Magyar MűhelyEgópárbajBeszélgetés Herendi GáborralSoós Tamás Dénes
A Valami Amerika és a Kincsem rendezője egyik kedvelt színésze, Szabó Győző drogvallomásából (Libri Könyvkiadó, 2019) forgatott filmet, melynek története a Valami Amerika forgatásához is szervesen kapcsolódik. Egy kicsit te is érintett vagy a Toxikoma történetében.
Már készültünk a Valami Amerika forgatására, amikor
felhívott a Katona József Színház igazgatója, hogy csak akkor engedik el Szabó Győzőt
a forgatásra, ha bevonul az elvonókúrára, amit harmadik éve halogat. Megdöbbentem,
mert akkor szembesültem vele, hogy Győző lassan tíz éve küzd a drogokkal.
Ilyen jól titokban tudta tartani?
A heroinizmus olyan, hogy ha
elvonási tüneteid vannak, az nagyon látszik, de ha megkapod az adagodat, akkor
tökéletesen tudsz vele dolgozni. A heroinra fordítva reagál a pupilla, mint más
drogokra – nem összeszűkül, hanem kitágul –, úgyhogy ez se árulja el a heroinistát.
Én se tudtam semmit Győzőről. Kétségbeesésemben felhívtam Csernus Imrét, aki akkor
még nem volt ismert pszichiáter, de ő kezelte Győzőt, hogy mondja meg, mint
orvos az orvosnak, bevállalhatom-e a bennfekvős, másfél hónapos elvonókúra után
Győzővel a forgatást. Nagy volt a rizikó, mert vasárnap jött ki az elvonóról,
és hétfőn már dolgozott, én pedig aggódtam, hogy nem lesz-e rossz passzban.
Csernus doki viszont meggyőzött, hogy az életét mentjük meg, ha azt érzi, hogy
szükség van rá, és lesz munkája, amikor kijön. Így is lett, Győző a Lipótmezőről
érkezett a forgatásra, és végig tökéletesen funkcionált. Reggelente én adtam a
szájába a gyógyszert, amit az utókezelése miatt szedett. Azóta is tiszta. Azt
hiszem, ő túlélte a heroint.
Hogyan sikerült elérned, hogy ennyi halogatás után elmenjen az
elvonóra?
Nagyon szerette a
forgatókönyvet és nagyon akarta a munkát, mert ez új terep volt számára. A kilencvenes
években Szabó Győző menő alternatív színész volt, aki leginkább művészfilmekben
és alternatív színházakban szerepelt. Örült, hogy most más szerepet játszhat,
és annak is, hogy egy vígjáték népszerűséget hozhat. Erre nagyon vágyott.
Leültem vele egy hosszú és mély beszélgetésre, amin ott volt a felesége is, és
elmagyaráztam neki, hogy itt százmilliókról van szó, és én nagyon sokat kockáztatok,
mert úgy kezdtünk forgatni, hogy nem volt meg a teljes költségvetés. Mondtam
neki, hogy felelősséggel kell hozzáállni a dologhoz. A felesége is hatott rá,
és mivel Zsámbéki Gábor nem engedte el másképp a forgatásra, végül bevállalta
az elvonót.
Ha ekkora volt a kockázat, nem merült fel, hogy másnak add a szerepet?
Felmerült, és el is kezdtem
kétségbeesve castingolni, hogy legyen egy B-tervem. Stohl Andrástól kezdve
mindenkit megnéztem, és biztos találtam volna mást, aki jó lett volna, de már a
forgatókönyvírás során tudtam, hogy Győzőt szeretném Ákos szerepére, még a
dialógokat is az ő hangján hallottam.
Hol figyeltél fel rá?
Színházban is többször
láttam, és nagyon tetszett Antal Nimród Biztosítás
című kisfilmjében. Tudtam, hogy az ő szangvinikus figurája kell nekem a Valami Amerikába. Hiába jöttek jobbnál
jobb színészek a castingra, nem azt kaptam tőlük, amit vártam. És miután beszéltem
Csernussal, nagyon hinni akartam Győzőben, és letettem arról, hogy lecseréljem.
A Toxikománál is különösen fontos volt a casting. Amennyire
bevett dolog Amerikában, nálunk annyira ritka, hogy még élő, híres emberről
készüljön film, akinek jól ismerjük az arcát, a gesztusait, a személyiségét,
ezért kérdéses az is, hogy kitől fogadjuk el, ha eljátssza őt.
Tudtam, hogy ez a film
azon áll vagy bukik, hogy megtalálom-e azt a két színészt, akik hitelesek a főszerepekben.
