KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
   2016/július
MAGYAR MŰHELY
• Stőhr Lóránt: Széthulló kisvilágok sodrában Tolnai Szabolcs
• Stőhr Lóránt: Széthulló kisvilágok sodrában Tolnai Szabolcs
• Szalkai Réka: Belső késztetésből Beszélgetés Tolnai Szabolccsal
• Hirsch Tibor: Múltunk a nyereg alatt Magyar film, magyar idő – 3. rész
• Soós Tamás Dénes: A belső kép Beszélgetés Nagy András operatőrrel
• Varga Zoltán: Macskaszem és párducmosoly Magyar animáció: A nyalintás nesze; Love
NŐI SZEREPEK
• Vajda Judit: Párosával a pokolba Kelly Reichardt
• Pernecker Dávid: A nő is ember Paul Feig hősnői
• Tüske Zsuzsanna: Nők a keverőpult mögött Pénzes cápa
MACSÓ MITOLÓGIA
• Szabó Ádám: Istenek hajnala Nicolas Winding Refn és a heroizmus
• Dunai Tamás: Comic noir Shane Black buddy-filmjei
KÍNAI SÁRKÁNYOK
• Vincze Teréz: Tér, idő, nosztalgia Tsai Ming-liang meditációi
• Varró Attila: Égi törzsek Az új kínai film
• Baski Sándor: Beszivárog a valóság Udine
FESZTIVÁL
• Gyenge Zsolt: Szalmaláng vagy erdőtűz? Cannes
• Buglya Zsófia: Önismereti leckék Graz / Linz
FILMZENE
• Géczi Zoltán: A herceg hagyatéka Prince (1958-2016)
VIDEÓJÁTÉK
• Herpai Gergely: Orkazmus a multiplexben Warcraft
FILM / REGÉNY
• Sepsi László: Jób a lakóparkban Fredrik Backman: Az ember, akit Ovénak hívnak
• Kovács Kata: Kertvárosi átlag Hannes Holm: Az ember, akit Ovénak hívnak
KRITIKA
• Jankovics Márton: Feszített víztükör A Bigger Splash
• Árva Márton: Kulcsra zárt szobák A klán
• Horeczky Krisztina: Látszani kell Nőügyek
MOZI
• Gyenge Zsolt: Neon démon
• Forgács Nóra Kinga: A hegedűtanár
• Nevelős Zoltán: Emlékezz!
• Varga Zoltán: Alice Tükörországban
• Szatmári Zsófia: Életem nagy szerelme
• Hegedüs Márk Sebestyén: Démonok között 2.
• Andorka György: Szemfényvesztők 2.
• Kránicz Bence: Tini Nindzsa Teknőcök: Elő az árnyékból
• Sepsi László: X-Men: Apokalipszis
• Alföldi Nóra: Mielőtt megismertelek
• Varró Attila: A modell
DVD
• Pápai Zsolt: Annie Hall / Manhattan
• Gelencsér Gábor: Szegénylegények
• Soós Tamás Dénes: A program: Egy legenda bukása
• Benke Attila: Nyugaton a helyzet változatlan
• Géczi Zoltán: A sas és a sárkány
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

A program: Egy legenda bukása

Soós Tamás Dénes

The Program – angol-francia, 2015. Rendezte: Stephen Frears. Szereplők: Ben Foster, Chris O’Dowd, Dustin Hoffman. Forgalmazó: ADS Service. 103 perc.

 

A program kevés jó jelenetének egyikében Lance Armstrong és csapattársai azon tanakodnak, ki játssza majd Lance-t az életrajzi mozijában. Matt Damon, a frissen befutott, fiatal és jóképű filmsztár? Netán Jake Gyllenhaal, aki a Donnie Darko nyitójelenetében már egyébként is biciklizett? Armstrongot ekkor még az egész világ a kerékpársport csodagyerekeként ünnepelte, aki a rákot legyőzve, a halálból visszatérve nyerte meg a Tour de France-ot – egymás után hétszer. Ma, amikor ismerjük a szisztematikusan doppingoló, versenytársait megzsaroló versenyzőt, Armstrongot az antagonistákra szakosodott Ben Foster játssza – remekül. Főként az arrogáns Lance-t alakítja hideglelősen, aki bárkit lekönyököl azért, hogy a dobogó felső fokán maradjon. De az összeroppant Armstrongra is emlékezni fogunk, akinek grimaszba rándul mosolya és könnybe lábad nevetése, mikor 37 évesen, visszatérése után csak harmadik lesz a Tour de France-on.

Nem Foster hibája, hogy A programot nézve mégsem ismerjük meg Lance Armstrongot, az ügyes csalót, aki az egész világot átejtette. Aki tudta, hogy a rákot legyőző bajnok története Hollywoodhoz méltó mese, aminek az emberek hinni fognak, mert mélyről fakadó, belső igényük, hogy példaképet állítsanak maguk elé. Az élettörténetét tudatosan szerkesztő Armstrongot Stephen Frears is felmutatja – mégsem tesz semmit, hogy benézzen Lance maszkja mögé. Pedig a tényfeltáró könyvek és Alex Gibney alapos dokumentumfilmje, az Armstrong hazugságai után egy játékfilm épp azzal mondhatna újat, ha belesne a kerékpáros fejébe, és megpróbálná felfejteni, mi motiválta kerékpározásra és hazudozásra, vagy megmutatná, milyen lehet évekig hazugságban élni. Ha megértené, miért volt Lance olyan, amilyen. Frears viszont nem érdeklődő pszichológusként, hanem hosszútávra berendezkedő kerékpárosként közelít a témához, aki a rajtvonalnál felgyűri ruháját, majd nekiáll darálni a mérföldeket. Filmje a komplett karriertörténetet elmeséli, és csak szedi egyik fordulópontot a másik után: jön a hererák, a dopping, majd a zsarolás, de puszta illusztráció, mozgóképes zanza marad mindegyik. Csak a lecsúszás érzékletes, a bajnok küzdelme a jelentéktelenné válás ellen, mert Foster egy pillantásban képes összegezni, milyen erős drog a siker, és milyen nehéz lejönni róla. De még ez sem változtat azon, hogy Lance Armstrong, ez a karizmatikus mesélő ennél sokkal jobb és hatásosabb történetet érdemelt volna.

Extrák: Nincsenek.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2016/07 62-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12818