Vidéki MagyarországVidéki Magyarország 1942-89 – 1. részA paraszti sors változásaiSándor Tibor
A parasztság játékfilmes ábrázolásában sem a Horthy-, sem a Rákosi-korszakban nem a szociográfia pontosság, hanem az ideológiai, hatalmi szándék dominált. A vidéki élet, a falu és a parasztok
ábrázolása, komplex társadalmi és kulturális jelenségként a múlt század
harmincas éveiben jelent meg először a magyar játékfilmekben. Addig nem
önmagáért vagy mélyebb vizsgálatáért ábrázolták, hanem érdekes, szórakoztató
elemként szerepelt csak. A falusi élet előtérbe kerülésének eszmetörténeti
előzménye a romantika, ill. a 19. század harmadik harmadában kialakult
újkonzervatív politikai mozgalom volt. (Az
utóbbiról részletesen, máig érvényes értelmezéssel lásd: Szabó Miklós: Az
újkonzervativizmus és a jobboldali radikalizmus története (1867-1918), Új
Mandátum, 2003.) Az 1930-as években kibontakozó heterogén népi mozgalom eszméi új
műfajt kialakítva jelentkeztek a korabeli játékfilmekben. Ezek voltak az un.
népi filmek, korabeli szóhasználattal élve: „problémafilmek”. A népi filmek
tipológiájával máig adós a filmtörténet-írásunk, de egy némileg elnagyolt,
részleteiben nem kifejtett, vázlatos formája ez alkalommal elegendő számunkra.
Voltak olyan filmek, amelyekben ez a tematika a szórakoztatásnak volt alávetve
és voltak olyanok, amelyeket a téma valós társadalmi súlyának, elsőrendű
fontosságának igénye ihletett. Az 1945 előtti filmek néhány jellegzetességének
ismerete két szempontból is elengedhetetlen az 1945 utáni hasonló témájú filmek
vizsgálata esetén. Miért is?
A filmtörténet, leginkább elterjedt meghatározása alapján a termék
története, ebben az esetben a mű felől közeledve határozhatjuk meg tárgyát. Itt
többféle tárgyalásmód is szerephez juthat: a „művészettörténeti megközelítés”,
tehát a műfaj- és a stílustörténeti elemzés, az életművek feltérképezése, vagy
akár az egyes filmek politikai-ideológiai tartalmának elemzése. Az elsőre
Balogh Gyöngyi és Király Jenő „Csak egy
nap a világ...” kötete a mérvadó hazai példa. Az utóbbira, ha nem is a
teljesség igényével, a 90-es években megjelent írásaimban magam vállalkoztam.
Balogh és Király kutatásai nyomán határozott formát öltöttek egy olyan komplex,
a populáris kultúra jellegzetességeit szem előtt tartó módszer körvonalai,
amely elsősorban a műfaj- és stílustörténet változásait vizsgálja, és a műfajok
fejlődése alapján jelöli ki a korszakhatárokat. Királyék szerint a harmincas
évek a zsánerfilm kibontakozásának és uralmának időszaka. A monográfiájukban
vizsgált első korszakra a filmgyártásnak a politikától való függetlensége
jellemző. Ezt a fejlődést a második korszakban a filmtörténeten kívüli erők
beavatkozása zavarta meg. 1939-ben kezdte meg működését az első „zsidótörvény”
által felállítani rendelt Színház- és Filmművészeti Kamara és ezzel elindul a
filmgyártás és a filmek erőteljes politikai befolyásolása. A
politikai-ideológiai céloknak alávetett filmgyártás korszaka sem 1945-ben, sem
1948-ban, a filmgyártás államosításának évében nem zárul le, hanem éppen
ellenkezőleg, a Balogh és Király által átmeneti időszaknak tekintett ötvenes
években éri el csúcspontját. Csak a hatvanas években kibontakozó egyéni
stílusok korszakában indul meg a propagandisztikus játékfilm eszményének lassú
bomlása.
