KritikaKocsis Ágnes: ÉdenTársas magányBarkóczi Janka
A megrontott természet, test és lélek betegségei, az atomizált társadalom: a minimalista stílus mögött súlyos kérdések rejlenek. Kocsis Ágnes az ezredforduló utáni magyar
film egyik igazán autonóm alkotója, aki senkitől sem zavartatva, régóta következetesen
építgeti saját univerzumát. Ez a világ összetéveszthetetlenül az övé, és
magányos hősei lassan önálló kolóniát alkotnak egy miénkre riasztóan hasonlító,
párhuzamos valóságban. A Szortírozott levelek (2000) mániákus postai
alkalmazottja közeli rokona a Pál Adrienn (2010) túlsúlyos és
depressziós ápolónőjének, akinek hasonlóan rosszak a kilátásai, mint a
nyilvános vécét felügyelő Violának és lányának a Friss levegőben (2006).
Mintha mindannyian ugyanabban a városban élnének, egymástól elszigetelve, mégis
szoros véd- és dacszövetségben. Hozzájuk csatlakozik most a biblikus nevű Éva,
aki az Édenben próbál boldogulni, és elődjeihez hasonlóan, minőségi kapcsolatot
találni a többi emberhez.
Éva (Lana Barić) helyzete
nem egyszerű, hiszen hét éve él egy különös, rideg és fémesen csillogó lakásban,
hermetikusan elzárva a külvilágtól. A harmincas évei végén járó nő ritka
betegségben szenved, allergiás mindenre, ami a modern életformával jár, a
rádióhullámoktól a kémiai vegyületeken át a különféle szennyeződésekig. Már az
is életveszélyes lenne számára, ha pár percre kilépne az utcára, így csak az
ablakból figyelheti a várost, amivel egyetlen összeköttetése morcos, de jólelkű
öccse (Bocskor-Salló Lóránt), aki kitartóan gondoskodik róla. Unalmas óráiban
drótszobrokat készít vagy a szomszédból átszűrődő zenét hallgatja, és egyre
mélyebbre süllyed a cinikus apátiába. Az örök magányra kárhoztatott csodabogár
mégis a figyelem középpontjában áll, hiszen orvosok hada végez rajta bizarr
kísérleteket, annak reményében, hogy közelebb juthat a tudományos probléma
megfejtéséhez. Évát egy szép napon András, a pszichiáter is felkeresi, akinek
az a feladata, hogy eldöntse, mennyiben pszichés eredetűek a panaszok. A
helyzetfelmérés hamarosan elhúzódó terápiába fordul, amelyben mind András (Daan
Stuyven), mind paciense feszegetni kezdi a határokat. A „különleges eset”
lassan arcot és karaktert nyer, és kiderül róla, hogy intelligens, vicces és
érzékeny ember, aki reménykedni kezd abban, hogy felgyógyulhat, és egyszer még
normális életet élhet.
A Rotterdami Nemzetközi
Filmfesztivál versenyprogramjában bemutatott Éden lassan hömpölygő, egyszerű szerkezetű, mégis barokkosan
kidolgozott film, amely teret enged a szemlélődésnek. Minden pillanatban, a
hosszan kitartott statikus képek minden szegletében van valami izgalmas,
felfedezni való részlet, amely költőiségében sem nélkülözi azt a fanyar,
eredeti humort, melyet Kocsis Ágnestől már megszokhattunk. Ez a közeg
szürreális, de így is egységes, itt minden mindennel összefügg, mégis
csodálatosan esetleges. Tóth Widamon Máté operatőr, valamint Varga Judit és
Vinnai Petra látványtervezők kiváló munkát végeztek, egy ismerős-ismeretlen
világot alkottak, amely percek alatt magával ragadja a nézőt. A film egyfajta
rendhagyó Budapest-film is, ahol a város különböző dimenziói találkoznak, olyan
egyszerre otthonos és futurisztikus terek, amelyek vonzók és elérhetetlenek a
főhős számára. A helyzetváltoztatás lehetetlensége, a klausztrofóbia érzése
adja a történet alaphangulatát, amit változatos formákban, akár egyszerre
többszörösen is, a társasházi lakástól a szkafander bezártságán át a sivatagban
felállított üvegbúrákig gyakorlatilag bárhol megtapasztalhatunk. Az izoláció
élménye a kulcs, amelynek különböző burkai hagymahéjként borulnak egymásra, és
a leggyakorlatiasabb hétköznapi problémáktól a törékeny érzelmekig mindent meghatároznak.
Az Éden legizgalmasabb rétege a lenyűgöző vizualitás ellenére sem a
látható, inkább a láthatatlan dolgokban található. Az alattomosan terjedő,
veszélyes rádióhullámok, a mikroszkopikus baktériumok test nélküli fenyegetést
jelentenek, ahogy a kimondatlan szavak és elmulasztott ölelések is a levegőben
maradnak. A lég, amely már a Friss levegőben is fontos volt, itt refrénként
visszatérő szimbólum, amely megjelenik a szkafanderen kiszűrődő nehéz
fújtatásban, a szabadon röpködő madarak és felhők körül, a sivatag felett
ragyogó égbolton és a légzésfigyelő digitális képein. A városi és természeti
tájjal való kapcsolat leginkább a levegő minőségének, színének változásain
keresztül dekódolható, és ez az, ami egyfajta univerzális perspektívába helyezi
a történetet. Ide zárkózik fel a víz motívuma, ami a gyerekrajzokon, az
akváriumban, a kádban és a pohárban rendre az előbbi kiegészítőjeként, az
utolsó természetes és nélkülözhetetlen elemként tűnik fel.
