KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
   2016/május
MAGYAR MŰHELY
• Hirsch Tibor: Múltunk a beton alatt Magyar film, magyar idő – 1. rész
• Kelecsényi László: És akkor a Psota… Psota Irén (1929-2016)
• Babiczky László: Összhangzat és intuíció Beszélgetés Zányi Tamással
• Soós Tamás Dénes: 80 év derű Beszélgetés Csukás Istvánnal
ANDRZEJ ZULAWSKI
• Varga Zoltán: Lázas szerelmek balladái Andrzej Zulawski démonai
BRIT BŰNÖK
• Győri Zsolt: „Nem fröcsög a vér” Beszélgetés Mike Hodges-szal
• Roboz Gábor: Antihősök krónikái Ruth Rendell a moziban
TÁVOL-KELET
• Teszár Dávid: Kistigrisből nagy tigris Koreai film 2010-2015
• Géczi Zoltán: Renegátok sötét öltönyben Dél-koreai gengszterfilmek új hulláma
• Varró Attila: Nyolc milliméteres tűzerő Japán punkfilmek
FESZTIVÁL
• Soós Tamás Dénes: Az unokák mozija Magyar Filmhét: kisjátékfilmek
• Orosz Anna Ida: A pálya szélén Magyar Filmhét: animációs filmek
• Csiger Ádám: A nagy shortolás Friss Hús Fesztivál
• Pintér Judit: Ciao Annamaria! Trieszt
FILM / REGÉNY
• Vajda Judit: Egy bunkó újságíró naplója Daniel Kehlmann: Én és Kaminski
• Forgács Nóra Kinga: A múltam helyett a múltadban Wolfgang Becker: Én és Kaminski
KRITIKA
• Sepsi László: Putyin kedvenc videójátéka Ilya Naishuller: Hardcore Henry
• Soós Tamás Dénes: Két gyerek, négy kerék Tiszta szívvel
• Baski Sándor: Kitörési kísérlet Hurok
MOZI
• Baski Sándor: Mama
• Pazár Sarolta: A kommuna
• Forgács Nóra Kinga: Az alsó szomszéd
• Jankovics Márton: A lánykirály
• Vajda Judit: Bazi nagy görög lagzi 2.
• Simor Eszter: Gyilkos páros
• Tüske Zsuzsanna: A Főnök
• Alföldi Nóra: A szerelem gyerekkel jön
• Sepsi László: Cloverfield Lane 10
• Andorka György: Batman Superman ellen: Az igazság hajnala
• Varró Attila: A Vadász és a Jégkirálynő
• Kránicz Bence: A dzsungel könyve
DVD
• Bocsor Péter: Egyenesen Comptonból
• Gelencsér Gábor: Bizalom
• Soós Tamás Dénes: A harminchármak
• Gelencsér Gábor: Szegény gazdagok

• Kárpáti György: Szemmérték A FIPRESCI 90 éve
DVD
• Kránicz Bence: A válságstáb
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Szegény gazdagok

Gelencsér Gábor

Magyar, 1959. Rendezte: Bán Frigyes. Szereplők: Benkő Gyula, Krencsey Marianne, Bara Margit, Láng József. Forgalmazó: Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet. 90 perc.

 

Jókai Mór 1860-ban írt romantikus regényét háromszor is megfilmesítik: először még a némafilmkorszakban Németországban, aztán 1938-ban Csepreghy Jenő, majd 1959-ben Bán Frigyes rendezésében. A film vonzalma a mű iránt nem véletlen. Főhőse, Hátszegi báró, kettős életet él: „nappal” gáláns társasági úriember, éjszaka viszont fekete álarcban (innen az álneve: Fatia Negra) fosztogat, és titkos pénzverdét működtet. Archetípusa különösképpen a filmekből ismerős, Zorrótól Batmanig. Jókainál azonban nem a szegényeket óvó és a rendet fenntartó titokzatos jótevőről, hanem ellenkezőleg, nappali és éjszakai életében egyaránt gátlástalan, pénzéhes bűnözőről van szó. Már ha a két karakter egy… Jókainál ugyanis ez csak sejthető, de bizonyíték nincs rá, s ez jótékony mitikus homályban hagyja a romantikus történetet. Bán Frigyes adaptációja viszont kétszer is felfedi az álarc mögötti valódi arcot, s ezzel igen leegyszerűsíti a mesét. Hasonló egyszerűsítés áldozata a filmben a szerelmi szál, Fatia Negra két asszonyának, az erőszakkal elvett Henriette-nek és az érzéki örömöket nyújtó Anicának a női természet (és a férfi vágyak) kettőségét megfogalmazó karaktere. S a gazdagokkal, az úri világgal szembeni puszta politikai szólammá silányul Jókai társadalomkritikája is. A regényben gazdag jelentést öltő cím így közhelyes politikai tanulságként hangzik el a film végén a bárót egyszerre bűnözőként és elszeretett kedvese férjeként leleplező, társadalmilag és érzelmileg egyaránt motivált pozitív hős, Vámhidy Szilárd szájából.

Bán filmje a hatvanas évek Jókai-hullámának első, igen vérszegény és erőtlen darabja. Aktuálpolitikai jelentése már szerencsére visszafogott, kalandromantikája viszont még nem eléggé bátor, történetéből pedig hiányoznak a XIX. század nagy nemzeti sorseseményei. Mindezt majd Várkonyi Zoltán Jókai-filmjei teljesítik be (A kőszívű ember fiai, 1965; Egy magyar nábob, 1966; Kárpáthy Zoltán, 1966; Fekete gyémántok, 1976). Így valódi izgalmat a lemezen a próbafelvételek jelentenek: igencsak meglepő, micsoda színésznagyságok estek át ezen a procedúrán – s végül kik nyerték el a szerepeket.

Extra: Próbafelvétel (25’).


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2016/05 62-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12706