A művészettörténeti megközelítés alapján minden kétséget kizáróan
egybetartoznak a harmincas-negyvenes évek filmjei az ötvenes években
készítettekkel. Ugyanez mondható el a politikai befolyásolás szempontjából is.
1945 illetve 1948 annyiból jelent csak cezúrát, hogy a politikai-ideológiai
befolyásolás tartalma, annak eszmei előjele változik meg. De van még egy
harmadik nyomós érv is. Az 1945 előtti és utáni korszak filmgyártását az
alkotók személye, életművük is összeköti. A vészkorszak, majd egyes esetekben
az 1945 utáni felelősségre vonás és a filmesek egy részének emigrációja részben
megtörte ezt a kontinuitást, de ennek ellenére az 1945 előtti alkotók egy része
1945 után is filmeket forgatott, hangsúlyosan jelen voltak. Alkotásaik
jellegzetessége, kézjegyük változhatott az idők folyamán, de ugyanannyira
egységes is maradt. Gondoljunk, akár Szőts Istvánra, Bán Frigyesre vagy Keleti
Mártonra. Témánk szempontjából a harmincas-negyvenes évek népi filmjei,
kiváltképp a jobboldali-szélsőjobboldali eszméket közvetítő politikai
propagandafilmek elemzése felesleges, hiszen nem lehetett folytatásuk a háború
után. Nem így a naturalista vagy inkább realista parasztdráma, más néven
népdráma, amelynek drámairodalmi előzménye a 19. századba nyúlik vissza. Cserépy
László filmjei ennek a műfajnak reprezentatív példái. A harmincadik (1942) eszmeiségét minden bizonnyal befolyásolta a
szárszói találkozó légköre, ugyanakkor nem tisztán paraszti környezetben
játszódik, helyszíne a bányák világa. A cselekmény középpontjában egy lelkes,
elszánt néptanító, Nagy Gábor (Páger Antal) áll, aki a bányatelep elemi
iskolájának megnyitásáért száll harcba a bánya vezetőivel. Igazi népi hős, a
népből jött és a nép közé visszatérő értelmiségi, aki már nem az úri keresztény
középosztályhoz sorolja magát, „hol vagyunk már ettől” – mondja legyintve. Ő a
nacionalista modernizáció motorja: „a mezsgyén állok…se úr, se paraszt,
jelzőcövek vagyok…út leszünk, erősebb a betonnál” – deklamálja. A film által
bemutatott társadalomszerkezetet kettősség jellemzi. Élesen elválik egymástól a
nép (itt a paraszti múltjukhoz kötődő bányászok) és a vezetők világa. Az
alkotók szerint ez magyar átok, valójában azonban csak a modernizáció folyamatának
befejezetlenségét jelzi. A kettősséget nem az alkotók hűvös szenvtelensége,
hanem pátoszos düh jellemzi. Ismerős ez az érzelmi akcentus. Ugyanezt érezzük
Bánky Viktor Őrségváltás című
antiszemita propagandafilmjének láttán. Abban a zsidók és strómanjaik pontosan
úgy ágálnak, mint ebben a filmben a bánya-menedzsment tagjai: gesztusaik,
hanghordozásuk, szemük villanása, önleleplező testbeszédük azonos. A korabeli
átlagnéző pontosan érthette ezt, ahogy a mai figyelmes néző is: a métely oka a
zsidóban, vagy az elzsidósodott dzsentri – dzsentroid középosztály létében és
viselkedésében keresendő. Ha a háborús évek nézője nem is fogalmazta volna meg
így, Páger Antal azonos játékmódja és az általa közvetített eszmeiség a Dr. Kovács Istvánban, az Őrségváltásban és A harmincadikban mindenképp elérte a kívánt hatást. Annál is inkább,
