Távol-KeletKoreai film 2010-2015Kistigrisből nagy tigrisTeszár Dávid
A dél-koreai mozi
ezredvégi felfutása múló tünemény helyett bizonyítottan tartós, stabil
konjunktúrának bizonyult.
Az 1990-es évek legvégén
katapultáló dél-koreai filmipar igazán figyelemreméltó eredményeket mondhat
magáénak: mindenekelőtt hazai pályán két vállra fektette Hollywoodot és
kitermelte a maga világszerte elismert sztárszerzőit (műfaji filmes vonalon: Bong
Joon-ho, Park Chan-wook, Kim Jee-woon; művészfilmes vonalon: Kim Ki-duk, Hong
Sang-soo, Lee Chang-dong). Emellett pedig jelentős sikereket ért el a
nemzetközi filmfesztiválokon (az Oldboy 2004-ben
a zsűri Nagydíját nyerte el Cannes-ban, a Pietát pedig 2012-ben Arany Oroszlánnal
jutalmazták Velencében). Dél-Korea büszkélkedhet a kontinens legpatinásabb
filmfesztiváljával (Busan), idén pedig az amerikai piacra betört, A-kategóriás
koreai színész-celebritás (Lee Byung-hun) nyújtotta át Nemes Jeles Lászlónak a
legjobb külföldi filmnek járó Oscar-díjat. Bízvást kijelenthető, hogy
Kelet-Ázsia egykori kistigrise nagy tigrissé vált a globális filméletben.
Trendek és statisztikák 1.
A dél-koreai mozi 2006-os
csúcséve után (amikor is a hazai gyártású filmek piaci részesedése meghaladta a
63%-ot) egy átmeneti, enyhe recesszió következett egészen 2011-ig. A
visszaesést az eredményezte, hogy néhány szuperprodukció kivételével veszteséges
vállalkozássá vált a filmgyártás a növekvő produkciós- és marketingköltségek, a
megcsappant filmexport és az elhanyagolható volumenű tévés és dvd-eladások
következtében. Ez a tény befektetői és produkciós oldalról egy átstrukturálást
és ésszerűsítést tett szükségessé, ami az elkövetkező években sikeresen le is
zajlott. 2008 és 2010 között a koreai filmek piaci részesedése 50% alatt maradt
(42 és 48% között ingadozott, amely szinte minden más országban irigylésre
méltó eredmény lenne az álomgyári importtal szemben), 2011-től azonban stabilan
50% felett van ez a mutató: ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy Dél-Koreában
többen kíváncsiak a helyi gyártású filmekre, mint a hollywoodi és más egyéb
külföldi mozgóképekre. A koreai filmek nézőszáma 2011 óta folyamatosan
emelkedik, 2012-től kezdve pedig 100 milliónál is több mozijegyet adnak el a
hazai alkotásokra. A koreai és külföldi munkák össznézőszáma is emelkedő
tendenciát mutat: míg 2010-ben ez a szám 149 millió volt, 2015-ben 217 millióra
szökött fel (Dél-Korea népessége 50 millió főt számlál). 2016-ból
visszatekintve egészen alacsonynak tűnik a 2010-es esztendő legsikeresebb hazai
mozijának nézőszám-statisztikája: a Bácsi
(The Man from Nowhere) 6,2 millió
nézővel érdemelte ki az első helyezést és ezzel a közelébe se került az elmúlt
öt év legnézettebb koreai filmjeinek top tízes listájához (oda ugyanis kilenc
millió eladott mozijegy jelenti a belépőt). 2010-ben a Bácsihoz hasonló thrillerek és bűnügyi filmek domináltak: a veterán
producer-rendező Kang Woo-suk a Mocsár
(Moss) miszteriőz bűndrámájával
jelentkezett, a sokoldalú Ryoo Seung-wan Az
igazságtalan (The Unjust) karcos
gengszterfilmjével ért el sikereket, Jang Hoon pedig a Vértestvér (Secret Reunion)
észak-déli ellentétre épülő, izgalmas kémfilmjét rakta le az asztalra.
