Veterán akcióhősökAz akció öregkoraHalálközelbenSzabó Ádám
A szakmailag és anyagilag sikeres túlélőthrillerekkel szemben néhány kortárs kalandthriller az elkerülhetetlen véget látja hitelesebbnek.
„Csöndben ne lépj az éjszakába át,
Szikrázzon vén korod, ha hull a nap.
Dúlj-fúlj, ha megszakad a
napvilág.”
Dylan Thomas: Csöndben ne lépj az éjszakába át
(Nagy László fordítása)
Irányzatról, trendről, ciklusról alighanem
elhamarkodott volna szólni, tanácsosabb annyit írni, hogy az elmúlt pár évben
szemmel láthatóan megnőtt a változatos helyszíneken – sötét űr, nyílt víz –
zajló monodrámák száma (Kovács Kata: A
korlátok szabadsága (Egyszereplős filmek), Filmvilág, 2011/3; Baski Sándor: Ember a vízben (Tengeri túlélőfilmek), Filmvilág, 2013/12). E
tematikai vonulatra nemcsak a mainstream Hollywood vetette rá magát a Fox által
gyártott Pi élete és a Warner Gravitációja képében, de az öreg
kontinens is választ adott rá, a legismertebb közülük pedig alighanem Baltasar
Kormákur biopicje, a Dermesztő mélység.
Lényeges azonban hangsúlyozni, hogy míg ezek a sztorik a nagybetűs Életet
választják, cselekményük az élni akarás sikerére fókuszál (lásd a
Cuarón-thriller újjászületés-metaforaként is értelmezhető landolás-fináléját
vagy az izlandi Gulli hánykódása közben felvillanó vágyképeket), addig Joe
Carnahan és J.C. Chandor egy-egy alkotása, nevezetesen a Fehér pokol, illetve a Minden
odavan a legyőzhetetlen Halált állítják középpontba,
pusztulásnarratívájukban a kétely és a bizonytalanság ülnek tort, nem a
győzelem.
Lényegében az összes kanonikus elbeszélés a „probléma, küzdelem, szabadulás”
háromsággal summázható. A fentebb említett két fél-független mozi stílustörő
jellege abban mutatkozik meg, hogy a hollywoodi megoldásként definiált
kiszabadulás-véget gondolják újra. A két kortárs amerikai direktor kísérletező
kedve nem veszett el, a szikár hangütés sem hiányzik: filmjeik részben
leszámolnak a tradíciókkal, ám csak annyira, hogy az újítások ne feküdjék meg a
fősodorbeli közönség gyomrát. A művek pontosan ezért fél-függetlenek. A Fehér pokol mögött álló Open Road Films,
valamint a Minden odavant közösen
tető alá hozó Lionsgate és Roadside Attractions producerei „indie-ket”
bocsátanak útra, de olyanokat, amelyek egyébként stúdiókompatibilisek. Így
adódik, hogy a mesék egyszerre karakter- és akcióorientáltak: a főkarakterek küzdenek
ugyan, ám erőfeszítéseik dacára is további nyugtalanság, netán önnön halálukban
megtestesülő béke várja őket, sosem fizikai diadal. 2012 elején James
Berardinelli nem véletlenül használta a Fehér
pokolról szóló recenziójában a „the dying of the light” (a híres Dylan
Thomas-strófa után a „megszakadó napvilág”, az ember utolsó szívdobbanásai)
anglicizmust. Az összetétel fontos, a szerző ezzel nyilvánvalóvá teszi, hogy
olyan történet születik, amely a boldog vég, a tökéletes célbeteljesítés
helyett ezek nagy ellentétét, az elmúlást hangsúlyozza. Kiüresítő akció-interpretáció az effektekben tobzódó harcok
helyett, belső gyötrelmektől sújtott antihősök patyolattiszta lovagok helyett.
Király Jenő így vélekedik a műfaj legfőbb vonásairól a Frivol múzsában: „Csak az akciófilmben talál egymásra mozgókép és
mozgó világ: a szélső aktivitáslehetőségeiben kifejeződő, érzéki
megnyilatkozásaiban élő emberi test találkozott a kamerával.” Míg a ’80-as évek
hard body-kultuszát nyomatékosan a test sérthetetlensége, hovatovább, a néző és
a mészároló protagonista közötti kiváló összhang jellemezte (mivel a szuperférfias
Schwarzenegger vagy Stallone fallikus lőfegyverekkel lezavart ámokfutásai a
néző örömelvére apelláltak), addig a 21. században már gyakran az akciódrámák
uralkodnak vívódó, olykor pszichózissal vert átlagemberekkel (ide tartozik a 24 Jack Bauerje, A Bourne-trilógia címszereplője vagy a Daniel Craig által életre keltett
007-es). Szemben a három évtizede tartó divattal, amelyet a kinetika, a „stílus
a tartalom felett” esztétika vont bűvkörébe, a kortárs thrillerek, kalandfilmek,
akciófilmek bizonyos hányada a kiüresítő-redukáló stratégia jegyében készül.
