AnimációAnilogue 2014Rajzceruza és digitális ecsetOrosz Anna Ida
A 2014-es év animációs termését bemutató Anilogue-on a feltörekvő generáció a filmtörténet kanonizált rendezőóriásaival mutatkozott be.
A kizárólag animációs filmeket felvonultató budapesti Anilogue fesztiválon
immár 12. éve a világ legfrissebb független mozifilmjei és az elmúlt évben
Európában készült rövidfilmek versenye volt a rendezvény fő látnivalója. Míg a
fiatal rendezők munkái komoly témákat feszegetnek, addig a szakma klasszikusai
ironikus hangvételű, játékos darabokkal szórakoztatják a nagyérdeműt.
Evilágok és túlvilágok
A fesztivál talán legjobban várt filmje a szakma nagy öregje, az amerikai
függetlenfilmes Bill Plympton egyszemélyes stúdiójának sorban hetedik
egészestés animációja, A megcsalás (Cheatin’)
volt. A hetvenhez közeledő Plympton a fiatalokat meghazudtoló energiával
gyártja témájukban tabu-, a gyártást tekintve rekorddöntögető rajzfilmjeit
közel negyven éve. Az amerikai animáció fenegyereke a nyolcavanas években
robbant be a köztudatba provokatív, az emberi alakok morbid metamorfózisára
épülő MTV-s klipjeivel (Az arcod / Your Face, 1987; Hogyan
csókolózzunk / How to Kiss, 1989). Legújabb ceruzarajzos felnőttfilmje,
melyet a rendező kiterjedt rajongótábora közösségi finanszírozással támogatott,
az összetéveszthetetlenül bizarr stílusú életmű sorába illő egyedi darab. Az
amerikai álompár groteszk szerelmi melodrámája, mely nem sokkal akar több lenni,
mint „a szerelem öl, butít, nyomorba dönt” frázisának elnyújtott karikatúrája,
talán legprovokatívabb vetülete a digitális kornak fityiszt mutató filmkészítői
módszer, ugyanis Plympton a papíralapú animáció megszállottjaként egymaga
rajzolta végig a nyolcvan perces filmet (a hat évig készülő film több mint
40.000 önálló rajzból áll).
Plympton groteszk limonádéja mellett a fiatal rendezők filmjei
gyereknézőpontból mesélnek gyerekeknek sokkoló családi drámákról, felzaklató
társadalmi és környezetvédelmi problémákról. Az egészestések versenyében
fődíjas svéd–dán 3D-s mozi, a Túlontúl (Resan till Fjäderkungens Rike) egy orfeuszi
történet, melyben a főhős nyúlgyerek elindul a túlvilágra, hogy megkeresse
halott anyját, akit a kisfiú képzeletében egy hatalmas szárnyas nyúl rabolt el,
és vitt a tenger fenekén lévő birodalmába. A kissé kiszámítható fantasy ifjú
rendezője, Esben Toft Jacobsen (Den kampestore bjorn, 2011) második,
gyerekeknek szóló egészestés animációját meglepően bátran építi a halál fogalma
köré.
A gyerekrajzokat, kollázst és natúrfelvételt egyedi módon vegyítő brazil
film, A fiú és a világ (O
Meniño e o Mundo)
kisfiú főhőse a munka reményében vidékről nagyvárosba költözött apja keresésére
indul. A mezei kunyhóból a zsúfolt metropoliszba, a felhőtlen gyerekkorból a
gondoktól terhelt felnőttkorba tartó, egyszerre térbeli és időbeli utazás során
a szemünk előtt válik valósággá a világban uralkodó társadalmi
egyenlőtlenségek, a természeti környezet felelőtlen kizsákmányolása. Az idei
Annecy fesztivál nagydíját és közönségdíját is bezsebelő film egy párbeszédek
nélkül előadott, kizárólag képekben láttatott tanmese, melyben ahogy távolodunk
a vidék és a család tiszta forrásától és kerülünk egyre közelebb az iparváros
mételyéhez, a vidám gyerekrajzokat úgy váltják fel az egyre komorabb színek, a
groteszk kollázsok, sőt, a film katarzisánál sokkírozó élő felvételek.
A fiatal ír rendező, Tomm Moore második filmjében, A tenger dalában (The Song of the Sea) a
hétéves Ben édesanyja a kishúg születésekor meghalt, ennek következtében apjuk,
aki a világítótorony őreként dolgozik, súlyos depresszióval küzd. Moore
2009-es, Oscarra is jelölt Kells titka (The Secret of Kells) című, egy középkori kódex
lapjait megelevenítő kalandmeséje után egy napjainkban játszódó történetet
készített, melynek, az előző meséhez hasonlóan, a földi halandók és az ír
mondavilág fantasztikus lényei a főszereplői. A félárva gyerekek családi
drámája kalandos tündérmesévé válik Moore kezei közt, aki a Kells titka
kecsesen illusztratív, rajzanimációs világát ismétli meg, ami látványban
leginkább a Magyar népmesék népi díszítőművészetet helyzetbe hozó
stiláris megoldásaival rokonítható.
