Új rajMenjek/maradjakA távollét elviselhetetlen könnyűségeSipos Júlia
Imre Loránd Balázs a Speak Easy Projectről és a Menjek/maradjak sorozatról.
A „máshol jobb?” kérdését feszegető hazai dokumentumfilmek
előképe volt a 2007-es, New York –
Budapest című, 42 perces színes magyar doku. S. Takács András és Pálos Péter – a forgatáskor 17 éves budapesti srácok – repülőre
ülnek, és meg sem állnak New Yorkig. A világ egyik legizgalmasabb városát mutatják
meg és közben azt a kérdést teszik fel maguknak és a kint élő magyaroknak, hogy
milyen ott élni. Mit jelent a film készítői számára New York és a szülővárosuk,
Budapest? A film születése óta az elvándorlás jelensége kilépett a szociológiai
és demográfiai térből és a magyar művészeti élet egyik fontos témája lett. Megjelent
a színházban, a zenei klipek között és dokumentumfilm sorozat is készül a
témáról.
A Speak Easy Project tagjai saját finanszírozású dokumentumfilm-sorozatba
kezdtek, amelynek a New Yorkban forgatott „pilot” epizódját 2013-ban mutatták
be. A 30 perces portréfilmben Mirjamot és Attilát ismerjük meg, akik mindketten
hosszabb ideje élnek és dolgoznak New Yorkban. Azóta elkészült a londoni epizód
és ősszel folytatódott a forgatás Berlinben. Az alkotók szerint a menjek/maradjak projekt azért jött létre, hogy elindítsa a
párbeszédet az egyik legfontosabb kortárs társadalmi trendről.
*
Hogyan állt össze a háromfős független dokumentumfilmes csapat?
Józsa László, Imre Loránd Balázs és Hernáth Csaba, hogyan találkoztatok?
Lacival együtt jártunk
egyetemre, jó barátok vagyunk azóta is. PSzakmailag 2008-ban fonódott össze a
sorsunk, amikor egy helyzetben ahelyett, hogy saját céget alapítottam volna,
beszálltam az ő már meglévő cégébe. Csaba később, az egyetemről félig kikerülve
keveredett mellénk, és kezdettől fogva nagyon érdeklődő volt. Ő a szakmát
teljes egészében a kezünk alatt tanulta ki, ezévtől ő is cégtulajdonos.
Két évet éltél Amerikában. Itt született a pilot-filmetek, a Menjek/ Maradjak New York ötlete?
Nem egészen. Laci ötlete
volt és jóval később jött, mint az én 2001 és 2004 közötti amerikai
tartózkodásom. 2012 tavaszán Laci épp hazafelé jött Londonból egy fapados
géppel, ahol az unokatestvérét és a barátait látogatta meg. Az utasok
összetételéből és az áthallatszó beszélgetésekből érezte át, hányan dolgoznak
kint, hányan látogatják itthon maradt, vagy kiszakadt családtagjaikat,
barátaikat.
Mit jelent a gyakorlatban a filmkészítésben a „közösségi
finanszírozás”?
Egyre több, főként
külföldi filmprodukció készül közösségi finanszírozási modellben (crowdfounding), köztük komoly, nagyobb
költségvetésű független filmek is. Az elmúlt évek egyik legnagyobb ilyen
projektje talán a Wish I Was Here,
amire tavaly 3,5 millió dollárt gyűjtöttek össze a Kickstarteren. Itthon is
láthattunk próbálkozást, filmes területen például az Argo 2 finanszírozásába próbáltak egyéni producereket bevonni. A
hazai piac dimenziói és a fejletlen adományozói kultúra persze szoros határokat
szab, ettől függetlenül mi is sikeresen alkalmaztuk a londoni epizódban. A
korlátok miatt csak részfinanszírozási tényező volt, de a kijelölt célösszeg
majd háromszorosát sikerült egy Indiegogo-kampányban összegyűjtenünk.
Mindhárman sokidőt töltöttetek „máshol”, a saját élményeiteket is
beépítettétek a sorozatba?
