Angeles-i fekete taxisofőr, Rodney King ellen elkövetett rendőri brutalitás nyomán kialakult zavargások – néha csak leltárszerűen bemutatott történetét. (lásd Filmvilág 2015/12) A rendező, F. Gary Gray (Friday, Nincs alku) az Egyenesen Comptonból rendezésére eredetileg felkért John Singleton jegyezte kultfilm, a Boyz n the Hood (1991) világát idéző, pergő ritmusú akciójelenettel indít, ám a némiképp megtévesztő nyitányt követő fél órában már a zenekari életrajzi filmek kedvenc témája, a kezdeti sikerek állnak a középpontban, és a hatásosan rögzített koncertjelenetek viszik előre a filmet. A maradék két órát a gyorsan elmérgesedő üzleti konfliktusok, illetve az egyikük betegsége, majd halála nyomán kialakuló megbékélés taglalása teszi ki, mégpedig szinte kizárólag három szereplő, a zenekaralapító Eazy-E (Jason Mitchell), Ice Cube (akit fia, a rá kísértetiesen hasonlító O’Shea Jackson Jr. alakít), illetve a nagyhatású rapzenei producer és előadó, Dr. Dre (Corey Hawkins) szempontjából.

Az Egyenesen Comptonból végig feszült, de korántsem hibátlan film. Azzal, hogy Gray Dre és Cube produceri asszisztenciája mellett – az N.W.A gyors széteséséhez vezető konfliktusokat állítja középpontba, majd azok megértése helyett a három főszereplő már-már önfényező nézőpontjából meséli el a gengszter rap genezisét, végül aláássa filmje nyilvánvaló célját, a történeti hitelességet. Az életrajzi film hagyományainak szigorú betartása helyett, egy valamivel kritikusabb és formabontóbb megközelítés talán jobban illett volna az N.W.A áttörést jelentő, provokatív stílusához, ahogy az általuk megfogalmazott problémák jelentőségéhez is.

Extrák: Három rövidfilm.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2016/05 60-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12703