KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1983/május
KRÓNIKA
• Koltai Ágnes: Premier Plan
• Kézdi-Kovács Zsolt: Két barátját vesztette el...
FESZTIVÁL
• Zalán Vince: A józanság reménye Nyugat-Berlin

• Szilágyi Ákos: A félreértés fokozatai Vérszerződés
• Kézdi-Kovács Zsolt: A Visszaesők forgatásán A rendező jegyzetlapjaiból 1.
• Lajta Gábor: Célpont: az ember 1982 animációs filmjei
FESZTIVÁL
• Zsugán István: Közönyös felnőttek, tévelygő fiatalok Sanremo

• Trosin Alekszandr: A montázzsal megsemmisített montázs Pelesjan mozija
• Györffy Miklós: Elektromantikus melodráma Az oberwaldi titok
• Bereményi Géza: A legutolsó snitt Villanás a víz felett
ISMERETLEN ISMERŐSÖK
• Csantavéri Júlia: Képek egy halott világból Stanley Kubrick
• N. N.: Stanley Kubrick filmjei
• Ciment Michel: Anti-Rousseau Beszélgetések Stanley Kubrickkal

• Hegedűs Zoltán: Renoir-filmek – papíron
LÁTTUK MÉG
• Szentistványi Rita: Szerelmi gondok
• Zsilka László: Keresztapa II.
• Zsilka László: A nagy kitüntetés
• Deli Bálint Attila: Bolond pénz
• Ardai Zoltán: Viadal
• Deli Bálint Attila: Dutyi dili
• Harmat György: Az a perc, az a pillanat
• Barna Imre: Kaszálás a Kánya-réten
• Kovács András Bálint: A hatodik halálraítélt
TELEVÍZÓ
• Reményi József Tamás: Ez a pici mind megette A márciusi műsorokról
• Csepeli György: Az ellentmondás és a konfliktus A televízió valóságlátásáról
• Lukácsy Sándor: Képeskönyv és tört varázs Mint oldott kéve
KÖNYV
• Bíró Gyula: Esztétika és jel-elmélet Lengyel tanulmánykötet a filmszemiotikáról
• Csala Károly: Házi színháztól a tévéjátékig A szovjet „televíziós előadás”

             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Viadal

Ardai Zoltán

 

Nicolaescu, a román kalandos és bűnügyi széria első számú specialistája ebben a gengszterfilmjében is ügyel a részletekre. A klántagok – akik alkalomadtán szakszerű, laza tartásban kezelik a tűzokádó instrumentumokat – most is természetes módon illeszkednek a bukaresti utcaképbe, tegyem hozzá: 1939-es fazonú kalapokban és mellényekben. A titkos bandafőnök (ő befolyásos úr a hivatalos világban), a vele szövetkező dúsgazdag törpe (a guberáló-fejedelem) és ellenfelük, a sors megmunkálta arcú, de örökruganyos Moldován felügyelő szuggesztív figurák. Szándékukon kívül eső komikus hatást alig keltenek. (Amennyiben a modernek közül például Kojak nem komikus hatású. Nekem kicsit ő is az.) A pedagógiai szál – tolvajmesterséget tanuló gyerekek sodródnak ide-oda egy imponáló ifjú gyilkos és a még imponálóbb felügyelő közt – egyáltalán nem bántó.

Nicolaescu profizmusától persze távol áll, hogy a köztörvényes bűn „jól megcsinált” mozijeleneteinek olyan mélységet próbáljon adni, amilyet például Penn ad a Bonnie és Clyde-ban. Sőt, odáig sem jut, hogy egyénien variálja, eredeti ötletekkel világítsa át azt, ami egyébként enélkül is feledteti a nézővel mindennapi bajait. De mindez csupán a mű (és a rendező) súlycsoportját jelzi, nem hiba.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1983/05 46. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=6793