A saját külföldi
tapasztalataink talán segítettek, segítenek abban, hogy a témára fókuszáljunk,
de mi a filmekben kifejezetten a kiválasztott szereplők történeteit,
tapasztalatait kívánjuk elmondani a lehető legkevesebb részrehajlással. A
jelenlegi berlini életem, és az, hogy itt is forog egy epizód, leginkább a
körülmények megteremtésében, az esetleges partnerek és szereplők megtalálásában
van segítségünkre.
A New York-i epizód sokkal inkább gondolati, alapkérdésekre
figyel, a barátságról, az emberi kapcsolatokról, azok felszínességéről vagy
mélységéről szól. A londoni film már a megélhetés kérdéseit, a hétköznapok
problémáit feszegeti.
Nem feltétlenül értek
egyet. A londoni filmben is kivétel nélkül felmerül minden téma, amit a New York-i
filmben feldolgoztunk, sőt egy nagyon fontos témával több is. A több szereplő
miatt a Menjek/maradjak London talán
kevésbé megy bele a személyes sorsokba, ez talán igaz. Eleve célunk minden
epizódot kicsit másképp csinálni, másrészt Londonnal
kapcsolatban igényünk volt arra, hogy egyfajta tablót adjunk az angliai
lehetőségekből, sorsokból. Mondanunk sem kell, hogy miután láttuk, hány magyar
él kint és mennyire változatosan, nem feltétlenül értük el ezt a célunkat.
Nagyon sok érdekes és elmondásra érdemes történet maradt ki.
Kováts András és Soltész Béla migrációkutatók – velük együtt
dolgoztatok –, miben adtak segítséget a filmekhez, hiszen a szociológus
tudományos szempontjai mások, mint a művészi, filmes nézőpont?
Egyrészt nem feltétlenül
tekintjük magunkat művészeknek, bár a film operatőr-vágója, Hernáth Csaba
kollégánk, illetve a zeneszerző, Bognár Csaba is nagyon sok művészi pluszt
hoztak a filmek világába. A Menjek/Maradjak
kezdettől fogva több kíván lenni, mint egy dokumentum-filmsorozat. A célunk,
hogy témánk, az „új mobilitás” területén minden érdemes személlyel és
szervezettel együttműködve generáljuk és fenntartsuk a társadalmi párbeszédet,
illetve törekedjünk arra, hogy az mentes legyen a még oly jellemző kliséktől,
tabuktól és politikai berögződésektől. A bemutatott történetek, helyzetek,
tapasztalatok sokszor alátámasztják az általános trendeket, vagy éppen cáfolják
azokat. Ezért fontos, hogy kutatókkal dolgozzunk együtt, hogy ne feltétlenül
tekintsünk egy-egy történetet általános érvényűnek.
Sokan úgy vélik, hogy az egész „migration issue” nem is igazi
probléma, mert az EU-ban szabad munkavállalás van és más országokból is
elindulnak a fiatalok, különféle motivációkkal. Sokféle művészi feldolgozással
találkozunk, gondoljunk az Illaberek című darabra a Katonában, vagy a Trafóban a
Hungari-ra. Ti miért érzitek
fontosnak a témát?
Az „új mobilitás” jelenleg
az egyik legfontosabb társadalmi jelenség, amire nem feltétlenül csak mint
problémára kell tekinteni, hiszen igenis vannak pozitív következményei.
Ugyanakkor rengeteg kihívás elé is állítja a társadalmat. Fontos, hogy a
párbeszédben, amit említettem, pontosan megfogalmazódjanak ezek a kihívások,
illetve, releváns válaszok és megoldások szülessenek. Felfogásunkból adódóan
mindhárman fontosnak tartjuk, hogy a magyar társadalom jól jöjjön ki ebből a
változásból.
Az igazán emberi drámák a honvágy, a család hiánya, az emberi
kapcsolatok, mindkét filmben megjelennek, elsősorban ez teremt feszültséget?
Ebben rejlik a kérdés lényege, hogy „menjek vagy maradjak?”
Kinek miben, ezt nem
feltétlen szeretném eldönteni. Viszont van egy tágabb értelme is ennek a
dilemmának, ami a mindennapi élet szintjén is előfordul és a legalapvetőbb
egzisztenciális kérdésekhez vezet vissza, aminek a felfejtésével megint csak
nem próbálkoznék meg.