A paradigmaváltást jól
mutatja, hogy a régi mozgalmasság immár passzív nyűglődéssé romlott, a
gyorsvágásos snitteket nem ritkán hosszú beállítások, közelik váltották fel. E
stilisztikai újdonságok példás metaforái a sebezhetetlenből gyarlóvá váló akcióhős
imidzsének. Nem fiatal kalandorokat követünk, akik Király Jenő szerint lehetőségekre
vadásznak, és világhódító összecsapásokban érdekelt félistenek. Az ő elsődleges
feladatuk ugyanis még saját Énjük kutatása, majd annak teljes befogadása.
Helyettük hajlott korú, az egész bolygó szörnyű súlyát cipelő, intenzív belső
kríziseket átélő remeték társa lesz a néző, olyan figuráké, akik már hátrahagyták
Énjüket, és belépnek a holtak birodalmába. Szintén a látványos, az akció
hatványozására épülő, gyakran csak laza szálakkal összefűzött epizódok fonákjának
tekinthető, hogy a Fehér pokol és a Minden odavan lemond az alakok
felsőbbrendűségét hirdető indusztriális színterekről. (A Kommandóval, a Kobrával
fémjelzett mozikban szériatartozék a gyárakban, olajfúró tornyokon,
szellőzőaknákban, felhőkarcolókban lezavart végső összecsapás, amely a héroszok
misszióját hatásosabbá és grandiózusabbá teszi – és amelyre a korszakban
ellenpélda a Die Hard első része az
üvegcserepeken taposó, tetőtől talpig véres, koszos McClane hadnaggyal). A
bennük szereplő tájak lelki, elvont jelentéssel bíró vidékek, az alaszkai havas
(Fehér pokol) vagy az Indiai-óceán
végtelensége (Minden odavan) pontosan
arra reflektálnak, hogy a főhősök immár képtelenek uralni saját
territóriumukat, szemük csak a nagy ürességet fogja be, tájékozódási képességük
csekélyebb, a környezetüktől nem várhatnak segítséget. Ugyanilyen hiánycikk a
konkrét, testet öltött ellenség: a bűnözők, terroristák hada a figurák belső
félelmeit szimbolizáló farkasokra, cápákra, mi több, személytelen természeti jelenségekre
(óceán, hómező, jéghideg folyó, tűző napsütés) cserélődik, így a karakterek
legtöbbször nem testi konfrontációban kénytelenek részt venni, hanem önmagukkal
rendezik a számlát, saját poklukból igyekeznek kijutni. Jelképes, hogy a Fehér pokol Ottway-je gyerekkori
mementót citál a nagy ütközet előtt („Ma élek és meghalok.”), szeretett nejének
emléke, ha lehet, jobban próbára teszi, mint a rá leselkedő vadak – küldetésében
fontosabb, hogy mentálisan, pszichológiailag álljon készen, a farkasok
ledöféséhez ilyen erőre van szükség. A Minden
odavan névtelen férfihőse még radikálisabban képviseli ezt a szereplőtípust.
Zárt szituációs drámát látni, melyben a főszereplő alig szólal meg, dialógusok
egyáltalán nincsenek, csupán egy-egy rezdülése árulkodik érzelmeiről. Kínlódását
flashbackek sem támogatják, ráadásul a neve, foglalkozása, bármiféle
életkörülménye – a hollywoodi elbeszélés előírásaival szemben – mindvégig ismeretlen
marad a 106 perc során. Szigorúan „jelen időben”, „itt és most” létezik, önmagára
utalva, esetében a pszichológiai-szellemi helytállás még többet nyom a latban.
