Magyar MűhelyTóth János kinematográfus – 2. részÖrök varázsGelencsér Gábor
Tóth Jánost elsősorban Huszárik Zoltán és Makk Károly operatőreként ismerjük, noha a hatvanas években más rendezőkkel is forgatott. Az egy éve
elhunyt, különleges tehetségű operatőr és rendező immár klasszikus életművének
jócskán akadnak kevéssé ismert, ám figyelemre méltó darabjai. A művészetét
bemutató, az MMA Kiadónál megjelenés előtt álló monográfiának ezekből a fejezeteiből
válogatunk.
Tóth János (1930–2019) életműve rendkívül gazdag és
sokszínű. Operatőrként nemcsak egész estés játék-, hanem rövid- és animációs
filmek is fűződnek a nevéhez, a saját rendezésében és fényképezésében készült
etűdök pedig egyéni látásmódjukkal és stílusukkal önálló fejezetet alkotnak a
magyar film történetében. Legalább két operatőri munkája a magyar filmművészet
vitathatatlan csúcsteljesítménye: a Huszárik Zoltánnal 1965-ben forgatott Elégia és Makk Károly 1970-es Szerelem című alkotása. Ha csak ezeket
és saját rendezésű, Örök mozi (1983)
című összeállításában sorakozó etűdjeit egymás mellé helyezzük, egyértelmű,
hogy jelenléte a magyar filmművészetben jóval több, mint általában az
operatőröké: egyéni világlátású és összetéveszthetetlen stílusú szerzőről van szó, aki tehát ily módon a
magyar új hullám meghatározó alakja, s akire a fogalom operatőrként és rendezőként egyaránt illik.
Több mint három évtizedes aktív filmes munkásságának
kiemelkedő darabjai jól ismertek. Operatőrként azonban ezeken kívül még számos
rövid- és egész estés film fűződik a nevéhez. Ezekben, ha teljes mértékben nem
tudta is érvényesíteni sajátos stílusát, azért egy-egy részlet erejéig
megvillant összetéveszthetetlen szerzői látásmódja. Az immár lezárult életműből
érdemes tehát felidézni e kevésbé ismert mozzanatokat is.
Szerzői operatőretűdök
A Tóth János művészetében a szerzőinek tekinthető
operatőretűdök 1962 és 1969 között készülnek. A korábbi, általa fényképezett
rövidfilmek – az első egész estése játékfilmekhez hasonlóan – még legfeljebb
egy-egy rövid részletükben viselik magukon operatőrük kézjegyét, 1969-től pedig
az etűdöket már maga rendezi.
A legismertebbek ezek közül a Novák Márkkal (Csendélet, 1962; Kedd, 1963) és
Huszárik Zoltánnal forgatott filmek (Elégia,
1965; Capriccio, 1969; Amerigo Tot, 1969). Mindezek mellett még
négy szerzőinek tekinthető operatőri etűdöt készített egy-egy rendezővel
karöltve. A Novákkal megvalósult munkák után a Balázs Béla Stúdió műhelyében előbb
Bácskai Lauró Istvánnal (Igézet), majd
Ventilla Istvánnal (Testamentum,
1965) dolgozott. Ezek a művek BBS-produkcióként szintén ismertebbek. Van
azonban még két 1968-as film, amelyek jószerivel ismeretlenek: a Ranódy Lászlónak
fényképezett Bajai mozaik és a Kollányi
Ágostonnal forgatott Szintézis. E
munkák háttérbe szorulásának talán az is az oka, hogy nem a Balázs Béla
Stúdióban, hanem a MAFILM Riport és Dokumentumfilm, illetve Népszerű-Tudományos
Stúdiójában keletkeztek, továbbá rendezőjük pályafutásában nem foglaltak el
jelentős helyet (Ranódy kizárólag egész estés filmeket számláló munkásságában
ez az egyetlen rövid-dokumentumfilm, Kollányi esetében pedig épp fordítva, a
mintegy nyolcvan népszerű-tudományos, illetve dokumentumfilmet tartalmazó
életművében elsikkad ez a tétel). A két film stílusa valóban kevéssé vall
rendezőikre – annál inkább Tóth Jánosra, így felettébb indokolt, hogy a szerzői
operatőretűdök sorába illesszük őket. Megítélésem szerint e két,
felfedezésszámba menő alkotás a környezetükben készültekhez hasonló figyelmet
érdemel.
