|
|
Láttuk mégAz a perc, az a pillanatHarmat György
Mindenfelé bámulatra méltó tartalékai vannak a sematizmusnak. Ha egy régimódi fajtája csődöt mond, a filmírók, a rendezők új variánsokkal próbálkoznak. Ha a „pozitív hős kontra negatív környezet” képlet lejáratódott, vessük be a „pozitív hős negatív eszközökkel ugyanazt akarja, mint pozitív hős pozitív eszközökkel” formulát. Vagy – s ez történik Jiří Sequens filmjében –találjunk ki valami meglepőt: pozitív hőst a film feléig mutassuk negatív hősnek, legyen megtérése annál dicsőségesebb.
Honza Kodet főorvos csak a hivatásának él, politikai tevékenységet nem folytat. Amikor 1944-ben ifjúkori barátja, Brázda partizánként a segítségét kéri, Kodet elutasítja. Ha röpcédulát talál, beviszi a Gestapóhoz, amiért is megvetik az emberek. Ám egyszer, mikor Brázda megsebesül, a főorvos felmegy érte a hegyekbe, lehozza, elbújtatja, s eközben addig-addig pergetik a dialógust, amíg sikerül a film eszmei mondanivalóját kimondaniok. A rajtaütéskor Brázda öngyilkos lesz, s az immáron hőssé átgyúrt főorvos pedig német katonák által körülvéve megdicsőülten vonul a biztos halálba.
Az effajta filmek azért kínálják magukat az ironizálásra, mert alkotóik azt hiszik, hogy pusztán felvetvén a „nagy” kérdéseket, művészetet csinálnak. Holott csak érdektelen figurákat tologatnak élettelen konstrukcióban.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 1517 átlag: 5.48 |
|
|
|
|