FesztiválMagyar Filmhét: kisjátékfilmekAz unokák mozijaSoós Tamás Dénes
A fiatal magyar filmesek
az abszurd nyelvét beszélik, és rendkívül érzékenyek a periférián élők
történeteire.
A magyar filmben zajló
generációváltás talán sehol nem olyan pontosan kitapintható, mint a kisfilmekben.
Míg a Filmszemle 20–30 rövidfilmet mozgató válogatásában neves rendezők etűdjei
vegyültek az SZFE vizsgafilmjeivel, addig a 2. Magyar Filmhét 70 művet
felsorakoztató blokkját kb. 70 %-ban az SZFE, az ELTE és a Metropolitan Egyetem
(ex-BKF) diákjainak alkotásai töltötték fel. Az MMKA megszűnése és a Filmalap
felállása közötti hiátus a kisfilmgyártást is befagyasztotta, a Filmalap pedig
az elmúlt években sem sorolta prioritásai közé ezt a formát. Szerencsére egyre
nagyobb összegből működik a Médiatanács Huszárik Zoltán-pályázata (idén már 150
milliós a kerete), de ezzel együtt sokan még nem találtak vissza a két
nagyjátékfilm között könnyen leforgatható, a kísérletezésnek szabad terepet
biztosító kisfilmekhez. Az sem véletlen, hogy a kísérleti- és kisjátékfilmes
blokk nevéből a Filmhéten már elmaradt a „kísérleti” jelző: a
beválogatott/benevezett alkotók csak elvétve vállalkoztak arra, hogy arrébb tolják
a képalkotás határait, és ha mégis, akkor sem tudtak izgalmas, előremutató megfejtéssel
előrukkolni. (Ehhez a nevezési szabályzat is hozzájárult, a 2. Magyar Filmhét
ugyanis moziforgalmazásba került, televízióban sugárzott, más fesztiválon
szerepelt, vagy felsőoktatási intézmény vizsgamunkájaként készült kisfilmeket
engedett nevezni, ez pedig számos független forrásból finanszírozott, moziban,
tévében, fesztiválon nem vetített kísérleti kisfilm regisztrációját elkaszálta.)
A formai kísérletezés
hiányában a fiatal filmesek munkáit a szakmai profizmusra törekvés jellemezte.
A jeles magyar operatőrképzés hagyományaihoz hűen az operatőrök adták
tanúbizonyságát a legmagasabb fokú szakmai tudásnak: a Betonzaj küzdelemnek és nélkülözésnek költőiséget kölcsönző, mégis
földhözragadt képei (operatőr: Dévényi Zoltán), vagy az Ideál az emberek melankóliáját a természetre kivetítő beállításai
(Rónai Domonkos) ugyanúgy említést érdemelnek, mint a Szabó úr szürreáliája (Bálint Dániel) vagy a Sötét kamra groteszk horrora (Pálos Gergő). Ahogy amellett sem
mehetünk el szó nélkül, hogy a természetellenesen megszólaló színészek miatt gyakran
kritizált magyar film fiatal rendezői milyen magabiztosan vezetik a színészeket.
A kisfilmes válogatásban magára vonta a figyelmet egy új színészgeneráció (Bach
Kata, Patkós Márton, Réti Adrienn, Sztarenki Dóra, Tasnádi Bence, Trokán Nóra
stb.), különösen Sztarenki Dóra, aki már a Terápiában
bizonyította, milyen szenvedéllyel képes megformálni a vívódó, küzdő
kamaszkaraktereket, de a Betonzaj gyereket
váró, de terhességét a sportkarrier miatt eltitkoló kickboxereként és az Akvárium szerelmi háromszögbe keveredő
egyetemistájaként most más arcait is megmutathatta.
*
A fiatalok
felbukkanásával párhuzamosan régi ismerősök is visszatértek a vászonra: olyan
színésznagyságok, akik az elmúlt 15 évben elmaradoztak a nagyjátékfilmekből. Az
elmúlt évek kisfilmjeiben folyamatosan erősödő tendenciát alkotnak az öregekről
szóló darabok, amelyekben újra szerepet kaphattak idős színészeink. És bár idén
nem láttunk olyan mélyen és művészien humanista darabokat, mint amilyen a Legenda vagy az Újratervezés volt, Benedek Miklós a lottónyereményét szétosztogató
nyugdíjasként (Szerencsés Dickens),
Bodrogi Gyula a sógorát feljelentő és bűntudattól gyötört özvegyként (Mindig csak), Pogány Judit pedig
szipirtyó könyvtárosként (Szokj hozzá!)