Bajai mozaik
A hatvanas évek második fele mindenekelőtt Huszárik
jegyében telik, a vele forgatott etűdök a szerzői operatőri életmű legjelentősebb
darabjai, élükön mindjárt az elsővel, az Elégiával.
Ebbe a munkafolyamatba ékelődik be 1968-ban két kevéssé ismert, Tóth János
életművéből jószerivel kihagyott darab (a róla szóló írások egyáltalán nem
említik őket), a Bajai mozaik és a Szintézis. Mellőzöttségük oka nyilván
az, hogy a Bajai mozaik nem tartozik
Ranódy László fő profiljába, míg a Szintézis
elveszik Kollányi Ágoston rendkívül nagy életművében. Ha valamiért mégis
figyelemre érdemes mindkét film, az Tóth János operatőri teljesítménye, jobban
mondva a fényképezésen jól láthatóan túllépő, a filmek szerkezetét, ritmusát,
vágását, zeneiségét, egyszóval szerzőiségét megteremtő stílusa, amely
összetéveszthetetlenül az övé.
A korabeli rövidfilmes/kísérőfilmes sztenderdnek
megfelelően 17 perces Bajai mozaik esetében
Tóth János szerzőisége egészen különös módon érvényesül – Ranódyéval szemben. A
film témája, apropója alapján egyértelműen Ranódy személyéhez, rendezői
munkásságához kötődik, hiszen életművének két emblematikus darabját, a Pacsirtát (1963) és az Aranysárkányt (1966) Baján forgatta: itt
találta meg Kosztolányi regényeinek jellegzetes kisvárosi közegét, különös
tekintettel a társadalmi érintkezés fórumaként kitűnően működő, jól
fényképezhető, hatalmas, négyzet alakú, a Duna-ágra színpadként megnyíló
főtérre. A film bevezetője külön is hangsúlyozza a rendező személyes
érintettségét, az emlékezés alanyi pozícióját. A képre írt kézírásával jelenik
meg bevezető gondolata: „Emlékeim mozaikjaiból megkísérlem összerakni a múltat
és a jelent; azt a képet, amely bennem él…” Mindezt megelőzik a két film
részletei, ahogy Pacsirta a szüleivel, illetve az összetört Novák tanár úr
átsétál a téren, s forgatási snitteket is látunk, jupiterlámpákkal,
sminkesekkel, csapókkal, „Csendet kérek! Indítok. Felvétel!” utasításokkal. S
körülbelül ezzel véget is ér Ranódy László meg két filmjének „szerepe”; innentől
városfilmet látunk, Tóth János szerzői stílusában.
Korábbi és későbbi operatőri-rendezői etűdjeiből ismerős
vizuális megoldásokat sorakoztat a film, egyértelműen kilépve az
ismeretterjesztő, dokumentum- vagy akár egy lírai emlékezésfilm műnemi-stiláris
kategóriájából, s a rövid felvezetés után a Bajai
mozaik maga is etűdformát ölt. Egymást érik a szerzői kézjegyek: légi
felvételek, rövid snittek régi képeslapokról, extrém gépállások, torzító
nagylátószögű felvételek, repülő madarak követése lendítésszerű gyors svenkekben,
képi asszociációk festett virágokról valódikra és vissza, művészeti alkotások „megmozdítása”
dinamikus variózással, fotografikus kompozíciók, amelyekbe gyakran köznapi
tárgyak kerülnek (kilincsek, kapuk, ajtók), belső keretek, amelyek megteremtik,
kiemelik a motívum komponáltságát, ornamentikus dísztárgyak, műalkotásrészletek
gyorsmontázsa – csupa olyan formamegoldás, amely Tóth János korábbi és későbbi
etűdjeiből lehet ismerős. Egy-egy konkrét motívum mintha az Elégiából kerülne ide (például a kilincsek,
kapuk, ajtók montázsa vagy a nagylátószögű, a teret mélységükben megnyújtó
beállítások), mások későbbi művekben tűnnek fel. A fonott kerti garnitúra az
1974-es Macskajáték visszatérő
álom/emlék szekvenciájában kerül elő, a fémgömb és a benne tükröződő torzított
kép a korai filmektől a legutolsó mozisetűdökig, a Study-t (1974), a
Study No II.-t (1975) és a Moziképet (1976) kiteljesítő Shine – Ragyogásig (1982) kedvelt „effekttárgya”
az alkotónak. A különböző részletek (sarokházak, cégérek „szériái”), a felső
gépállásból meglesett magányos járókelők mozgása a hatalmas, monokróm
színvilágú üres térben (ilyenekkel az ekkortájt készülő első önálló rendezésű
etűdben, a fekete-fehér Arénában
találkozunk), s még a Ranódy-filmekhez kapcsolódó forgatási képek is inkább
illenek Tóth János későbbi mozietűdjeinek hangulatához (ahogy gyors snittekben
sorjáznak a Pacsirta és az Aranysárkány részletei és werkjei), mint
hogy dokumentarista módon felidéznék a hatvanas évek gyártási körülményeit.
