Új rajMagyar Filmhét: GenerációkTéli mesékKránicz Bence
A kísérletezés terepének számító kisjátékfilmek hősválasztásukban is bátrabbak lehetnek, a fiatalok problémái mellett az öregkor történetei is helyet kaphatnak.
A rövidfilm-készítés hagyományosan a fiatalok sportja. A
szárnyaikat bontogató rendezők iskolai feladatai, első önálló munkái
értelemszerűen nem egészestés produkciók, és megfordítva: kevés az olyan
befutott, régóta a pályán lévő alkotó, aki következetesen kisfilmes formában
fogalmaz. A kevés hazai kivétel közé tartozik Szirmai Márton, akinek négy
filmje is szerepelt a Filmhét programján, a korábban már látható Legenda, Grimm Café és Minimál
mellett a Bocs! számított friss premiernek.
A kísérleti filmben viszont nem ritka, hogy egy szerző csak rövideket készítsen
– a Filmhéten vetítették Szemző Tibor Kafka utolsó éveiről szóló munkáját. A Vágy, hogy indiánok lehessünk az
elmúlás, a végső búcsú gondolatával foglalkozik, olyan kérdésekkel, amelyek a
kisjátékfilmes mezőnyben is feltűnően sűrűn előkerültek. Vagyis a halál, a
halál elfogadásának feladata, másképp közelítve az idősekkel való kommunikáció,
a generációs találkozások témái a fiatal rendezőket is foglalkoztatják. Míg
azonban a debütáló nagyjátékfilmekben inkább az alkotó korosztályához tartozó
hősök önállósodására, felnőtté válására kerül a hangsúly (Zomborácz Virág: Utóélet; Reisz Gábor: VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan;
Kerékgyártó Yvonne: Free Entry),
addig a kisfilmekben a kezdő rendezők is mernek öregkorú hősökkel foglalkozni.
Az imént említett elsőfilmekben a szülők generációja látványosan nem érti a
fiatalokat, akik a maguk módján próbálnak megbirkózni a magánnyal:
egyéniségüket megőrizve szeretnék belakni apjuk örökségét (Utóélet), elmenekülnek otthonról, hogy eldöntsék, mit akarnak
kezdeni magukkal (VAN), vagy a
féktelen bulizástól és felszínes ismeretségektől remélnek új izgalmakat (Free Entry).
Míg ezek a filmek érthető módon
az útkeresésről, a lehetséges életmódok közötti választásról, a megfelelés- és
kötődésvágyról mesélnek, addig az öregség-történetek a számvetésről, lezárásról,
elengedésről szólnak, vagy arról, mi a szerepe az időseknek a fiatalok
világában. Szükség van-e a tudásukra, képesek-e megújulni, vannak-e önálló
feladataik az életben, vagy csak az aktív generációkkal kialakított viszonyuk,
a támogatásuk számít? Ezek egyszerre közérdekű, társadalmi jellegű kérdések, és
az egyes alkotók személyes állásfoglalását is mutatják, ezért egyáltalán nem mindegy,
hogyan ábrázolják a fiatalok a szülők és nagyszülők nemzedékét.
