ZsenimoziA mindenség elmélete; KódjátszmaAgyak a tartálybanAndorka György
Az elefántcsonttoronyba zárkózó zseni egyre kevésbé lehet meg szellemi kapcsolatok, technológiai háttér nélkül.
Ha a ”zseni”
elkoptatott terminusát igyekszünk körülírni, leginkább Wittgenstein családi
hasonlóságai juthatnak eszünkbe, rosszabb esetben körkörös körökbe fulladhatunk
a definíciókat böngészve. Az őrület határán egyensúlyozó szociopatáktól és excentrikus
művészektől kezdve szórakozott, de sármos professzorokon és remélhetőleg csak
fikcióban felbukkanó destruktív Frankenstein-leszármazottakon át a
huszonegyedik századi fejleményként közhelyszerűen ”látnokinak” bélyegzett
nárcisztikus CEO-kig terjedő spektrumon nehéz eligazodni. Mi hát a zseni ismertetőjegye?
Kilépés a komfortzónából? Intelligencia és képzelőerő robbanóelegye? Hálózatos
és laterális gondolkodás, divatos szakszavakkal élve? Paradigmák felforgatása?
Meglehet, géniusznak lenni nem annyira ”állapot”, mintsem a külvilág
percepciója, vagy épp konstrukciója? Két film, két, világot formáló britről,
amelyek a közelgő díjszezonban elkerülhetetlenül egymásnak feszülnek, ismét
gondolkodásra inspirálhat a fentiekről. Megkésett
rehabilitáció egyfelől, főhajtás a velünk élő sztár felé a másik részről. Az
elemiben ”Einstein” becenévre hallgató Stephen Hawking kulturális ikonként
lassan felzárkózik borzas hajú elődjéhez – már a Simpson családdal, a Star Trek új nemzedékével és Sheldon
Cooperrel is összeakadt a filmes univerzumban, legutóbb pedig éppen azzal
borzolta a kedélyeket, hogy ideális Bond-főgonosz lenne. Tavaly ősszel
Facebook-oldalt indított, egy hardver-upgrade a kommunikációs rendszerén
hírértékű, az új életrajzi film körül pörög a marketingkampány. Az idő rövid
történetét mindenki ismeri, noha közhelyszerűen
megemlítik, hogy kevesebben olvasták, mint ahányan a polcukon tudják. Alan
Turing élete ezzel szemben Hawking pályájának egyenesen a negatívját nyújtja: a
történelem kegyetlen fintora, hogy a második világháborúban játszott szerepéről
haláláig széleskörben senki nem tudott – kortársai csak a homoszexualitása
miatt elítélt különc matematikust látták, aki önkezével vetett véget az
életének. Jelentősége és munkássága azóta sincs méltó helyen a köztudatban – az
Enigma-kódról és a német tengeralattjárókról talán hallottunk harangozni, de az már kevesebbeknek
világos, hogy a Szárnyas
fejvadász Voight-Kampff-tesztje vagy a weboldalak Captcha-mezője
voltaképpen Turing agyszüleménye, az pedig minden bizonnyal szakmabeli, aki a
molekuláris biológiát illető hozzájárulásával is tisztában van. (Ezen a ponton
megemlíthetjük még a városi legendát, mely szerint az Apple logója nem másra,
mint a tudós mérgezett almával elkövetett öngyilkosságára utal.) A meghurcolt ”outsider”
és az ünnepelt ”celeb” története nem is állhatna távolabb
egymástól, mégis mindketten ugyanarról mesélnek: a szellemről és a gépről, a testbe
zárt elme és a társadalomba zárt test küzdelméről.
Érzelmi
húrok, szociális kódok
Beléd nyilall, milyen rövid is az élet, ha
kivágják az unalmas részeket – viccelt Hawking A mindenség elmélete bemutatója kapcsán. Korábban mind róla, mind
Turingról készült már egy-egy kitűnő televíziós dráma a BBC műhelyében:
Turingról 1996-ban, egy tíz évvel korábbi Broadway-darab nyomán, mindkettőben
Derek Jacobival a főszerepben (A kód
feltörése); Hawkingról pedig 2004-ben, amelyben épp a Kódjátszmában Alan Turingként remeklő Benedict Cumberbatch
testesítette meg a szemüveges csodabogarat (Hawking).
