KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1988/szeptember
• Nemes Nagy Ágnes: Arckép–korkép Faludy György, a költő
• Kovács András Bálint: A hatalom dublőre Titánia, Titánia...
• Sipos Júlia: A monopólium vége? A filmforgalmazás jövőjéről
• György Péter: A technikai sokszorosíthatóság korában Filmpornográfia
• Fáber András: Őspornó
• Szilágyi Ákos: Sztálini idők mozija 1.
LÁTTUK MÉG
• Schubert Gusztáv: Anno 1988
• Báron György: Intervenció
• Nóvé Béla: Az én szép kis mosodám
• Tamás Amaryllis: A baltás ember
• Gáti Péter: Ahová a sasok merészkednek
• Zsenits Györgyi: Nézz körül!
• Nagy Zsolt: Tron, avagy a számítógép lázadása
• Hegyi Gyula: Az amerikai feleség
• Hirsch Tibor: Júdás hadművelet
• Vida János Kvintus: Évek múlva
KÖNYV
• Szemadám György: Egy találékony amerikai Walt Disney

• N. N.: Felhívás!
• N. N.: A Lengyel Filmművész Szövetség válasza
• N. N.: A Román Filmművész Szövetség válasza

             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Ahová a sasok merészkednek

Gáti Péter

 

A szükséges anyagi, technikai és szellemi kapacitások körül valószínűleg semmi sem hibádzott ennek az idestova húsz éves angol szuperprodukciónak a létrejötténél. A forgatókönyvet saját (nekünk Kémek a sasfészekben címen ismerős) könyvéből a milliós példányszámú kalandregények szerzőjeként befutott Alistair MacLean írta. A főszerepekre olyan nézőcsalogató hírességeket sikerült megnyerni, mint Richard Burton és Clint Eastwood. Az izgalmat pedig garantálja, hogy a téma az angol titkosszolgálat egyik vakmerő, második világháborús akciója. A beépített és a leleplezett, a szimpla és a kettősügynökök iránt – Mata Haritól dr. Sorgén át a nemrég elhunyt Kim Philby-ig – akkora az érdeklődés, hogy a rendező csakis biztosra mehetett.

Brian G. Hutton látványos vállalkozása mégsem tartozik a műfaj gyöngyszemei közé. Az Alpok hófödte lankáin és sziklás csúcsain („ahová csak a sasok merészkednek”) igazán kemény feladat várja az angol kommandósokat. Mert nem elég, hogy a német sasfészekből meg kell szöktetniük egy amerikai tábornokot, még egy duplafenekű sztorival is meg kell birkózniuk. A tábornokról kiderül, hogy nem tábornok, a szöktetésről pedig, hogy nem szöktetés. Hanem ördögi csel, aminek bedőlve a Secret Service-be beépült németek lelepleződnek. A logikai bakugrásokban bővelkedő, merész hadműveletet egyre növekvő kétkedéssel szemléli a néző. Nemcsak a történelmi hitelesség hiányzik, a hihetőség is. És ezen a szemet gyönyörködtető helyszínek, a hatalmas statisztéria és az illúziókat keltő technikai felkészültség sem tudnak változtatni. Mese az egész.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1988/09 53-54. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=4954