Női szerepekAsghar Farhadi hősnőiA harmadik hullámBarkóczi Janka
A nők Farhadinál a
férfiak egyenrangú partnerei, minden tekintetben saját akaratukat érvényesítik.
Összeszokott amatőr
színjátszó csoport készül Az ügynök
halála premierjére Iránban. Az előadás kész, de a főszerepet játszó
színészpárnak gondjai adódnak. A társasház, mely otthont adott nekik,
váratlanul életveszélyessé vált, így átmeneti lakás után kell nézniük. A
társulat egyik tagja felajánlja, hogy költözzenek be a tulajdonában lévő
ingatlanba, melyből éppen távozik a korábbi bérlő. Emad és Rana kapva kap a lehetőségen, de hamarosan kiderül, hogy
nemcsak az egykori lakó tárgyai maradtak a helyszínen, hanem olykor ügyfelei is
visszajárnak, akiket ugyanott prostituáltként fogadott. Amikor Ranát egy napon
zuhanyozás közben megtámadja valaki, egy csapásra megváltozik minden, és
megkezdődik az összeomlás. A finom pszichológiai dráma lenyűgöző erővel
ábrázolja egy kapcsolat válságát, az Asghar Farhadi filmjeire jellemző
ellenállhatatlan nyugtalansággal és különös dramaturgiai csavarokkal. A
filmbéli ügyfélnek és a színdarab ügynökének története olyan finoman fonódik
egymásba, hogy a néző csak a játékidő végén döbben rá, hogy milyen jól
átgondolt szerzői rafinéria tanúja volt. Az okosan visszafogott színészi játék
és a pergő ritmusban előadott történet mutatja, hogy Farhadival – Dariush
Mehrjui és Abbas Kiarostami nemzedéke után – az iráni újhullám harmadik
generációja, a nagyvárosi életérzés dinamikájára építő, formalizmustól távolodó
szemlélet lép színre.
A rendező 1972-ben
született Iszfahán közelében, és a nyüzsgő metropolisz vonzásában nagyon korán
a filmek szerelmese lett. A gazdag kulturális életéről ismert település kiváló
terepet kínált a kísérletezésre és arra, hogy 8 és 16 mm-es celluloidra
forgatott anyagaival bekapcsolódjon a helyi fiatal filmesek amatőr mozgalmába.
Innen a fővárosba vezetett az útja, ahol előbb a Teheráni Egyetemen, majd a
rangos Tarbiat Modarres Egyetemen folytatott színházi tanulmányokat. Már
diákévei alatt sikeres rádiójátékokat írt az állami műsorszolgáltató számára,
hamarosan pedig közkedvelt televíziós sorozatok epizódjait jegyezte. Ezekben a
sorozatokban először kerültek képernyőre olyan tabutémák, mint például az AIDS,
ami a programoknak különösen nagy nézettséget hozott. Farhadi első komolyabb
filmes munkája a háborús drámáiról híres Ebrahim Hatamikia Alacsony csúcsok (Ertefae
Past / Low Heights, 2002) című rendezésének forgatókönyve volt, amely egy
repülőgép eltérítésének történetében a 9/11 utáni Irán hangulatát adta vissza.
Saját rendezői debütálása 2003-ban a Tánc
a porban (Raghs dar Ghobar/Dancing in
the Dust) című filmmel már magán hordozta a később oly jellemzővé váló
szerzői jegyeket, noha a családtagok nyomására kikényszerített válás után a
sivatagba vonuló férfi meséje, aki kígyókat fog, hogy mérgük árából
kifizethesse tartozását, még korántsem olyan kiforrott, mint a következő
darabok. Az azóta elkészült, erős szociális érzékenységgel átitatott
elbeszélések, melyek kis gesztusokra és a gesztusok mögött feszülő intenzív
érzelmekre épülnek, olyan tudásból táplálkoznak, ami komoly tanulási folyamat
révén állt össze.