Megtörtént esetek
A rövidfilmek legtöbbikében szintén szokatlanul komoly témák kerültek
terítékre. A holland I Love Hooligans, amely egy meleg B-közép
focidrukker személyes drámáját mutatja be. A film láthatatlan kamerája
mindenhová elkíséri a férfit, aki másságát saját környezetében nem vállalhatja
fel. Látjuk a meccsek előtti és utáni vad kocsmázásokon, a nyilvános vécében
ejtett kokainozáson, az őrjöngő lelátón, az utcai rendőrattaknál és az otthon
sivár magányában. Az animációs eszköz sokoldalúságának köszönhető, hogy a
valódi történet egyszerre játékfilmesen átélhető, dokumentarista módon őszinte
(interjúra épül), és a rajzfilmnek köszönhetően stilizált, azaz a valós riportalany
anonimitása végig megmarad (a film stílusában a Libanoni keringőt idézi).
Egy skizofrén beteg világába kalauzol a három rendezős (Pia Borg, Anna
Benner, Gemma Burditt) brit animáció, A galagonyásban (Through the Hawthorn), mely idén
megnyerte a Stuttgarti Animációs Fesztivál nagydíját. A film egy skizofrén srác
pszichiátriai kezelésének dokumentuma, amely a beteg és az őt körülvevő egyének
szemén keresztül kísérli meg láttatni, ahogy a téveszmék és a valóság képei
egymással párhuzamosan peregnek. Az alkotók elmondása szerint a film nem
egyetlen eset, hanem több kezelés, illetve esettanulmány sűrítménye. A
kilencperces film sajátossága, hogy végig osztott képmezőben látjuk a kezelés
három szereplője, az orvos, a beteg és az anya nézőpontját, melyekben
összekeverednek és egymásba folynak a külön térben és időben zajló események,
az orvos szobája, a falon látható erdei festmény, a fiú képzelgései és az
aggódó anya emlékei. A triptichon egyes képeit a három rendező külön-külön
tervezte meg, ezért az ő eltérő rajzi stílusuk a szituációt háromféleképpen
megélő szereplő szubjektív nézőpontját is leképezi.
Elvont mesék az életről
Elvontabb hangulatokra épül a napfelkelte ritmusára komponált film, A hajnali
szerenád (Aubade).
Mauro Carraro fiatal svájci filmes klipjében a Genfi-tavat „a nagy
impresszionista” ezüstös, sárgás színeiben festi meg. A sirályok ébredeznek,
reggeli úszók ereszkednek a vízbe, közben a felkelő napot a tükörsima
víztükörből kiemelkedő csellista szólója köszönti.
Carraro klipjéhez hasonló erőteljes hangulati töltettel bír a
lengyel–magyar Ducki Tomek legújabb filmje, a Fürdő (Łaźnia) is, ugyanakkor ez
utóbbiban az élet örökérvényű drámájából is felsejlik valami. A 2007-ben a MOMÉ-n
végzett rendező egyedi látványvilágokat felvonultató kisfilmjei (Életvonal,
2007; Silent Touch, 2010) mindig plakátszerű tömörséggel képesek az
emberi sorsot megragadni. A Fürdőben két öregasszony vánszorog a
budapesti gyógyfürdőket idéző csarnokos medencéhez, amelyben rövid bemelegítést
követően egy különös úszópárbaj veszi kezdetét. A medence egyfajta
csillagkapuként nyit utat fiatalkori énjük és a jelen között. A két idősíkot a
film eltérő stiláris jegyekkel láttatja: a jelen lágy festőiségével szemben a
múltat tiszta színekből kikevert árnyalakok népesítik be. A film látványos
csúcspontján a medence túloldalához közeledő két úszónő perspektívájából bukunk
alá és fel jelen és múlt között, majd az egyre fokozódó küzdelemben a
számítógépben felépített világot egyszer csak felváltja a fehér papírlap, és a
digitálisan kifestett alakok kézzel festett, ceruzával satírozott figurákká
bomlanak fel. A jelen és múlt idő- és térbeli koordinátáján túl a film sokadik
dimenziójaként a rajzoló világa is testet ölt. (Ducki legújabb filmje lengyel
színekben mutatkozott be az Anilogue versenyprogramjában, míg a szerzői
animációban nagyhatalomnak számító Lengyelország legfrissebb termését már
második éve az O!PLA animációs szemle küldi el az Anilogue-ra, amit versenyen
kívül tekinthetnek meg a nézők.)
