Távol-KeletJapán punkfilmekNyolc milliméteres tűzerőVarró Attila
Az ezredforduló japán
zsáner-szerzői korai keskenyfilmjeikben egyazon rebellis szellemmel támadták a
műfajfilmet.
Túl azon, hogy az
ezredfordulón visszahelyezték Japánt a filmművészet globális térképére, látszólag
nem sok egyéb köti össze Sogo Ishii (Electric
Dragon 80.000 V) és Shinya „Tetsuo” Tsukamoto cyberpunk kultrendezőt,
Nobuhiro Suwa art film auteur-t (M/Other), a főként hideglelős thrillerjeiről
ismert Shion Sonót (Suicide Club, Cold
Fish), a szívszorító drámák díjnyertes kismesterét Akira Ogatát (Boys’ Choir), valamint a
dokumentumfilmjeiről legalább olyan híres, mint pornófilmjeiről hírhedt
Katsuyuki Hiranót. Igencsak eltérő életművük mégis egyetlen közös forrásból
fakad, ami a mai napig felismerhető egyfajta búvópatakként a filmjeikben. Noha
hajdani csoportjukat nem fogta össze olyan intézmény, mint mondjuk a 60-as évek
japán új-hulláma mögött álló Art Cinema Guild, karrierjüket egyaránt a tokiói
PIA függetlenfilmes fesztivál díjnyerteseiként kezdték 1977-1988 között,
méghozzá olyan hosszabb-rövidebb játékfilmekkel, amiket két vonás is szorosan összeköt.
A nagyrészt rendezőszakos egyetemi hallgatóként bemutatkozó alkotók (Ishii,
Ogata, Suwa, Sono) mind tematikában, mind formában a fiatal éveiket meghatározó
punk-szcénából táplálkoztak, ráadásul korai munkáikhoz a legnagyobb szabadságot
és személyességet biztosító nyersanyag-formátumot, a Super 8-as filmet
választották – minden egyéb megfontolásnál előbbre helyezve a spontán és
filléres filmkészítéssel járó maradéktalan, kompromisszumok nélküli
önkifejezést. Punk-attitűdjük nem tűrt semmiféle biztonsági játékot, keskenyfilmes
kameráikkal azonnal és akár a nézhetőség legalapvetőbb technikai követelményit
is semmibe véve írtak celluloidra, jóformán mindegy, milyen történetet, a
lényeg csak az volt, hogy róluk szóljon, pontosabban arról a zsigeri indulatról
és keserű kétségbeesésről, amivel akkoriban magukat és Japánt látták. Ezek a
korabeli hachimiri (magyarul:
nyolc-milliméter) dühkitörések mára nemcsak annak bizonyságai, hogy a japán
punk a filmkészítés terén is a világ élvonalába tartozott, de egy felettébb heterogén
rendezői gárda indulásának jelentős mementóivá váltak, egyben úttörő példává a
mai youtube-filmgeneráció számára – főként, mióta az elmúlt években sorra
jelennek meg angol felirattal ellátott DVD-lemezeken és retrospektív sorozatot
szentelnek nekik a nemzetközi filmfesztiválok Berlintől Hongkongig.
*
Sono kétórás filmje első
perceiben letolja nadrágját és a fűre szarik egy tokiói parkban, ezután negyed
órán át próbálja lerázni a sarkában rohanó felvevőgépet, majd egy csatornába
pottyanva átkerül a japán kappák (vízidémonok)
világába és vérszerződést köt egyikükkel (A
Man’s Flower Road); Suwa színészei a kamera előtt szeretnék valahogy megfejteni,
miről is szól a szüntelenül irányt váltó gengszter-történet, amelynek
főszereplői (Hanasareru Gang), Ogata
Akira filmjének kafkai metamorfózison átesett címszereplője egy káposztafej maszkban
rohanja le az utcai járókelőket (Tokyo
Cabbageman K), Hirano erotomán főhőse előbb házasságtörésről szóló
kérdésekkel zaklatja a „love hotel”-ekből kilépő gyanútlan párokat, azután
csatlakozik egy transzvesztita galeri szexuális ámokfutásához (Happiness Avenue), Ishii egyetemi
vizsgadrukktól és frusztrációtól szenvedő alteregója sikátorban gyújtogat, majd
véres leszámolásba kezd (Isolation of
1/880000). A hachimiri
punk-filmek számtalan határsértése közül talán a legizgalmasabb az a gátlástalan
csapongás, ami az alkotók direkt öndokumentációja és a keretként választott
fiktív (zsáner)történet között zajlik: hőseik – akár önmaguk alakítják (mint
Sono esetében), akár egyik filmkészítő társukra bízzák alteregóik eljátszását –
egyik lábukkal valami abszurd, kaotikus mese, másikkal saját hétköznapi életük
talaján állnak. Ritkább esetben az utóbbi mutálódik át fokozatosan őrjöngő
agyszüleménnyé (mint Ishii kisfilmjében, ahol képtelenség elkülöníteni az elszigeteltségbe
és csalódásokba beleőrült diákhős életének elképzelt és megtörtént eseményeit
vagy Tsukamoto elsőfilmjében, az Adventures
of Dencho Kozo-ban, amelynek gimnazista underdogja
egy időgép révén zsarnoki űrvámpírok által terrorizált jövőbe repül, ahol végre
hőssé válhat), a filmek többsége azonban szembefordul a klasszikus modellel és
kezdettől közös világba sűríti a mesét és napi valóságot, mindenféle rendszer
és logika nélkül rohangálva benne, mígnem a narratív keretek utolsó lécei is
lehullnak a történetekről és átveszik a hatalmat az epizodikus életképek összefüggéstelen
sorozatai. Műfaj és narratíva épp olyan ádáz ellenfelet jelent az alkotóknak,
mint az a hagyományos társadalmi hierarchia, ami mögöttük áll: a stabilitás
erődjei, amit a filmkészítők rendre megostromolnak (jóformán alig akad olyan mű
ezek közt, ami ne kacérkodna valamilyen műfaji sémával, legyen az bűnügyi vagy
fantasztikus) és darabokra lőnek vállról indítható Super-8-as rakétáikkal.