Mindeközben azért nem szakad el a film voltaképpeni
témájától: a felső gépállású felvételek a jellegzetes bajai Fő tér egészét
mutatják, majd ezt bontja elemeire a képi analízis a tér részleteiről. Helyet
kap továbbá a filmben régi és új, archaikus és modern kettőssége, szembeállítása,
s ennek akár történeti-társadalmi jelentése is lehet. Sőt kifejezetten
szociológiai leírást is kapunk a városról különböző tematikus bontásokban:
szőlészet/borászat, halászat és a híres halászlé, gyümölcsösök/konzervgyár,
motorcsónaksport a Dunán stb. Mindezeket azonban kevésbé leíró jelentésük,
jóval inkább kifejezésmódjuk kapcsolja össze, így a film nem tematikus
blokkokból, hanem – az etűdformához jóval közelebb álló – formai szériákból
építkezik, s azok variálódása hozza létre a mű szerkezetét. A kiindulóponthoz
képest ezt akár következetlenségnek is érezhetnénk, hiszen a film végére
teljesen elfelejtődik Ranódy és itt forgatott két munkája, s előbb Bajára, majd
azon keresztül a városi motívumokból építkező etűdformára kerül a hangsúly.
A Bajai mozaik
ekként beilleszthető a klasszikus némafilmkorszak avantgárd városfilmjeinek
hagyományába (Walter Ruttmann: Berlin,
egy nagyváros szimfóniája, 1927; Dziga Vertov: Ember a felvevőgéppel, 1929; Jean Vigo: Nizzáról jut eszembe, 1930), az azokban kidolgozott szeriális
szerkesztéselvet követi, ahogy az utcák, házak, szórakozóhelyek, közlekedési
eszközök szériái alkotják meg az ezen a módon általánosító, a nagyváros
dinamikájában a modernitás szellemét megragadó jelentést. A Bajai mozaik nem szakad el ennyire
radikálisan címadó helyszínétől – annyira azonban mindenképpen, hogy nem tudunk
rá hagyományos dokumentum- vagy ismeretterjesztő filmként tekinteni. S
Ranódy-opusként sem, hiszen a film elején felelevenített, itt forgatott
alkotásain túl semmi sem idézi az ő stílusvilágát – annál több minden Tóth
Jánosét. S ehhez bizonyára nagyobb segítséget kapott régi alkotótárásától,
Morell Mihály vágótól (azzal együtt, hogy ő vágta a két bajai Ranódy-filmet
is), valamint az Elégia zenéjét is
szerző Durkó Zsolttól, mint rendezőjétől.
A Bajai mozaik
némiképp a korai operatőri munkák rendelt filmjeire emlékeztet (mint például a
a DISZ 1955-ös II. kongresszusának tiszteletére készült Irány Varsó vagy az 1960-as Karlovy Vary-i filmfesztiválról szóló
beszámoló), ám azok politikai felhangjai nélkül. Csakhogy ezúttal Ranódy
élhette meg kötelező penzumként a felkérést, amit aztán örömmel átengedett
operatőrének, aki viszont annál lelkesebben vetette bele magát a feladatba. Tóth
János már legelső munkáiban is ki-kimozdította a propagandafilmeket vagy a
propagandisztikus jelentést rögzült konvenciójukból, a mostani, kevésbé szigorú
keretet pedig még inkább szétfeszítette. Mindehhez ekkorra már rendelkezésére
állt a szerzői operatőri etűdökben kidolgozott formakészlete, amit még ha nem
az azokhoz mérhető szabadsággal is, ám igen kreatív módon alkalmazott a Bajai mozaikban.
