KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
   2023/január
ÚJ-HOLLYWOOD
• Greff András: Mi űzi az üldözőt? Paul Schrader megszállottjai
• Kovács Patrik: Egy világcsavargó Hollywoodban Bob Rafelson (1933-2022)
• Gyöngyösi Lilla: A kék szem átka Paul Newman
A MELODRÁMA ARCAI
• Pápai Zsolt: „Az időnek kaputt” A nemzetiszocializmus filmmelodrámái – 3. rész
• Varró Attila: Zsigeri pátosz Test és melodráma 1.: A jövő bűnei
• Kránicz Bence: A barátom odafent Felix Van Groeningen – Charlotte Vandermeersch: Nyolc hegy
MAGYAR MŰHELY
• Rudas Dóra: A kapunyitási pánik nemi differenciái Így maradtam
• Pauló-Varga Ákos: A szomorúság háromszöge Kárpáti György Mór: Jövő nyár
• Földényi F. László: Mi rejlik a bőr alatt? Nemes Anna: Beauty of the Beast
• M. Tóth Éva: Animációs „így jöttem” Kollarik Tamás – Takó Sándor: Csupó Gábor
FRANCIA KÖNYVEK
• Ádám Péter: A „könyv-ember” Truffaut irodalmi átdolgozásai
• Barabás Klára: „A történet soha nem ment ki a divatból” Beszélgetés Josée Dayannal
• Demus Zsófia: A befogadás szabadsága Luc Jacamon – Matz: A gyilkos (Le Tueur)
FILM / ZENE
• Pernecker Dávid: A madárcsicsergés is gyanús Rich Vreeland
ARCHÍVUMOK TITKAI
• Barkóczi Janka: Láthatatlan mozi Avantgárd és kísérleti filmek archiválása
FESZTIVÁL
• Bakos Gábor: A látvány diadala Szolnok – Alexander Trauner ART/FILM Fesztivál
• Navarrai Mészáros Márton: Jégbe zárva Reykjavík
TELEVÍZÓ
• Orosdy Dániel: A repülő pingvin Hugo Blick: Az angolok
KRITIKA
• Huber Zoltán: Szépítő távolság Steven Spielberg: A Fabelman család
• Gyöngyösi Lilla: Nem nyugodnak békében Madarász Isti: Átjáróház
MOZI
• Pauló-Varga Ákos: Eltitkolt történetek
• Kolozsi László: Valaki hall engem
• Csomán Sándor: A látogatás
• Bonyhecz Vera: Azt mondta
• Hegedűs Zsófia: A kis Nicolas
• Benke Attila: Vérapó
• Varró Attila: Gátlástalan örökösök
• Alföldi Nóra: Az új játék
STREAMLINE MOZI
• Huber Zoltán: Bardo
• Pozsonyi Janka: Lady Chatterley szeretője
• Árva Márton: Csoda
• Varga Zoltán: Wendell és Wild
• Rudas Dóra: Toto, a hős
• Déri Zsolt: Meet Me In The Bathroom

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Magyar Műhely

Kárpáti György Mór: Jövő nyár

A szomorúság háromszöge

Pauló-Varga Ákos

Kárpáti közérzetfilmje attól lesz igazán félelmetes, hogy a fiatal közösség nem tud mit kezdeni egyikük mentális krízisével.

A közelmúltban számos generációs közérzetfilm mutatta be töredezett narratív struktúrára építve a mai harminc alatti fiatalság létállapotát, a történetek középpontjába többnyire szerelmi csalódásokat vagy traumatikus testvéri viszonyokat állítva. Az Állítsátok meg a Földet! ukrán tinédzserei a felnőtté válás nehézségeivel és ébredező vágyaikkal szembesülnek és különféle játékok segítségével próbálnak a végsőkig kapaszkodni gyermeki világukba. A Bread and Salt zenész testvérpárja a kivándorlás dilemmájával találja szembe magát, azonban a lengyel kisváros xenofób közege lassan felőrli őket. A Ma már holnap van gyászoló főhőse pedig az éjszakai Párizs utcáin csatangol céltalanul, alkohol- és drogmámorban keresve a boldogságot. Kárpáti György Mór új filmje jól beleillik ebbe a sorba. A Jövő nyár kimondottan korszerű darab, mely a rendhagyó szerkesztés és a generációs közérzet megragadásának szándéka mellett egy, a magyar társadalmat a rendszerváltás után is változatlanul sújtó jelenséget, az öngyilkosságot is beemel a diskurzusba.