Carnahan és Chandor ilyen
értelemben a minimalizmust és a realizmust választják. Sallangmentes, nyers
filmjeikben előfordulhat némi stilizáció, az atmoszféra viszont örökké komor, a
tájábrázolás elemi, ősi szintre csupaszított, a szereplők gesztusrendszere fontosabb,
mint az extrém tűzpárbajok. Pontosan ezzel magyarázható, hogy a Fehér pokolban több egzisztencialista
diskurzus akad életről, halálról, feladásról, mint bajvívás. Ez az oka, amiért
a Minden odavan nem nagytotálokban,
hanem az idős főszereplő ráncos, barázdált arcán időzve, közeliken szemlélteti
a kálváriát. Ugyanennyire árulkodó, hogy az utóbbi film névtelen hajósa pusztán
X-szel jelöli a saját helyzetét egy térképen, gumicsónakon ragasztja a lyukat,
jelzőpisztollyal tüzel a sötét ég felé, ám a cselekmény során valamennyi
eszköze csütörtököt mond. Chandor ekképpen azt állítja, hogy a főhős képtelen
segíteni magán, aktivitása megkérdőjeleződik, túl későn vagy egyáltalán nem is
veszik észre őt, így egyre közelebb jut hozzá a halál. A rendezők pedig
találóan nem akciósztárokként befutott erőművészekre, hanem a zsánerben addig
járatlan karakterszínészekre bízzák a főszerepet. Ugyan Liam Neeson éppen
hatvanon túl esett át az akció-reneszánszon (Elrabolva 1-2., A
szupercsapat, Fehér pokol, Ismeretlen férfi, Non-stop), nem ledönthetetlen ölőgépként indult. A Minden odavan öreg hajósát alakító
Robert Redford pedig mindig is jellemszínészként élt a köztudatban, ennélfogva
hitelesebbnek tűnik, hogy munkáikban nem a hard body kultusz él tovább, hanem
egy afféle ún. „vulnerable body”, azaz sebezhető test-koncepció, amely a
karakterek belső és külső szenvedéseit hozza előtérbe. Esetükben pedig
ugyanolyan lényeges, hogy nemcsak fizikai próbák elébe néznek – teherbírásuk a
bennük dúló viharok megfelelője. (Ilyen szemszögből az acélos gondolkodásmód
ideája is a felkavaró érzelmek filozófiájává alakul.) Legyen szó a Neeson-protagonista
utolsó nekifeszüléséről vagy Redford vénülő tengeri medvéjéről, a filmek örökké
azt a pillanatot örökítik meg, amikor a Halál küszöbén álló, kiszolgáltatott
figurák számvetést tartanak, ledobják vállukról az életen át cipelt
csomagjaikat. Nem is túlzás azt írni, hogy ilyen esetben az akciófilmek
hagyománytárán kívül a melodráma zsánere szintén gellert kap. A Fehér pokol és a Minden odavan azért állnak közel az utóbbihoz, mert a figurák
belsőjében zajló küzdelmek intenzív érzelmeket hivatottak előcsalogatni.
Férfimelodrámák (angol kifejezéssel guy
cry-ok) ezek: ami a sportfilmnek A
pankrátor vagy a Warrior, a
bűnfilmnek a Bikanyak, az az
akciódrámáknak Carnahan és Chandor mozija. Hímek lelkizésével telik a játékidő,
kérdés azonban, hogy a melodrámára jellemező heves emóciókat hogyan sikerül
újragondolni? Ilyen értelemben csupán részben negédes, de jószerivel nyers,
sallangmentes túlélőthrillerekről (a kislányokat, feleségeket angyali színben
vizionáló Fehér pokol, amely viszont
zömmel mégis a keserves harcra fektet hangsúlyt), valamint abszolút
giccsmentes, végletesen szikár, szentimentalizmust legfeljebb nyomokban
tartalmazó pusztulásmesékről (illúziómentes percek, allegorikus zárókép a Minden odavanban) szólhatunk. A „sebezhető
test” ideája összeköti a két filmet: odavesző figurák, nyomatékos
karakterdráma, merengő hangvétel, a szuperkemény akcióikonokkal leszámoló
passzív ember imázsa – leginkább a férfibú, a merengés révén válnak
melodrámákká, az erősebb neműek balladájává. Sőt divatos „arthouse action movie”-ként
is számításba vehetők, mivel a kesergés, a dráma művészfilmes, szerzői beütést
kölcsönöz nekik, a kalandnarratívával viszont rokonszenvezhet a publikum.
(Hasonszőrű 2010-es évekbeli amerikai filmek még a Drive vagy a Looper.)