Dél-Koreában nem teljesített fényesen, ugyanakkor nemzetközileg dicsérték Kim
Jee-woon brutális sorozatgyilkosos moziját, a Láttam az ördögöt (I Saw the
Devil) címűt, Im Sang-soo pedig elkészítette a legnagyobb koreai
filmklasszikust jelentő A szobalány
(rendező: Kim Ki-young, 1960) azonos című remake-jét,
amely a tárgyévben a cannes-i mustra versenyfilmjei között szerepelt. A
monomániás, évente legalább egy filmet dirigáló Hong Sang-soo ugyanitt elnyerte
az Un Certain Regard-szekció fődíját a HaHaHa
névre keresztelt darabjával. Forgalmazási szempontból említésre érdemes, hogy a
technológiai innovációban élen járó ország már ebben az esztendőben három
millió előfizetővel rendelkezett a prémium IPTV-szolgáltatásokra (Internet
Protocol Television): ez egy olyan exkluzív, internetes VOD (Video On Demand) csomag,
amely közvetlenül a helyi moziforgalmazást követően nagyfelbontásban elérhető
teszi a friss filmeket, mielőtt azok még megjelennének dvd-n és Blu-ray
lemezen.
2011 a nagy meglepetések
éve volt Dél-Koreában: a nagyköltségvetésű szuperprodukciók vagy várakozáson
alul teljesítettek, vagy pedig monumentálisat buktak. Utóbbira csupán egy példa
akad, ám az annál jelentősebb: a koreai filmtörténet egyik legdrágább alkotása,
az Én utam (My Way) pán-Ázsiai második világháborús filmje igazán grandiózusat
hasalt a mozikasszáknál, noha Kang Je-gyu korábban kiemelkedően jól szerepelt
mind a Shirivel (1999), mind pedig a Harcosok szövetségével (Taegukgi: The Brotherhood of War, 2004).
A nyári kasszasikernek szánt 7-es szektor
(Sector 7) alig hozta vissza a
gyártási költségeket, de a Villám (Quick) látványos akciófilmje és a Frontvonal (The Front Line) koreai háborús mozija sem váltotta be a hozzá
fűzött financiális reményeket. Ehelyett a Sunny
bűbájos, ‘80-as évekbe helyezett retró komédiája (7,3 millió néző) és Az íjak háborúja (War of Arrows) lenyűgöző kosztümös akciófilmje (7,4 millió néző)
hasított a mozipénztáraknál, kiegészítve olyan kisebb alkotásokkal, mint az Ökölcsapás (Punch) karakterközpontú drámája és az Elhallgatva (Silenced)
megrázó erejű melodrámája. A Sunny illeszkedett
az ekkoriban induló összkulturális retróhullámba (ezt a Halhatatlan dalok című, feldolgozásokra kifuttatott televíziós
showműsor indította 2011-ben, 2012-től pedig komplett tévésorozatok épültek a
tematikára, lásd a népszerű Válaszolj!-szériákat),
az Elhallgatva pedig a
társadalmi/politikai problémafilmek sorát indította el a megtörtént eseten
alapuló történetével (ez a trend egy évvel később csúcsosodott ki).
2012-ben Kim Ki-duk írt
történelmet, amikor is elnyerte egy A-kategóriás filmfesztivál fődíját a Pietával, tekintve, hogy koreai alkotás
ilyen elismerésben korábban még soha nem részesült (mindössze két film került a
közelébe: 1961-ben A kocsis Kang Dae-jin rendezésében, amely
végül Ezüst Medvét nyert Berlinben, illetve 2004-ben az Oldboy Cannes-ban). Ebben az esztendőben a koreai filmek piaci
részesedése immár 58,8%-ra szökött fel, ami világszinten is igazán impozáns
statisztika egy nemzeti filmgyártás részéről. Nyáron a Tolvajok (The Thieves) heist-filmje vitte a prímet (12,9 millió
néző), ősszel pedig A férfi, aki királyt
játszott (Masquerade) válogatott
cselszövésekkel megtámogatott kosztümös történelmi mozija (12,3 millió néző)
robbantott kasszát. A kiváló Névtelen
gengszter (Nameless Gangster) a
retró-trendbe illeszkedett, míg a 26 év
(26 Years) és Chung Ji-young két
műve, a Törött nyíl (Unbowed) és a Nemzetbiztonság (National
Security) a jelentős társadalmi visszhangot kiváltó problémafilmek sorát
gazdagította: a 26 év az 1980-as
gwangjui mészárlást vette szemügyre, a Törött
nyíl a korrupcióról mesélt egy egyetemi professzor bírósági ügyén
keresztül, a Nemzetbiztonság pedig a
Park Chung-hee regnálása alatt (1961-1979) elkövetett jogsértésekre fókuszált.