Szintézis
Kollányi Ágoston tízperces, a portré és a képzőművészeti kisfilm
vonásait egyesítő munkája életművének mellékszálát képviseli. Fő profilja
ugyanis a népszerű-tudományos természetfilm; legismertebb egész estés alkotásai
is ebbe a csoportba tartoznak (Örök
megújulás, 1965; Az állatok
válaszolnak, 1978; Noé bárkái,
1982). Rendszeresen foglalkozott ugyanakkor a képzőművészettel, illetve
képzőművészekkel: legtöbbször keramikusokkal (Kovács Margit, Gorka Géza és
Lívia), de ötvösökkel, textilesekkel is. A Szintézisben
szintén egy keramikusművészt, Gádor Istvánt és műveit mutatja be. A hatalmas,
zömmel rövidfilmekből álló Kollányi-életmű legtöbb filmjét Vancsa Lajos
fényképezte, de a rendező alkalmanként dolgozott játékfilmes operatőrökkel, így
Hildebrand Istvánnal, Somló Tamással, Andor Tamással – és egyetlen alkalommal
Tóth Jánossal is.
Tóth János életművében szintén fontos „mellékszál”,
önálló, akár trilógiának tekinthető fejezet a képzőművészeti kisfilm. Az első a
Szintézis, ezt követi egy év múlva a
Huszárikkal forgatott Amerigo Tot,
végül saját rendezésű második munkája, a Poézis
(1972) zárja a sort, amely az Örök mozi
című összeállításban is helyet kapott. A Szintézis
és az Amerigo Tot mindenekelőtt
rendezőjük életművét alakító munka, de ugyanígy elhelyezhető Tóth Jánoséban is:
a három film szemléleti és stilisztikai egysége, hasonlósága egyértelműen
feljogosít arra, hogy szerzői etűdjeinek sorába emeljük, s trilógiaként
kezeljük őket.
A közös szemléletmód lényege a talán körülményesnek ható
meghatározásukban rejlik: e filmek a művészről és a művészetről, az alkotóról
és műveiről egyszerre, együttesen szólnak. Vagyis egyfelől portréfilmek, ám nem
a hagyományos interjúformában készülnek, másfelől művészeti filmek, de nem
tartalmazzák a művek fogalmi (szakértői) értelmezését, mivel ezt a feladatot
bemutatásuk filmnyelvi eszközei és más, a szcenírozásukat kísérő megoldások „hajtják
végre”. Egyszerűbben fogalmazva nem (vagy kevésbé) tartalmaznak szöveget (e
tekintetben a művész gondolatait is megszólaltató Szintézis hagyományosabb) – tartalmaznak viszont zenét, s a zenéből
meg a művészeti alkotásokból is következő ritmust, kompozíciós játékot,
formatudatosságot. Ily módon közelebb kerülnek a szerzői etűdhöz, semmint az
ismeretterjesztő-, dokumentum-, népszerű tudományos-, portré- vagy művészeti
kisfilm csoportjához. (S közel állnak, tehetjük zárójelben hozzá, Szőts
Istvánhoz, aki ausztriai emigrációjában csupán képzőművészeti kisfilmek
forgatási lehetőségéhez jutott, ezeket azonban rendkívül igényes, az
alkotásokat filmes eljárásokkal bemutató módszerrel valósította meg. Vajon Tóth
János látta-e az 1960 és 1975 között, tehát jórészt az ő munkáival párhuzamosan
születő, összesen kilenc tételt számláló rövidfilmanyagot? Könnyen lehet, hogy
igen. Szőts mindenesetre jól ismerte Tóth János munkásságát, hiszen – ahogy
erről a Szőts-hagyatékban fennmaradt feljegyzés tudósít – 1993. augusztus 6-án
személyesen is találkoztak. Szőts egy igencsak hozzáillő ötlettel kereste meg: Kavicsok címen tervezett kísérleti
jellegű filmet forgatni vele. A terv leírásából kiderül, hogy Szőts a Tóth
János-i etűdökhöz hasonló szemlélettel közelítette meg témáját, a kavicsok
természet által megformált művészi karakterét.)
