Női szerepekVal Lewton és a női horrorA hiány iszonyataVarró Attila
Val Lewton klasszikus
horrorjainak hősnőit nem természetfölötti erők, hanem saját félelmeik
változtatják szörnyeteggé.
Manapság a horrorfilm
kivételes szerepet játszik tölt be a tömegfilmben: gyakorlatilag az egyetlen
műfaj, amely a multiplex-mozik örömelv-vezérelt közönségét nem csupán a
rettegés, undor vagy sokk negatív érzéseivel szembesíti, de egyenesen sötét
emberi drámákba helyezi őket, bukásra ítélt hősökkel, feloldhatatlan
konfliktusokkal (ahonnan csakis a halál jelent kiutat) és olyan torokszorító
magánnyal, amelyhez képest még a bergmani csend is karácsonyi csengettyűszó.
Míg a kortárs álomgyári szuperhős-kalandban, gengszterfilmben,
science-fictionben minimum markáns szerző kell a nachoson átütő keserű
szájízhez (Nolantól Villeneuve-ön át Hillcoatig), a mozitermekbe pár éve egyre
inkább visszagyűrűző horrorfilm messze nem éri már be az ezredfordulós Sikoly-fénykor összekacsintós, vérkacajos
mészárlásaival: futószalagon készülnek a családi drámákkal és sötét final
girl-ökkel megfejelt slasher-remake-ek, alig akad found footage-kísértetfilm
valamire való párkapcsolati krízis nélkül, sőt lassan az óriásszörnyeknek is
csupán statisztaszerep jut saját filmjükben a kíméletlen emberi konfliktusok
mellett (mint ezt a Monsters vagy a Cloverfield közelmúltbeli folytatásai
bizonyítják). A jól bejáratott, jumping
scare és látványsokk vezérelt horror-mainstream mellett egyenrangú féllé
izmosodik egy jóval visszafogottabb irányzat, ami elfordul a heves rémülettől a
jeges iszonyat felé, karikatúrafigurák helyett szenvedő emberi lényeket mutat
és újraértelmezi a zsánerben a rejtély fogalmát. Habár ezek a filmek csupán
részben kötődnek szerzői csoporthoz (lásd a J-horror vagy a mumblegore esetét),
földrajzi területhez (mint a közelmúlt detroit-horrorjai) vagy alapanyaghoz
(épp úgy akad köztük remake, mint regény, számítógépes játék vagy based-on-true-story), egy tulajdonságban
szinte kivétel nélkül osztoznak: előszeretettel kötik a borzalmakat egy
izolálódó nőalak szubjektív tekintetéhez – jelentse ennek alapját az anyaság (Grace-től a The Babadook-on át az iráni Under
the Shadowig), férfiterror (mint az American
Mary és a Vaksötét esetében) vagy
a nővé érés szexuális traumája (lásd a Carrie
remake-jét, a dán When Animals Dream-et
és a Vérszomj-szériát).
Noha ez a művészfilmmel
és filmdrámákkal kacérkodó horror-irányzat részben összeköthető az elmúlt
években globálisan hadszíntérre lépő Horror Grrrrls-generációval (Siska-nővérek,
Karyn Kusama, Maria de Van, Jennifer Kent, Ana Lily Amirpour) – alapvetően
mégis férfirendezők/írók jegyzik őket, akik számára éppen a női főhős személye
jelent egyfajta revíziós fegyvert a Universal-nyitány óta elsősorban a
Szörnyeteg irracionalitására és sokk-effektekre építő rémfilm-hagyomány
ellenében. Az a távolság, amit egy férfialkotó érez a rejtélyes másik nemtől,
nem csak arra használható, hogy könnyedén tárgyiasítva képviselőit tetszés
szerint büntesse kínhalállal vagy jutalmazza megmentő férfihőssel őket, de arra
is, hogy a félelmet egy elvontabb, komplikáltabb, nehezebben beazonosítható
forráshoz kösse a kodifikált, felismerhető és százféleképp módosítható
metafóra-monstrumok helyett. Természetesen a női horrorok éppen úgy kitermelik
a saját monstrumaikat (lásd a gyilkos magzatok filmjeit Rosemary gyermekétől az It’s
Alive-szérián át a Grace-ig), mint
ahogy tetszés szerint formálhatják saját képükre a farkasember- (Elátkozottak, Vérszomj) vagy
Frankenstein-filmeket (May, American Mary)
– de legalább ilyen népszerű stratégiát jelent egyszerűen kivonni a konkrét
fizikai testben konkretizálódó irracionális monstrumot a képletből és
valamiféle zérót tenni a helyébe, ami nem borítja fel a félelem formuláját, sőt
még erősít is rajta. Ez a felettébb modernnek tűnő stratégia az évszázadon át
férfiak uralta horror-színtéren valójában szinte a műfaj egész történetén
végigvonul: visszakövetve legismertebb képviselőit, azokat a jelentős rémfilmeket,
amelyek a drámai konfliktusok előtérbe helyezésén túl a rémület előidézőjét
egyfajta rejtélyként, magyarázat és lezárás nélkül hagyott vagy a szubjektív
nézőponton keresztül elbizonytalanított szörnyetegként ábrázolja, a
klasszikusok egyre konkrétabban jelölik meg közös forrásukat. Míg a Black Christmasban, Carnival of the Souls-ban vagy a Rosemary gyermekében csupán referenciák formáiban jelennek meg, A ház hideg szíve és A démon éjszakája már adott rendezőkön (Robert
Wise, Jacques Tourneur) keresztül kapcsolódik ahhoz a maroknyi rémfilm-maghoz,
amely az 1940-es évek elején az RKO stúdiónál létrehozott Val Lewton részlegnél
készült és nem csupán halhatatlan klasszikusok sarjadtak belőlük, de az egész
műfajt megnemesítették.