Míg Évára a természetes
dolgok nem jelentenek veszélyt, az otthonát jelentő metropoliszban annál
kevésbé találja a helyét. Bár ő, a rendező korábbi filmjeinek szereplőitől
eltérően, nem kispresztízsű hivatása miatt, hanem fizikai okból sodródik a
társadalom peremére, mozgása a közösségben és a fizikai térben egyaránt
ellehetetlenül. Nem hagyhatja el a lakását, ha mégis kimozdul, űrruhához
hasonlító overallt kell hordania, amiben alig tud járni és megjelenése
mindenhol bizarr attrakciónak számít. Kapcsolatainak száma véges, ezért igyekszik
azoknak mélyére ásni és elkerülni minden felszínességet. A közte és látogatói
között zajló remek párbeszédek lényegre törők, mégis játékosak, a lassú ritmusú
cselekmény megengedi, hogy elgondolkozzunk azon, ami elhangzott.
A nő, a testvér és a
pszichiáter háromszöge különböző érzelmekkel terhelt, de a féltékenység, az
aggodalom, a kíváncsiág mögött hamar felsejlik a szeretet is. A horvát
színésznő, Lana Barić és a zenészként ismert, belga Daan Stuyven között még
védőfelszerelésben is működik a kémia, Bocskor-Salló Lóránt pedig tökéletesen
ellenpontozza az így kialakuló harmóniát. A film kínos precizitással követi, hogyan
fejlődik ki két ember között fokozatosan az intimitás, egyúttal azonban annak
sérülékenységét is leleplezi. Az intimitás lehetősége és lehetetlensége mellett
az emberi méltóság kérdéseivel szembesülünk, többek között a betegséggel
kapcsolatos hiedelmek és reakciók kapcsán.
Kocsis Ágnes korábbi két
nagyjátékfilmjéhez hasonlóan itt is női főszereplő áll a középpontban. Éva
külsőre és belsőre is különös teremtmény, akinek megélt és megéletlen nőisége a
cselekmény fontos momentuma. Miként a Pál Adrienn étkezési zavarral
küzdő Piroskája, ő is elveszti a kontrollt a saját teste felett, amely
kíméletlenül ellene fordul. Hiába vágyik fizikai kapcsolatra, nem kaphatja meg,
amit szeretne, és a rátörő rohamok miatt a legváratlanabb helyzetekben kerül
kritikus állapotba. A fehér gyolcsruhába bújt, szinte androgün külsejű nő
elméleti síkon tisztában van az érintés és ölelés pozitív biológiai hatásaival,
azonban éppen ezekből nem részesülhet. Példája jól mutatja, milyen az, ha a
környezetét szabadon alakító szellem felett a természetnek engedelmeskedő test
győzedelmeskedik, ami a modern társadalom kritikáján túl test és lélek kényes
egyensúlyára is rávilágít.
Férfi és nő kapcsolata
hasonló problémákkal terhelt, mint a természet és az azt formáló és kihasználó
ember viszonya, mert mindkettőből elsősorban a megértés és a minőségi figyelem
hiányzik. Akár a Friss levegő esetében, a háttérben itt is megjelenik a
diszfunkcionális család, melyben Éva próbál kibújni testvére ellenőrzése alól
és András küzd azért, hogy helyrehozza lányával elrontott kapcsolatát.
A fizikai és pszichés
kihívás az Éden esetben azonban nem csak a szereplők, hanem a nézők
számára is adott. A két és fél órás játékidő kitartó figyelmet igényel, és a
történet végén a közönség komoly aggodalmakkal távozik. A film a magánéleti
szál mellett tűpontosan, mégis poétikusan beszél a klímaszorongásról, ami
megfoghatatlan, de valóságos fenyegetésként lebeg mindannyiunk felett. A
környezetszennyezés hatásait lehetetlen kivédeni, a tárgyalóterem lépcsőjén a
méhek kihalása miatt tüntető maroknyi csoport szava mit sem számít, a
pszichiáter kislánya, Liza (Roberti Maja) kioktatja apját az egészséges
életmódról, és annyira aggódik a bálnákért, hogy emiatt aludni sem tud. Ezek a
jelenetek akár abszurdnak is tűnhetnének, ha nem tudnánk, hogy nagyon is reális
problémáról van szó. Ami itt még csak játék és disztópia, perceken belül
valósággá válhat, és ez teszi az Édent a szépséges-szomorú vízión túl,
igazán fontos alkotássá.
Éden – magyar-román-bolgár,
2020. Rendezte és írta: Kocsis Ágnes. Társírók: Ivo Briedis, Németh Gábor,
Andrea Roberti. Kép: Tóth Widamon Máté. Zene: Daan Stuyven, Ágoston Péter, Frey
György, Gadó Gábor, Keszei Krisztián, Molnár Kolos. Vágó: Mezei Áron. Producer:
Berger József. Támogató: Magyar Nemzeti Filmalap. Szereplők: Lana Barić (Éva),
Daan Stuyven (András), Bocskor-Salló Lóránt (Gyuri), Roberti Maja (Liza),
Török-Illyés Orsolya (Liza anyja), Makranczi Zalán (Varga), Kardos Róbert (Dr.
Olasz), Katona László (Dr. Szőke). Gyártó: Mythberg Films /Éden Film Kft. /
Libra /Creativ Hours. 153 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|