Magyar MűhelyBeszélgetés Szomjas GyörggyelMakacs fiúkMorsányi Bernadett
A Roncsfilm után negyedszázaddal készül a Roncsfilm Kettő. Ma élesebbek a
konfliktusok, keserűbbek az emberek.
Szomjas
György a Roncsfilm (1992)
folytatására készül, de előtte még – anyaggyűjtés céljából – A Gólya
és a velnessz disznó címen előfilmet forgat. A „dumafilmben” a már ismert
figurák (Szőke András, Badár Sándor, Mucsi Zoltán, Scherer Péter,
Hobo) sztorizgatnának a Roncsfilmben
is feltűnő Gólya presszóban, ezek a történetek épülnének be a Roncsfilm Kettőbe. A „Gólya-film”, s a Roncsfilm
Kettő forgatókönyve társadalmi finanszírozásban készül, melynek kampánya az
Indiegogo honlapon megtalálható.
*
Hogyan kerül a Gólya mellé a velnessz disznó?
A Gólyát nem kell
magyarázni a címben, a „velnessz disznó” ötletét pedig egy nemrég olvasott sztori
adta: egy wellness disznóvágás fojtogatással végződött. A történet beindította a
fantáziámat, és úgy éreztem, ezzel a Roncsfilm
disznó szálára is visszautalok, vagyis jó cím lesz. A Roncsfilm annak idején megtörtént sztorikból, újságban olvasott bolond
ügyekből állt össze (a disznó, amit felfújtak és felrepült; a kutya vagy a
hölgy harapott? esete és hasonlók), amiket lenyomoztam. Kikértem a bíróságról a
megfelelő iratokat, mert addigra ezek a dossziék már irattárba kerültek. Volt egy
nagyon kedves titkárnő a legfelsőbb bíróságról, aki előhozatta nekem ezeket a
paksamétákat. A dossziékból – a „kutya,
vagy a hölgy harapott-ügy” nagyon vastag akta volt – mazsoláztam ki a legjobb szlogeneket, mondásokat. Ebből raktunk
össze egy valamelyest folyamatos történetet, bár, aki odafigyel észreveszi,
hogy ezek többé-kevésbé önálló kis epizódok. Most is hasonló szerkezetre
gondolok, talán a Roncsfilm Kettő még
epizodikusabb lesz, mint a Roncsfilm,
az egyes epizódok el is fognak válni egymástól, de „átfutó” szereplők azért
lesznek.
Filmjei többségében felbukkan egy rezonőr, aki „belebeszél” a történetbe,
összerendezi a szálakat. A Roncsfilmben Bikácsy Gergely alakítja ezt a figurát; szerepel
majd a Roncsfilm Kettőben is?
Ezt még nem tudom, elképzelhető,
de ez még kicsit odébb van. A fő szerkezet nagyjából előttem van, de egy játékfilmhez
először is kell egy jó forgatókönyv, ami komoly írói munkát igényel, amihez sok
pénz szükséges. Ezért találtam ki, hogy csináljunk előtte egy „dumafilmet”, ami
azért jutott eszembe, mert láttam, hogy kialakulóban van a társadalmi
finanszírozás, két-három magyar film már elkészült ezzel a módszerrel. Ilyen például
a Balaton Method, ami egy klip-film,
zenekarok adnak elő benne egy-egy számot, de filmként vették fel és moziban
ment. A Tilos Rádió pár hónappal ezelőtt kezdeményezett egy hasonló gyűjtést,
mert a Tilos Rádióról akarnak dokumentumfilmet készíteni. Vagyis van már erre
magyar példa, s ezekre valamennyi pénz összejött. A Gólya és a velnessz disznó ötlete
úgy jött, hogy miután úgyis gyűjtenünk kell sztorikat a Roncsfilm Kettőhöz, s már eddig is
forgattunk, megkértem a barátaimat, részben a szereplőket, de más haverjaimat
is, hogy meséljenek el olyan történeteket, amikről úgy gondolják, hogy esetleg
beleillenek a filmbe. Szép kis anyag jött össze, és helyszínnek adódott a Gólya
presszó, ahol majdnem minden este van valamilyen program (például láthatósági-mellény
szépségverseny). Ferenczi György lesz a zenei szerkesztőm, van ötlete, hogy
kiket lehetne beszervezni zenélni, mindenféle jazz, folk és egyéb fellépők
lesznek. Fontos része a dolognak, hogy ezek a sztorizások egy asztalnál, egy fröccs
mellett történnek, az emberek „dumálása” belefolyik a romkocsma életébe. Maga a
helyszín emblematikus, mert épül a Corvin sétány, s van egy óriási irodaház, ami
szinte rátelepszik a Gólyára, tehát vizuálisan nagyon jól látható, hogy az
összes környéken lévő épület le van tarolva, csak a Gólya presszó tartja magát.