Hawking reakciója nem meglepő – a négy film közül A mindenség elmélete az egyedüli, amely a lehetséges biopic-stratégiák közül a sokat markoló,
lineáris ”nagyeposz” konzervatív megoldását választja, ezzel azonban jóformán a
színészi alakítások erejére tesz fel mindent. A Turing-filmek egyaránt
időfelbontásos szerkesztéssel vonják szorosabb egységbe a történetet, a Hawking pedig a ”kicsinyítő tükör”
megoldást választja, a kiemelt időszakba belepaszírozva a legfontosabb
motívumokat (helyenként némi alkotói szabadságot is megengedve), ami itt a
cambridge-i éveket takarja, Hawking leendő feleségével való megismerkedése és
az ALS betegség első tüneteinek megjelenésétől a doktori disszertáció
benyújtásáig. (Különösen jópofa megoldás, ahogyan Penzias és Wilson 1978-as
interjúja központozza Hawking versenyfutását az idővel – a két tudós ekkor
kapta meg a Nobel-díjat az Ősrobbanásból hátramaradt kozmikus háttérsugárzás
detektálásáért, amely kulcsszerepet játszott az elmélet igazolásában – csupán a
végén lecsapva labdát és összefonva a szálakat a sztorit nem ismerő néző
számára.) A mindenség elmélete ezzel
szemben szolgaian pásztázza végig a jeles tudós évtizedeit, miközben mindenkit
kényszeresen korrekt színben tüntet fel: a Hawking
legalább a statikus világegyetem mellett kardoskodó Fred Hoyle pöffeszkedő
figurájából csinált egyfajta kvázi-antagonistát, itt azonban nagyítóval kell
keresni az ellenszenves karaktereket. A párkapcsolati feszültségek kis
amplitúdóval, pasztell-árnyalatokban, leginkább a felszín alatt zajlanak – egy
szent tudós, szent asszony és szent barátjuk (Jonathan Hellyer Jones, Jane
Hawking második férje) háromszög-történetét látjuk, amihez kis túlzással csak
hívószó Hawking mindenki által ismert figurája. Így leginkább Eddie Redmayne
transzformációja marad igazán emlékezetes, ami azonban vitán felül túl van a
szimpla ”technikai bravúr” kategórián.
Míg A mindenség elmélete a kötelező ”hogyan
csajozik a tudós”-poénokat leszámítva Hawking doktort tendenciózusan
hétköznapi, érző-szerető-humoros lényként ábrázolja, a Kódjátszma alkotói Turing karakterével kevésbé bántak kesztyűs kézzel.
Cumberbatch, egyre inkább ráégett sztár-perszónájához is igazodva, a Sherlockból hozott manírokkal kelti
életre aspergeres beütésű, mérsékelt szociopataként a matematikust. (Az Agymenők alkotóinak tollára való
jelenet, amikor egy kisebb összezördülés után Turing külső tanácsra, a
hangulatot oldandó, almát vesz a kódfejtő csapattagoknak, majd csikorogva elsüt
egy viccet – várva a hatást, vajon helyes algoritmust adtak-e meg neki a
konfliktuskezeléséhez.) De a Conan
Doyle-remixhez hasonlóan itt is hátborzongató, ahogyan egyensúlyozik a
feladatmegoldó gép álarca és a felszín alatt rejlő, kiismerhetetlen mélységek
felvillantása között. A New York Times kritikusa fején találta a szöget, amikor
úgy fogalmazott, ha nem létezne, a 21. századi tömegkultúrának ki kellene
találnia ezt a ”melegvérű szalamandrát”.
A Kódjátszma
és A kód feltörése ugyanazt a három
idősíkot ragadja ki Turing életéből – a későbbieket meghatározó szenvedélyes
barátság Christopher Morcommal az iskolai évek alatt, az Enigma feltörése,
valamint a rendőrségi ügy a háború után – a fókuszuk azonban eltérő: míg a
Jacobi-film a homoszexuális tudós kálváriájára koncentrál a korszak
Nagy-Britanniájában, és a világháború jószerével csupán háttér (magából a
kódfejtési műveletből semmit nem látunk), addig a Kódjátszma gerincét (a 2001-es, fiktív elemekkel jócskán
feldúsított Enigma nyomvonalán) a
határidő-dramaturgiára épülő hírszerzési viadal adja, a Daily Telegraph
keresztrejtvényes toborzójától a Turing-féle masina sikeres kódtörése után
következő moralitásjátékig, mely újabb lehetőséget ad a figura
ellentmondásosságának kibontására. Miután felfejtik a nácik gondolatait,
szenvtelen kézként nyúlhatnak bele a háborús sakktáblába, így a haszonelvű
etika éles próbája áll elő: egyetlen látványosan elhárított támadás semmissé
tenné az addigi erőfeszítéseket – Turing azonban hideg fejjel győzi meg a
többieket, hogy statisztikára alapozott rendszert kell felépíteni, épp csak
annyi információt felhasználva a desifrírozott üzenetekből, amellyel nem
kockáztatják a lelepleződés veszélyét. További hangsúlyeltolódás a filmben Keira Knightley által
játszott Joan Clarke és a főhős kapcsolatának előtérbe tolása, aminek kapcsán
előzetesen sokan a homoszexuális aspektus kilúgozásától
tartottak, azonban korántsem ez a helyzet, sőt. A nemi
egyenlőtlenségre reflektálás nem lebecsülendő
vállalása a filmnek, amikor a sztereotip kékharisnyáknál árnyaltabban
megfogalmazott női tudósok számára egyelőre a filmvászon is üvegplafont jelent
– a Clarke belépőjét fogadó, lekezelő mondatoknak pedig kellemetlenül ismerős a
csengése a mindennapokból: ”Biztosan eltévedt, a titkárnői állásra fent kell
jelentkezni!”
