KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
   2023/január
ÚJ-HOLLYWOOD
• Greff András: Mi űzi az üldözőt? Paul Schrader megszállottjai
• Kovács Patrik: Egy világcsavargó Hollywoodban Bob Rafelson (1933-2022)
• Gyöngyösi Lilla: A kék szem átka Paul Newman
A MELODRÁMA ARCAI
• Pápai Zsolt: „Az időnek kaputt” A nemzetiszocializmus filmmelodrámái – 3. rész
• Varró Attila: Zsigeri pátosz Test és melodráma 1.: A jövő bűnei
• Kránicz Bence: A barátom odafent Felix Van Groeningen – Charlotte Vandermeersch: Nyolc hegy
MAGYAR MŰHELY
• Rudas Dóra: A kapunyitási pánik nemi differenciái Így maradtam
• Pauló-Varga Ákos: A szomorúság háromszöge Kárpáti György Mór: Jövő nyár
• Földényi F. László: Mi rejlik a bőr alatt? Nemes Anna: Beauty of the Beast
• M. Tóth Éva: Animációs „így jöttem” Kollarik Tamás – Takó Sándor: Csupó Gábor
FRANCIA KÖNYVEK
• Ádám Péter: A „könyv-ember” Truffaut irodalmi átdolgozásai
• Barabás Klára: „A történet soha nem ment ki a divatból” Beszélgetés Josée Dayannal
• Demus Zsófia: A befogadás szabadsága Luc Jacamon – Matz: A gyilkos (Le Tueur)
FILM / ZENE
• Pernecker Dávid: A madárcsicsergés is gyanús Rich Vreeland
ARCHÍVUMOK TITKAI
• Barkóczi Janka: Láthatatlan mozi Avantgárd és kísérleti filmek archiválása
FESZTIVÁL
• Bakos Gábor: A látvány diadala Szolnok – Alexander Trauner ART/FILM Fesztivál
• Navarrai Mészáros Márton: Jégbe zárva Reykjavík
TELEVÍZÓ
• Orosdy Dániel: A repülő pingvin Hugo Blick: Az angolok
KRITIKA
• Huber Zoltán: Szépítő távolság Steven Spielberg: A Fabelman család
• Gyöngyösi Lilla: Nem nyugodnak békében Madarász Isti: Átjáróház
MOZI
• Pauló-Varga Ákos: Eltitkolt történetek
• Kolozsi László: Valaki hall engem
• Csomán Sándor: A látogatás
• Bonyhecz Vera: Azt mondta
• Hegedűs Zsófia: A kis Nicolas
• Benke Attila: Vérapó
• Varró Attila: Gátlástalan örökösök
• Alföldi Nóra: Az új játék
STREAMLINE MOZI
• Huber Zoltán: Bardo
• Pozsonyi Janka: Lady Chatterley szeretője
• Árva Márton: Csoda
• Varga Zoltán: Wendell és Wild
• Rudas Dóra: Toto, a hős
• Déri Zsolt: Meet Me In The Bathroom

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Gátlástalan örökösök

Varró Attila

The Estate – brit-amerikai, 2022. Rendezte és írta: Dean Craig. Kép: Darin Moran. Zene: Will Bates. Szereplők: Toni Collette (Macey), Anna Faris (Savanna), David Duchovny (Richard), Rosemarie DeWitt (Bea), Kathleen Turner (Hilda). Gyártó: Signature Films / Capstone Studios. Forgalmazó: Prorom Entertainment. Szinkronizált. 96 perc.

A brit vígjátékíró/rendező Dean Craig friss filmjében kétségtelenül merész tettre vállalkozik: miközben az elmúlt évtizedben a tömegfilm mind inkább a rendületlenül idősödő moziközönség kegyeit keresi a lehető legkülönfélébb műfajokkal nyugdíjas-heistfilmektől (Vén rókák) klimax-szexkomédiákon át (Könyvklub – Az alkony ötven árnyalata) a demencia-melodrámákig (Az apa), a Haláli temetés és a Harmadnaposok kíméletlen cringe comedy-specialistája ezúttal pimaszul a korosodó testek és leépülő elmék kimeríthetetlen poénforrását aknázza ki üdítőnek szánt fekete vígjátékához. A rég elcsépelt high concept (lásd Treasure Hunt) ugyanis mindössze PC-parasztvakítás a közönségnek: a vígjátéki gegek elsősorban nem a halálán lévő gazdag hárpia örökségéért folyó családi marakodás jellemkomikumából fakadnak, inkább az öregedés elkerülhetetlen fizikai velejáróit bökdösik a gúny kétméteres póznájával.

Craig már önálló debütfilmjében, a „minden idők legidegesítőbb esküvői romkomja” cím méltó esélyesét jelentő A kishúgom esküvői esetében is beáldozott egy működőképes alapkoncepciót (lásd a remake eredetijeként szolgáló francia Plan de table-ot) a különféle ultrakínos helyzetekre építő, laza variációs narratíva kedvéért. A Gátlástalan örökösöknél sem változtatott bevált stratégiáján: a négy mindenre elszánt kuzin egymással versengve alázza meg magát olyan kacagtató szituációkban, mint egy sztómazsák-csere, turhákkal színesített szexuális csábítás vagy egy hetvenéves mutogatós kifittyedt pénisze körüli hajcihő. A legszomorúbb azonban az idős mátriárkát alakító Kathleen Turner lealacsonyítása ebben a kínos hagsploitation-filmben – aki a Rózsák háborúja vagy a Titkos gyilkos mama fénykori szatíráihoz illő lendülettel alakítja önmaga karneváli paródiáját, újabb tanúbizonyságot kínálva rá, hogy nincs nagyobb kihívás Hollywoodban, mint tisztességben megőszülni.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/01 60-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15646