Noha azok a híresebb
horrorfilmek, amelyek az elmúlt évtizedekben a lewton-i utat követték általában
szerzői rendezőhöz kötődtek és sajátosságaik jól felismerhetőek a teljes
alkotói életműben (lásd az Iszonyat
és a Rosemary gyermeke, vagy a Ne nézz vissza – helyesen: oda – és a Szemgolyó esetét), az 1942 és 45 között készült RKO-rémfilmek
szerzőisége több szempontból is problematikus. Kétségtelen, hogy a Cat People, az I Walked with a Zombie, a The
Leopard Man, a The Seventh Victim
és a Curse of the Cat People egyaránt
szoros tematikai és formai szálakkal kötődik Val Lewton személyéhez, aki
ezekben a filmekben kizárólag produceri minőségben vett részt, ám gyártásuk
felett olyan szoros kreatív kontrollt gyakorolt a kész forgatókönyvek
átírásától a színészválasztáson át a látványvilág meghatározásáig, ami még a
klasszikus Hollywoodban is ritkaságszámban ment. Ugyanakkor ez a gyakorlat
egyáltalán nem holmi egyszemélyes diktatúraként nehezedett arra a válogatott és
igen szűk alkotócsoportra, akik a film legfőbb területeiért feleltek: a rendező
Jacques Tourneur, az író DeWitt Boden és Curt Siodmak, az operatőr Nicolas
Musuraca és a vágókból rendezői posztra emelt Robert Wise (valamint Mark
Robson) formabontó, újító, egyedi alkotókat jelentettek saját területükön (lásd
a horror racionalizálásával kísérletező Siodmak, a noir-világítás egyik
atyjának tartott Musuraca vagy az Aranypolgár
vágóasztalánál kibontakozó Wise példáját) – Lewton elképzeléseit legalább
annyira befolyásolta ezeknek a munkatársaknak a személyes látásmódja, mint
amennyire formálta is azokat. Ebben a – Hollywoodban kivételes – kreatív
kollaboráción alapuló alkotói műhelyben nem elsősorban egy adott művésztitán
szerzőisége hozta létre a műfaji innovációkat, inkább az a közös törekvés,
amellyel az RKO friss részlegeként megpróbáltak érdemi versenytársaivá válni a
Universal-rémfilmeknek, és ehhez nem a „csináljuk ugyanazt jobban” stratégiát
választották, hanem a mutáció hatékonyságára szavaztak.
Mint a kurta szerzői
listából rögtön kiderül, egyetlen nő sem szerepel rajta – ugyanakkor a műhely
teljes termése markánsan szétválasztható a gender-szempont alapján, főként
amiatt, hogy Lewton RKO-filmjei közül valójában csupán azok sorolhatók
szorosabban a horror zsánerébe, amelyek nőalakot emelnek a történet
középpontjába. Kizárva a körből a Ghost
Ship tengerésztörténetét egy gyilkosságtól sem visszariadó zsarnok kapitány
hatalmával szembeforduló fiatal tisztről és a The Body Snatcher hullarablós bűnügyi történetét, valamint
határmezsgyére helyezve a műhely két utolsó Karloff-filmjét, a Bedlamot és az Isle of the Dead-et, amelyek a megszállott, sötétlelkű
Karloff-figura ellen fellépő fiatal hőspáros alaptörténetét helyezik egy 18.
