TelevízóJ. G. QuintelMeglógni a hétköznapokbólPernecker Dávid
A kultikus Parkműsor felelőtlen furcsa párosának bizarr kalandjai után J. G. Quintel a családalapítás sokkoló nehézségeit veszi sorra. Egy ellazult kék szajkó és egy impulzív
mosómedve tíz éve állt munkába egy minden konkrét tér- és idődimenzióból
kiszakadt névtelen városi közparkban. Mordecai és Rigby mindenesként első
dögunalmas munkanapjuktól kezdve utolsó – minden értelemben kozmikus –
utazásukig azon voltak, hogy a nyakukba varrt feladatokat a lehető legkevesebb
belefektetett energiával tudják le, a művészi szintre emelt lógás kiskapuit
minél szélesebbre tárva. J.G. Quintel 2010-ben indult, nyolc fantasztikus évad
után pedig 2017-ben katartikusan lezárt kultikus Parkműsora ironikusan önreflektív eredeti címe – Regular Show – ellenére közel sem szabványos
animációs sorozat. Mordecai és Rigby a mindenkori megúszás iránti keserves
vágyuk (túlélni az avargereblyézést, a falfestést és egy közös randit,
visszakérni egy társasjáték árát), és a hétköznapi történéseket-tetteket
agyonbonyolító döntéseik (meghívó nélkül bejutni egy buliba, megküzdeni egy fülükbe
tapadt slágerdallammal) következményeként ugyanis rendre természetfeletti, pszichedelikus,
kvázi-szürreális események őrült szövevényébe vesznek. Az öntörvényűen örvénylő
– és az animáció médiumát éltető – fantasztikum elszállt kis hülyeségei, vagy
épp epikus méretű világégései Quintel kezei között a mindennapokat felemésztő
rutin megkerülésének metaforájává válik. A Parkműsor
10-20 perces epizódjainak cselekménye többnyire a realitás talajába ágyazott,
ez a talaj azonban Mordecai és Rigby lába alatt minduntalan megcsúszik,
megsüllyed, beomlik. Ők csak le akarják győzni a legyőzhetetlen főellenséget
kedvenc videójátékukban, aki azonban ügyeskedésük miatt nappalijukban
manifesztálódik, majd pedig tényleges pusztításba kezd. Tanulság mindig van, de
homályban marad, Quintel nem sulykol didaktikus örök igazságokat. Mordecai és
Rigby nem tanulnak hibáikból, viszont tetteik teljes tudatában vannak. A Parkműsor ereje épp abban rejlik, hogy
Quintel nem a szürrealitás emlékezetes jeleneteire építi sorozatát, hanem a
mindenki számára ismerős, átélhető alapszituációkra és az azokat egy
lustaságában is kreatív, lébecoló, vállvonogató huszonéves módjára kezelő
főhőseire. Nem kell ahhoz ismerni a Kaliforniai Művészeti Intézeten végzett
Quintelt, hogy nyilvánvaló legyen a Parkműsor
önéletrajzi ihletettsége. Az egész sorozatot átjárja a friss munkakezdők
könnyed nyomora, a diákévek lazaságának, a zavartalan láblógatásnak, a felelőtlen
barmulás büntetlenségének fájóan közeli emléke (a nosztalgiát Mark Mothersbaugh
‘80-as éveket megelevenítő dallamai erősítik). Mordecai és Rigby lélekben és
fejben még nem készültek fel a nagybetűs élet szívásaira, de ellentétben a karaktereiket
ihlető Beavisszel és Butt-headdel, Rennel és Stimpy-vel, Rockóval és Melákkal, SpongyaBobbal
és Csillag Patrikkal, ők próbálkoznak. Az már más kérdés, hogy
próbálkozásaikból apokalipszis kerekedik, de hát alig akad valaki, aki nem így
élte meg ezt az ijesztően bizonytalan életszakaszt. Mordecai és Rigby állat-mivolta
csupán külsőség (egy szajkó, aki soha nem repül és egy a mosómedve, aki soha
nem mos), első megszólalásuktól nyilvánvaló, hogy ők fiatal embersrácok,
sajátos személyiségvonásokkal és gesztusokkal, valamint – ezt ki kell emelni – egyéni
beszédmóddal. Érdekes ugyanis, hogy mennyire közel hozza és kézzelfoghatóvá
teszi őket az a redukált tinédzseri szlengnyelvezet („dude”, „man”, „like”, „wow”),
amit Pendleton Ward szintén 2010-ben indult Kalandra
fel! (Adventure Time) című
klasszikusának főszereplői egy fokkal cizelláltabban használtak (Ward egyébként
Quintel évfolyamtársa volt). Mordecai Quintel nyugodtan búgó hangján szólal
meg, mint az alkotó egyetemista énjének alteregója, míg Rigby nyeszlett
sipákolásáért a szinkronveterán William Salyers felel, munkájuk nélkül pedig a Parkműsor elképzelhetetlen lenne. A
sorozat „hátradőlt” és „elnyújtózott” hangvételéhez többet adnak hozzá a
stoner-komédiákban és a szarkasztikus-abszurd brit tévéhumorban (a Zooniverzum és a Kockafejek hatása elvitathatatlan) gyökerező dialógusaik, valamint
a bújtatott felnőtt-poénjaik (csak egy egyedülálló nő vásárolhat egy darab
banánt), mint a mindezzel ellenétező, gyermekkönyveket idéző szabadkezű naiv
firkarajz-stílus. Mordecai és Rigby nagy kalandja több mint 260 agyament epizód
(és egy egyórás film) után 2017-ben az űrben ért véget, egy – a korábbiaktól
eltérő – nagyobb cselekményívet kibontó évaddal, melynek utolsó perceiben az
örök huszonéveseket Quintel felnőttként ábrázolva búcsúztatja el, egyszerre elengedve
az évek során tőle, és szeretett karaktereitől is egyre távolabb került múltat.
