KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

    
             
             
             
             
             
   2016/július
MAGYAR MŰHELY
• Stőhr Lóránt: Széthulló kisvilágok sodrában Tolnai Szabolcs
• Stőhr Lóránt: Széthulló kisvilágok sodrában Tolnai Szabolcs
• Szalkai Réka: Belső késztetésből Beszélgetés Tolnai Szabolccsal
• Hirsch Tibor: Múltunk a nyereg alatt Magyar film, magyar idő – 3. rész
• Soós Tamás Dénes: A belső kép Beszélgetés Nagy András operatőrrel
• Varga Zoltán: Macskaszem és párducmosoly Magyar animáció: A nyalintás nesze; Love
NŐI SZEREPEK
• Vajda Judit: Párosával a pokolba Kelly Reichardt
• Pernecker Dávid: A nő is ember Paul Feig hősnői
• Tüske Zsuzsanna: Nők a keverőpult mögött Pénzes cápa
MACSÓ MITOLÓGIA
• Szabó Ádám: Istenek hajnala Nicolas Winding Refn és a heroizmus
• Dunai Tamás: Comic noir Shane Black buddy-filmjei
KÍNAI SÁRKÁNYOK
• Vincze Teréz: Tér, idő, nosztalgia Tsai Ming-liang meditációi
• Varró Attila: Égi törzsek Az új kínai film
• Baski Sándor: Beszivárog a valóság Udine
FESZTIVÁL
• Gyenge Zsolt: Szalmaláng vagy erdőtűz? Cannes
• Buglya Zsófia: Önismereti leckék Graz / Linz
FILMZENE
• Géczi Zoltán: A herceg hagyatéka Prince (1958-2016)
VIDEÓJÁTÉK
• Herpai Gergely: Orkazmus a multiplexben Warcraft
FILM / REGÉNY
• Sepsi László: Jób a lakóparkban Fredrik Backman: Az ember, akit Ovénak hívnak
• Kovács Kata: Kertvárosi átlag Hannes Holm: Az ember, akit Ovénak hívnak
KRITIKA
• Jankovics Márton: Feszített víztükör A Bigger Splash
• Árva Márton: Kulcsra zárt szobák A klán
• Horeczky Krisztina: Látszani kell Nőügyek
MOZI
• Gyenge Zsolt: Neon démon
• Forgács Nóra Kinga: A hegedűtanár
• Nevelős Zoltán: Emlékezz!
• Varga Zoltán: Alice Tükörországban
• Szatmári Zsófia: Életem nagy szerelme
• Hegedüs Márk Sebestyén: Démonok között 2.
• Andorka György: Szemfényvesztők 2.
• Kránicz Bence: Tini Nindzsa Teknőcök: Elő az árnyékból
• Sepsi László: X-Men: Apokalipszis
• Alföldi Nóra: Mielőtt megismertelek
• Varró Attila: A modell
DVD
• Pápai Zsolt: Annie Hall / Manhattan
• Gelencsér Gábor: Szegénylegények
• Soós Tamás Dénes: A program: Egy legenda bukása
• Benke Attila: Nyugaton a helyzet változatlan
• Géczi Zoltán: A sas és a sárkány
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Nyugaton a helyzet változatlan

Benke Attila

All Quiet on the Western Front – amerikai, 1930. Rendezte: Lewis Milestone. Szereplők: Lew Ayres, Louis Wolheim, John Wray. Forgalmazó: Select. 128 perc.

 

1917 és 1941 kulcsfontosságú dátumok az amerikai történelemben és (film)kultúrában, minthogy mindkét évszám az Egyesült Államok háborúba lépését jelöli. Ugyanakkor az első világháború sokkja után Hollywood egészen az 1941-es Pearl Harbor-i katasztrófáig inkább a pacifista, háborúellenes filmeket támogatta. Howard Hawks a hadba lépés elkerülhetetlenségét és a hazafias heroizmust hangsúlyozó York őrmestere 1941 előtt valószínűleg olyan lett volna, mint a békepárti ciklus legékesebb példánya, Lewis Milestone korai remekműve, a Nyugaton a helyzet változatlan.

Milestone háborús drámája a frontot megjárt Erich Maria Remarque nagysikerű, a nácik által rituálisan elégetett 1928-as regényén alapul, jóllehet Hollywood azért enyhítette néhol az alapanyag sötét és depresszív tónusát. Az első világháború alatt játszódó történet a frissen érettségizett német fiatalember, Paul Bäumer szemszögéből tudósít a világégés borzalmairól. S a finomítások ellenére a Nyugaton a helyzet változatlan filmverziója is meghökkentő és szívszorító vádirat mindenféle háború ellen.

Lewis Milestone alkotása joggal kapta meg a legjobb filmnek járó Oscart 1930-ban. Egyfelől a Nyugaton a helyzet változatlan kuriózuma, hogy a némafilm és a hangosfilm határán a technikai problémák ellenére még mai szemmel is páratlanul dinamikusan mutatja be az összecsapásokat a pergő vágásnak és a korszakhoz képest meglepően mozgékony kamerának köszönhetően.

Másfelől a Nyugaton a helyzet változatlan Hollywoodnak még abban a korszakában készült, mikor a stúdiórendszer arculatát hivatalból beszabályozó öncenzúra, a Hays-kódex nem biztosított védelmet a pozitív hősök számára sem. Pault és sorstársait patrióta és milicista szólamokkal ámítja gimnáziumi tanáruk, ám az ideológia és a háború valósága éles kontrasztban állnak egymással. A tetterős, cselekvőképes hősként fellépő idealista ifjakat a frontharcok testileg-lelkileg megcsonkított, passzív, szenvedő antihősökké torzítják. Lewis Milestone műve néhány didaktikus, tolakodóan melodramatikus jelenetét leszámítva páratlanul hitelesen mutatja be a háborúpárti ideológia romboló hatását, az értelmetlen vérontást. Nem véletlenül volt a film sokáig tiltólistán nemcsak a náci Németországban, de Franciaországban és Ausztráliában is.

Extrák: Semmi.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2016/07 63-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12819