Új rajFüredi Zoltán: VilágparkHozott anyagbólMargitházi Beja
Magyarország jó hely – mesélik a több éve itt élő, sikeresen beilleszkedett migránsok.
Az új
népvándorlás korában sohasem lehetünk biztosak abban, hogy jó helyen élünk-e
éppen, mert simán lehet, hogy máshol jobb lenne – csak szervezés és kalandvágy
kérdése; miközben van, akinek nincs választása: a menekülést, ország- és
kultúraváltást kényszerűségből vállalja. Magyarország számára mindkét helyzet
ismerős: a rendszerváltás után egyszerre volt a polgárháborúk, diktatúrák és
szegénység elől kisebb-nagyobb hullámokban érkező menekülők célpontja, és maradt
a jobb élet reményében emigráló, és ezzel rendszerkritikájukat is kifejező fiatalok
hátrahagyott hazája. A kurrens és sokkoló hazai elvándorlási és bevándorlási
adatokat több dokumentumfilm is egyéni élettörténetek formájában járta körül a
2010-es években: míg Somogyvári Gergő az Amszterdamot elárasztó magyar
riksataxisokat (Riksaláz), Imre
Loránd Balázs Menjek vagy maradjak című,
több városra kiterjeszteni tervezett sorozata a New Yorkban, majd Londonban megélni
próbáló fiatalokat faggatta, Nagy Viktor Oszkár a Magyarországra menekülők sorsához,
problémáihoz hajolt közel néhány filmjével (Két
világ között, Felsőbb parancs).
A Világpark
abban különbözik mindezektől a filmektől, hogy migráns szereplői nem azért
kerülnek kamera elé, hogy beilleszkedési problémáikról számoljanak be. Egyesek
családjukkal jöttek már sok éve, mások itt lettek szerelmesek a közelmúltban;
van, akit a munka hozott, és van, aki tanulni jött – mára viszont mindannyian
gyökeret eresztett, beilleszkedett emberek; túl vannak a nyelvtanulási és alkalmazkodási
problémákon, mi több, a filmben saját nemzeti kisebbségi szervezetüket
képviselik. A „veterán” bevándorlónak tekinthető orosz tanárnő, mongol ügyvéd,
ukrán lány, perui srác, afrikai bártulajdonos és kubai munkavállalási tanácsadó
mégis egy számukra teljesen új helyzetben kerülnek egymás mellé: közös projektbe
fognak akkor, amikor a Nagy Sportválasztó keretében 2014 tavaszán néhány
sátorban nemzeteik játékait és sportjait tervezik bemutatni.
Füredi Zoltán filmje a három hónapos előkészületi munka és
a megvalósult rendezvény életképeit váltogatva villantja fel, és semmivel sem
akar többet a dokumentálásnál. A módszer egyszerű, mégsem direkt: narrátor és
kommentár nélkül, résztvevő-megfigyelő módon követni az eseményeket, melynek
során az első találkozás és kisbuszos kirándulás kezdeti feszengésétől, a
csapatépítő tréningek képzeletbeli várost felállító, erőforrásokat feltérképező
gyakorlatai nyomán a szemünk előtt körvonalazódnak a karakterek és rázódik össze
együttműködő csapattá a maroknyi emigráns. Így miközben egyfelől közösen
kitalálják a „Világpark” nevet, elkészül a színes tenyerekből összemontírozott
lógó és a mongol birkózás, kozák ujjhúzás, ukrán kakasjáték, afrikai vízhordótánc,
valamint a birkabokacsont-lövészet szabályait tartalmazó tájékoztató füzet,
annak is tanúi leszünk, ahogy utolsó este kivasaltatnak a népviseletek, elkésik
a kisbusz, és ugyan éjszakai elemlámpa-fénynél, de a nagy napra végül felépül a
mongol sátor is.
A migráns csapat az együttműködésen túl még valamiben kiemelkedően
jó: otthon érzik magukat Magyarországon. Külön-külön felvett, kamerába
elmondott miniportréikból hovatartozásukkal, nemzetiségükkel és „magyar” identitásukkal
tisztában lévő, a bevándorló-léthez szükséges toleranciával tudatosan
felszerelkezett emberek néznek szembe velünk. Először alkalmazkodni kell,
elfogadni a befogadó ország játékszabályait – mondja a mongol Enki, aki mongolnak
és világpolgárnak érzi magát; az afrikai Frankie szerint a negatív vagy pozitív
attitűd parfümként leng körül valakit, és így azt is befolyásolja, hogyan
viszonyulnak hozzá. Tény, hogy mindannyian dolgozó, aktívan közösségi életet
élő, elsőgenerációs migránsok, akik sikerrel vették a letelepedés különféle
akadályait, és ehhez nem kellett lemondaniuk kultúrájukról, szokásaikról. De ez
nem csak a bevándorlóként kötelező optimizmus; ahogy beszélnek, az is világossá
válik, hogy miért fontos a többség oldaláról a befogadás és az integráció: a
bevándorlóktól magunkról tanulhatunk. Például azt, hogy itt gyakran épphogy
pozitív a diszkrimináció (Javier), és hogy mekkora megtiszteltetés „Kelet
Párizsában” élni (Lucy); mint ahogy arról is szó esik, hogy milyen olajozott
itt a munka és a hétköznapok – de arról is, hogy hétvégenként hiányérzete lehet
annak, aki Latin-Amerikában szívta magába a felszabadultságot és életörömöt.
VILÁGPARK – magyar
dokumentumfilm, 2014. Rendezte: Füredi Zoltán. Kép: Dömötör Péter. Vágó:
Szalay Péter. Hang: Kapcsos Vince. Támogató: Európai Unió Európai Integrációs Alap. Gyártó:
Palantir Film. 60 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 72 átlag: 5.35 |
|
|