A sajtótájékoztatón vetítettem a Könnyű
testi sértésből (1983) olyan jeleneteket, amelyeket a Gólyában vettünk fel.
A film fő helyszíne 50 méterre a Gólyától, a Szigony utca másik oldalán egy
több házból álló blokkban lévő lakás volt. A Nap utcai fiúkat (2007) szintén a környéken forgattuk.
A Kopaszkutyának
(1981) és a Falfúrónak (1985) is készült folytatása, miért érezte úgy, hogy most a Roncsfilmhez kell visszanyúlnia?
Minden esetben más-más
volt az apropó. A Falfúró 2 (1996)
egy rövidfilm, ami a Váratlan halál
című videófilm 11 történetéből (Grunwalsky Ferinek és Pintér Georgnak is van
benne egy rövidfilmje) az egyik öt perces epizódfilm. Kis költségvetésből egynapos
forgatással készült, Bán Janiék játsszák ott is a szerepeket, a falfúró
haláláról szól. A Kopaszkutya Kettő
egy dokumentumfilm, ami talán nem volt szerencsés ötlet, habár próbáltuk
hangsúlyozni, hogy ez nem a játékfilm folytatása. A film utóélete érdekes volt,
sok izgalmas adat hangzik el a filmben, muzsikálnak benne, szóval jó, hogy
megcsináltuk. A Falfúró, a Kopaszkutya, a Roncsfilm kultuszfilmek voltak, szerették az emberek, ma is vetítik
itt-ott, emlékeznek rá. Elmondhatom, hogy ugyanazt a gombolyagot gömbölyítem
tovább, nekem is érdekes, hogy az idő múlásával hogyan térnek vissza gondolatok
és témák, amelyekhez persze mindig meg kell találni a megfelelő formát. A Roncsfilm Kettő száz százalékig
játékfilm lesz, ami bizonyos értelemben megpróbálná felvenni a versenyt a régi Roncsfilmmel. Összeszedjük a jó
sztorikat, az ismert szereplők vissza fognak térni (lesznek persze mások is), egy
jó magyar filmet akarunk csinálni, amit szeretnek és megnéznek az emberek.
A Roncsfimben „roncsolt
lelkek”, az „embereken aluli világ” jelenik meg. A Könnyű testi sértést, a Falfúrót és a Roncsfilmet annak
idején azért üdvözölte a kritika, mert ezek a „prolifilmek” a nyolcvanas,
kilencvenes évek hiteles lenyomatát adták, kordokumentumként értelmezhetők. De
vajon ma is a Roncsfilm figuráival
lehet a leghitelesebb képet adni?
Miért, a mai világ nem
elég roncsolt? A hetvenes-nyolcvanas években majdnem minden magyar film értelmiségi
közegben játszódott, én viszont nem igazán szeretem filmre vinni a személyes
történeteimet, vagy a saját közegemet. Vállalom, hogy ezek „prolifilmek”, a Kopaszkutyában ki is van írva nagy
betűvel, hogy „prolirock”. Akkoriban kialakult egy hiány, ez a közeg kevésbé
volt reprezentálva. Fiatal koromban egy ideig segédmunkás voltam, úgy szoktam
mondani, hogy az építőiparban nevelkedtem. Káder okoknál fogva nem vettek fel
az egyetemre, rövid ideig melós voltam, s ott az ember érdekes tapasztalatokat
gyűjtött. Később pedig a Kőbányai Filmstúdióban találkoztam munkásokkal,
outsider emberekkel. Szőke András akkoriban mozitakarító volt például, de volt
darus srác is a társulatban. Aztán a 8. kerületi filmek forgatásakor kerültem
kapcsolatba az itteni világgal. Nekem ez egy érdekes élmény volt, és
valószínűleg szükségem van egy bizonyos távolságra ahhoz, hogy filmet tudjak
csinálni, például a betyárokhoz sem családi szálak fűznek, vagyis az ő világuk
sem a közegem.
Köztudott, hogy alapélménye 1956 és a rock and
roll, azt is több interjúban elmondta már, milyen út vezetett a Balázs Béla
Stúdiótól a „betyárfilmekig”. De hogyan jutott el a puszták világából a
külvárosba, majd a 8. kerületbe?
