KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
   2023/január
ÚJ-HOLLYWOOD
• Greff András: Mi űzi az üldözőt? Paul Schrader megszállottjai
• Kovács Patrik: Egy világcsavargó Hollywoodban Bob Rafelson (1933-2022)
• Gyöngyösi Lilla: A kék szem átka Paul Newman
A MELODRÁMA ARCAI
• Pápai Zsolt: „Az időnek kaputt” A nemzetiszocializmus filmmelodrámái – 3. rész
• Varró Attila: Zsigeri pátosz Test és melodráma 1.: A jövő bűnei
• Kránicz Bence: A barátom odafent Felix Van Groeningen – Charlotte Vandermeersch: Nyolc hegy
MAGYAR MŰHELY
• Rudas Dóra: A kapunyitási pánik nemi differenciái Így maradtam
• Pauló-Varga Ákos: A szomorúság háromszöge Kárpáti György Mór: Jövő nyár
• Földényi F. László: Mi rejlik a bőr alatt? Nemes Anna: Beauty of the Beast
• M. Tóth Éva: Animációs „így jöttem” Kollarik Tamás – Takó Sándor: Csupó Gábor
FRANCIA KÖNYVEK
• Ádám Péter: A „könyv-ember” Truffaut irodalmi átdolgozásai
• Barabás Klára: „A történet soha nem ment ki a divatból” Beszélgetés Josée Dayannal
• Demus Zsófia: A befogadás szabadsága Luc Jacamon – Matz: A gyilkos (Le Tueur)
FILM / ZENE
• Pernecker Dávid: A madárcsicsergés is gyanús Rich Vreeland
ARCHÍVUMOK TITKAI
• Barkóczi Janka: Láthatatlan mozi Avantgárd és kísérleti filmek archiválása
FESZTIVÁL
• Bakos Gábor: A látvány diadala Szolnok – Alexander Trauner ART/FILM Fesztivál
• Navarrai Mészáros Márton: Jégbe zárva Reykjavík
TELEVÍZÓ
• Orosdy Dániel: A repülő pingvin Hugo Blick: Az angolok
KRITIKA
• Huber Zoltán: Szépítő távolság Steven Spielberg: A Fabelman család
• Gyöngyösi Lilla: Nem nyugodnak békében Madarász Isti: Átjáróház
MOZI
• Pauló-Varga Ákos: Eltitkolt történetek
• Kolozsi László: Valaki hall engem
• Csomán Sándor: A látogatás
• Bonyhecz Vera: Azt mondta
• Hegedűs Zsófia: A kis Nicolas
• Benke Attila: Vérapó
• Varró Attila: Gátlástalan örökösök
• Alföldi Nóra: Az új játék
STREAMLINE MOZI
• Huber Zoltán: Bardo
• Pozsonyi Janka: Lady Chatterley szeretője
• Árva Márton: Csoda
• Varga Zoltán: Wendell és Wild
• Rudas Dóra: Toto, a hős
• Déri Zsolt: Meet Me In The Bathroom

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

A látogatás

Csomán Sándor

Speak No Evil – dán, 2022. Rendezte: Christian Tafdrup. Írta: Christian Tafdrup és Mads Tafdrup. Kép: Erik Molberg Hansen. Zene: Sune Kølster. Szereplők: Morten Burian (Bjørn), Sidsel Siem Koch (Louise), Fedja van Huêt (Patrick), Karina Smulders (Karin), Liva Forsberg (Agnes), Marius Damslev (Abel). Gyártó: Profile Pictures / OAK Motion Pictures. Forgalmazó: ADS Service. Szinkronizált. 97 perc.

Örök dilemma, hogy a velünk született ösztönünket, a túlélésért felelő drive-okat mennyiben módosítják a tanult viselkedésminták és a társadalmi együttélésből fakadó tapasztalatok. Ehhez a diskurzushoz csatlakozik Christian Tafdrup, aki harmadik filmjének ötletét saját élményéből meríti: egy dán család olaszországi nyaralásuk után meghívót kap az ott felszínesen megismert holland házaspártól, hogy látogassanak el hozzájuk egy hétvégére. Bjørn szerint jó ötlet, Louise gyanakszik, de végül beadja a derekát, hiszen „mi a legrosszabb, ami történhet?”.

A látogatás a konvencionális horror-thriller klisék medrébe tereli a cselekményt: szokatlanul viselkedő házigazdák, rejtélyes betegségben szenvedő kisfiú, elszigetelt ház a semmi közepén, sötét titkokat rejtő fészer, baljós zenei aláfestés. Ugyan a nyugtalanító jelek sokasodása hamar kételyt ébreszt a vendégekben (hússal kínálják a vegetáriánus Louise-t), mégis önként belemennek Patrick és Karin kegyetlen játékába.

Christian Tafdrup rendezése a jómódú társadalomban élő, saját buborékját alig-alig elhagyó, természetes védekezési mechanizmusait levetkőző mintapolgárról szól, aki ellenkezés nélkül elfogadja alávetett státuszát. Bjørn-t és Louise-t marionettbábuként rángatják egyik próbatételből a másikba, ami kezdetben feszültséget, majd a narratíva felétől inkább frusztrációt vált ki nézőjéből: már nem a kellemetlen helyzettől, hanem az idegtépő, realitást nélkülöző döntések sorozatától szorongunk. Így a mitikus történet – melyet az egyik, Ganümédészről szóló elbeszélés inspirált – a végére kifullad, a következetlenségek miatt középszerű, könnyen kiszámítható tanmesévé válik, mely nem rendel motivációt az antikrisztusi magasságokba emelkedő holland pár tetteihez, így a bibliai büntetéssel záró szekvencia részben elveszti katartikusnak szánt hatását.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/01 58-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15642