Búcsúzások
A kisjátékfilmek között két olyan
munka akadt, amelyet harminc körüli filmesek rendeztek, de saját
generációjuknak nincs szerepe a történetben. Az Agapé kamaradrámájában nem sikerül igazán hitelesen megteremteni az
idős házaspár saját, intim közegét. Bánovits Ottó hiába mozgat két csodás
színészt Lukáts Andor és Lázár Kati személyében, kisviláguk túlságosan
mesterkélt, díszletszerű. Annál is inkább feltűnő ez, mert a cél éppen az
évtizedes együttélés rutinjának bemutatása, ahol már félszavakra sincs szükség
a kommunikációhoz – legalábbis a férj szerint. Felesége viszont igenis
igényelné a párbeszédet, ami egyben valamiféle érzelem jele is lenne, ennek
hiányában viszont nincs ereje a túléléshez. Ott marad a kínzó feltételezés,
hogy a férj szótlansága végzett az asszonnyal. Ezt az értelmezést Bánovits a
kisrealista tanyasi hétköznapok jeleneteivel túlságosan direkt módon erősíti,
ellenben a férfi gyász-lázálmának bemutatásával képes újat mutatni, a
keresztfa-árus jelenése az Agapé legjobb
pillanata. A feleség halála és a gyászmunka a témája az Újratervezésnek is, itt azonban nincs szükség víziókra a
lelkiállapot precíz megrajzolásához. A nagyszerűen megválasztott hétköznapi
tevékenység – az autóvezetés – közben minden kiderül férj és feleség (Kovács
Zsolt és Pogány Judit) viszonyáról, a felvillantott szituációk ráadásul úgy
fejezik ki az összetartozást, hogy érezhető bennük az alkotó, Tóth Barnabás játékos
tiszteletlensége és feltétlen szeretete, amivel alakjaihoz közelít. A
GPS-készülék finom humorral használt motívumán keresztül pedig a film arra is
választ ad, hogyan lehet egyszerre feldolgozni a társ elvesztését, és megőrizni
valamit a lényéből – a csattanó egyszerre megható és bölcs.
Ebben a két filmben a hősöknek
volt kivel megosztaniuk az életüket – bár az Agapé szereplőinek inkább a társas magány jutott –, A győztes egykori úszóbajnokának viszont
csak az emlékei maradtak. Az uszoda megtisztító, színvallásra késztető mágikus
terében a megint csak Lukáts Andor által megformált edző kénytelen szembenézni
elrontott életével, azzal, hogy mindent alárendelt a versenyzésnek, míg végül
nem maradt semmije, csak az eredményei. Géczy Dávid a sportfilm műfaji
miliőjében marad, de a versenyúszó jellemrajzával az öregkori megfáradtság,
kiábrándultság általános élményéről mesél. Filmjének helyenként patetikus
manírjait ellensúlyozza az edzeni járó gyerekek viszonyainak ábrázolása, amivel
a keserűség, az agresszió és a teljesítménykényszer újratermelődéséről,
áthagyományozódásáról is sokat elárul.
A győztesben szimbolikusan veszi át
az elhunyt mester helyét a tanítvány, ennél többször láthattuk azt a
történetsémát, amelyben a fiatal főhősnek valóban át kell kísérnie a haldoklót
a túlvilágra. Vékes Csaba Ál(l)omásában
nincsen rokoni viszony a halott asszony és az őt ápoló nővérke között, a
törődés miatt – a lánynak abszurd módon igazolnia kell, hogy gondozottja
valóban elhunyt – bizonyos értelemben mégis anya-lánya kapcsolat alakul ki a
két szereplő között. A groteszk humorú jelenetek talajközelben tartják a könnyen
érzelgőssé vagy szentimentálissá hangolható történetet, ahogy az a két film is
tartózkodott a heves érzelmektől, amelyekben valóban családtagok, anyák és fiúk
vettek búcsút egymástól. Visky Ábel Maflicsekjében
inkább az elengedés, a Csukás Sándor jegyezte Szívradírban a továbblépés kapott nagyobb hangsúlyt. Ez utóbbi film
másik nagy témája révén a cikk elején említett nagyjátékfilmekkel, főként a VAN-nal is rokonítható, amennyiben a
szüleiről leválni képtelen felnőtt férfi panaszait, egy önállósulni képtelen
generáció jellegzetes képviselőjét állítja a középpontba.