Hogyan lehet elkerülni ennél a szenzitív témánál, hogy bárki is
valamilyen aktuálpolitikai állásfoglalást véljen kihallani a filmből?
Mindenki azt hall ki a
filmből, amit akar. Ezt mi nem kívánjuk befolyásolni. Minket nem vezérelnek
aktuálpolitikai szempontok, egyszerűen a valóságot szeretnénk bemutatni.
Niki, a táncosnő, Márk, a kínai orvoslással gyógyító, Attila, aki
sofőr, azután egy egyetemista fiú, zeneművészek, akik egy szimfonikus zenekart alakítottak,
egy szakács srác, megannyi különféle élet, hogyan zajlott velük a forgatás,
mennyi időt töltöttetek velük?
Elképesztően intenzív
időszak volt, nagyon jó visszagondolni rá. Nagyon hálásak vagyunk minden
szereplőnknek, hogy a rendelkezésünkre álltak és a bizalmukba fogadtak minket.
Óriási élmény volt a forgatás, úgy emberileg, mint szakmailag.
Valahol, azt nyilatkoztátok, hogy társadalmi vitát indukálhatnak a
film epizódjai. Milyen vitára gondoltok? Mi lehet a hozadéka?
Sok a kibeszéletlen probléma,
és olykor van ellenségeskedés is elmenők és itthon maradottak között. Jó lenne,
ha filmek, vagy az azokat követő beszélgetések hozzájárulhatnának ezek
rendezéséhez is.
A készülő berlini epizódnál hogyan lehet elkerülni, hogy ne
legyenek gondolati ismétlések? Persze minden ember és család más, de az
élethelyzetek hordozhatnak hasonlóságot, mi az, amiben más lehet, a helyszínen
kívül egy-egy ilyen epizód?
Berlin elképesztően egyedi
hely, és nemcsak Európában, magában Németországon belül is. Teljesen másfajta
emberekkel találkozom itt, mint Londonban, vagy akár New Yorkban. Biztos vagyok
benne, hogy az esetleges ismétlődések mellett be tudunk hozni új
megközelítéseket. Tervezzük például, hogy alaposabban bemutatjuk a helybeliek,
a befogadók nézőpontját is. Felmerült az is, hogy ne csak magyar szereplőkkel
dolgozzunk.
Az eddigi két filmből azt érzékelem, hogy mindhárman élhetőnek
tartjátok az itthoni világot, senki sem fogja „menekülőre”, ahogyan a filmekben
is vannak, akik hazatérnek. Jól érzékelem ezt?
Megmondom őszintén, hogy
vannak olyan tendenciák, amik egyre inkább aggasztanak Magyarországgal
kapcsolatban, és ezek sokkal jobban kijönnek, hogy a mostani berlini
tartózkodással időben nagyon közeli összehasonlítási alapom van. Ugyanakkor én
nem kívánok kiszakadni az otthoni valóságból sem, és sokszor kerülök olyan
helyzetbe Berlinben, hogy pozitív irányba kell kompenzálnom a Magyarországról a
németekben kialakult véleményeket. Én nem azért jöttem el, mert otthon rossz
lenne élni, hanem azért mert mást is szeretnék megtapasztalni. Egyre
fontosabbnak tartom, hogy a külföldön szerzett tapasztalatok otthon is
hasznosuljanak, és nem gondolom azt, hogy magyarként ne tudnánk legalább annyi
jót és értéket hozni egy más kultúrába.
A média – különösen a közösségi média – nagy segítséget jelent
ezeknek az élethelyzeteknek a feldolgozásában, a határátkelő.blog kifejezetten
praktikus és egyben interkulturális segítséget is ad. Gondoljátok, hogy ezekből
a filmekből is kaphatunk valamilyen segítséget? Esetleg a döntéshez, hogy
menjek, maradjak, visszajöjjek?
Örülünk neki, ha így van.
A végső választ erre a kérdésre viszont mindenkinek egyénileg kell megtalálnia.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 169 átlag: 5.15 |
|
|