A keretet és ezzel együtt az implicit
lényeget azonban A kód feltöréséhez
hasonlóan a Kódjátszmában is az
ötvenes évekbeli szál jelenti, amikor egy hétköznapi betörési bejelentés kapcsán
lelepleződött Turing homoszexuális viszonya egy korábban megismert
fiatalemberrel, és végül rendőrségi eljárás alá vonták. A kihallgatószobában
ülve, elbeszélése vége felé nekiszegezi a kérdést a nyomozónak: ha a gépek
másként gondolkodnak, ez azt jelenti-e, hogy nem gondolkodnak? Ha emberi
választ ad, miért kéne diszkriminálnunk, csak mert más mechanizmusok zajlottak
a belsejében? Persze saját magára reflektáltatja mindezt, direkt
tolerancia-metaforává tágítva az előbbieket: a különbségek a társadalomban
üdvözlendők, semmint üldözendők. Az eredeti filmcím duplafenekű gesztus az
alkotók részéről – a Turing 1950-es cikkében leírt ”imitációs játék” (azaz
köznapi nevén Turing-teszt), amely egy rendszer emberi fogalmak szerinti
intelligenciájának eldöntésére szolgál, éppen a fentiek fényében fogalmazza
újra a problémát. A film önreflexív módon viszi végig a motívumot, ahogyan Turing
áttételesen a nézőnek címzett szavaival nyit, majd történetét a főhős kihallgatáson
előadott elbeszéléséből bontja ki – a párbeszédből, amivel a tudós voltaképpen
saját arcképét keresi a tükörben. A válaszaim alapján ember, gép, háborús hős,
vagy bűnöző vagyok? – kérdezi végül a vele szemben ülőt, mohón és szomorúan.
Turing-teszt Turinghoz: két óránk van egyetlen perspektíva alapján képet
alkotni a személyéről – az igazi enigma maga a főhős, ahogyan azzal a film
alapjául szolgáló biográfia címe is játszik.
Határok
nélkül
Ahogyan talán csak a huszadik századból
visszatekintve lehetett igazán értékelni, micsoda falrengető áttörés volt a
darwinizmus az emberi gondolkodás történetében, ha majd a szingularitás
kopogtat, akkor lesz nyilvánvaló, mit indított el Turing az ”univerzális gép”
ötletével. Ironikus, hogy a mesterséges intelligenciával kapcsolatban
vészharangot kongatók között éppen Hawking, a megtestesült transzhumán
szimbólum a legprominensebb szószólók egyike. Amerikai akcentussal megszólaló
szintetikus beszédhangját régóta visszakozik lecserélni – ahogyan mondja, már
eggyé vált vele, akárcsak a teljes Intel platformú rendszerrel, amely
kommunikációra képessé teszi a külvilággal. Hogy a technológia visszahat a kogníciós sémákra, persze nem újdonság:
ahogyan Szókratész számára az írott szó emlékezet helyet csak az
emlékezés varázsszerét, tudás helyett annak látszatát jelentette, az írógépen szocializálódott nemzedékhez
képest jómagam is minden bizonnyal másképp gondolkodom egy cikk megírásakor: a
szövegszerkesztő-és internetablakok mozaikja előtt ülve már messze nem csupán
mediálás és rögzítés történik – a képernyő protézis, kiterjesztett felület az
agy számára. Hawking pusztán egy lépéssel előttünk
jár, illusztrálja, mire készüljünk az okosórák és okosszemüvegek korszaka után.