Ez utóbbi alkotás a játékidő egészében egy kommunistának bélyegzett személy
szisztematikus megkínzását mutatja be: tekintve, hogy a tárgyév végén Park
Chung-hee lánya indult az elnökségért a választásokon (amit aztán meg is
nyert), Észak-Koreában pedig diametrálisan ellentétes ideológiai nézőpontból
tesznek kísértetiesen hasonlókat, ezért Chung precízen időzített mozija
kimeríti a politikai propagandafilm definícióját.
Koreai rendező menni Amerika
Nagy várakozás övezte a
nemzetközi kultfilmeket jegyző, ünnepelt direktor-triumvirátus (Bong Joon-ho,
Park Chan-wook és Kim Jee-woon) első angol nyelvű letéteményeit, amelyeket
egyazon esztendőben, 2013-ban mutattak be a filmszínházakban. Januárban Kim
nyitotta a sort az Erőnek erejével (The Last Stand) című szórakoztató, ám
feledhető munkával, amely kivált a Két
nővér (A Tale of Two Sisters,
2003) és A bosszú (A Bittersweet Life, 2005) fényében
nevezhető csalódásnak. A márciusben bemutatott Vonzások (Stoker) már
komolyabb kritikai laudációban részesült a szaksajtó részéről: Park Chan-wook
hitchcocki ihletettségű alkotása mögött nem tűnik el a szerző, mint az Erőnek erejével esetében, hanem hozza a
tőle megszokott finomművű stílusjátékot. Hármójuk közül egyértelműen Bong
Joon-ho bizonyult a legsikeresebbnek mind a közönség, mind pedig a szakma
részéről: a Snowpiercer – Túlélők viadala
nyári blockbusterére több mint kilenc millióan voltak kíváncsiak Dél-Koreában,
és a hazai közönséggel egyetemben a nemzetközi kritika is megsüvegelte e pazar
kiállítású, sodró lendületű disztópia-mozit.
Jelenleg úgy tűnik, hogy
a három rendező részéről ez csupán egy egyszeri, egzotikus kirándulás volt, és
nem fognak csatlakozni azokhoz a kortárs külföldi szerzőkhöz (pl. Ang Lee,
Alejandro González Iñárritu), akik bevették Hollywoodot. Kim Ji-woon és Park
Chan-wook idén új koreai nyelvű filmmel jelentkezik, Bong pedig több ízben is
hangsúlyozta, hogy a jövőben eltekint a nagyköltségvetésű mozik dirigálásától:
a teljeskörű alkotói kontroll jegyében inkább megmarad a kisebb szabású,
személyes történeteknél.
Trendek és statisztikák 2.
2013 Song Kang-ho és a
New Entertainment World (NEW) elnevezésre hallgató forgalmazócég éve volt. A
jellegzetes ábrázatú, itthon is ismert, nagyformátumú színész, Song (Összevont biztonsági övezet, A bosszú ura, A halál jele) a szemrevételezett esztendő legnézettebb öt filmjéből
háromban is szerepelt, ezek közül kettőben főhősként: Az ügyvéd (The Attorney) életrajzi
filmjében az öngyilkosságot elkövetett, egykori dél-koreai elnök (Roh Moo-hyun)
szerepét játszotta el bravúrosan, a Snowpiercer-ben
a drogfüggő ajtónyitót alakította, Az
arcismerő (The Face Reader)
kosztümös mozijában pedig a fiziognómia-szakértő címszereplőt formálta meg. A
NEW a 2008-as megalakulása óta a közepes költségvetésű filmek forgalmazója és piaci
részesedés tekintetében jellemzően a három nagy koreai filmdisztribútor (CJ
Entertainment, Lotte Entertainment, Showbox) után szerepelt, ám a tárgyévben
feljött a második helyre, alig elmaradva a Samsung-érdekeltségbe tartozó,
befolyásos CJ-től. A NEW filmje volt 2013 első markáns sleeper hitje, a Csoda a
hetes számú cellában (Miracle in Cell
No. 7) a maga 12,8 milliós nézettségével (hozzávalók: egy darab ártatlanul
elítélt, enyhén szellemi fogyatékos apuka, a cuki kislánya, akit becsempésznek
a börtönbe, és némi derűs humor dresszingnek), de ők mutatták be Az ügyvédet is az Egy új világ (New World)
remekbe szabott gengszterfilmje és a Megfigyelők
(Cold Eyes) jól sikerült hongkongi
remake-je mellett. Az egészestés koreai mozgóképek piaci részesedése 2006 óta
ebben az évben volt a legmagasabb (59,7%), és a Dél-Koreában bemutatott tíz
legnézettebb film közé csupán egyetlen amerikai fért be (Vasember 3), a másik kilenc ugyanis hazai gyártású produkció volt.
