FesztiválCannesSzalmaláng vagy erdőtűz?Gyenge Zsolt
A 69.
cannes-i filmfesztiválon remekmű-közeli filmek egész sora bizonyította, még
mindig termékeny tud lenni a filmes kifejezésmód.
A
filmnyelv alakulása talán soha nem volt annyira kulcskérdés, mint ezekben az
években, amikor a platformok, technológiák és fogyasztói szokások változása
egyre nagyobb kihívás elé állítja a hagyományos értelemben vett mozit. A nagy
filmfesztiválok még mindig a nagybetűs „cinéma” templomainak minősülnek, ami
azt jelenti, hogy nem itt, a „cinéphilia” fellegváraiban kell keresni mondjuk
az új média hatásának lenyomatát – éppen ezért kulcskérdés, hogy ezek a
rendezvények fel tudnak-e vonultatni olyan valóban kreatív és innovatív
mozgóképi kifejezésmódokat, amelyek e művészeti forma létjogosultságát
bizonyítanák. Vagyis amikor ilyen helyeken forgolódunk, elsősorban nem is az
időtálló remekművek felkutatása a legfontosabb, hanem az, hogy találunk-e olyan
történeteket, formanyelvi megoldásokat és szerzőket, amelyek és akik képesek érvényes
módon megszólalni a mozi nyelvén. Ennek érdekében a cannes-i fesztivált a
következőkben nem az amúgy is csalóka díjak, hanem a filmnyelvi kifejezés
komplexitása vagy újszerűsége mentén fogom áttekinteni.
*
Formanyelvi
kiforrottsága miatt érdemes ezt a sort a német Maren Ade filmjével kezdeni, aki
– bár berlini nagydíja révén már nem számított ismeretlen kezdőnek – teljes
meglepetést okozva vált egyik pillanatról a másikra az egész fesztivál kedvencévé
(a zsűrit leszámítva). A kifordított apa-lánya szituáció, amelyben a
megszokottól eltérően az apa játssza a lázadó szerepet a társadalomba
beilleszkedő és céltudatosan karriert építő lányával szemben, két okból válik
kiemelkedővé. Az egyik az a kifinomultság és eszköztelenség, amellyel a rendező
a humort adagolja az alapvetően komoly, időnkénti szinte drámai történésekhez:
teli szájjal ugyan csak egyetlen jelenetben nevetünk, de a helyzeteket minden
esetben valami különös idegenség, meghasonlottság itatja át. A rendezőnő ezt
elsősorban azzal éri el, hogy szubjektív kamera használata nélkül tudja a lánya
bukaresti multinacionális vállalati világában megjelenő apa perspektíváját
érvényesíteni: elképesztő látni azt, hogy ezek a jelenetek, amelyek a bohókás
öreg nélkül teljesen természetesek és magától értetődőek lennének, milyen
torznak hatnak bumfordi figurájának idétlen jelenléte révén.
És ezzel
elértünk a film különlegességének második okához, a színészvezetéshez, amelynek
könnyedsége, improvizatív hatása és a színész alkatában gyökerező mivolta
egyértelműen Cassavetesre emlékeztet. A megtisztelő cassavetes-i párhuzam azért
is helytálló, mert az amerikai elődhöz hasonlóan Maren Ade is a személyiség és
a megvalósítani kívánt társadalmi szerep közti ellentmondásból és feszültségből
bontja ki konfliktusait: a Toni Erdmann minden pillanata konkrétan vagy
átvitt értelemben, egyértelműen vagy rejtett módon szerepjátékokról szól. A két
főszerepet alakító Peter Simonischek és Sandra Hüller teljesítménye azért értékes,
mert játékuk nem amolyan „színészfilmben”, vagy jutalomjátékban, hanem egy
rendkívül erőteljes rendezői koncepcióban tudott középponti szerepre szert
tenni. A Toni Erdmann egy nagy formátumú rendező igazi remekműve, egy
olyan szerzőé, aki egyenértékűen kezelt alkotótársaival együtt a komplex
kifejezőeszközök révén jelentések rétegeinek sokaságát tudja érzékeltetni –
éppen ezért teljes figyelmen kívül hagyása a zsűri részéről nem pusztán
filmtörténeti léptékű baklövés, hanem magának a filmnek, mint műformának a
teljes félreértését igazoló tévedés.
Ugyancsak
a mellőzöttek táborát erősíti a francia Bruno Dumont, aki következetesen
épített életművével évek óta résztvevője a világ nagy fesztiváljainak, de
általában túl szélsőséges és inkorrekt ahhoz, hogy akár a művészfilm fősodrába
kerülhessen. Nálunk leginkább Flandria című kegyetlenül erőszakos
kamaradrámája révén ismert, ám a cannes-i versenyben most vetített filmje a
2013-as Camille Claudel 1915, és a Titanic fesztiválon megszellőztetett
minisorozat, A kis kutyafülű szintézisének tekinthető. Ezekben a
filmekben Dumont nagyon kényes, etikai vetületektől sem mentes eszközhöz
folyamodott: súlyos vagy kevésbé súlyos fogyatékkal élőket használt
színészként, a Claudel életét feldolgozó filmben olyanokat is, akik láthatóan
nem voltak tudatában annak, hogy mi történik velük. A radikalitásáról ismert
rendező lefordíthatatlan című (Ma loute) legújabb munkájában őrült
kétpólusú világot hoz létre, egyik oldalon sztár színészek (Juliette Binoche,
Fabrice Luchini, Valeria Bruni Tedeschi) által megjelenített, az idiotizmusig
idétlen arisztokratákkal, a másikon fogyatékkal élőkkel reprezentált
mélyszegény, kannibál kagylógyűjtögetőkkel. Dumont az e két világ közti
átjárásokat és lehetetlen szerelmeket a groteszk és a karikatúra műfajának
keverésével jeleníti meg, olyan fékevesztett, önálló életre kelő filmnyelvet
hozva létre, amelynek szabadsága, a reprezentált valóságtól való függetlensége
a vége felé egyenesen a rajzfilmekével vetekszik: egy adott ponton a megelevenedő
forma kezdi irányítani a történetet.