Asghar Farhadi a kortárs
iráni szcéna legerősebb európai műveltséggel rendelkező filmese. Alkotásai
számos közvetlen és közvetett kapcsolódási pontot kínálnak az európai
irodalomhoz és mozgóképekhez, melyekről maga is gyakran vall. Henrik Ibsen és Eugène Ionesco egyaránt
mintaadó szerzők számára, fontos továbbá Csehov, Harold Pinter nyelvhasználata
pedig lenyűgözi. Úgy véli, hogy Pinter technikája nagyon hasonlít az iráni
társadalomban jellemző kommunikációs rendre, melyben az emberek bizonyos
dolgokat azért mondanak, hogy más dolgokról ne kelljen beszélniük, és ha sokat
beszélnek is, a valódi érzelmeikből keveset árulnak el. Farhadi a traumatikus
irak-iráni háború (1980-1988) idején tinédzserként nagy tömegben nézte azokat a
második világháborúról szóló import filmeket, amiket a különböző csatornákon
mozgósító szándékkal tűztek műsorra. A művészeti felsőoktatásban aztán
megismerkedett az egyetemes filmtörténet további mérföldköveivel, így induló
rendezőként már pozícionálhatta magát ezekhez képest. A nagy példaképek között szerepel Tarkovszkij, Kie¶lowski,
Fellini, különösen az Országúton
miatt, de elsőként és mindenek előtt: Ingmar Bergman. Bergman egész életműve
nagy hatással van rá, ő is olyan filmeket szeretne készíteni, amelyek ismerős
emberi viszonyokról szólnak, és melyek megmutatják, hogy az egyszerűnek tűnő
kapcsolatok milyen komplikáltak és szenvedélyesek lehetnek a felszín alatt. A
tág horizont mellett természetesen fontosak a gyökerek, melyek mélyen az iráni
kultúrából táplálkoznak. Meghatározónak tekinti ennek masszív újhullámos
filmörökségét, modern irodalmi és színházi hagyományát, így például Bahram
Beyzait, Manuchehr Radint, Mahmoud Dolatabadit és Az ügyfélben is megidézett, A
tehén (Gaav, 1969 – Darius
Mehrjui) című első újhullámos filmsiker alapjául szolgáló színdarabot jegyző
Gholam-Hossein Saedit. Stílusában ezért különböző hatások szerencsés
keveredését fedezhetjük fel: forgatókönyvei mesteriek, a modern elődök
dokumentarista formáját már-már dogmafilmes kamerakezeléssel ötvözi (partnerei
ebben Mahmoud Kalari és Hossein Jafarian, az iráni film legendás operatőrei),
történeteiből nem hiányoznak a szociális összefüggések, mégis mindig az egyénre
koncentrál, sokszor épít kulturális utalásokra, azonban azokat mértéktartóan és
funkcionálisan helyezi el.
Méltatlan helyzetek
Farhadi filmjei a hasonlóságok
mellett is sokban különböznek az újhullám korábbi darabjaitól. Ezek a
mozgóképek már nem a társadalom legszegényebb rétegeire koncentrálnak, ehelyett
a középosztályban találják meg hőseiket és a kiszolgáltatottabb csoportokat
csak mellékszálakon jelenítik meg. A rendező maga is a középosztályból
származik, tehát ezt a világot ismeri a legjobban, és általában is úgy véli,
hogy egy ország fejlődésének irányát elsősorban a középosztály mozgása
határozza meg. Harmadik filmje, a Szerdai
tűzijátékok (Chaharshanbe-soori/Fireworks
Wednesday, 2006) egy takarítónőt követ, akit azzal bíznak meg, hogy
csinosítsa ki az ünnepre készülő nagyvárosi pár lakását, de takarítás helyett
végül kémkednie kell a férj után, akiről az asszony azt sejti, hogy megcsalja
őt. A civódó duettel töltött idő végére a lány sokat tanul a házasságról, és
ezzel a tudással felvértezve indul el saját vőlegényéhez. A Nader és Simin – Egy elválás története (Jodaeiye Nader az Simin, 2011) hasonló
alaphelyzetből építkezik, és egy középosztálybeli család otthonába nyújt
bepillantást, ahol a családfő és a beteg nagyapára hanyagul felügyelő
háztartási kisegítő hölgy között alakul ki konfliktus. A múltban (Le passé, 2013),
egyedüli kivételként nem Iránban – épp ezért kevésbé átütő hitelességgel – egy
francia feleségétől válófélben lévő iráni férfit követünk, aki a válás utolsó
teendőinek idejére beköltözik a szintén középosztálybeli párizsi otthonba. Az ügyfélben a férj épp úgy tanár, mint
a Nader és Siminben Simin, ami
szintén jól mutatja szociális státuszukat. A lakások berendezése, az iráni
szerzői filmre korábban oly kevéssé jellemző belső felvételek itt a leírás
fontos részei. Ezekben a családokban és ezekben a lakásokban, mint
kimeríthetetlen, ezernyi vektorral rendelkező erőterekben, mindig történik
valami, állandóan új meg új sztorik kerülnek felszínre.