és semmittevő kisnyugdíjasként (Hangulat-változás)
is a filmeken túlmutató, emlékezetes alakítást nyújtott.
Ha nem is minőségével,
de témájával a Laci az idősekről
szóló rövidfilmek emblematikus darabjává válhat, hiszen sok X-, Y- és
Z-generációs számára ismerős érzést fogalmaz meg. Laci napi rutinjának része,
hogy gondoskodik nagymamájáról. Ingerült udvariassággal, kötelességből. Egyik
nap aztán megszakad a rutin, amikor a nagyi munka közben keresi azzal, hogy
váratlanul tévészerelők állítottak be hozzá. Laci tolvajt szimatol, átrohan a
lakásba, és élből konyhakéssel fenyegeti a szakembereket. Túlkapása
valószínűleg a lelkifurdalásából ered; abból, hogy törődése már rég rutinszerűvé
vált.
Ezzel párhuzamosan mintha
maga a kisfilm is a nagyjátékfilm rossz lelkiismerete lenne. Az a terep, ahol pótolni
lehet a mulasztásokat, és ahol, ha nem is a magyar film formájának megújítása,
de legalább témáinak színesítése zajlik.
*
Egy idős erdélyi nőről
szóló, abszurd hangütésű zsánerfilm – ezt láttuk volna, ha a kisfilmekben
detektálható megannyi tendenciát egyetlen alkotásba sűrítjük. Ahogy az öregek
főszerepbe állítása is jelezte, a kisfilmkészítők különösen érzékenyek a
periférián élők történetei iránt, és a periféria esetükben nem csak a
mélyszegénységben tengődőket jelenti. A Filmhét legszebb filmjében, a Szép alakban a szürke, szótlan
takarítónő láthatatlan szellemként közlekedik a gimnáziumban, táncol az esti
magányban, meg-meglesi a kosárlabdacsapat edzését, és beleszeret az egyik diáklányba.
Egy véletlenből kifolyólag azt is elhiszi, talán beteljesülhet a lehetetlen
szerelem. Az LMBTQ-történetet minimális dialóggal és beszédes képekkel mesélő
Kis Hajni előtt Céline Sciamma (Vízi
liliomok, Tomboy) visszafogottsága
és humanizmusa lebeghetett ideálként, amihez egészen közel jut a fináléban,
mikor a megrökönyödött tinédzser egy kis, emberi gesztus hatására meglátja az
embert a takarítónőben. Nagy katarzist hoz az apró gesztus, és a válaszként
adott pillantás, és ez a remekül castingolt színészek (Egyed Brigitta és
Milovits Hanna) mellett a rendező érdeme.
Külön csoportot képeztek
a szekcióban az Erdélyről szóló és többnyire Erdélyből Budapestre áttelepült
rendezők által forgatott kisfilmek. Az utolsó közösen töltött éjszakáról szól
az Éjszakai festés, amely iróniával
vegyes nosztalgiával beszél a kolozsvári egyetemi évekről. Grosan Cristina
humorral ragadja meg a lánybarátságok „se veled, se nélküled” dinamikáját, és
precízen modellezi az eltérő életutakat: a Budapestre vágyó, de Kolozsváron
maradó lányét, aki másnap állásinterjúra megy, és a Budapestre távozó, az
ismeretlenbe fejest ugró barátnőét. Egzisztenciájuk, jövőjük bizonytalan, így
természetes, hogy mindketten a másik sorsát irigylik, és nem a sajátjukat.
Elveszett Édenként tűnik
fel Erdély a kisfilmes mezőny fölé magasodó Tabula
Rasában, és Tóth Levente operatőr képei is az ártatlan, de fenyegető tájban
megbúvó kettősséget erősítik. Naiv, s mégis erotikus coming-of-age filmként,
egy apja által hanyagolt fiú és egy beteg apját hazaváró lány szerelmi
történeteként indul, de az ügynökmúltat és annak továbbélését feldolgozó filmként
ér véget a Tabula Rasa. A Dragomán
György írásai nyomán született alkotás truvája, hogy a love story és az
ügynökdráma kölcsönösen erősíti egymást. Miközben elegánsan egyszerű bibliai
metaforák mentén sejlik fel a múlt, és öröklött sérelmek miatt gyűrűzik tovább
az erőszak, a film mindkét fronton, a gyerekszerelemben és a közösség életében
is a szertefoszló ártatlanságról mesél. Történetének kérges melankóliája a
vetítés után még sokáig velünk marad.