Azt mondtuk, a modern
kor betyárjai a rockzenészek, a Kopaszkutya
elkészítésére ezért került sor. Eperjes Károly is egy „betyárgyerek” a Könnyű testi sértésben, s a Falfúró főhőse is megpróbál kitörni egy
zárt közegből, tehát a kitörés nálam visszatérő motívum. Egyszer meghívtak
Szabó Istvánnal Olaszországba egy filmhétre. Pista mondta, hogy minden filmje
arról szól, hogy a főhős szeretne beilleszkedni egy közegbe, én meg azt
gondoltam, az én filmjeim éppen az ellenkezőjéről szólnak, a hősök próbálnak
kitörni a közegükből. A másik, amit a filmjeim kapcsán el szoktam mondani, hogy
a játékfilmjeim a rosszemberekről szólnak, a dokumentumfilmjeim viszont a
jókról.
Sajtótájékoztatóján azt mondta, a Roncsfilmhez
hasonlóan a Roncsfilm Kettő is szórakoztatóan
fogja bemutatni, hogyan élünk, de egy kicsit keserűbben.
A mai világban sokkal
élesebb konfliktusok vannak, mint a rendszerváltás idején. Azok a konfliktusok,
amiket a Roncsfilmben feldolgoztunk, furcsa
bolondságok. Meglepő volt, hogy kimentek az oroszok, eljött a szabadság, de az
emberek megbolondulnak és egymásba vágják a kést. A mából nézve, azt lehet
mondani, hogy a szabadság zavara volt ez, a szabadság zavarta meg egy kicsit az
emberek agyát. Ma viszont – úgy érzem –, bemerevedtek a
frontok, ettől „keserűbb” a helyzet. Mindenkinek van egy elképzelése arról, ki a
hibás azért, hogy rossz helyzetbe került. Hatalmas a feszültség, a frusztráció
az emberekben, és amikor váratlanul szembetalálkoznak valakivel, akire ezt rá
tudják vetíteni, akkor kitör belőlük az elfojtott düh, s egymásnak esnek. Erre
látok példákat és úgy érzem a mai világnak ez a jellegzetessége, ennyiben más,
mint a korábbi időszak.
A „keserű”elemek után térjünk rá a szórakoztatóra. A Roncsfilm egyik legjobb jelenete, mikor a házmester (Szőke
András) idegösszeroppanást kap és a doktornő (Bánsági Ildikó) bemegy hozzá.
Nagyon szeretem azt a
jelenetet különösen azért, mert egy amatőr és egy profi játszott együtt. Jópofa
volt a forgatás, a hangulat is nagyon jó volt. Az amatőrök és a profik
jótékonyan hatottak egymásra, az amatőrök érezték, hogy kihívással állnak szemben,
nagyon oda kell tenni magukat, a profi színészek pedig tudták, hogy nem lehet
nagyképűsködni. Én nem vagyok lelkizős rendező, nem beszélek a mohácsi vészről
a színészekkel („bejössz, leveszed a sapkádat, pofon vágod”), nincs nagy
felhajtás. Az a lényeg, hogy jó legyen az alaphelyzet, s jól legyen a színész
kiválasztva, onnantól kezdve fölösleges dumálni. A jó rendező csak annyit mond
a színésznek, hogy hangosabban, vagy halkabban, mást nem kell mondani.
Az ‘56-ról szóló Nap
utcai fiúkat két mottó keretezi. A film
elején egy Godard-idézet olvasható – „A
filmhez az is elég, ha szabad embereket fényképezünk” –, a végén pedig Andrzej Wajda gondolata, „Szeretem ezeket a makacs
fiúkat…”
Itt térünk vissza a
kitörés gondolatához. Az ‘56-osoknak adódott egy pillanat, amikor ki tudtak
törni és a szabadságot meg tudták élni. A betyárok története is a kitörésről
szól, valószínűnek tartom, hogy generációmnak az volt az alapélménye, tízen- és
huszonéves korában, hogy egy bezárt világban élünk. A Könnyű testi sértés szerintem a legjobb filmem, mert leginkább az
szól erről. Be vagyunk zárva, kijövünk a börtönből, a lakásban össze vagyunk
zárva, végül visszakerülünk a börtönbe. 29 éves koromban léptem át először
nyugat felé a határt, az olasz unokatestvéreimet látogattam meg. Nekem ez
meghatározó élmény volt, a bezártság és a kitörni vágyás a mi fiatalságunkra
rányomta a bélyegét. Azért is választottam ezt a két mottót, mert az
indulásomnak két legfontosabb filmje a Hamu
és gyémánt és a Kifulladásig
volt, s ez a két sarokpontja a filmjeimnek.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 3 átlag: 8 |
|
|