A nők Farhadinál a
férfiak egyenrangú partnerei, sőt, számos esetben hatékonyabbak és
határozottabbak náluk. Nem mindenhatók és sokszor nincs igazuk, azonban már
nagyon messze állnak a korábbi időszak passzív és kiszolgáltatott figuráitól,
vagy éppen azoktól, akiknek lénye a lázadás egyetlen dimenziójában merült ki.
Büszkék és öntudatosak, minden tekintetben saját akaratukat érvényesítik.
Fejükön többé nem a zsákszerű csadort, hanem lazább és divatosan hordható
színes hidzsábot viselnek, mely alól gyakran kikandikálnak a rakoncátlan
hajfürtök. A két nem immár csak egymás kontextusában értelmezhető, akkor is, ha
éppen válnak egymástól, ahogy ez a Farhadi-filmek jelentős részében
megtörténik. Kiderül, hogy azok a helyzetek, melyeket az iráni film eddig
elsősorban az alsóbb néprétegek nőtagjaival kapcsolatban fogalmazott meg,
bármikor előfordulhatnak a jobban szituált közegben is. Az Elly történetében az okos és magabiztos Sepideh szembesül zaklatással,
míg Az ügyfélben a női főhős ellen
egyenesen tettlegességre kerül sor. A filmekben ábrázolt kapcsolatokban a párok
tagjainak egymásra adott reakcióit még mindig szabályozza az Iszlám Köztársaság
cenzúrája, ezért hosszabban egymáshoz érő, egymást megsimogató embereket,
esetleg ennél intimebb kapcsolatot nem látunk, akkor sem, ha házasokról van
szó. Az érzelmek mégis széles skálán mozognak, a vonzás és a feszültség is
elementáris erejű, mert az valamiképp lefojtva, magukban a szituációkban
jelenik meg. Az intimitás lenyűgözően erős légköre Farhadi filmjeiben minden
esetben abból alakul ki, hogy egyébként tiszteletreméltó emberek kerülnek –
együtt és egymás révén – hozzájuk méltatlan helyzetekbe. Farhadi műfaja
alapvetően a melodráma, amelyben a konfliktus az elidegenedés kései
felismeréséből, az érintett felek között egy megragadhatatlan ponton
félrecsúszott kommunikációból fakad. Nem véletlen, hogy alkotásaiban
szimbolikus motívumként térnek vissza az üvegfalak, üvegajtók, ablakfelületek,
amelyeken átlátni ugyan, de a hallható beszéd és a tapintás lehetőségét
megszüntetik. A balítéletekből és rossz reflexekből építkező melodrámák
legkiforrottabb példája kétségtelenül a legjobb idegennyelvű filmnek járó
Oscart is elnyerő Nader és Simin, de
prototípusai a Fireworks Wednesday és
az elképesztően erős és friss Elly
története.