Művész és mű kapcsolata a Tóth János egész életművét
meghatározó kettősségben, anyag és szellem, techné és poézis egymásra
vonatkoztatásában fogalmazódik meg. A művészetet általában is jellemző vonás Tóth
János esetében hangsúlyosabban, illetve „szélsőségesebben” van jelen, az anyag
anyagszerűségének kiemelésével egyfelől, a szellem elvont zenei-költői
természetével másfelől. Mindez következik saját médiumából, a filmből, amely a
konkrét valóság elemeiből építheti fel absztrakt jelentését. Nyilvánvalóan ez
vezeti érdeklődését a társművészetek felé: vajon ők mindezt hogyan csinálják? S
ez vezeti különösképpen olyan művészi formák felé, amelyekben a techné és a
poézis fesztávja a lehető legnagyobb – nem véletlen, hogy e tárgyú filmjei
keramikusról, szobrászról, fafaragóról szólnak; olyan művészekről, akik szinte
közvetlenül a természetből kihasított, s azt átszellemítő anyagokkal dolgoznak.
(S voltaképpen ez az ív rajzolódik ki némiképp tézisszerű módon a Bácskai Lauró
István rendezte Igézetben is a
vasöntő műhelytől a fémhúrokon megszólaló zenéig.)
Stílus tekintetében pedig ezeken a filmeken is jól
felismerhető az alkotó vizuális kézjegye, így a Szintézisben is láthatóak különleges effektfényekkel megvilágított
és/vagy szűrökkel átszínezett motívumok, gyors, pásztázó gépmozgások és
svenkek, nagyközelik, makrók, nagylátószögű optikával elért torzítások, gyors
flashekből építkező ritmikus montázsok. A Szintézis
mindezen túl további, a Tóth János-i szerzői etűdökre jellemző
formamegoldásokat is tartalmaz. A rövid terjedelem ellenére a mű öt fejezetre
tagolódik, s ezek címe leíró jellegük dacára kifejezi a törekvést az elvontabb,
esztétizáló fogalmazásmódra (erre utal eredeti/régies írásmódjuk is): I. Materia, II. Inspiratio, III. Constructio,
IV. Intermezzo, V. Sinthesis. Az öt fejezet egyúttal
lehetőséget kínál a tételszerű, szeriális építkezésre, valamint az egyes
tételek zenei karakterizálására (a film zenéjét az Elégia-béli Durkó Zsolt-műhöz igen hasonló stílusban komponálta meg
Rózmann Ákos). További szerzői, a szemléletmódot kifejező kézjegy a műalkotás „útjának”
nyomon követése az anyagtól (amely itt az Igézet
„őselemét”, a fortyogó fémmasszát idézi: mintha néhány snittet egyenesen abból
a filmből emeltek volna át alkotók) a természetből kiragadott, már létező
formák felmutatásán és megmunkálásán át (amely magában foglalja e tevékenység
közegét, a műhelyt és „szerszámát”, az anyaggal érintkező, közelikben kiemelt
poros-sáros-agyagos kezet) egészen a kész alkotás bemutatásáig (amely mintegy
keretezi a folyamatot a köztereken álló nagyobb, szoborszerű művek természetes
közegükben történő megörökítésével).
Az utolsó előtti, Intermezzo
című tétel valóban közjáték – képi értelemben is. Ebben szólal meg Gádor István
narrátorként (azaz nem riporthelyzetben), vall röviden önmagáról, beszél a 20.
század nagy változásaira reagálni igyekvő művészetéről. Szavait archív
felvételek kísérik: amikor a világ nagy változásaira reflektáló gondolatait
Blériot repülésével példázza, akkor a pilóta korabeli magyarországi
bemutatójáról szóló felvételeket látjuk, amikor pedig a millennium korszakának
személyes élményeit eleveníti fel, akkor a legelső hazai mozgóképek következnek
ünnepi felvonulásokról és a Lánchíd „forgatagáról”. Az archívhasználattal az
alkotók egy rendkívül termékeny módszert előlegeznek meg, kezdve az archívokat
intellektuális montázsként alkalmazó Magyar Dezsővel (Agitátorok, 1969; Bűntetőexpedíció,
1970) a kizárólag archívokból építkező montázsfilmeken át (Sára Sándor: Pro Patria, 1970; Grunwalsky Ferenc: Seregszemle, 1972) Bódy Gábor és Erdély
Miklós experimentálisabb munkáiig (Hogyan
verekedett meg Jappe és Do Escobar után a világ, 1974; Privát történelem, 1978, Tímár Péterrel közösen; illetve Partita, 1974). A módszert Tóth János
később saját rendezői etűdjeiben is alkalmazza (az Elégiában csak régi fotók, anzixok tűnnek fel, ahogy a Bajai mozaikban is): az ősfilm
technikájának és hangulatának fiktív újrateremtése mellett a régi felvételek
felhasználása szintén része a mozisetűdök kinematografikus múltidézésének.