Az Anilogue-on mindig szép számmal szereplő észt animációk közül a fiatal
stop motion filmes Anu-Laura Tuttelberg első önálló filmje, Az erdő
túloldalán (Teisel pool metsa)
a nagy múltú Nukufilm bábstúdióban készült. A finoman építkező, szürreális
felhangú filmben a rendező tanúbizonyságát teszi érzékeny anyagismeretének. A Piroska és a farkas történetben a
nagymamájához tartó kislány egy frissen készült porcelánbaba, akit a filmet
bevezető élőfilmes jelenetben készítője száradni hagy az asztalon. A magára
maradt baba megelevenedik, a véletlenül feldöntött cserepes növények fekete
virágföldjéből sűrű erdő tör elő, és kisvártatva a farkas is megérkezik egy
kopott fajáték formájában. Az egyszerre otthonosságot sugalló, mégis
kísérteties atmoszférát teremtő film a Quay fivérek kanonikus unheimlich
hangulatú animációinak meseire fazonírozott változata.
Klasszikus meséket idéz a Pilóták hazafelé (Lendurid koduteel) című film is, amely a szokatlan
narrációjú, groteszk, társadalomkritikus filmeket jegyző észt rajzfilmguru,
Priit Pärn (Reggeli a szabadban, 1987; Karl és Marilyn, 2003; Élet
Gabriella Ferri nélkül, 2008) és fiatal felesége, Olga Marchenko negyedik
közös munkája (a fesztivál meghívott vendégeiként közösen mutatták be korábbi
filmjeiket az Uránia moziban). A kanadai koprodukcióban készült homokanimációs
filmben három első világháborús dezertőr vadászpilóta a délibábos sivatagban
vánszorog hazafelé otthon várakozó fiatal feleségéhez. A három magányos férfi
különös alakú bőröndöt cipel. A kofferekben egy három felé darabolt nő
testrészei vannak, melyekből éjszakánként egy forró vérű menyecskét tákolnak
össze, aki házastársi örömökben részesíti a kisorsolt szerencsést. A
pornófilmek voyeurizmusát, a Káma-szútra
akrobatikus ábráit vagy a japán erotikus metszeteket idéző szexjelenetek a
három magányos férfi naturalisztikusan valós és elrajzoltan képzeletbeli
aktusai, melyek idő- és térbeli távlatot adnak a férfi-nő szerelem, nemi
szenvedély és házastársi hűség örök témájának, miközben a nagyívű romantika a
nekrofil szerelemnek köszönhetően vaskos idézőjelek közé kerül.
Az animációs kisfilmekre oly jellemző fekete humor felváltva jelentkezett
mélyértelmű társadalmi szatírákban és könnyedebb gegfilmekben. A versenyprogram
harmadik észt rendezője Kristjan Holm volt, akinek negyedórás rajzanimációja, A
legrosszabb, ami történhet (Must
Stsenaarium) egy abszurd politikai szatíra. A történet szerint az
újonnan átadott vidámparkban tönkremegy az óriáskerék. Az üzemeltető cég két
korpulens vezetője a helyzet orvoslása érdekében véget nem érő egyeztetésbe kezd,
miközben a mindenáron szórakozni vágyó nép haragja egyre fokozódik. A fahasáb
(Timber) című svájci
kisfilmben a farkasordító téli éjszakát egy tábortűz mellett igyekszik kihúzni
pár korhadt fadarab, dacolva a helyzetben rejlő potenciális veszélyekkel. A
groteszk humorú kisfilm tökéletes tömörséggel mutatja be, hogyan alakul át az
emberek közti szolidaritás a túlélésért folytatott kicsinyes küzdelemmé – A
Legyek Ura öt percben, fadarabokkal elmesélve.
Más filmek az élet abszurditását boncolgatják. A Loop Ring Chop Drink a
londoni Royal College of Art műhelyéből került ki, rendezője a kanadai Nicolas
Ménard. A diplomafilm síkban kiterített, vidám színekből kikevert, letisztult
világa erős kontrasztban áll a filmben bemutatott négy defektes sorssal: a tömbházban
egymás szomszédságában él a frissen elhagyott, öngyilkosságra készülő férfi, az
online szerencsejátékfüggő anarchista nő, a végtagokat gyűjtő kleptomán,
alkoholista sebész és a tagbaszakadt magányos melák. Az Élvhajhász (Chaud Lapin) a Vaddisznó, a Kígyó
és a Nyúl halálos szerelmi háromszögfabuláját egy panellakásba helyezi. A
családi tűszfészek 3D-ben megrajzolt vadállat főszereplői az utolsó szőrszálig
és pikkelyig pontosan meg vannak tervezve, szinte érezzük pórusaik
kigőzölgéseit. A közöttük eszkalálódó eseményekbe így szinte fizikailag is
beránt a hipernaturálisra fazonírozott kisfilm, amely a CGI-ra szakosodott
francia Supinfocom iskolából érkezett (az iskola idei vizsgafilmjeinek külön
bemutatót is szenteltek idén az Anilogue-on). A rövidfilmek talán
legszórakoztatóbb darabja a falfirkás dizájnú holland Kisállatok története (History of Pets), amely a
narrátor főhős „hülye halált halt” háziállatainak antológiája.