századi tébolyda, illetve egy háború és lepra sújtotta görög sziget szűkös mikrokozmoszába,
a fennmaradó öt (nőközéppontú) alkotás a szorongás és magány dermesztő
rémkrónikája. Nem mintha az aktív, rebellis férfihőst mozgató későbbi filmek
nem élnének nyomasztó, sőt kifejezetten (el)borzasztó jelenetekkel (a Ghost Ship lánckamrájában halálra
préselt matróz agóniája vagy az Isle of
the Dead élve eltemetett feleségének megtébolyulása mai napig sokkoló) –
ami hiányzik belőlük, az a klasszikus (Universal-)horrort meghatározó
monstrum-tematika, a hétköznapi világba behatoló, pusztító természetfeletti
idegenség, amely a horrorrémet megkülönbözteti a bűnügyi filmek legsötétebb
gazemberétől is. Ezzel szemben a másik öt film nem csupán alapvetően női
hősökre épül (a The Leopard Man
esetében egészen radikális módon négy különbözőre, akik saját minitörténetükkel
egyfajta mozaikhorrorra tördelik az emberevő leopárd után kutató menedzser
krimisztoriját), de mindegyik női hőst belehelyezi egy populáris rémtematikába,
hogy aztán a női tekinteteken keresztül radikálisan átformálja azokat.
A nyitófilmet jelentő Cat People rendhagyó farkasember-meséje
elsősorban nem a hősnőből szexuális feszültség hatására kibújó párduc pszichológiai
értelmezésével üt el a korábbi horroroktól (ezt teszi mindkét korai Jekyll-Hyde
hangosfilm, a Siodmak által írt 1941-es Farkasember,
sőt a női hőst mozgató Dracula’s Daughter
is), hanem ennek az irracionális párducember-monstrumnak a következetes megtagadásával
a nézőtől (élen az obligát transzformáció-trükkjelenettel, amely ezúttal zörejekben,
árnyakban nyilvánul meg). Alkotói nem explicit fantáziaszörnyre, hanem
sejtelmes szörny-fantáziára építik a rémületet egy törékeny, instabil
emigránslány (csupán fináléban beigazolódó) kényszerképzetére saját belső démonáról,
amely lassacskán felőrli házasságát a pragmatikus átlagamerikai férjjel,
miközben a férfit épp az a sötét, érzéki vonzerő csábította bele a kapcsolatba,
amely ebből a megszállottságból fakad – hogy aztán az első kínálkozó
jelentkezőre lecsapva visszameneküljön a komfortzónába, magára hagyva és
(ön)pusztításra ítélve macskaasszonyát. Hasonlóan a megszállott női képzeletből
fakad a természetfeletti a Curse of the
Cat People kvázi-folytatásában is, ahol a férj-figura új családjának
kertvárosi idilljéből kilógó kislányhős gyerekfantáziája kelti életre a halott
párducnej szellemét: a széria záródarabjában az irracionális kezdettől az
utolsó percig egyértelműen képzeletbeli, ezzel párhuzamosan a horror félelemkeltése
is átadja helyét a gyermekmesék terápiás hatásának. A kislány fejében
megelevenedő kísértet inkább védőszellem a sötét fantáziák ellen (amit a boszorkaszerű
szomszédasszony meséjéből születő Fejnélküli Lovas rémképzete képvisel), egyben
olyan menedék, ahová bármikor visszavonulhat a való élet traumái elől – szokatlan
happy endje épp úgy tekinthető a gyermeki fantázia győzelmének a szigorú
felnőttvilág felett, mint a mánia első diadalának a józan ész felett.
Az I Walked with a Zombie és a The
Seventh Victim esetében a hősnő már nem az irracionális rémképek fogságában
vergődő, szörnysorsra kárhoztatott kívülálló: a Cat People rivális-története (Irina szerb macskaneje és a „rendes
lány” Alice között) a visszájára fordul – immár a vérbeli átlaglány lemerülését
követjük nyomon a természetfeletti rémmesék mélységébe, amely a szerelmi
vetélytársnő kiszolgáltatott, szenvedő monstrumalakjához kötődik. A halálszagú karibi
szigetvilágban házas munkaadójába beleszerelmesedő ápolónő Jane Eyre-történetében a toronyszobájában vegetáló élőhalott
feleség egy olyan misztikus világ képviselője, ami az elmén keresztül
irányítani képes az embereket – a vudu-mágia hatalmáról ismét csak a
végkifejletben nyerünk tanúbizonyságot, az életrevaló hősnő azonban könnyedén megmenekül
ettől a természetfeletti borzalomtól, mindössze eszközként kell használnia és
feláldozni oltárán a rivális nőt, hogy elnyerje az álomférfit. Hasonló módon
szabadul meg a The Seventh Victim kockásszoknyás
fruskája is gyönyörű, férfibűvölő nővérétől, miután a keresésére indul a New York-i
éjszakában és kideríti, hogy egy sátánista szekta tartja hatalmában, elszakítva
a jóképű, megértő és pragmatikus vőlegénytől, akibe a fiatal hősnő rögtön belebolondul.