Visszatérve a Szintézisre: már itt
is, az archívokra épülő fejezetben, meg-megszakítja a régi képsorokat a művész
alkotásainak bemutatása, aki utolsó mondatában Tóth Jánoséhoz igen közelálló
ars poeticát fogalmaz meg: az új módszerekre – mondja – „mindig az anyag, a
matéria inspirált”.
A film címét is adó utolsó tétel a leghosszabb; ebben már
teljes valójában látjuk a művészt munka közben (nem csak a kezét), időzünk el a
felhasznált változatos, „inspiratív” anyagokon (hiszen Gádor a kerámia mellett
sok vegyestechnikájú művet is alkot), s követjük nyomon egy-egy alkotás
keletkezését. A festékporok közelije, a kristályokat tartalmazó üvegcsék
színpompás sorozata, fémpálcák, ecsetek, szivacsok szinte tapintható faktúrája
váltakozik a teremtés megfontolt mozdulataival. A legérdekesebb a művészt
szemből ábrázoló felvétel, ahogy egy maga elé tartott fémhálót hajtogat. A háló
szemein keresztül látjuk őt, kezében az anyaggal, amely tehát áttetsző. Mintha
a semmit dolgozná meg, s hozna létre belőle – valamit.
A nagyívű, körforgást leíró folyamatot az anyag
őskáoszától a megformáláson át a kész műig, majd a kész mű visszahelyezését a
természet világába, először tehát a Szintézisben
követhetjük nyomon. A kozmikus távlatokat nyitó „folyamatelemzés” a további két
művészeti tárgyú rövidfilmben, az Amerigo
Totban és a Poézisben fog
megismétlődni – variációjukat pedig a hasonló szemléletmódú, ám alkotójuk saját
médiumára reflektáló filmes etűdjeiben láthatjuk majd, amelyekben az anyagot a
fény és a celluloidszalag, a „művet” emblematikus ősfilmjelenetek, míg a
visszatérést mindezek szcenírozása reprezentálja.
*
Ha a korai rövidfilmek Tóth János vizuális formatörekvéseit
még csak egy-egy részlet erejéig mutathatták fel (s lényegében ugyanez mondható
el a szerzői operatőretűdökkel párhuzamosan forgó egész estés játékfilmekről
is), akkor a hatvanas évek rövidfilmjei már teljes egészükben magukon viselik
operatőrük stílusát. Mindez alkotótársaival a rendezői-operatőri együttműködés
megszokott keretein túllépő szellemi partnerséget feltételez. Ilyenre először
Novák Márkban, majd Huszárik Zoltánban lelt. Erőteljes szerzői jelenlétét
bizonyítja, hogy igen eltérő karakterű, avagy az etűdformától más műveikben
távol álló alkotók oldalán volt képes határozottan egységes vizuális stílust
felmutatni. Nyilván a rendezői életművekben is fontos a szerepük, s alapvetően
az ő szellemi tulajdonuk, nehéz volna azonban elvitatni, hogy ezek a munkák
egyúttal a Tóth János-i szerzői oeuvre szerves részei. Ha egymás mellé
helyezzük az Igézetet, a Testamentumot, a Bajai mozaikot és a Szintézist,
inkább tűnnek egységesen Tóth János-filmeknek, szemben rendezőjük, Bácskai
Lauró István, Ventilla István, Ranódy László és Kollányi Ágoston művészetében
elfoglalt helyükkel, amelyben önmagukban álló, előzmény- vagy folytatásnélküli
vállalkozások. Különösen így van ez a Ranódy- és a Kollányi-film esetében,
hiszen azok egyrészt rendezőik életművében kivételes alkotások, másrészt nem
támogatja őket a Balázs Béla Stúdió kísérletezésre nyitott intézményi háttere.
A rendezői életműveket és stúdiókat közös „formanevezőre” hozó alkotó pedig nem
más, mint e filmek – nyugodtan mondhatjuk – operatőr-szerzője, Tóth János.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|