mert mindhárom sikeres filmet 1942-ben mutatták be. A korabeli filmgyártás
irányítói azonban biztosra mentek. A harmincadikban
elhangzó egyetlen manifeszt antiszemita mondat – „A Rosner urak nem térnek
vissza többé” – gondoskodott erről. Ezt a mondatot egyébként a cenzúrabizottság
elnöke által elrendelt pótjelenet kapcsán, utólag tették be a filmbe. Akárcsak
a többi korabeli politikai propagandafilmben, a célzott hatást itt is egy
melodramatikus szerelmi szál erősíti. A Páger alakította hős mindig szerelmes,
mindig félreismeri a naiva, mindig megküzd férfi riválisával – aki a nemzeti
értékek potenciális vagy valós ellensége is egyúttal – és mindig elnyeri szíve
hölgyének kezét. Cserépy 1944-es filmje, Az
első, aligha nevezhető propagandafilmnek, sokkal áttételesebb, lírai
alkotás, szerelmi szállal és a gyermekvállalás kérdésével a középpontban. Tisztán
paraszti környezetben játszódik. Páger Antal (Balog István) egy többgyermekes
megözvegyült halászmestert játszik, főhős és rezonőr is egyben. Rajczy Lajos (Szabó
Imre), asztalos, Szeleczky Zita (Lidi) Imre felesége, Piroska (Kiss Ilona)
pedig egy leányanya, gyermekének apja Imre. Lidi kezdetben nem akar gyereket,
később már szeretne, de szívbetegsége miatt nem vállalkozhat szülésre. Imre nem
tud dönteni Lidi és Piroska között, Páger szerepe pedig abban áll, hogy minden
módon rávezesse a házaspárt a gyermekvállalásra. A gyermekvállalás a politika
által érintett filmekben nemcsak magánügy, nem az adott egyének vagy a család
reprodukcióját, továbbélését szolgálja, hanem nemzeti kötelesség is egyben,
amelynek kimondatlan ős-oka a nemzethaláltól való félelem. Páger célt is ér;
Imre és Lidi örökbe fogadják Piroska gyermekét, aki pedig az asztalos párja
lesz. Szerepel a filmben még egy léha földesúr is, ő azonban, ellentétben a
Rosnerekkel, nem igazi ellenség, inkább csak egy megtévedt dzsentriivadék, akit
a főhős csak úgy mellékesen képes a helyes útra terelni a film végére. 1944-ben
már nem készítettek keményvonalas propagandafilmeket, így Páger deklamációi
ebben az alkotásban kevésbé politikusak, alakítása tisztábban drámai. Az 1945
előtti népi filmek sajátos, az átlagtól elütő darabja az ugyancsak 1944-es,
Patkós György által rendezett A két
Bajthay. Ez is jelen idejű történet, számunkra azért fontos, mert termelési
utópiaként, közvetlen kapcsolatban áll a Rákosi korszak hasonló tematikájú,
átpolitizált játékfilmjeivel. A falusiak által létrehozott „Ősszigeti
Munkaközösség” a szocialista termelőszövetkezetek előképe. A szövetkezeti
mozgalom ideája már jóval a szocializmust megelőző időkben megjelent
Magyarországon (is). Megtalálható a népi mozgalom majd minden irányzatának programjában,
de eredetileg a 19.– 20. század fordulóján az újkonzervatív agrárius
mozgalomban született meg. Természetesen az újkonzervatív és népi szövetkezeti
eszme nem állami vagy szövetkezeti – közös tulajdon alapján állt, hanem
magántulajdonon, illetve egyéni földhasználaton alapult. Patkós filmjében a
főhős tervei szerint a parasztok majd „közösen” vásárolhatják meg a banktól