A képekben rejlő történet
A versenyben felvonultatott kísérleti filmek legizgalmasabb példái a több
mint kilencven éves avantgárd animációs hagyományokkal rendelkező
Németországból érkezett. Gerd Gockell idén Annecyban különdíjjal jutalmazott Folt
(Patch) című
filmjében mielőtt megmozdulna az állókép, látjuk, ahogy a festő 10x10 centis üres
vásznakat fekete, illetve fehér festékkel ken be. A falon egymás mellé kerülő
apró vásznak adják a következő snittekben az animált kép pixelpontjait. Ahogy a
falon egyre sokszorozódnak a kézzel festett képpontok, úgy seljenek fel egyre
kivehetőbben a foltokból kirajzolódó alakok, balról egy futó ember, jobbról egy
elefánt, majd a messzeségből az állomásra beérkező vonat Lumièrék ikonikus
felvételéről. A film főhajtás a kézzel készített mozifilm története előtt a
digitális pixelpontok korában.
Az analógot a digitálissal keveri a Virtuóz virtuális (Virtuos Virtuell) is. A hét
perces filmben a romantika korabeli német zeneszerző, Louis Spohr Az
alkimista című versenyművére egy fekete tintafesték eksztatikus táncot lejt
a fehér háttér előtt. A filmben a zene ritmusára komponált gesztusfestészet
keveredik a becsapódó festékpacák közt vándorló „főszereplő” festékfolt
karakteranimációjával.
Kézzelfoghatóbb történetet ír le a fesztiválon fődíjat szerző német Hölgy
kutyával (Dame mit Hund),
mely szintén absztrakt jeleket tesz meg a film szereplőinek.
Az elsősorban reklámokat, logófilmeket, videóklipeket készítő berlini
Talking Animals fiatal stúdióműhely kísérleti gegfilmjében a világot alsó
perspektívából, a föld alól látjuk, a történet főszereplői ugyanis lábnyomok. A
frappáns vizuális geghez minimális sztori társul: egy kutyát sétáltató nő
találkozik egy ismerőssel, az eb elszalad, meghempereg a kiszimatolt
kutyapiszokban, ráijeszt az utcán játszó gyerekekre, majd fellök egy
kerékpárost. Mire beletanulunk a lábnyomokból kiolvasható történet
dekódolásába, már vége is a filmnek.
*
A történetmeséléssel kísérletező filmek sorába tartozik a magyar Bucsi Réka
Berlinálén debütált diplomafilmje is. A MOME Animációs tanszékén 2013-ban
bemutatott Symphony No. 42 leginkább egy mozgóképes galériához hasonlít,
melynek falán egymás mellé helyezve lóg több tucat animált állókép, benne
karikaturisztikus portrékkal, zsáner-, dokumentum- és tájképekkel. A hazai
sajtóban is elhíresült szuicid rókával induló filmben a groteszk pillanatfelvételek
sora végeláthatatlanul folytatódik, melyekben ember és természet furcsa, néhol
szívszorító, máskor morbid kapcsolata sejlik fel. Bucsi filmje, mely a Anilogue
előtt pár nappal került be az Oscar-jelöléseket megelőző szűkített tízes
listába, a fesztivál rövidfilmes programjában felsorakozó műfajok és rendezői
koncepciók hibrid sűrítménye: egyszerre sziporkázó geg-animáció és társadalmi
felhangú plakátfilm, zörejekre komponált kísérleti videóklip és asszociatív
történetmesélő szkeccsfilm. A zsűri által különdíjjal értékelt munkának a
közönségszavazatok alapján a budapesti nézők a „fődíjat” adták volna. Úgy fest,
hogy a magyar animációt ma nemzetközileg képviselő MOMÉ-s diplomafilmek (lásd a
több mint száz nemzetközi elismerést begyűjtő Nyuszi és Őz tavalyi
Anilogue-os közönségdíját) nemcsak szakmai szemmel jelentenek nóvumot, de a
fesztiválközönség életérzésébe is rendre beletrafálnak.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 198 átlag: 5.45 |
|
|