MoziHarmadik típusú találkozások Zsigmond VilmossalPápai Zsolt
Close Encounters with Vilmos Zsigmond – francia 2016. Rendezte és írta:
Pierre Filmon. Kép: Payam Azadi, Olivier Chambon, Luca Coassin, Marie Spencer,
James Chressanthis. Zene: Samy Osta. Gyártó: Lost Films. Forgalmazó: Pannónia
Entertainment. Feliratos. 80 perc.
2014-ben Párizsban
vetítéssorozatot tartottak Zsigmond Vilmos életművéből. A kevéssé ismert
dokurendező, Pierre Filmon interjút kért a helyszínen tartózkodó legendás
operatőrtől, amit újabb és újabb beszélgetések követtek, mígnem komplett
dokumentumfilm kerekedett a találkozásokból. Egy egészestés mű, ami sajnos
Zsigmond Vilmos utolsó filmes munkája lett.
Filmont nem a
magánember, hanem a művész érdekli, az életrajzi adatok kevésbé, a Zsigmond
által fényképezett filmek sokkal inkább foglalkoztatják. A Találkozások azonban revelatív felismerésekkel nem szolgál. A
szélesebb közönség figyelmére aspiráló, népszerűsítő anyag, és talán ezért is
nyújt kevesebbet a Zsigmond Vilmos munkásságát ismerőknek. Mindazonáltal jól
összeválogatott példatárral dolgozik, igényesen szerkesztett, és ízlésesen
tálalja a kényesebb témákat is. A direktor nagyon helyesen a hetvenes évek
termésére koncentrál – amikor nem kis részben épp Zsigmond Vilmosnak
köszönhetően a hollywoodi filmkép újraértelmeződött –, a változások
bemutatásához pedig a legszínvonalasabb filmek közül válogat. A kellemetlenebb
témákat sem kerüli el (mindenekelőtt azt, hogy mi okozta Zsigmond
népszerűségvesztését Hollywoodban a nyolcvanas évektől), de nem a napi bulvár
szintjén beszél azokról.
Jóllehet új
információkat tehát nemigen tudhatunk meg a filmből, néhány apró momentuma még
a sokat próbált cinefilt is örömmel tölti el. Egyrészt jó látni az
interjúalanyok között a hetvenes évek filmforradalmárait, Boormantól Rydellig,
Wexlertól Storaróig (viszont Zsigmond Vilmos egykori munkatársai közül Woody
Allen és Brian DePalma bántóan hiányzik). Másrészt néhány jelenet valóban
megható: simogatja a szívet például, amikor Zsigmond Vilmos az operatőrmágus
Darius Khondjival a fényről beszélget, vagy amikor az 1970-es A bérmunkás rendezője, Peter Fonda
elmeséli, hogy Zsigmond miképpen komponálta bele a naplementét a film utolsó
snittjébe. Megborzongtató pillanat: Fonda úgy beszél a fény egyik legnagyobb
mesteréről, hogy felidézi, miként temette el egy hosszú snittben a Napot.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 5 átlag: 5.6 |
|
|