Hélèn Mialet Hawking Incorporated című munkája a világhírű kozmológust mintegy
állatorvosi lóként használja a magányos géniusz mítoszának dekonstruálásához,
részben az úgynevezett cselekvőhálózat-elmélet szemléletétől inspiráltan
(utóbbi durva leegyszerűsítéssel az emberi és nem-emberi, szociális és
technológiai szférák között tételez egyfajta szimmetriát, és egy heterogén
hálózat elemeiként mintegy közös nevezőre hozza őket). A kerekes székhez
kötött, beszédképtelen Hawking első ránézésre a tudós figurájának közvélekedés
szerinti archetípusát, ”karteziánus ideálját” testesíti meg, aki a test
börtönén túllépve, pusztán szabadon szárnyaló elméjével hatol az univerzum
titkainak mélyére – egyebek között épp ettől válhatott olyan ikonikussá,
Einstein trónörökösévé a publikum szemében. A felszín mögé pillantva azonban
láthatjuk azt a szerteágazó
emberi és technológiai apparátust, amelyre nemhogy a publikáláshoz, de a
legegyszerűbb ötlet kidolgozásához is szüksége van – ezzel pedig éppen a
tudomány intézményes működésére világít rá. Ugyan Hawking a tudomány olyan
rendkívül népszerű ismeretterjesztői közé tartozik, mint Dawkins vagy egykoron
Feynman, reprezentálása a médiában ezzel párhuzamosan éppen az
elefántcsonttoronyban létező zseni sablonos képét konstruálja újra: a nyilvános
anyagokban az apparátus módszeresen eltünteti saját nyomait – Hawking ugyan
fizikai ápolást igényel, de egyedül barangol Isten gondolataiban. Pedig a
vákuumban létező, a többség számára elérhetetlen ”nagy elmék” képét sugalló
narratíva nem feltétlenül üdvös a tudomány
számára. A Kódjátszma
Bletchley Parkja ezzel szemben mintha csak kortárs nerd-kampusz lenne, Szilícum-völgy allegória a múltba transzponálva
– hiába ragyog ki Turing a többiek közül, a film lelkét a kriptográfusok csoportdinamikája adja. A
mesterséges intelligencia sem egy őrült tudós pincéjéből fog kiszabadulni,
hanem apró téglánként áll össze: egyszer csak észrevesszük, hogy egy ideje már
itt van velünk.
A tudomány-és technikatörténet géniuszai a
legnagyobb szolgálatot azzal teszik, ha madárperspektívát adnak az életünkhöz,
egyszerre inspirálva és alázatra tanítva minket. Agyunk, úgy tűnik, csak
bonyolult adatfeldolgozó gépezet, az emberi faj pedig beszélő főemlősök
gyülekezete a galaxis szuburbán régiójában – akik közül még a legragyogóbb
elméket is egyszerű késztetések irányítják. Andrew Hodges, Turing biográfusa
szerint Christopher elvesztésének kulcsszerepe volt Turing megszállott
kutatásában a gépi intelligencia iránt – akár a Transzcendens hőseit, a halál legyőzése hajtotta a ”léleképítés”
távoli célja felé. A teremtés ex nihilo
modelljét kutató, Darwinénál is nagyobb blaszfémiával kacérkodó Hawking az új
film zárlatában gyermekeire és anyjukra tekintve ezzel a mondattal búcsúzik,
mosollyal az arcán: ”Nézd, mit alkottunk.” Az ajtó egyelőre nincs bezárva a
mindenség elmélete előtt, de ha Hawking reményeinek megfelelően valóban rábukkanunk a jövőben, reméljük, hogy
pozitronagyak helyett kocsonyás testű sápatagokat illet majd a dicsőség.
A MINDENSÉG ELMÉLETE
(The Theory of Everything) – angol, 2014.
Rendezte: James Marsh. Írta: Anthony McCarten. Kép: Benoît
Delhomme. Zene: Jóhann Jóhannsson. Szereplők: Eddie Redmayne (Stephen
Hawking), Felicity Jones (Jane Hawking), Charlie Cox (Jones).
Gyártó: Working Title. Forgalmazó: UIP-Duna Film. Szinkronizált.
123 perc.
KÓDJÁTSZMA (The Imitation Game) – brit, 2014.
Rendezte: Morten Tyldum. Írta: Graham Moore. Kép: Óscar Faura.
Zene: Alexandre Desplat. Szereplők: Benedict Cumberbatch (Turing),
Keira Knightley (Joan Clarke), Matthew Goode (Hugh Alexander),
Mark Strong (Stewart Menzies). Gyártó: Black Bear. Forgalmazó: Fórum
Hungary. Feliratos. 114 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 227 átlag: 5.56 |
|
|