Ogata minden magyarázat
nélkül átváltozott tokiói káposztaembere (akit még barátja is felelősségre von,
hogy miért nem valami „értelmes” szörnyeteggé, például vámpírrá alakult)
egyfajta pikareszk-hősként csatangol a műfajok között (egy jakuza-banda véres
ujjlevágási bosszújától naplementés csókon át egy telefonos tanácsadó
megtébolyodásáig), miközben a filmkészítő riportokban faggatja a járókelőket
arról, hogy milyen szerepet játszik a káposzta mindennapi életükben –
magyarázatot semmit sem kapunk, a két szál nem találkozik, és a káposztaember
beletörődve sorsába élve eltemeti magát egy veteményesben. Sono korai Super
8-as őrületeiben (I am Sono Sion, A Man’s
Flower Road) eleinte egyfajta féktelen menekülés-történet tanúi vagyunk, a
rendező-főhős a filmkészítés révén szeretne kiszabadulni fullasztó kertvárosi
családi mikrokozmoszából, de a végeredmény fokozatosan megtagad minden nagyszabású
kaland-lehetőséget a hőstől (a Flower
Road elején még az a cél, hogy King Kong ledobásával az Empire State
Buildingről megmentse a húga életét, bár az összefüggés végig nem derül ki a
két dolog között). Dencho Kozo hamisítatlan manga-megváltásmeséjével
ellentétben marad az unalmas, kétségbeesett hétköznapok megörökítése, már-már a
tiszta filmig jutva (mint mikor tíz percen át nézzük egy sötét szobában, ahogy
a főhős különféle fényekkel játszik) és narratív ív helyett inkább a különféle
átlós vonalak képi megjelenítése kapcsolja össze az epizódokat
(szárítókötelektől villanydrótokon át vasúti sínekig). E tekintetben különösen
érdekes alkotás a művészfilmes Suwa lenyűgöző Hanasareru bandája, ami két Godard-krimiadaptáció (a Bolond Pierrot és a Külön banda) alapsztoriját ötvözi egy klasszikus menekülő-szerelmes
gengsztermesébe (a többértelmű cím konkrétan utal is forrására, mivel egyaránt
olvasható „virágzottak” vagy „különállók” bandájának), rablógyilkossággal,
ellopott pénzes aktatáskával, meneküléssel a tájban és közös agyonlövéssel, ám
a pármondatos műfajmesét folyamatos önreflexiók szaggatják fel: túltéve európai
mesterén, Suwa nem csak az „eleje-közepe-vége-csak-más-sorrendben” koncepciót követi,
de rendre kilépünk a fiktív keretből, hogy a casting vagy a forgatás képsorain a süket gengszter, a lázadó lány
és a filmrendező-barát a bűntörténet kulcspontjait mindig más változatban adja
elő. Ahogy a műfaji fikciót felemészti a tébolyult tempójú, kibogozhatatlan
naplófilmes dokumentáció, úgy uralkodik el a filmkészítő(k) személye a
zsánerhősök alakján, legyen szó Sono száguldó kalandorának fokozatos
beszorulásáról saját családi otthona falai közé (ahol valódi szülei hol
értetlenül, hol közönnyel figyelik filmes ténykedését), vagy a kollektív
filmkészítést valló Suwa művéről („minden résztvevő egyenrangú alkotótársa a
rendezőnek”), amelyben a fókusz átkerül a karakterekről az őket alakító
színészekre.
Noha kétségtelen, hogy
Super 8-as felvevővel épp úgy készíthető csendes, meditatív filmdráma vagy
hagyományos zsánerfilm is, ezek a fiatal alkotók egyaránt fegyverként tekintettek
rá: a könnyű kézikamera féktelen és szüntelen rohanásra ösztökélte őket, a gyengébb
minőségű nyersanyag tudatosan roncsolt, gyakran a felismerhetetlenségig
tökéletlen képeket provokált belőlük, a négyperces tekercshossz egybeállításos
improvizatív etűdökre tördelte cselekményeiket. A hachimiri esetükben nem csupán egy rögzítési technika volt, de a
technikai korlátok és lehetőségek végletes eltúlzásából fakadó esztétikát is
jelentett, ami eredendően destruktív jellegű – szinte valamennyi opusz annak a
krónikája, hogyan nem születik meg
egy sci-fi, gengszterfilm vagy horrorsztori a keskenyfilmen. Így válnak ezek a renitens
naplófilmek közös gyökerévé az eltérő alkotói életműveknek, amelyek azután
különféle műfajok napjai felé nőnek ki, fejlődnek tovább a napi valóság
talajából: a primitív nyolc milliméteren a thriller menekülő emberei még saját
kertvárosi unalmuk elől menekülnek, a pornó szexualitása rebellis erőszak
eszköze, a horror szörnyeit a roncsolt képek teremtik, a cyberpunk pedig
mindössze egyszerű, vegytiszta punk.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 22 átlag: 6.09 |
|
|