Belpolitikai események
ritkán befolyásolják a mozis bevételi mutatókat, 2014-ben azonban mégis erről
volt szó: a tárgyév áprilisában elsüllyedt egy személyszállító hajó (Sewol),
amelynek 476 utasából 304-en belefulladtak a tengerbe. A fedélzeten döntő
többségében középiskolás gyerekek tartózkodtak, akik Jeju szigetére tartottak
tanulmányi kirándulás céljából. A tragikus kimenetelű Sewol-incidens óriási
belpolitikai feszültségeket generált (a kapitány például az elsők között hagyta
el a kompot, de a mentési akciót is komoly kritika alá vonta a koreai
közvélemény), és mivel az év sokak által várt, nagyköltségvetésű nyári mozijai
tengeri hajón játszódó akciófilmek voltak, ezért a produkciós cégeknek és a
disztribútoroknak volt veszítenivalójuk az előállt helyzet miatt. 2014-ig az Avatar volt a valaha volt legnézettebb
film Dél-Koreában a maga 13,6 milliós jegyeladásával; nos, ezt a számot egészen
pontosan három millióval toldotta meg a legendás japánverő koreai hadvezér (Yi
Sun-shin) legnevezetesebb, 1597-es tengeri ütközetét feldolgozó Az admirális (The Admiral: Roaring Currents). 17,6 millió néző a teljes
dél-koreai népesség 35%-át jelenti, vagyis minden harmadik állampolgár látta
ezt a munkát. A helyi illetőségű ítészek teóriája szerint a moziba egyébként
nem járó korcsoportok is azonosulni tudtak a (legalább) tízszeres túlerőben
lévő japán hadiflottát tönkreverő Yi admirális alakjával, aki a Sewol
kapitányával és a mentési munkálatok felelősével ellentétben sikeresen
helytállt a kiélezett helyzetben. (A Sewol egyébként éppen ahhoz a
tengerszoroshoz közel süllyedt el, ahol Yi admirális 13 hajóval megalázta az
ősellenségnek számító nipponokat.) A másik nyári blockbuster, Az admirális után egy héttel debütáló Kalózok (Pirates) is figyelemreméltó adatokkal büszkélkedhetett (8,6 millió
néző). Év végén érkezett még egy bombasztikus siker, amely egy kiemelkedő
katonai vezető helyett a koreai Forrest Gumpot tette meg főszereplőnek: az Óda édesapámhoz (Ode to My Father) egy jóravaló, ügyefogyott kisember figuráján
keresztül skiccelte fel a legújabb kori koreai történelem főbb állomásait a
koreai háború poklától a vietnami háborún át a kortárs jóléti társadalomig. JK
Youn (Cunami – Tidal Wave, 2009) tehetséggel
centírozott, a jellegzetes koreai melodrámát humorral és látványelemekkel
ötvöző közönségfilmje megpendítette valamennyi honpolgár szívének húrjait,
ugyanis 14,2 millió nézővel zárt, ezzel pedig a nézettségi örökranglista
második helyét foglalhatta el az országban. A box-office szakértői négy mozis főszezont különböztetnek meg
Dél-Koreában: a kínai holdújévet (ún. seollal),
a nyári időszakot (július-augusztus), a koreai hálaadás (ún. chuseok) ünnepét (amely a holdnaptár
szerint vagy szeptemberre vagy októberre esik), valamint az év végi időszakot.
