KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
   2023/január
ÚJ-HOLLYWOOD
• Greff András: Mi űzi az üldözőt? Paul Schrader megszállottjai
• Kovács Patrik: Egy világcsavargó Hollywoodban Bob Rafelson (1933-2022)
• Gyöngyösi Lilla: A kék szem átka Paul Newman
A MELODRÁMA ARCAI
• Pápai Zsolt: „Az időnek kaputt” A nemzetiszocializmus filmmelodrámái – 3. rész
• Varró Attila: Zsigeri pátosz Test és melodráma 1.: A jövő bűnei
• Kránicz Bence: A barátom odafent Felix Van Groeningen – Charlotte Vandermeersch: Nyolc hegy
MAGYAR MŰHELY
• Rudas Dóra: A kapunyitási pánik nemi differenciái Így maradtam
• Pauló-Varga Ákos: A szomorúság háromszöge Kárpáti György Mór: Jövő nyár
• Földényi F. László: Mi rejlik a bőr alatt? Nemes Anna: Beauty of the Beast
• M. Tóth Éva: Animációs „így jöttem” Kollarik Tamás – Takó Sándor: Csupó Gábor
FRANCIA KÖNYVEK
• Ádám Péter: A „könyv-ember” Truffaut irodalmi átdolgozásai
• Barabás Klára: „A történet soha nem ment ki a divatból” Beszélgetés Josée Dayannal
• Demus Zsófia: A befogadás szabadsága Luc Jacamon – Matz: A gyilkos (Le Tueur)
FILM / ZENE
• Pernecker Dávid: A madárcsicsergés is gyanús Rich Vreeland
ARCHÍVUMOK TITKAI
• Barkóczi Janka: Láthatatlan mozi Avantgárd és kísérleti filmek archiválása
FESZTIVÁL
• Bakos Gábor: A látvány diadala Szolnok – Alexander Trauner ART/FILM Fesztivál
• Navarrai Mészáros Márton: Jégbe zárva Reykjavík
TELEVÍZÓ
• Orosdy Dániel: A repülő pingvin Hugo Blick: Az angolok
KRITIKA
• Huber Zoltán: Szépítő távolság Steven Spielberg: A Fabelman család
• Gyöngyösi Lilla: Nem nyugodnak békében Madarász Isti: Átjáróház
MOZI
• Pauló-Varga Ákos: Eltitkolt történetek
• Kolozsi László: Valaki hall engem
• Csomán Sándor: A látogatás
• Bonyhecz Vera: Azt mondta
• Hegedűs Zsófia: A kis Nicolas
• Benke Attila: Vérapó
• Varró Attila: Gátlástalan örökösök
• Alföldi Nóra: Az új játék
STREAMLINE MOZI
• Huber Zoltán: Bardo
• Pozsonyi Janka: Lady Chatterley szeretője
• Árva Márton: Csoda
• Varga Zoltán: Wendell és Wild
• Rudas Dóra: Toto, a hős
• Déri Zsolt: Meet Me In The Bathroom

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Vérapó

Benke Attila

Violent Night – amerikai, 2022. Rendezte: Tommy Wirkola. Írta: Pat Casey és Josh Miller. Kép: Matthew Weston. Zene: Dominic Lewis. Szereplők: David Harbour (Mikulás), John Leguizamo (Scrooge), Alex Hassell (Jason), Alexis Louder (Linda), Edi Patterson (Alva), Beverly D’Angelo (Gertrude), Leah Brady (Trudy). Gyártó: 87North Productions. Forgalmazó: UIP-Duna Film. Szinkronizált. 101 perc.

Tommy Wirkola (Náci zombik) és a Sonic, a sündisznó-filmek írói legújabb alkotásukban, a Vérapóban gyakorlatilag a Reszkessetek, betörők!-et ötvözték a szintén karácsonykor játszódó akcióklasszikussal, a Drágán add az életeddel, amelynek alapsztoriját szégyentelenül ellopták. A Nakatomi Plaza helyett most a gazdag és ellenszenves Gertrude-ot és diszfunkcionális családját rohanja le luxusvillájukban az önmagát a Charles Dickens-klasszikus karácsonygyűlölő antihőse után csak „Scrooge”-nak nevező szuperbűnöző zsoldosserege élén az alagsori trezorban tárolt 300 millió dollárért. A szentestét pedig ezúttal nem John McClane, hanem az alkoholista és cinikus Mikulás, valamint Gertrude unokája, Trudy menthetik meg.

A Stranger Things-sorozat sztárja, David Harbour zseniális, Bruce Willis méltó utódja a „rosszgyerekeknek” virgácsok helyett kalapácsos koponyatöréseket osztogató Télapóként, akinek Casey és Miller remek háttérsztorit kanyarítottak, ami tökéletesen megmagyarázza, miért nagy harcos is az ajándékozó mesehős. A Vérapó akkor működik igazán, amikor a Mikulás akcióba lendül. A 18-as karika és a magyar címben a „vér” abszolút indokoltak, mert Wirkola nem finomkodik a gyomorforgatóan naturalisztikus, egyúttal mulattató összecsapások során, valamint a karácsonyi tárgyakat kreatívan használja a brutális kivégzésekhez. A családi dráma viszont erőltetett, miként Trudy Reszkessetek, betörők!-szála is, ezek miatt újra és újra leül a cselekmény – bár eleinte az alkotók jól kiaknázzák a luxusvilla helyiségeiben rejlő potenciált, a nagy leszámolást balga módon kiviszik innen egy igen jellegtelen helyszínre. Ennek ellenére a Vérapó kellemes kikapcsolódás lesz a jövőben is, főleg a mozis forgalmazását követően, ha már az otthon melegében beletekerhetünk az időt húzó töltelékepizódokba.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/01 59-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15643