Rikke Schubart kulcsfogalmai,
vagyis a szenvedés („passion”) és a gyorsulás („acceleration”), amelyeket
azonos című tanulmányában, a Passion and
Acceleration: Generic Change in the Action Film-ben fogalmaz meg, csupán
némi különbséggel módosulnak. A dán írónő szerint az tempófüggő, nagyobb
sebességre kapcsoló protagonisták (a mai felhozatal Bosszúállói) par excellence csodalények, képességeiket eleve birtokló,
márványból faragott szobrok, míg a szenvedés emberei végül jutalomban
részesülnek, ám addig fájdalmas út vezet (ahogy ez a Batman: Kezdődik! denevéremberével, Az acélember Kal-Eljével, és temérdek szuperhős-eredetsztori
bálványával történik), leküzdhetetlennek tűnő akadályok szegélyezik minden
lépésüket. (Varró Attila: Halálos iramban
– Az akciófilm útjai, Filmvilág,
2012/9.) A Fehér pokol és a Minden odavan főszereplői pedig mintha
ez utóbbiakkal ápolnának szorosabb kapcsolatot. Hatalmas próbatételeken esnek
át, harcuk – amely elsősorban nem fizikai, hanem nagymértékben lelki – látszólag
kudarccal végződik, de veszteségeik dacára is töretlen elszántsággal, az utolsó
lélegzetvételig próbálkoznak. Nem az ún. hipermaszkulin bajnokokkal
találkozunk, akikről Chris Beasley emlékezik meg a Hollywood and Australian Hegemonic Masculinities című írásában
(vagy éppen Susan Jeffords, Yvonne Tasker, akik a konzervatív akcióikonokról,
nemi szerepekről ejtenek néhány szót saját könyveikben). Korántsem érvényesül
az, ahogy Michael Kimmel a Men and Gender
Equality – What Can Men Gain? című esszéjében összegzi a hagyományos
férfiasság kritériumait: dacolni a legnagyobb veszéllyel a gyengeség legkisebb
jele nélkül, a legnagyobb fokú agresszió mozgósítása és az erőszakra való
hajlam. (A szerző ezt olyan címszavakkal is demonstrálja, mint „Ne legyél
nyámnyila!”, „Legyél erős, mint egy tölgy!”, „Száguldj!”, „Mutasd meg, hol
lakik az atyaúristen!”) Jóval inkább a passió-szemlélet zászlóvivőihez
hasonlítanak, akiknek ezúttal meg kell halniuk, hogy nyerhessenek, el kell
enyészniük, hogy békére leljenek. Éppen erről tanúskodik Carnahan és Chandor
mozijainak zárlata. Az előbbiben Neeson karaktere vállalja az utolsó csatát,
biztos halála, ám kikezdhetetlen harci szelleme tudatában (ráadásul ez a
befejezés határozottan ateista, ha az égre néző főszereplő dühös „Baszd meg,
akkor egyedül csinálom!” szitkozódására és az üvegszilánkos, ragasztószalagos
ember vs. farkas harc keservességére gondolunk), míg az utóbbiban kétértelmű,
szimbolikus befejezés látható, a Redford-figura sorsa már-már isteni
feloldozásnak, mennybemenetelnek tetszik a sok nehézség után. Az utolsó nagy
batyu földre hajítása éppen ezt a hitbeli erősödést, megváltást jelképezi: a
hősök, miután helyreállították zavaros érzelmeiket, bizonyították, mekkora
lelki erő feszül bennük, kénytelenek átlépni a túlvilág kapuján – immár
problémáktól mentesen.
Míg a hollywoodi séma
szerint a tágabb értelemben vett (így különféle zsánereket átfogó)
öregember-filmek igyekeznek dicsővé, felemelővé formálni a karakterek utolsó
pillanatait, addig a Fehér pokol és a
Minden odavan fél-szubverzív
akciódrámákként hosszú ideig keserű momentumokat villantanak fel, aztán csak a
halál bölcsőjében hoznak nyugalmat főszereplőiknek. Egyszerre destruktív
(elpusztuló főszereplők, naturalizmus), valamint tradícióba kapaszkodó (a
küzdelem szentsége) mozikról van szó. Mintha a Haneke rendezte (melo)dráma, a Szerelem akciófilmbe oltott változatai
születnének meg, egyetlen markáns különbséggel: a figurák nyers, illúziómentes végnapjait
ugyan nem takargatja a cselekmény, de a végső feloldozás határozottan
elkülöníti őket a két évvel ezelőtti, paradigmaváltó (vagyis a totális fizikai-lelki
szenvedést, a kegyetlen pusztulást sosem leplező) időskori leépülés-történettől.
Természetesen, az említett filmek mindettől függetlenül magukon viselik a Dylan
Thomas által leírt „megszakadó napvilág” motívumot, a Halál tudata és
elfogadása kötelezően végigvonul rajtuk. A szereplőknek először meg kell
halniuk, hogy halhatatlanná váljanak. Kérdés, hány jövőbeli film tér még vissza
ehhez a cselekményívhez? Ami a következő egy-két évet illeti, Paul Schrader
nemzetközi terrorizmus ellen küzdő veterán hőst szerepeltető – ráadásul
árulkodó című – The Dying of the Lightja
biztosnak tűnik. A történetben egy íróasztalhoz kötött, ősz hajú CIA-ügynök
(eredetileg Harrison Ford játszotta volna, ám a 72 éves sztár nyilvánvalóan a
Han Solo és Indiana Jones-imázst féltve kikötötte, nem szeretne meghalni a
történet végén, így a karakter a nála több, mint húsz évvel fiatalabb Nicolas
Cage-re szállt) nemcsak egykori kínzójával, egy arab terroristával csap össze,
dementia kezdi gyötörni – számára is a kihunyó fény, a halál jelzi az utat.
Cikk értékelése: |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | szavazat: 227 átlag: 5.85 |
 |
|