bérelt földet. Ez egyben nemzeti elégtételként, a nemzeti célok iránt közömbös banktőke,
mint a nemzeti érdekek potenciális ellenfele feletti győzelem jelképeként is
értelmeződik. Egyéni és közös tulajdon viszonyát a film nem vizsgálja, ez
politikai szempontból kényes kérdés lenne. Nem véletlen, hogy nem egy konkrétan
megnevezett földbirtokos földjéről, hanem banki kezelésben lévő 800 holdról van
szó. A személytelen és a nemzeti célok iránt közömbös bank szerepeltetése egyben
jótékonyan tompítja a földtulajdon és az osztályharc akkoriban veszélyesnek
tartott összefüggéseit is. A film cselekményének konfliktusszerkezete három
síkon érvényesül: a magánélet családon belüli szférájában, amelyben a fiatalság
a jövő záloga, a helyi, falusi kisközösségben, ahol már szerepet kap a későbbi
szabotőr figurája is, és a társadalom, a nemzet makrokozmoszában. Ebben az
ellentétes érdek képviselője a banktőke, ami ekkor még csak nemzetietlen, de nevelhető,
tehát „fejlődőképes”. Természetesen csak abban az esetben, ha faji alapon áll,
tehát nincs „zsidó kézben”. A banktőke 1945 után, az osztályharc élesedése
következtében mitikussá növesztett, elpusztítandó ellenségképpé növi ki magát.
1945
után…
Megválaszolandó kérdés 1945 szerepe filmtörténetünkben. Új korszak
kezdődött? Balogh és Király nézőpontja szerint nem. A politikai – ideológiai
befolyásolás szempontjából sem, bár ez a változás már nem váratott sokáig
magára. További kérdés, hogy beszélhetünk-e a filmtörténet „koalíciós
korszakáról”. Amennyiben ezen egyedi jellemzőkkel rendelkező műfaji és stílusbeli korszakot értünk – nem. Amennyiben
ugyancsak sajátos ideológiai tartalom után kutatunk – akkor sem. Szembeállítható-e
az utóbbi kijelentéssel Radványi Géza Valahol
Európában című korszakos és emblematikus alkotása? Nem, mert ideológiai
tartalma nem minden előzmény nélküli. Még akkor sem, ha a műfajnak és a stílusnak,
illetve az ideológiai tartalomnak sem lesz folytatása 1948 után.
Abban a korszak minden kutatója egyetért, hogy a tőke- és
nyersanyaghiány nagyon megnehezítette a gyártást, de komoly problémát jelentett
a forgalmazás is, többek között azért, mert a mozik száma a háború
következtében nagyjából a felére csökkent. Ami a gyártott filmek számát illeti
– természetesen drasztikusan csökkent az is: 1945 és az 1948-as államosítás
között mindössze 11 játékfilm készült. Az 1945-ben készített három filmet be is
mutatták, 1946-ban nem készült játékfilm. Az 1947-ben gyártott négy film közül
hármat (Mezei próféta, Könnyű Múzsa, Ének a búzamezőkről) betiltottak. 1948 pedig a politikában az
államosítás, az átmenet éve volt. A sajátos koalíciós „ideológiai tartalom”
tehát, ha lett volna ilyen, meg sem nyilvánulhatott. Viszont már 1945-ben
megvalósult a filmgyártás- és forgalmazás felett a kommunista párt primátusa,
majd rövid időn belül egyre inkább teljessé váló uralma. Ez állt a betiltások
hátterében, továbbá erre utalnak az átmenet évében készített filmek, elsősorban
a Bán Frigyes rendezte Talpalatnyi föld
(1948) is.