Ha Erdély elsüllyedt
Éden a Tabula Rasában, a romániai
otthon hátrahagyott pokol Az az egy
gyerekben. A 4 hónap, 3 hét, 2 naphoz
hasonlóan az abortusz betiltásának következményeit vizsgálja a film, melyben egy
orvos haldokló édesanyja egyik régi fotóját felfedezve megy vissza Romániába,
hogy ott rájöjjön: a múltját elhallgató anya az egyik Ceaușescu-árvaházban
dolgozott, ahova a nem kívánt gyerekeket adták be a szülők. Kár, hogy az erős
történetet erőtlenül, didaktikusan meséli el a film, és a titok felfejtése sem
hoz revelációt.
*
Nem a statisztikák
világa a filmművészet, de a névsort böngészve észre kellett venni, hogy az idei
mezőnyben sokkal több volt a női alkotó. Míg Mészáros Márta, Kocsis Ágnes, vagy
Goda Krisztina a kivételt képezi a maga korosztályában, a kisfilmek rendezőinek
egyharmada (65-ből 19) nő volt, ezzel párhuzamosan pedig a női történetek száma
is megszaporodott. Többségük a lány szemszögéből felvillantott párkapcsolat-töredékek
helyett ambivalens lánybarátságokról mesélt, mint az Akvárium, melyben a barátnőjével összenőtt Julcsi párkapcsolatban
megszokott érzelmeket és elvárásokat vetít az elköteleződni képtelen
lakótársára. A fogadásban
(író-rendező: Barcsai Bálint) a fogadások mögött munkáló rivalizálás töri le a
barátságban és a párkapcsolatban kiépített bizalmat. Ezeknél filmszerűbb,
humorosabb Szilágyi Fanni filmje (idén januárban a filmkritikusok díját kapta),
a 2002-ben játszódó Kamaszkor vége,
amelyben egy szimbiotikus testvéri kapcsolatba üt lyukat egy fiú felbukkanása, és
az ezzel járó erotikus élmény. Egyszerű történet, de komplett világ veszi körül,
amely groteszk családi ebédből (paprikás csirke és Shakira-klip), és lapos,
szocreál-hangulatú hétköznapokból épül fel. A rendezés, a szimbólumok – a két
lány közé komponált fiú – mind a helyükön vannak, de az igazán megkapó az a
finom irónia, amely úgy teszi humorossá a kort és a kamaszkort, hogy mégsem
tartja el magától a tizenévesen még óriásinak tűnő érzelmeket.
A fiatal alkotók
kisfilmjeit épp ez az ironikus látásmód és az abszurdra való fogékonyság hozza
közös nevezőre. Látják a létezés kisszerűségét, mégis szeretettel tekintenek
rá. Finoman elrajzolt karaktereket, de nem karikatúrákat mozgatnak. És remek a
humoruk. A kisformában persze könnyű elvontabban fogalmazni, de az elmúlt évek
elsőfilmjeit nézve úgy tűnik, az abszurd egy egész generáció nyelve lehet. Még
akkor is, ha mindegyik film és mindegyik humor kicsit más és más: Bodzsár Márké
(Isteni műszak) groteszk, Zomborácz
Virágé (Utóélet) száraz, Reisz Gáboré
(VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan)
keserédes. Ferenczik Ároné pedig színtisztán abszurd. A Szabó úr – a Filmhét kevés premierje közül a legfontosabb – Ferenczik
második kisfilmje (az első, a Miért
vannak olyan messze a székek a HÉV-megállóban? a Nekem Budapest szkeccsfilmben szerepelt).
Főszereplője, Szabó úr fura
szerzet. Nem érez semmit: se fájdalmat, se érintést, se örömöt, se haragot.
Akkor sem mérges, amikor egy banki alkalmazott az édesanyját beköltözteti a
nappalijába, és akkor sem, amikor a szomszédok rekvirálják a holmijait, mert
úgy vélik, az érzéketlenség úgyis halálos kór. A nyámnyila úrból sugárzó, deadpan humor nemcsak példás, de pimasz
is; Harsay Gábor tökéletes a szerepben. A kisfilm alkotói eszköztárának teljes birtokában
mutatja Ferencziket, aki a nézőt kizökkentő idő- és térkezeléssel, szürreális
fordulatokkal, szimbolikusan gazdag színvilággal játszik (Kalmár Bence
látványtervező munkája külön dicséretet érdemel). És ha akarjuk, a tehetetlen
Szabó úr és az őt kihasználó környezete meséjébe a komplett korhangulatot
beleolvashatjuk: a társadalom egyik felének közönyét, és az ezt kizsákmányoló
másik fél nemtörődöm gátlástalanságát is.