2015-ben az első szakaszban elmaradtak a zajos sikerek (noha Yoo Ha gyönyörű
kiállítású gengszterfilmje, a Gangnam
Blues feltétlen kiemelést érdemel), nyárra érkezett két blockbuster is:
előbb Choi Dong-hoon (Tolvajok, Tazza) japán gyarmati időszakba
helyezett akció-kémfilmje, az idei Titanic Filmfesztiválon bemutatott A bérgyilkosság (Assassination, 12,7 millió néző), majd pedig Ryoo Seung-wan
energiától lüktető, szenzációs bűnügyi akciófilmje, a Veterán (Veteran, 13,4
millió néző). A helyi hálaadás idején, szeptemberben debütált a Titanic
Filmfesztivál másik friss koreai mozija, A
trón (The Throne) kosztümös
történelmi drámája, amelyre 6,2 millió jegyet adtak el, s ezzel az eredménnyel
a tárgyév ötödik legnézettebb filmje lett. Év végén a Himalája (The Himalayas,
7,3 millió néző) buddy movie-ba
oltott hegymászós melodrámája zárta a sort a szupersztár Hwang Jung-minnel a
főszerepben.
A tavalyi esztendő egy
jelentős fesztiválsikert is hozott Dél-Koreának, ugyanis Kim Ki-duk után a másik
nagy koreai művészegyéniség, Hong Sang-soo is fődíjban részesült a Most jó, akkor nem jó (Right Now, Wrong Then) című művével,
Velence helyett ezúttal a locarnói szemlén. Hong Sang-soo az elsőfilmje óta (A nap, amikor a disznó a kútba esett,
1996) ugyanazt a mozit forgatja a férfi és a nő viszonyáról: most épp az Ó! Soo-jung (Virgin Stripped Bare by Her Bachelors, 2000) fekete-fehér
alkotásának színes remake-jét készítette el, amely ugyanazt a véletlen
találkozást és az azt követő bájosan esetlen beszélgetéseket rögzíti a férfi és
a nő között egymás után kétszer, kisebb-nagyobb változtatásokkal (a cím is
ezzel játszik el). Noha Hong filmjei nagyon hasonlítanak egymásra, e díjnyertes
munkája talán még játékosabb, még szellemesebb az előzőeknél.
A függetlenfilmes tendenciák
Míg a nagyköltségvetésű
koreai stúdiófilmeket 7-800 vásznon mutatják be egyszerre, a függetlenfilmek
országos szinten tíz körüli vászonszámmal próbálhatnak szerencsét.
Természetesen a ligáknak megfelelően a célmeghatározás is eltérő: míg a
blockbusterek a 10 milliós határ átlépésére tesznek kísérletet, a low-budget
függetlenek a vízválasztónak számító 10 ezres nézőszámot igyekeznek elérni
(a statisztikák alapján ez csak elvétve sikerül mindkét oldalon). Az indie-knél leginkább a nézőkhöz való
eljutás számít nehézkesnek: a hazai vagy külföldi filmfesztiválokon elért
sikerek nélkül bizonyosan megrekednek ezek a darabok. Mindössze néhány
szakosított mozihálózat (CGV Arthouse) és speciális filmszínház (például
Cinecube, Arthouse Momo) áll a függetlenek rendelkezésére a fesztiválokon
kívül. Így aztán kevéssé meglepő, hogy ezen a vonalon négy évnek kellett
eltelni ahhoz, hogy megdőljön a Döglégy
(Breathless, 2009; 123 ezer
eladott mozijegy) nézettségi rekordja: O Muel Jiseul (2013) című munkájának sikerült ez a bravúr, amely az
1948-as jejui felkelést vitte filmre fekete-fehérben (a Sundance mustrán is díjazták).