A saját irracionális rémképei folytán társadalomból kiszakadt, passzivizálódott
glamúrgirl hiába próbál kikerülni a szekta hatalmából, miután pánikból megöli a
kishúga által rászabadított nyomozót, megpecsételődik sorsa és a kiúttalanság végül
öngyilkosságba hajszolja. Miközben mindkét film a Cat People talpraesett Alice-karakterét zavarja végig az okkult
hitvilágok Csodaországán, nem állít szembe velük a rémfilmtől elvárt
monstrumkaraktert (a Zombie fekete
élőhalottja és a The Seventh Victim
pszichopata gyilkosa csupán epizódszerepet kap): a Szörny szerepét ezúttal a
két szenvedő Szépségre osztja, akik inkább tehetetlen áldozatai, mintsem
gyakorlói, közvetítői a természetfeletti férfimágiáknak – rémfilmes
antagonisták helyett melodrámai hősnők, kiüresítve és kiismerhetetlenné téve,
totálisan megfosztva az érzelmi azonosuláshoz szükséges pozitív vonásoktól.
A Rejtéllyel felváltott
Rém nem csupán a szörnykarakterben, de a horrorfilm minden területén végigvonul
ezeken a Lewton-filmeken: mint ahogy az objektív irracionális és a szubjektív
belső magyarázat között ingadozó cselekmény egészen a finálékig nyitva hagyja a
történetet és rendre felbukkanó ellipszisekkel fokozza a néző bizonytalanságát
(egyre erősebb, fojtogatóbb szorongásra váltva a sokkjelenetekkel
felszabadított rettegést), úgy maguk a félelemkeltő eszközök is inkább a
hiányból táplálkoznak – élen a Cat People
híres parkjelenetében megszülető un. „busz-effektussal”, amiért minden későbbi
horrorrendező Argentótól Oren Peliig a Lewton-stábnak tartozik örök hálával (a
szörnytől rettegő Alice-t a jelenet végén egy hamis sokk rántja vissza a
valóságba egy hirtelen felbukkanó, ártalmatlan autóbusz formájában). Akárcsak a
Cat People és a Zombie maguktól nyíló/csukodó ajtói, a The Seventh Victim dermesztő hajszajelenetében kitapogatott rémkéz
(lásd a Ház hideg szíve hálószoba-
vagy a Sötét víz lift-jelenetét) vagy
a baljós árnyak önálló életre kelt textúrái, a busz-effektusok is a hétköznapi
világ borzalmassá válásáról mesélnek a természetfeletti explicit inváziója
helyett – mindazokról a dolgokról, amelyek a mozgásterükben lekorlátozott,
alárendelt szerepbe szorult nők tekintetétől válnak iszonyúvá (lásd a Cat People idevágó irodai jelenetét,
ahol csupán a fenyegetett férfi szubjektívjából látjuk a konkrét párducot, míg
Alice mindössze ajtóktól, árnyaktól, hangoktól retteg). Ezekben a filmekben a
félelem valódi forrását nem az irracionális jelmezeibe bújt férfihatalom
(szektától kéjgyilkosig) vagy az elfojtottságból, frusztrációkból születő női
démon jelenti, hanem a magány, a totális elidegenedés, amely a szenvedő
nőfigurákat áttörhetetlen üvegburába zárja – távol a józan, hétköznapi élet
racionalitásának biztonságától. Lewton izolált hősnőinél a monstrum alapvetően
a „képzelet és a saját belső félelem terméke” (ahogy a Cat People-ben elhangzik): látványos transzformáció helyett
lélekben válnak vérszomjas ragadozónőkké és katatón élőholtakká, harapások és
varázsitalok konkrét külső okai helyett kudarcélmények alakítják szörnyekké
őket, pusztulásuk pedig a világ normális rendjének megnyugtató győzelme helyett
a hétköznapi pokolból kivezető szívszorító öngyilkosság.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 4 átlag: 7 |
|
|