KritikaBereczki Csaba: Soul ExodusBelső száműzetésBarkóczi Janka
Öt New York-i
klezmerzenész életre kelti a legendás Herceg hagyatékát.
Több mint hat évtizeddel
azután, hogy Nathan Nazaroff, közismertebb nevén, a Herceg, 1954-ben kiadta
első és egyetlen albumát Jewish Freilach
Songs címmel, az általa őrzött hagyomány új életre kelt. Az óceánjáró hajók
zsúfolt fedélközén, bevándorlók tarka motyójában, a jobb élet ígérete miatt
útra kelő lelkek mélyén egykor Odessza vidékéről New Yorkba átplántált
különleges zsidó zene öt tündöklően tehetséges kortárs muzsikusnak köszönhetően
ma ismét megtelik jelentéssel. Danik Nazaroff, Pasha Nazaroff, Meyshke
Nazaroff, Zaelic Nazaroff és Yankl Nazaroff, a valóságban Daniel Kahn, Psoy
Korolenko, Michael Alpert, Bob Cohen és Jake Shulman-Ment, egytől-egyig a világzene
izgalmas figurái, akik különböző kulturális háttérrel lépnek szövetségre, hogy
a mitikus Herceg utódaiként a The Brothers Nazaroff nevű formációban egyesítsék
erőiket. Négy-öt generáció öröme és terhe, poros hanglemezek recsegő üzenete, a
klezmer egyszerre végtelenül vidám és végtelenül fájdalmas hangulata fonódik
össze az általuk játszott dallamokban. Hogy ez a sokféle eredet és szándék a
mából nézve szétszálazható, értelmezhető-e? – ez Bereczki Csaba
dokumentumfilmjének legnagyobb kérdése.
A Soul Exodus koncepciója keresetlenül egyszerű. A hajdan volt kelet-nyugati
vándorlás helyett ezúttal visszafelé, az amerikai kontinensről Európába, annak
is keleti végei felé tartanak a főhősök. Az út New Yorktól Párizson, Berlinen,
Budapesten, Románián át Moldováig tart, és bár együtt haladnak, végső soron
minden bandatag saját gyökereit keresi. Az óvilági díszletek előtt megtartott
örömzene szüneteiben újra és újra előkerülnek a régi történetek, melyek rendre
úgy kezdődnek, hogy amikor „apám apja”, illetve „apám apjának az apja”
elindult, megérkezett, ez és ez, így és így történt. A film mégsem az otthon és
a hazatérés, hanem a két világ közötti lét állapotát rögzíti. Hangulatokat, benyomásokat
kapunk, nagyvárosi atmoszférákat érzékelünk, melyekben ott lapulnak ugyan a megválaszolni
kívánt, súlyos, évezredes kérdések, de azok helyett végső soron inkább tipikus „first
world” problémák artikulálódnak. Talán az útifilm képeslapszerűen
leegyszerűsítő formája, talán a karaktereket csak percekre felvillantó
töredezettség okozza, hogy a néző úgy érzi, a rendkívül bölcs dalszövegeken
kívül elhangzó dialógok többsége csak valami fontos dolog felszínét érinti.
Az anyag akár párdarabja
is lehetne Bereczki korábbi, tévésorozatból egész estés dokumentumfilmmé
adaptált munkájának, az Életek énekének,
amely az erdélyi magyar zenei örökség kavalkádjában merült el. Míg a korábbi
filmben a zenészportrék szerves része volt az őket éltető hely és a hétköznapok
meghitt aurája, a klezmer-kaland esetében a szélesebb horizont ára, hogy éppen az
ismerős mélység veszik el. A szerzői döntésen túl fakadhat ez a jellegzetesség
közvetlenül a „klezmer” fogalmából is. Ebben a muzsikában a vándorlás, a
különböző kultúrákkal történő kommunikáció és belső dialógus eleve különösen
fontos, a mozgás és az új körülményekhez történő folyamatos alkalmazkodás pedig
létkérdés. A verzék a legkülönösebb helyzetekre vonatkozóan adnak életvezetési
és túlélési tanácsokat, viccet csinálnak a veszteségből is, és nem rejtik véka
alá, hogy ha minden kötél szakad, nem marad más, mint a belső emigráció.
A Soul Exodust persze akkor is tudjuk élvezni, ha az alkotói
koncepcióval vitában állunk, ha szívesebben látnánk aprólékosabban megrajzolt
arcképeket. A zene akárhányszor felcsendül, behúzza és elvarázsolja a nézőt,
mellette pedig minden más felesleges sallang. Ezzel kapcsolatban viszont
legalább egy letaglózó titok kiderül a filmből: Nazaroff Herceg egykor úgy
zenélt, mintha egy részeg zsidókkal teli szobában lenne. Valószínűleg azért, mert
tényleg ott volt. Az ember pedig néha vágyik a részeg zsidókkal teli szobákra,
és kész.
SOUL EXODUS – magyar, 2016.
Rendezte és írta: Bereczki Csaba. Kép: Nemes Tibor. Zene: The Brothers
Nazaroff. Vágó: Lemhényi Réka. Producer: Sándor Pál. Szereplők: Daniel Kahn,
Psoy Korolenko, Michael Alpert, Bob Cohen, Jake Shulman-Ment. Gyártó:
FilmStreet. Forgalmazó: Mozinet Kft. 92 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 1 átlag: 8 |
|
|