KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
   1998/január
KRÓNIKA
• Schubert Gusztáv: Samuel Fuller

• Szilágyi Ákos: Iván árnyékában Változatok rettentőre
• Csejdy András: Hinta, palinta Az erőszak vége
• Bori Erzsébet: Tiszta sor Az ifjú Wenders
TELEVÍZÓ
• Zachar Balázs: Piac-kép Kereskedelmi televíziók
• Békés Pál: Ha az ember Scolába jár Híradó-világ

• Varga Balázs: Megszállottan Sorsfilmezés
• Kornis Mihály: Felfelé a lejtőn Töredékek a hatvanas évek filmművészetéről
• Csejdy András: Epe és lép Hatvanas évek
• Hirsch Tibor: Örök élet, sok kis halállal A kosztüm lehull
• Déri Zsolt: Klipsz: szemrevaló fülbevalók Popvideók
• Fáy Miklós: Igazságot Georges Delerue-nek! Filmzene
• Nyírő András: Házi dj Internet
KRITIKA
• Báron György: Szerelmese Tamás és Juli
• Bikácsy Gergely: A becsvágyó Filmszakadás
LÁTTUK MÉG
• Csejdy András: Szigorúan bizalmas
• Báron György: Intim kapcsolatok
• Schubert Gusztáv: És a nyolcadik napon
• Nevelős Zoltán: Alul semmi
• Takács Ferenc: Csillagközi invázió
• Ardai Zoltán: Földön egy angyal
• Kovács Kristóf: A gyűjtő
• Csordás Lajos: A holló 2.
• Hungler Tímea: Összeesküvés-elmélet
• Turcsányi Sándor: Tűzhányó
• Tamás Amaryllis: Spawn

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Földön egy angyal

Ardai Zoltán

 

Veteményesek közt, messzenyúló szántóföldek közelében áll Angeláék háza. Öregapó, gyerek is él a hajlékban, Angela főz, férje traktoron jár naphosszat a veresbarna határban. Ott szekeres vándorcigányok is vesztegelnek. A korcsma vörös hajú tündére fekete bőrruhában motorozgat az utakon, feszültségben tartva többek közt Angela férjét is. A kukoricásokban éjjel-nappal vaddisznók kártevése zajlik. A környék építményei alatt és a termények gyökereinél túlszaporult pincebogarak miriádjai élnek, megrekkentve a vidék bőségét. A menny villámokat küld a bárányokra és pásztorokra. De küldi Angelt is, a hollófekete hajú rovarirtót, aki aztán hófehérbe öltözik a feladathoz, és hasonló szakruhába bújtatja az idénymunkára megnyert cigányokat. Bár gáztartályos furgonon érkezik, többször hangoztatja, hogy szerinte a gazdálkodó nép ellenérzései a pincebogarakkal szemben oktalanok, túlságosak. Azért tessék-lássék végez valamennyi irtótevékenységet is, de energiáinak nagyobb hányadát Angela és a vörös lány megbabonázására fordítja. Sikerül megmerülnie az emberlétben; többször hever vérző orral, félájultan a göröngyös anyaföldön, hol egy cigányfiatal, hol a traktoros ütései nyomán.

A valahai filozófiai költemények és könyvdrámák e filmi megfelelője erőszakoltan hermetista lelkesültséggel bontakozik ki. Az ómitologikus-poétikus izzás e fokához egykor szükségtelen volt a tüntetően hermetista alapállás. Ez viszont már mindegy: a kultúrtörténeti előzmények a pincebogarak martalékává süllyedtek, ismeretük csak zavaró tényező a Medem-filmek megbecsülése dolgában. Tiszta, ifjúi fej a kompetens. Ha ez újszerűnek, kellemesen furának találná Földön egy angyalt, akkor az úgy is van. Ha nem, nem.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1998/01 58-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=3585