Még jelentősebb visszhangot váltott ki Lee Su-jin letaglózó erejű debütáló
alkotása, a Han Gong-ju (2014), amely
a busani szemlén kívül számos nemzetközi fesztiválon nyert elismeréseket
amellett, hogy az eddigi legsikeresebb koreai független nagyjátékfilmnek számít
a maga 223 ezres nézőszámával. A jókora ellipszisekkel dolgozó mozi egy
traumatikus múltú középiskolány lány iskolaváltás utáni új életét mutatja be –
a címszereplőt alakító, kiváló Chun Woo-hee-t pedig rögvest sztárstátuszba
katapultálta.
A független
dokumentumfilmek helyzete is hasonló képet mutat, ellenpélda egy évtized alatt
egyszer-kétszer akad: ilyen volt 2008-ban az Öreg barátom (Old Partner),
amely közel 3 millió nézőig jutott, és ezt a hihetetlen rekordot döntötte meg
2014-ben a Szerelmem, ne menj át azon a
folyón (My Love, Don’t Cross That
River). Utóbbi munka egy 76 éve házasságban élő, agg koreai pár közös
életének végét dokumentálta, ami olyan népszerűnek bizonyult, hogy 4,8 millióan
voltak rá kíváncsiak. Ezzel az eredménnyel olyan nagyköltségvetésű szuperprodukciókat
is maga mögé utasított, mint a Kundo
vagy a Tazza 2 (Tazza: The Hidden Card).
Korea egy kattintásra van
Az új koreai film
ismertsége okán a 2000-es évek közepétől nemzetközileg is egyre több figyelem
irányult a koreai filmtörténetre. A Koreai Filmarchívum (KOFA) 2004-től kezdte
meg az angol feliratos dvd-k kiadását, 2012-től pedig egy olyan szolgáltatást indított
el, amely világszinten is egyedülálló: a hivatalos Youtube-csatornájukon
ingyenesen, angol felirattal elérhetővé tették a nagyjátékfilm-klasszikusaik
legjavát. Kezdetben nyolcvanegynéhány alkotással indítottak, de a kínálatot
minden évben bővítették: e sorok írásakor 123 egészestés mozgókép férhető hozzá
az 1930-as évek közepétől a 2000-es évek legelejéig (ezek közül negyven
HD-minőségben). Páratlan lehetőség ez a koreai történelem, kultúra és
filmművészet iránt érdeklődőknek.
A koreai filmkultúra iránti
érdeklődés Magyarországon is szembetűnő: ezt példázza a 2010-ben a néhai
Örökmozgóban indult koreai filmklub, a 2012-ben Pécsett megrendezett,
nemzetközi koreai filmes konferencia és az ugyanezen esztendőben megnyílt,
budapesti Koreai Kulturális Központ is, amely azóta helyet ad többek közt a
filmklub vetítéseinek is. A dél-koreai nagykövetség 2007 óta rendez filmhetet a
fővárosban, ez az esemény 2014-től pedig rendes filmfesztivállá nőtte ki magát,
több helyszínnel, meghívott vendégekkel és megnövekedett filmes választékkal.
A tíz legnézettebb
dél-koreai film (2010-15)
Az admirális (The Admiral: Roaring Currents, 2014) – 17,6 millió néző
Óda édesapámhoz (Ode to My Father, 2014) – 14,2 m
Veterán (Veteran, 2015) – 13,4 m
Tolvajok (The Thieves, 2012) – 12,9 m
Csoda a hetes számú cellában
(Miracle in Cell No. 7, 2013) – 12,8
m
A bérgyilkosság (Assassination, 2015) – 12,7 m
A férfi, aki királyt játszott
(Masquerade, 2012) – 12,3 m
Az ügyvéd (The Attorney, 2013) – 11,3 m
Snowpiercer – Túlélők viadala
(2013) – 9,3 m
Az arcismerő (The Face Reader, 2013) – 9,1 m
A dél-koreai filmek piaci részesedése:
2010: 46,5%
2011: 51,9%
2012: 58,8%
2013: 59,7%
2014: 50,1%
2015: 52,0%
A dél-koreai filmek nézőszáma:
2010: 69,4 millió
2011: 82,8 m
2012: 114,6 m
2013: 127,2 m
2014: 107,7 m
2015: 112,9 m
Forrás: Koreai
Filmtanács (KOFIC)
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 24 átlag: 6.29 |
|
|