A Talpalatnyi föld
Az 1930-ban játszódó cselekmény egyfelől akár egy korábbi
parasztdráma cselekménye is lehetne. Juhos Marika (Mészáros Ági) és szülei
választottja Góz Jóska (Szirtes Ádám). Házukat azonban adósságuk miatt az
elárverezés fenyegeti (ismét megjelenik a hitelező bank, mint ellenség!) és
Marikának a gazdagparaszt, tehát kulák Zsíros Tóth Ferkéhez (Egri István) kell
hozzámennie. Jóska azonban nem törődik bele ebbe és elszökteti a lakodalomból
Marikát. Kubikosnak áll (a kubikos a történelemben és a játékfilmekben egyaránt
az agrárszocializmus eszméire fogékony szegényparasztot jelenti), hogy
megmentse Marika családját, de az intéző szemet vet Marikára, mire Jóska ölre
megy vele, ennek következtében azonban az intéző elzavarja a munkából és a bank
elárverezi a Juhos portát. Jóska azonban nem adja fel, zöldségkertészetet hoz
létre. Ekkor azonban a szárazság és kulák Ferke cimborái pusztítása miatt
elszárad a káposztásföldje. Egyetlen megoldás marad csak, Jóska és
szegényparaszt társai átszakítják az uradalom halastavának gátjait, hogy vízhez
jussanak. Az intéző ismét közbelép, a csendőrök lelövik Jóska barátját, mire ő
ledobja a zsilipről az intézőt. 15 év börtönre ítélik, tehát 1945-ben fog
szabadulni.
A film ugyanakkor mégsem „csak” realista és lírai elemekben
bővelkedő, hiteles, nagy művészi erejű és egyben lélektanilag is autentikus
módon megjelenített parasztdráma, mert ideologikus üzenete egyúttal a
mezőgazdaság szocialista átszervezésének szükségességét is sejteti,
hangsúlyozza. Hiába az egyéni paraszt küzdelme a megélhetésért és a jobb
jövőért, ellenfelei megakadályozzák céljai elérésében. A szocialista termelő szövetkezeti
mozgalom, mint a kommunista párt gazdasági és politikai célja, nem a
parasztságra erőltetett kényszerként jelenik meg, hanem egyetlen kiutat jelentő
jövőképként, amelynek nincs alternatívája. Ennek a célnak a hitelesítése
érdekében, a birtokos paraszt gonosz kulák alakja – ami 1945 után mesterségesen
kreált ellenségkép – visszavetítődik az 1930-as évek „valóságába”. De a Rákosi-korszak
filmjeinek sematikus ábrázolásmódja is megjelenik az alakok jellemzésében:
végletes figurák, jellemük vagy sötéten fekete vagy tisztán fehér. Amikor pedig
a film 19. percében az idősebb Zsíros Tóth a lány kiadását követeli Jóskától, és
arra hivatkozik, hogy a pap összeadta a fiával, Jóska azzal vág vissza, hogy őt
pedig az Isten adta össze Marikával. Meg is kérdezi apósát: „Ki a nagyobb úr, a
pap vagy az Isten?” Zsíros Tóth válasza: „A bank!” Ennek a szóváltásnak a film
mögöttes ideológiája szempontjából annyiban van jelentősége, hogy egybemossa az
újkonzervatív-agrárius ideológia „naiv”, nem egy esetben, a valóságban faji alapon
álló antikapitalizmusát az osztályharcos szocialista ideológiával. A parasztság
számára, amely egy tudatos kisebbség kivételével a Horthy-korszakban politikai
szempontból többé-kevésbé képzetlen réteg volt, a két eszmerendszer közötti
különbség nem lehetett világos. Az ösztöneiben „már szocialista” Jóska még nem
is tudott mit válaszolni a nagygazda kijelentésére. Ez a jelenet a korabeli
néző szemében a mezőgazdaság szocialista átszervezésének egyedül üdvözítő volta
melletti mögöttes érvként jelent meg, – „meg kell szabadulni a bank
zsarnokságától” – méghozzá ismét a múltba visszavetítve. A „múlt megteremtésére”
azért volt szükség, mert a kommunisták a valós történelemben csak rendkívül
csekély számban léteztek. Ugyancsak példateremtő az utolsó szekvencia: miután
már láttuk a Horthy-korszak valóságos embertelenségét bizonyító feliratot Jóska
cellájának vasajtaján, miszerint „…szabadul: 1945. III. 5.”, a kamera a
gépesített és szocialista módon átszervezett mezőgazdaság eredményességét
anticipáló képeket mutat a jövőből: hullámzó gabonaföldet és a paraszti munkát
megkönnyítő gép egy részletét.