Emma és Elly
Az Elly története (Darbareye Elly) 2009-ben készült, jellemző azonban,
hogy bizonyos országokban, így az Egyesült Államokban, csak sokkal később, a Nader és Simin sikere után mutatták be
egyáltalán. Az Elly különleges
hangulatú, kissé thrillerbe hajló mozi, melyről talán nem túlzás kijelenteni,
hogy ez az iráni új film harmadik hullámának nyitódarabja. A forgatókönyv és a
helyszínként szolgáló sziklás tengerpart látványa első pillantásra Antonioni A kalandját (L’avventura, 1960) idézi, de a film ezen kívül más érdekes
párhuzamot is tartogat. A történet szerint egy fiatal felső-középosztálybeli
baráti társaság elutazik a Kaszpi-tengerhez egy pihentető hétvégére, melyre
Sepideh, a kompánia középpontjában álló, minden lében kanál lány, aki
előszeretettel rendezgeti más emberek életét, saját gyermekének halkszavú
óvónőjét is meginvitálja. A meghívás persze nem teljesen céltalan, hiszen
Sepideh szerint Elly kitűnő parti lenne egyik barátja számára, aki egy német
nővel kötött sikertelen házassága után éppen tartós és megbízható kapcsolatot
keres. A sztori egy ponton azonban váratlan fordulatot vesz, mert Elly
rejtélyes módon eltűnik, a többiek pedig magukra maradnak jópár nyomasztó kérdéssel.
A társaság dinamikájának ábrázolása, Sepideh és Elly kettőse mintha Jane Austen
Emma című regényének Perzsiába
átültetett verziója lenne. Az igazi főhős valójában nem Elly, hanem a
csodálatos színésznő, Golshifteh Farahani által megformált Sepideh/Emma, aki
társadalmi státuszához illő magabiztossággal manipulál, és gőgjében csak későn
veszi észre, hogy rosszul ítélkezett. Kiszemeltjei olyan érzelmeket táplálnak,
melyekre valójában nincs ráhatása, Ellynek, akár a regénybéli Jane Fairfax-nek,
ráadásul már vőlegénye van. Noha a kortárs Irán és a György-kori Anglia között
térben és időben is nagy a távolság, a női karakterek esszenciális
tulajdonságai itt is ott is egyformán érvényesek. Mind Austen, mind Farhadi
szeretettel és kritikával formálja meg a figurákat, ám az utóbbi mindehhez
olyan szorongással és feszültséggel teli légkört teremt, mely valószínűleg a
zöld gyepű Hartfield környékén is megjelent volna, ha végül rossz irányba
fejlődnek az események.
Farhadi alapvetően nem
tartozik a politikus alkotók közé, filmjei mégis reflektálnak a valóságra. Nála
gyakran éppen a női karakterek kínálnak olyan kisülési pontot, ahol egy-egy
élesebb megjegyzés, erősebb állítás megfogalmazódik. A Nader és Siminben például az asszony ragaszkodik ahhoz, hogy a
család emigráljon az országból a kislány jövője érdekében feláldozva az idős
nagypapa jövőjét. Az ügyfélben az
inzultust átélt Rana véleménye szofisztikáltabb, mint a férjé, a Fireworks Wednesday nyitójelenetében
pedig Rouhit szidja meg figyelmetlensége miatt a vőlegénye, mert a lány hosszú
(kötelezően viselt) csadorjának vége beleakadt a motor kerekébe, amin együtt
utaztak. Bár később szintén ez a ruhadarab kínál jó álruhát a kémkedéshez, a
finoman ironikus nyomaték itt is megmarad. Farhadi sosem kritizál élesen, de sokszor
megmutatja a fonákságokat és a különvéleményeket. Őt mindenekelőtt az emberi
psziché érdekli, és végső soron úgy látja, hogy az Iránnál szabadabb
országokban valójában csak a szabadság illúziója nagyobb.
AZ ÜGYFÉL (Forushande) –
iráni-francia, 2016. Rendezte és írta: Ashgar Farhadi. Kép: Hossein Jafarijan.
Zene: Sattar Oraki. Szereplők: Shahab Hosseini (Emad), Taraneh Alidoosti
(Rana), Babak Karimi (Babak), Mina Sadati (Sanam), Mehdi Koushki (Siavash).
Gyártó: Arte France / Farhadi Film / Memento Films. Forgalmazó: Mozinet Kft. Feliratos. 125 perc.
Cikk értékelése: |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | szavazat: 3 átlag: 4.67 |
 |
|