*
A Szabó úr azért is fontos film, mert a Filmhéten vetített rövidekből
kevés olyan rendezőt ismerhettünk meg, akinek egyéni látásmódja a filmje
vizuális világában is tetten érhető. Többségüket nem a szerzői jegyek
kialakítása, inkább különböző zsánerjátékok érdekelték, bár a kettő, mint az
Badits Ákos és Benedek B. Ágota Boglárkájából
látszik, nem zárja ki egymást. A műfaji merítés széles volt, a horror (Sötét kamra), a film noir (Noire), a gengszterfilm (Piszkos munka), és a krimi (Gond(n)ok) mellé a szuperhősfilm (Szuper), a tündérmese (Boglárka), és az áldokumentumfilm is
felsorakozott (Éjjeli utazó). A Sötét kamrában egy lány a barátja
szüleivel való találkozást úgy képzeli el, mintha A texasi láncfűrészes mészárlást egy alföldi disznóvágáson
rendeznék újra. Pálfi Detti szakításfantáziája hangulatos és groteszk
horrorkísérlet. Az Éjjeli utazó pedig
egy frappáns gegfilm, melyben Vágó István egy teleportgépről készít riportot.
Vágó szerepeltetése az áldokumentumfilm legjobb poénja, a közismert műsorvezető
ráadásul készségesen mutatja fel lazán káromkodó, privát arcát, ami persze
megint csak egy újabb, az Éjjeli utazóban
játszott szerep. A Boglárka, a
stílusimitációval megelégedő zsánerjátékokkal ellentétben, eredeti világot
teremt, melyben két ügyefogyott hős, Istók és az ő bátyjába szerelmes Hilda
ered az elrabolt széplány nyomába. Badits Ákos, aki már előző kisfilmjével, a Juliskával is a tündérmesék szabályait
forgatta ki, külön bejáratú mitológiával és kézműves CGI-jal hozta létre
elemelt univerzumát, amely azt is bizonyította, hogy a kisfilmesek közül ő
használja a legkreatívabban a számítógépes animációt (lásd még a
képregényrajzolóból rendezővé avanzsált Odegnál Róbert Noire-ját).
A Boglárka abból a szempontból is emblematikus film, hogy a fiatal
alkotók valóságtól elforduló attitűdjét is fémjelzi. A Filmhétről hiányoztak a
közéletre, a közérzetre, a társadalmi folyamatokra reflektáló alkotások,
különösen Szirmai Mártonnak, a magyar kisfilm elsőszámú auteurjének Remény című sci-fi-musicalje, amely a
magyarság pesszimizmusát és a hazai közállapotokat énekelte meg. A 70
kisfilmből mindössze egy – a Sightseeing
– foglalkozott a mindennapokat meghatározó globális krízissel, a
migránsválsággal. Borbás Dávid biztosan tartja kézben a Budapesten piti
lopásokból élő férfi és a Koszovóból menekülő nő történetét, amely kiszámítható
utakon kanyarog ugyan, de a téma összes szereplőjét felvonultatja az élhetetlen
közegből lelépő, kétségbeesett migránstól a nyerészkedő, kisstílű simlisekig. A
hatalomnak kiszolgáltatott kisember alakja két tragikus női történetben is
felbukkant: az E. Zsanett-ügyet feldolgozó Magyar
thriller és a Kimenő is a nemi
erőszak motívumán keresztül mesélt a jogvédelem és az állami szervek iránti
bizalom elvesztéséről, de a tények puszta regisztrálásánál nem jutott tovább.
*
Az „így jöttem” filmek
elmaradása, az aktuális társadalmi kérdések hiánya, a rendezők vonzódása a zsánertörténetekhez,
az új témák iránti érdeklődés, a határon túli sorsok feldolgozása jellemezte
tehát a Filmhéten vetített kisfilmeket. Bár a mozgóképek korlátlan hozzáférhetősége
miatt sokkal diffúzabbak a fiatal alkotókat érő hatások, és már csak ezért is
nehezen születhetnek egységes stílushullámok, mintha mégis kirajzolódna a kisfilmekben
egy közös hangnem, egy hol ironikus, hol abszurd, de mindig játékos stílus.
Csak remélni lehet, hogy ez a nyelvezet az első nagyjátékfilmekbe is
átszivárog, mert bár vígjátéknemzet a magyar, humorérzéknek mégis – mind a
film, mind a közönség – gyakran híján van.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 10 átlag: 5.4 |
|
|