A Felszabadult föld (1950)
csak egyféleképp értelmezhető. Cselekménye 1944 végén és következő év első
hónapjaiban játszódik. Góz Jóska a szegedi Csillag-börtönben rabtársa Kovács
Gábor (Görbe János) hatására öntudatos kommunistává válik. Kovács, szabadulása
után Jóska falujában húzza meg magát, szerelőnek álcázva. Az uradalom urai
egyszerre agresszívek és rettegnek a közeledő szovjet csapatoktól. A németek és
nyilasok Kovácsot keresik, közben a falut eléri a front. A bevonuló szovjetek
humánusak. Góz és társai kezükbe veszik a falu irányítását, miközben Zsíros
Tóth és társai megpróbálnak fellépni ellenük. Ebben a részben ők kívánják szabotőrként
átszakítani az ominózus halastó gátjait, és Gózék védik a szocialista jövendő
zálogát. Több hasonló, az osztályharc jegyében zajló bonyodalom után Góz végre
földet oszthat.
A film cselekményének elhibázott voltát többen is abban látják,
hogy nem a földosztást, hanem a parasztságon belüli osztályharcot állítja
középpontba. Ez az ellenvetés nem állja meg a helyét. Bár a földosztás a
parasztság több száz éves vágyát teljesítette be, az osztályharc, ami
összekapcsolódott a téeszesítéssel, mégiscsak súlyosabb és hosszan tartó történelmi
eseménynek bizonyult. A földosztás
és vele az árutermelő paraszttá válás lehetősége történelmi léptékkel mérve
múló pillanatnak bizonyult, amit a kollektív gazdálkodás kikényszerítése
követett és az általa okozott kár a parasztság sokkoló élménye maradt nagyon
sokáig, annak a nemzedéknek a haláláig, amelyet ilyen módon rászedtek. Ez a
film is bővelkedik a későbbiekben emblematikussá váló jelenetekben. Ilyen,
amikor a parasztok Rákosi rádióbeszédét hallgatják. A vezér szól népéhez a
modern technika segítségével. Hasonló témájú képeket ismerünk a szovjet és a
náci propagandafestészetből. Vándormotívummá válnak, módosulnak, de a
kompozíció szerkezete azonos marad: a nép fiai körbeülik a médiumot, belsőséges
hangulatban. A Magyar Kommunista Párt helyi szervezetének megalakítását
bemutató szekvencia, továbbá a befejező képsor a jól ismert „szánt az eke”
motívummal is ilyen. Ha nem is ikonikus jellemzőikkel, de tematikájukkal
hasonló funkciót töltenek be azok a képsorok, amelyekben a helyi haladó erőket
a szovjet katonák biztatják, támogatják.
