KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
   2023/január
ÚJ-HOLLYWOOD
• Greff András: Mi űzi az üldözőt? Paul Schrader megszállottjai
• Kovács Patrik: Egy világcsavargó Hollywoodban Bob Rafelson (1933-2022)
• Gyöngyösi Lilla: A kék szem átka Paul Newman
A MELODRÁMA ARCAI
• Pápai Zsolt: „Az időnek kaputt” A nemzetiszocializmus filmmelodrámái – 3. rész
• Varró Attila: Zsigeri pátosz Test és melodráma 1.: A jövő bűnei
• Kránicz Bence: A barátom odafent Felix Van Groeningen – Charlotte Vandermeersch: Nyolc hegy
MAGYAR MŰHELY
• Rudas Dóra: A kapunyitási pánik nemi differenciái Így maradtam
• Pauló-Varga Ákos: A szomorúság háromszöge Kárpáti György Mór: Jövő nyár
• Földényi F. László: Mi rejlik a bőr alatt? Nemes Anna: Beauty of the Beast
• M. Tóth Éva: Animációs „így jöttem” Kollarik Tamás – Takó Sándor: Csupó Gábor
FRANCIA KÖNYVEK
• Ádám Péter: A „könyv-ember” Truffaut irodalmi átdolgozásai
• Barabás Klára: „A történet soha nem ment ki a divatból” Beszélgetés Josée Dayannal
• Demus Zsófia: A befogadás szabadsága Luc Jacamon – Matz: A gyilkos (Le Tueur)
FILM / ZENE
• Pernecker Dávid: A madárcsicsergés is gyanús Rich Vreeland
ARCHÍVUMOK TITKAI
• Barkóczi Janka: Láthatatlan mozi Avantgárd és kísérleti filmek archiválása
FESZTIVÁL
• Bakos Gábor: A látvány diadala Szolnok – Alexander Trauner ART/FILM Fesztivál
• Navarrai Mészáros Márton: Jégbe zárva Reykjavík
TELEVÍZÓ
• Orosdy Dániel: A repülő pingvin Hugo Blick: Az angolok
KRITIKA
• Huber Zoltán: Szépítő távolság Steven Spielberg: A Fabelman család
• Gyöngyösi Lilla: Nem nyugodnak békében Madarász Isti: Átjáróház
MOZI
• Pauló-Varga Ákos: Eltitkolt történetek
• Kolozsi László: Valaki hall engem
• Csomán Sándor: A látogatás
• Bonyhecz Vera: Azt mondta
• Hegedűs Zsófia: A kis Nicolas
• Benke Attila: Vérapó
• Varró Attila: Gátlástalan örökösök
• Alföldi Nóra: Az új játék
STREAMLINE MOZI
• Huber Zoltán: Bardo
• Pozsonyi Janka: Lady Chatterley szeretője
• Árva Márton: Csoda
• Varga Zoltán: Wendell és Wild
• Rudas Dóra: Toto, a hős
• Déri Zsolt: Meet Me In The Bathroom

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Streamline mozi

Toto, a hős

Rudas Dóra

Toto le héros – belga-francia, 1991. Rendezte és írta: Jaco van Dormael. Kép: Walther van den Ende. Zene: Pierre van Dormael. Szereplők: Thomas Godet (Gyerek Thomas), Jo De Backer (Felnőtt Thomas), Michel Bouquet (Idős Thomas), Mireille Perrier (Fiatal Evelyne), Gisela Uhlen (Idős Evelyne). Gyártó: Iblis Films / Metropolis. Forgalmazó: HBO Max. Feliratos. 91 perc.

A nyolcéves Thomasnak fixa ideája, hogy a szomszédban élő, náluk jóval szerencsésebbnek tűnő család egy kórházi keveredés miatt valójában az övé, így fiúk, Alfred az ő életét éli, az ő játékautóját vezeti, az ő szerelmét hódítja meg és az ő sikeres életét éli. A kisfiú lassan férfivá, majd idős emberré érik, de a kényszerképzet nem ereszti. Saját életét nem tudja és nem is akarja élni, mit tehet mást, a fantáziába menekül. Ott ő lehet Toto, a lenyűgöző titkosügynök, aki Alfredre vadászva visszaszerzi, ami neki jár. Sajnos a fejben töltött idő más tempóban halad, mint a valóságban, így Thomas mellett elmegy a szerelem, számos lehetőség és gyakorlatilag a teljes élet, míg a bosszút forralja.

Jaco van Dormael 1991-es klasszikusa olyan alapvetően ismerős élménnyel dolgozik, amely a világon talán csak néhány kiváltságosnak lehet ismeretlen. Hiszen kivel ne fordult volna elő, hogy úgy látta, valaki épp azt az életet éli, amelyet ő szeretne. Hatványozottan igaz lehet ez, ha az illető olyan hátrányokkal és tragédiákkal küzdő családból jön, mint Dormael főhőse. Ilyen magasfokú átélhetőséggel meglepő lehet, hogy ennyire megosztó a dráma megítélése. Ám a belga rendező alaposan megdolgozik ezért a megosztottságért, igen sajátos módszerrel mondja el ugyanis a leginkább Charlie Kaufman lázálmait idéző történetét. Nem az ugráló idősík vagy a nyomasztó képi megoldások a zavaróak, hiszen a filmen belüli szabályrendszerben hibátlanul működnek ezek az abszurditások. A baj, hogy lélegzetvételnyi időre sem engedi felnézni a férfit a rögeszméből és ezzel a néző fejét is a wc-kagylóban tartja a játékidő végéig. De meg kell becsülni azt a súlyt, amelytől, ha lekerül rólunk, értékelni tudjuk azt, ami adatott. És Toto tragédiája bizony még a legreménytelenebbeket is meggyőzheti arról, miért nem érdemes élethosszig keseregni amiatt, ami nincs.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/01 63-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15638