Így Quintel nem hagyja magára hőseit az animációs sorozatokban megszokott
örökké stagnáló epizodikus körforgásban, amelyben a változás és a fejlődés nem
létező opció. Ahogy alkotójuk, úgy ők is továbbléptek.
*
Miután a Parkműsorban egyetemi éveinek emlékeit
és történéseit vesézte ki a lehető legrészletesebben, Quintel idén bemutatott
(de már 2017-ben elkészült) új sorozatában a harmincas életévek – szintén saját
tapasztalatain alapuló – gyötrelmeit járja körbe. A Close Enough főszereplői egy viszonylag friss kiscsalád tagjai:
Josh (újfent Quintel), Emily (Gabrielle Walsh) és négyéves lányuk, Candice
(Jessica DiCicco), akik Los Angeles-i lakásukat két haverjukkal (akik egy
elvált pár) osztják meg. Josh és Emily a hétköznapi robotolás és a számukra még
rémisztően új szülői szerepkör között próbálnak meg úgy elevickélni, hogy
közben ne veszítsék el józan eszüket és idealizált fiatalságuk emlékét.
Struktúrájukat tekintve a Close Enough
epizódjai szinte teljesen hasonlóan épülnek fel, mint Mordecai és Rigby
történetei: adott egy egyszerű, mindennapi alaphelyzet, vagy banális probléma
(segíteni kislányuknak egy óvodai projektben, ellátni a napközis szülők kényszerfeladatát,
feszültségmentes pihenőnapot tartani), amik aztán nem evilági káoszba
fordulnak, többnyire apu és anyu ilyen-olyan bénázása miatt. Abból kifolyólag,
hogy a Close Enough szereplői térben
és időben konkrétan elhelyezett „hús-vér” emberek (a rajzstílust a Bob burgerfalodája és a Texas királyai közé lehetne belőni), ezek
a Parkműsorban látottakhoz képest
sokkal erőszakosabb és borultabb metaforikus kataklizma-jelenetek látványosabban
lógnak ki a valószerűből, sokkolóan megtestesítve a családvállalás rémálmait. Amikor
Emily azt hiszi, hogy újra teherbe esett, Josh bejelentkezik egy
csúcskategóriás vazektómia-klinikára, ahol aztán elszabadulnak a késes-lézeres
műtőrobotok. Amikor pedig elmennek egy klubba, hogy ifjú korukat felidézve
szétüssék magukat, kiderül, hogy a bárban – a Logan futása paródiájaként – minden 30 év feletti vendéget
brutálisan kivégeznek. Az egyik legerősebb epizódban az anyai melóban összeomló
Emily egy eladásra kínált üres házban piheni ki a ránehezedő stresszt, ami
gyorsan rabul ejti, élete pedig egy 90’-es évekbeli szituációs komédia és egy
Beckett-dráma bizarr ötvözetévé változik. Quintel a szokványos alaphelyzeteket felborító
meredek fordulatokat új sorozatában koncentráltabban használja. A Close Enough epizódjaiban képes
kizárólag azzal foglalkozni, amit Mordecai és Rigby utolsó jelenetében
megpendített: a megkerülhetetlen változással. Josh és Emily nehezen tud mit
kezdeni azzal, hogy pár év alatt mennyit változott életük, jelenük terhe elől pedig
bárhova elmenekülnének. Mintha oda vágynának, ahol Mordecai és Rigby élte
minden felelősségtől mentes legvidámabb éveiket. Abba a korba, mikor még könnyű
volt kiutat találni a hétköznapokból. Amit éreznek, az a kapuzárási pánik
távoli előszele. Ahhoz harmincvalahány évesen már elég felnőttek, hogy tudják,
hogy megöregedtek, de ahhoz még elég fiatalok, hogy utálják ezt az egészet. A Close Enough a Parkműsor önfeledt gyermeki őrülete és a komoly felnőttlét közti határmezsgye,
amin a jövő nehézségeitől megrettent Quintel félve próbál meg átlépdelni.
Alkotói szemszögével és szereplőivel ezért egyáltalán nem nehéz azonosulni. Még
akkor is, amikor magukat utcagyerekeknek álcázó aszott arcú vénséges
gonosztevők üldözik őket. A felelős felnőttkor szörnyűségeinek
rekeszizomgyilkos jelenetei ugyan néha már-már az Adult Swim (a Turner
Broadcasting System felnőtteknek szóló rajzfilm csatornája) legjobbjainak
zavarba ejtő nonszenszét idézik, azonban Quintel – ahogy tette korábban is –
tudja, hogy mikor kell leállni. A menetrendszerűen érkező észveszejtő
fordulatok így nem vonják el a figyelmet arról, hogy a fiatalságukat,
szabadságukat, karrierjüket feláldozó kezdő szülők számára mindezek helyett ott
van az, amitől hiába tartanak, ami fontosabb, amire megéri vigyázni: saját új
családjuk. Igen, megöregedni senki nem akar, és igen, szívszorító látni, ahogy
az idő múlásával elhalnak az álmok, de Quintel ezen nem kesereg, inkább szívvel-lélekkel
teli elmebeteg kalanddá teszi a felelősségérzet és az önfeladás kialakulásának áldozatos
folyamatát. A Parkműsor óta bölcsebb
lett. Nem bölcs, de bölcsebb. Mordecai és Rigby büszke lenne rá.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|