A rendező második nagyjátékfilmje a Guerilla párdarabjaként is nézhető. A történet középpontjában ismét egy összezárt kisebb közösség és az azon belül kibontakozó szerelmi háromszög áll. A helyszín ezúttal nem 1849, hanem a jelen Magyarországa, az elejefőcím előtt elhangzó, a Trainspotting ikonikus soraira emlékeztető monológ és a szereplőkkel készített interjúk – mely az Állítsátok meg a Földet!-ben is fontos elem – rögtön egyértelműsítik az alkotók közérzetfilmes vállalását. A Jövő nyárban eleinte egy önazonos, saját szorongásaival kapcsolatban kritikus közösség képe sejlik fel. Kárpáti ezt a látszatot árnyalja, végül a Z generáció érzelmi tudatosságát illetően pesszimista következtetésre jut, a nemzedékek közötti feszültségekre is utalva. A rendező egy nyári táborba tereli össze hőseit, a természet ölelésében összezárt gimnazisták közül három figurát emel szinte egyenrangú főszereplővé. Milán traumatizált, öntörvényű művészlélek, aki szemet vet a táborba újonnan érkező Annára egyik barátjával, Danival egyetemben. A film első szakasza az Anna kegyeiért zajló, egyre indulatosabb versengésről szól, mely egyben egy tragédia közvetett előzményét is jelenti. Az eleinte kamaszos összefeszülést műfaji toposzok kísérik. Az erdei táborba érkező fiatalok motívuma önmagában is találó horror-alaphelyzet, az épületkomplexum elhagyatott részét felfedező Milán és Dani közös jelenete pedig még egyértelműbben idézi meg a zsánert. A vészjósló nyitányt követően a játékidő második felében már a kollektív trauma árnyéka teremti meg a fojtogató atmoszférát. A Jövő nyár fokozatosan egyre szikárabbá, ezzel párhuzamosan, a műfajibb megoldásokat elhagyva lélektani drámává válik. Kárpáti magabiztosan tereli a filmet ezen az úton, miközben a szereplőkkel készült interjú-szekvenciák a dokumentarizmus felé közelítik a végeredményt. Így aztán igazi bravúr, hogy a feszültség a film töredezettsége ellenére is mindvégig tapintható, melyet a jól megválasztott helyszínek, Tokár Dániel vágó ritmusérzéke és Pálos Gergely szűkített képarányú kompozíciói is szolgálnak.

A váratlan nézőpontváltások, az epizodikus szerkesztés és az egységes formanyelv mellett a mű kulcsa színészvezetési és forgatókönyvírói szempontból is abban rejlik, hogy a rendező empátiával közelít a választott korosztályhoz. A fiatal, többnyire első filmszerepüket játszó színészek egytől egyig természetesek a vásznon, gesztusaik hihetőek, mondataik hitelesek. A Jövő nyár így több szempontból is példamutató alkotás. Nemcsak a mai tizenévesekről, hanem nekik is szól, miközben friss szerzői filmként is megállja a helyét. 

 

JÖVŐ NYÁR – magyar, 2022. Rendezte és írta: Kárpáti György Mór. Kép: Pálos Gergely. Zene: Asher Goldschmidt. Vágó: Tokár Dániel. Szereplők: Liber Ágoston (Milán), Bukovszky Orsolya (Anna), Brezovszky Dániel (Dani). Gyártó: Proton Cinema / Café Film. Forgalmazó: Mozinet Kft. 76 perc.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/01 29-29. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15620