További
sematikus filmek: Tűzkeresztség és Vihar
Bán Frigyes harmadik paraszti témájú filmje a Tűzkeresztség volt, amelynek forgatását 1952 márciusában fejezték
be. A két főhős Ható Ignác (Deák Sándor), a fedhetetlen munkamorállal és
példásan művelt földdel rendelkező, a termelőszövetkezetbe belépő középparaszt
és Köröm Sándor (Bihari József), volt szegényparaszt, 19-es vörös katona, aki a
téeszelnöke. Kettejük konfliktusa áll a cselekmény középpontjában. Mivel az
agrárpolitika célja az volt, hogy megnyerje a két hőstípusnak megfelelő
társadalmi csoportokat, a film dramaturgiája úgy ütköztette őket, hogy a
reakció gyilkos szabotőrjei elleni közös fellépés során végleg megbékéljenek
egymással. A kívánt hatást ebben a filmben is szerelmi (mellék)szál erősíti. Boziné
Szele Zsuzska (Pápay Klára) a szövetkezet párttitkára, olyan női hőstípus,
akinek szerep jut Fábri Zoltán hasonló témájú első filmjében, a Viharban (1952) is. Abban a filmben
hasonló funkciót tölt be a gépállomás vezetőnője, aki ellentétben Bozinéval,
nem helybéli falusi parasztasszony, hanem felülről oda helyezett káder. A két
karakter annyiban hasonló, hogy mindketten közvetítenek a szembenálló férfi
hősök között. A két férfi főhős Gilicze Péter (Bihari József) és Pörneczi
Gáspár (Bessenyei Ferenc) téeszelnök közötti konfliktus abban áll, hogy mi
legyen a vihar sújtotta gabona sorsa. Fáradtságos munkával betakarítsák, vagy
ne tegyenek semmit, csak várják, hogy a biztosító fizessen. A biztosítóra váró
Pörneczi-csoport a kulákság befolyása alatt áll, Pörnecziné bátyja, Bánkuti
(Selmeczi Mihály) ugyanis a megyei vezetésbe befurakodott álcázott kulák, aki a
saját zsebére dolgozó korrupt figura. Gilicze segítője Göndöcs (Molnár Tibor) a
helyi párttitkár. Bánkuti, mint szabotőr, megpróbálja a parasztokat önös anyagi
érdekeikre apellálva visszatartani a munkától, és közben saját hivatali
pozícióját erősítve szeretne szervesen beépülni a politikai-gazdasági
rendszerbe. Ezt a törekvését illusztrálják az általa jogtalanul szétosztott
szalonna sorsát tárgyaló hosszas jelenetek. Az ellenségkép ebben a filmben
rendkívül részletezett, hiszen Bánkuti kinyújtott keze a faluban Pörneczi és
felesége. Velük száll szembe a pozitív hősök csapata, akik a korabeli
hidegháborús nyelvezetet és jelszavakat használják fel a harcban: „Minden szem
gabona megannyi katona, a béke katonája”. Újra meg újra visszatérnek a
gabonaföldre kivonuló és ott dolgozó parasztokat bemutató képsorok. Gilicze hol
egyedül dolgozik, hol növekvő vagy éppen megfogyatkozó csapatával, aszerint,
hogy kinek kedvez a helyzet a faluban történő események során. Amikor Pörneczi
és felesége már magukra maradnak, ők is kimennének aratni, de a parasztok
kinevetik őket és elkergetik a földről. A bonyolult cselekménynek megfelelően
bonyolultan „barokkosak” a filmet záró igazságosztó és jövőbe tekintő képsorok
is. Kombájnon érkezik a gépállomás vezetőnője, egy vörös zászlóval a kezében,
amit átad Giliczének, ezzel átadja neki a hatalmat – tulajdonképp ez egy
legitimációs rítus – mert ő lesz Pörneczi utódja, az új téeszelnök. A helyi
párttitkár és a gépállomás vezetőnője egymásra mosolyognak. Közben dalt hallunk
(nem először). Az éneklés itt olyan szerepet tölt be, mint a drámában a kórus,
tehát kommentál és megerősít. A párok egymásra találnak, mert természetesen ebben
a filmben is van szerelmi szál, sőt – mint mellékszál – még a nemzedéki
konfliktus is része a történetnek. A vörös zászlót a földbe szúrják, miközben a
„szánt az eke” motívum kombájnos verziója az utolsó képkockákon a háttérbe
kerül. A korszak többi falusi-paraszti tematikájú filmje vagy nem állt a
kommunista pártpropaganda szolgálatában (Mezei
próféta, 1947, Ének a búzamezőkről,
1947), vagy vígjáték volta miatt érdemel elemzést (Mágnás Miska, 1948).
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 194 átlag: 5.13 |
|
|