Nem volt cél, hogy hasonlítsanak Győzőre és Csernusra. Amerikában van akkora
merítés, hogy össze tudják rakni jó színészekből a Queen-együttest, akik közben
megszólalásig hasonlítanak is a zenészekre, de Magyarországon nincs. Nekünk az
volt a fontos, hogy a habitusukat tudják hozni. Azt gondoltam, ha jó a film,
akkor az első három percben talán zavaró lesz, hogy a színészek nem
hasonlítanak a valós személyekre, de ha a sztori magával sodorja őket, akkor
ezt elfelejtik.
Bányai Kelemen Barna külsőre is tiszta Csernus.
Az már a hab a tortán, hogy
Barna kicsit hasonlít rá, és göndör a haja, mint Csernusé, így nekünk csak egy
szemüveget kellett ráadnunk. Sok időt töltött Csernussal, és szerintem nagyon
jól levette az intonációját, a tempóját is, anélkül, hogy maníros lenne. Molnár
Áron pedig nagyon jó barátja Győzőnek, az se titok, hogy Győző hívta fel rá a
figyelmem. Egyezik a habitusuk, Áron pont olyan örökmozgó figura, amilyen Győző
volt fiatalkorában. Ő is levette Győző néhány gesztusát, de mondtam nekik, hogy
nem kell mindent egy az egyben lemásolniuk, mert féltem, hogy az elvinné a
fókuszt a forgatás közben. Szerintem mindketten zseniálisan oldották meg a
feladatot.
Hollywoodban az a szokás, hogy az utolsó gesztusig újraalkotják a
valós személyt. Díjakat is szívesen osztanak arra a fajta method actingre,
amikor a színész végig szerepben marad a forgatáson, és még a szünetben is a
Youtube-ot bújja, hogy minden mozdulata hiteles mása legyen az eredetinek.
Egy filmben annyi
drámaiság és érzelem van, hogy szerintem nem az a fontos, hogy tökéletes utánzatot
teremtsünk. Akkor lett volna zavaró, hogy nem veszünk le minden gesztust, ha
Áron és Győző annyira hasonlítanak. Rami Malektől, aki egyébként is úgy néz ki,
mint Freddie Mercury, fura lett volna, ha nem hozza egy az egyben az ő
mozgáskultúráját. De mivel a mi színészeink sokkal inkább magukat adják fazonban,
lehet, hogy inkább az lett volna zavaró, ha nagyon igyekeznek utánozni a valós
személyeket. Mi még azt se tudtuk elérni, hogy Áronnak olyan fehérszőke,
leszívott haja legyen, mint Győzőnek volt ebben az időben, mert kollegám, Kapitány
Iván nem engedte, hogy parókával pótolják Áron haját A mi kis falunk forgatásán. A fülbevalót is titokban kellett
beakasztanunk a fülébe, és a sminkeseknek eltakarni a lyukat, amikor A mi kis falunkban játszott.
Te is szerepelsz a filmben? Karakterként.
Van egy telefonhívás, aminek
én vagyok a túlsó végén, de nem hallani a hangomat. Én még azt se akartam beletenni
a filmbe, hogy Győző a Valami Amerika
forgatókönyvét olvassa az elvonón, de a producerek ragaszkodtak hozzá. Aki nem
ismeri a sztorit, azt hiheti, hogy mindenáron bele akartam forgatni magam a
filmbe, de nem erről van szó: Győző tényleg az elvonón tanulta meg a szövegét.
Mennyiben követtétek a könyvet?
Szabó Győző könyvének csak
egy kis szeletét dolgoztuk fel. Minket az a része izgatott a legjobban, amikor Győző
bekerült a pszichiátriára, és két hatalmas egóval rendelkező ember – ő és
Csernus – egymásnak esett. Mind a kettő le akarja gyűrni a másikat, és ez a
helyzet a végletekig fajul, de mégiscsak oda fut ki, hogy barátokká válnak. Ez
egy „buddy movie”.
Miért az egóharc érdekelt a sztoriból?
Ennek van egy prózai oka
is: ha megpróbáltuk volna visszaadni a regény összes kalandját, amikor
mákföldeken rohangáltak és mákgubókból nyúlták az anyagot, vagy összetűzésbe kerültek
a rendőrséggel, az egy nagy kiállítású, amerikai filmet igényelt volna. Két
évig fejlesztettük a forgatókönyvet, az alatt kristályosodott ki, hogy minket
amúgy is ez a párharc izgat a legjobban. A regény többi részét schlagwortokban
jelenítettük meg.
