KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
   2023/január
ÚJ-HOLLYWOOD
• Greff András: Mi űzi az üldözőt? Paul Schrader megszállottjai
• Kovács Patrik: Egy világcsavargó Hollywoodban Bob Rafelson (1933-2022)
• Gyöngyösi Lilla: A kék szem átka Paul Newman
A MELODRÁMA ARCAI
• Pápai Zsolt: „Az időnek kaputt” A nemzetiszocializmus filmmelodrámái – 3. rész
• Varró Attila: Zsigeri pátosz Test és melodráma 1.: A jövő bűnei
• Kránicz Bence: A barátom odafent Felix Van Groeningen – Charlotte Vandermeersch: Nyolc hegy
MAGYAR MŰHELY
• Rudas Dóra: A kapunyitási pánik nemi differenciái Így maradtam
• Pauló-Varga Ákos: A szomorúság háromszöge Kárpáti György Mór: Jövő nyár
• Földényi F. László: Mi rejlik a bőr alatt? Nemes Anna: Beauty of the Beast
• M. Tóth Éva: Animációs „így jöttem” Kollarik Tamás – Takó Sándor: Csupó Gábor
FRANCIA KÖNYVEK
• Ádám Péter: A „könyv-ember” Truffaut irodalmi átdolgozásai
• Barabás Klára: „A történet soha nem ment ki a divatból” Beszélgetés Josée Dayannal
• Demus Zsófia: A befogadás szabadsága Luc Jacamon – Matz: A gyilkos (Le Tueur)
FILM / ZENE
• Pernecker Dávid: A madárcsicsergés is gyanús Rich Vreeland
ARCHÍVUMOK TITKAI
• Barkóczi Janka: Láthatatlan mozi Avantgárd és kísérleti filmek archiválása
FESZTIVÁL
• Bakos Gábor: A látvány diadala Szolnok – Alexander Trauner ART/FILM Fesztivál
• Navarrai Mészáros Márton: Jégbe zárva Reykjavík
TELEVÍZÓ
• Orosdy Dániel: A repülő pingvin Hugo Blick: Az angolok
KRITIKA
• Huber Zoltán: Szépítő távolság Steven Spielberg: A Fabelman család
• Gyöngyösi Lilla: Nem nyugodnak békében Madarász Isti: Átjáróház
MOZI
• Pauló-Varga Ákos: Eltitkolt történetek
• Kolozsi László: Valaki hall engem
• Csomán Sándor: A látogatás
• Bonyhecz Vera: Azt mondta
• Hegedűs Zsófia: A kis Nicolas
• Benke Attila: Vérapó
• Varró Attila: Gátlástalan örökösök
• Alföldi Nóra: Az új játék
STREAMLINE MOZI
• Huber Zoltán: Bardo
• Pozsonyi Janka: Lady Chatterley szeretője
• Árva Márton: Csoda
• Varga Zoltán: Wendell és Wild
• Rudas Dóra: Toto, a hős
• Déri Zsolt: Meet Me In The Bathroom

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Eltitkolt történetek

Pauló-Varga Ákos

Historias para no contar – spanyol, 2022. Rendezte: Cesc Gay. Írta: Tomás Aragay és Cesc Gay. Kép: Andreu Rebés. Zene: Arnau Bataller. Szereplők: Anna Castillo (Laura), Alex Brendemühl (Luis), Maribel Verdú (Blanca), Jose Coronado (Andrés), Quim Gutiérrez (Edu). Gyártó: Impossible Films. Forgalmazó: Cirko Film. Feliratos. 100 perc.

Cesc Gay a Szenvedélyes szomszédok után ezúttal szkeccsfilm formájában mutatja meg a spanyol főváros pezsgésében bonyolódó emberi kapcsolatokat, teszi ezt ismét keresetlen természetességgel. Az Eltitkolt történetek öt fejezetének mindegyike szerelmi krízisekre, kusza viszonyokra koncentrál, a szkeccseket pedig a hazugság motívuma köti össze. Az elnyomó párkapcsolatban tengődő kutyás lány toxikus vőlegényétől menekülne, az elvált középkorú férfi a madridi éjszakában próbál ismerkedni, három színésznő egy castingra várakozva pletykál, az író és egykori tanítványa viszonyában a nagy korkülönbség okoz problémát, egy kisgyermekes apukát pedig hűtlensége miatt gyötri a bűntudat. Ami pedig összeköti ezeket a hétköznapi alaphelyzeteket, hogy mindegyiket a szereplők őszinteségének hiánya fűszerezi.

Az Eltitkolt történetek aprólékos műgonddal megírt, takaréklángon égő, elvarratlan jelenetek füzére. Gay még a mű téziseit összegző utolsó fejezetben sem enged a kísértésnek, nincsenek könnyes összeborulások és tányérdobálós veszekedések sem. Minden karakter a realitás talaján marad, a jelenetek enyhe abszurd utóízét az adja, ahogyan a szereplők gyakran a hazugságokra is a legképtelenebb hazugsággal reagálnak. Ebből az egymásra licitálásból, valamint az őszinteséggel kapcsolatos dilemmákból a jelenetek mikroszintjén alakul ki látens feszültség. A párbeszédek remek ritmusúak, képesek ellensúlyozni a vágás ügyetlenségeit, például a számos kontinuitási hibát. A hiteles dialógusoknak, a színészvezetési nüanszoknak és az elejtett félmondatoknak köszönhetően félresiklott életutak, traumák, izgalmas dinamikák sejlenek fel. Az Eltitkolt történetek így leginkább azok számára lehet izgalmas, akik szeretnek emberi kapcsolatok útvesztőiben kavarogni, akár úgy is, hogy jutalmuk mindezért nem a könnyes nevetés vagy a torokszorító katarzis lesz.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/01 57-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15639