Nevelő szándék
Ha az előbb néhány, a pátosz és a
giccs vonzását sikeresen elkerülő filmről esett szó, ne maradjon említés nélkül
az ellenpélda sem. Gárdonyi Edit első ránézésre öntudatosan, a művészek
öregkori problémáira reflektálva közelít a generációs párbeszéd témájához,
legalábbis ezt várnánk a színészotthoni önkéntes gondozó történetét elmesélő Szeretetotthontól. Sajnos nagyon hamar
az imádnivaló bácsik és nénik falvédő-bölcsességeire redukálódik a film
gondolatvilága, miközben az útját kereső hősnő problémái is rémesen
leegyszerűsítve, egy gyengébben sikerült szappanopera-epizód finomságával
fogalmazódnak meg. Ebben a filmben az idős korú szereplők feladata az, hogy
életre szóló tanácsokkal lássák el az arrajárót, segítsék megoldani az ifjak
életét, és méltósággal szenderüljenek jobblétre. Szerencsére voltak olyan
filmek, amelyek a Szeretetotthonnál
nagyságrendekkel árnyaltabban közelítettek ahhoz a kérdéshez, hogy hol van az
öregek helye abban a társadalomban, amelyben minden a fiatalság kultuszáról
szól. A Tízezerben fájdalmasan
összeegyeztethetetlennek bizonyul a kép, ami a korosodó hősről kialakult – környezete
azt hiszi, elismert színészként sem anyagi, sem szakmai gondjai nincsenek – és
a valóság, hogy a férfi egy szörnyű pillanatban koldulni kényszerül. Bendó
Zsuzsanna filmjében is jelen van rendezői alteregóként egy szintén művészi
pályára készülő lány, aki végül megsejti, hogy milyen méltatlan körülmények
között él valójában az apja.
Feszültség támad a kifelé
mutatott kép és a realitás között Szirmai Márton két éve készült, de a filmheti
programba bekerült Legendájában is.
Az idős tanárnőre immár nem oktatóként, hanem aktmodellként van szükség, a
növendékek nevelőjéből tekintetük passzív tárgya lesz. Ám a fizikai és
egzisztenciális értelemben is kiszolgáltatott asszonynak igenis megmarad a
méltósága, új feladatát derűvel és öniróniával kezeli, férjével való
kapcsolatát pedig a rendező olyan értékesnek és bensőségesnek láttatja, mint
Tóth Barnabás az Újratervezés
házaspárjának viszonyát – vagyis a fájdalmas kompromisszum ellenére a Legenda címszereplője győztesként áll
előttünk. Bármit is várnának tőle a fiatalok, ő nem akarja átadni magát az
elmúlásnak, ahogy az öregkorral foglalkozó filmek legkíméletlenebb darabja, a Hetvenes hőse sem. Ezúttal is hangsúlyos
műfaji keretet kapunk, kettős értelemben: a Hetvenes
egyszerre ál-riportfilm és kegyetlen disztópia, amely megfosztja a nézőt a
távolságtartás lehetőségétől, miközben könyörtelen logikával fejti ki egy
súlyos kérdésre adott barbár válaszát.
A magyar társadalom egyre inkább elöregszik, az idősek száma nő, a munkaképes
fiatalok és a középkorúk hányada egyre kisebb. A filmbeli közösség a növekvő
nyugdíjköltség problémájára embertelen megoldást eszel ki, aki betölti a
hetvenedik életévét, wellness-lágerbe kerül,
ahol luxuskörülmények között altatják el a gondozók – „munkalehetőség”, dobja
be az adut a létesítménynek területet biztosító falu polgármestere. Dombrovszky
Linda nehezen feledhető filmje már akkor húsba vágó élmény lenne, ha csak
felvázolná brutális alaphelyzetét (a forgatókönyv szerzője Somogyi György), de
ennél tovább jutunk: azokat az embereket, akik nem kívánnak engedelmesen
elpusztulni, a falubeliek jó pénzért rejtegetik, hogy végül maguk a bujkálók
kergessék el az újonnan érkezőket a helyhiány és a lelepleződés veszélye miatt.
A generációk viszonyát illetően ennél sötétebb jóslatot senki sem festett a
vászonra: ha a fiatalok véletlenül élni hagynák az időseket, leszámolnak ők
egymással.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 195 átlag: 5.98 |
|
|