Szabó Győző azzal kezdi a könyvet, hogy nem igazán tudja
megmagyarázni, miért kezdett el drogozni. Nem volt rá hajlama, nem érték lelki
traumák, jó családi környezetben nőtt fel, és mégis.
Korábban én is azt
gondoltam, hogy borzasztó családi háttérrel, munkanélküliségben élő emberek
keresik a drogban a menekülési lehetőséget, de nem ez – vagy nem csak ez – a
helyzet. Jó körülmények között élő, értelmiségi családok gyermekei is nyúlnak
heroinhoz. Győző megértésében Csernus doki volt a segítségünkre. Amikor Győző
feljött a Nyírségből Pestre, iszonyatos bizonyítási vágy volt benne, hogy
megmutassa a pesti zsiványságnak, hogy mindenhez ért. Ezért énekelt
együttesben, játszott színházban, vett részt táncdarabokban. És mivel ő amúgy
is egy sokat pörgő, szangvinikus alkat, nem azt kereste a drogokban, hogy mi
az, ami felpörgeti, hanem hogy mi az, ami lenyugtatja. Ezért kapott rá a
heroinra. Győző a mai napig azt mondja, hogy az az élmény, amit a heroin
nyújtott, leírhatatlan. Úgy érzem, nem bánta meg, amit tett, mert különben nem
ismerte volna meg ezt a földöntúli egy percet. A heroin azonnal hat, és egy
percig olyan csodálatos élményt nyújt, ami függővé tesz. Eleinte még együtt
élsz vele, dolgozol, mint egyébként, de egyre sűrűbben kell belőnöd magad, mert
egyre gyakrabban jönnek az elvonási tünetek. Az egyik legaddiktívabb drog.
A filmben látjuk is, ahogy egy lepukkant vécében belövi magát. Már
csak a vécéjelenet alapján is egyértelműnek tűnik a Trainspotting hatása.
Görcsölhetnék ezen, de
annyi drogos film készült már, és annyiféle módon próbálták vizuálisan visszaadni
az élményt, hogy úgy gondoltam, teljesen új megoldást nem fogok kitalálni. Ezzel
együtt nagyon igyekeztem, hogy kitegyünk magunkért, és izgalmas látványelemek legyenek
a filmben. De hazudnék, ha azt mondanám, hogy nem hatott rám a Trainspotting, vagy épp a Csúcshatás.
Hová helyeznéd a Toxikomát a pályádon?
Ez az eddigi legkomolyabb
filmem. Nevetni nem nagyon lehet rajta, maximum az élet abszurditásán. Új színt
hoz a karrierembe, ez biztos.
Korábban azt mondtad, hogy téged elkönyveltek közönségfilmesnek,
ezért nem is biztos, hogy elfogadnának tőled egy művészfilmet. A Toxikoma lehet az arany
középút: dráma, de azért még nem művészfilm?
Ez valóban nem művészfilm,
de remélem, hogy hordoz művészi értékeket. Egyelőre nagyon jó visszajelzéseket
kaptunk, a Filmintézetben azt mondták, ez az eddigi legjobb filmem. Én ezt nem
tudom megítélni, mert nehéz az almát a körtével összehasonlítani. Ez nem egy Valami Amerika, hanem egy sokkal mélyebb
film, amire maximálisan büszke vagyok. Szívesen kipróbálnám magam más műfajokban
is, például krimiben, és egyszer majd talán rendezek egy művészfilmet is. De az
csak akkor jó, ha beérik, és szívből jön.
Addig jöhet egy Herendi-horror?
Nézzük meg, hogyan reagál
a közönség Bergendy Péter horrorfilmjére, a Post
Mortemre. Nehéz a magyar nézőkkel új műfajokat elfogadtatni. Egy amerikai
horror vagy thriller minden további nélkül vonzza a közönséget, de magyar
filmben nehezen fogadják el ezeket a műfajokat.
Egy drogfilm is rizikós ebből a szempontból.
Nem is gondolom, hogy több
százezer nézője lesz. Merész vállalás a Toxikoma,
de sok jó hívószava van. Győzőt és Csernust is rengetegen szeretik, ráadásul
nem is ugyanaz a célközönség, mert Csernusért főként nők rajonganak. Talán én
is vonzerőnek számítok az eddigi munkáim alapján. Sok ok van, amiért beülhetnek
az emberek a Toxikomára. Csak legyen mozi
még akkor is, amikor bemutatjuk.
A
Toxikomát a Vertigo Média forgalmazza.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|