A Kritikusok
hete az egész fesztivál legkísérletezőbb szekciója, amely attitűd
természetes velejárója, hogy az időnként felfedezett gyöngyszemek mellett sok
komoly tévedést is tartalmaz. Az előbbi csoportba tartozott idén az Albüm című
elsőfilm, amelynek rendezőjét, Mehmet Can Mertoğlut röviden a török Roy
Anderssonként jellemezhetnénk. Ahhoz, hogy a formanyelvi megoldásokat meg
tudjuk ragadni, röviden vázolni kell az alapszituációt: negyven körüli pár
örökbefogadás mellett dönt, ám a társadalmi megbélyegzés elkerülése érdekében
egy egész fiktív fotóalbumot állítanak össze a „terhesség” és a „szülés” boldog
pillanatairól. Így már érthető, miért fotószerűen merev beállítások és főleg
rögzített kamerájú felvételek sora alkotja a filmet, amelynek drámaiságát az
adja, hogy ezáltal nyilvánosságnak szánt pózok sorozatává válnak az élet
legintimebb pillanatai is. Bár a kritika nyilván elsősorban a nagyon erős
közösségi kontroll alatt élő ún. kollektivista társadalmakat illeti, az
önreprezentatív közösségi média korában nem nehéz magunkra is vonatkoztatni a
látottakat.
Annak
drámaiságáról, amit az okoz, hogy az egyének akár saját meggyőződésük ellenére
cselekszenek a szűkebb-tágabb közösség elvárásai szerint, mindenkinek a tavaly
ugyancsak Cannes-ban felfedezett Mustang juthat eszébe, ám a párhuzamok
ezzel véget is érnek. Míg a Mustang ugyanis egy rossz melodráma
színvonalán meséli és magyarázza túl a helyzetet, Mertoğlu filmje nagyjából az
első harmadánál egyértelműen a fentebb említett svéd rendezőre emlékeztető
abszurd fordulatot vesz. Először akkor lesz ez nyilvánvaló, mikor a hivatalban,
ahol az örökbefogadást intézik, az összes ügyfélablaknál az összes hivatalnok
és kliens az asztalra borulva alszik, vagy mikor a család rezzenéstelen arccal
figyeli, ahogy a „családfő” elbotlik a fotózásra készülődés közben. Ilyen és
hasonló, a realisztikus ábrázolás és az abszurd közötti skála különböző
pontjain elhelyezkedő sarkítások teszik egyedivé ezt a filmet, hiszen ezek a
formai megoldások a puszta történetnél sokkal zsigeribb módon világítanak rá a
helyzet és a szereplők viselkedésének abszurd mivoltára.
A filmes
sajtó nagy része az amúgy botrányos díjazás mélypontjának, e sorok írója az
egyetlen valóban megérdemelt elismerésnek tartja Xavier Dolan legújabb
munkáját. A Juste la fin du monde (Csak
a világvége) színdarab-adaptáció, ennek megfelelően szűk térben (egy
házban) játszódó kamaradrámaként is értelmezhető, azonban Dolan elképesztő
formaérzékének köszönhetően igazi moziélménnyé válik a figyelmes szemlélő
számára. Otthonától tizenkét évig távol élő sikeres színdarabíró tékozló
fiúként tér haza őt rajongás és neheztelés keverékével imádó családjához: a
film ezt az egyetlen napot mutatja be a helyzethez illő egzaltáltsággal,
enerváltsággal és persze a Dolantól megszokott túlhajszoltsággal. A történet
középpontjában több értelemben a hiány és annak elviselhetetlensége áll: ezzel
küszködnek a családtagok, akik éveken keresztül jelenléte nélkül gravitáltak
Louis körül, aki viszont halálos betegsége ki nem mondása révén teremt újabb
űrt minden pillanatban. Eme hiánydramaturgia azáltal válik zsigerileg
átélhetővé, hogy Dolan (bármennyire blaszfémiának tűnik is a hasonlat)
leginkább a dreyeri Szent Johanna perre emlékeztető módon szinte kizárólag
közelképeket használ. Az alapozó plánok és a totálok szinte teljes mellőzése
nem csak azt teszi lehetetlenné, hogy a szűk, zeg-zugos térben pontosan
tájékozódjunk, hanem az egymással folyamatosan rendkívül intenzív viszonyban és
párbeszédben lévő szereplők térbeli elhelyezkedését sem tudjuk átlátni: ez
pedig állandó bizonytalanságban tart minket afelől, hogy pontosan kinek, kire
nézve is tesz megjegyzéseket egy-egy szereplő. És éppen ez, a drámai tér
megszüntetése az, ami miatt a történet teljes mértékben elveszti
színházszerűségét. Az önnön nagyságától rendszeresen (így a cannes-i díjátadón
is) meghatódni képes Dolan stílusa e sorok szerzője számára is gyakorta
irritáló, azonban a Csak a világvégében újra bizonyítja, hogy rendkívüli
formaérzékkel rendelkezik, oly mértékben uralja a mozi kifejezőeszközeit, mint
nagyon kevesen a kortárs rendezők közül.
Közvetlen
szomszédunk filmiparának töretlen sikerét jelzi, hogy három román film
szerepelt idén a fesztivál hivatalos programjában, ráadásul ebből kettő a filmes
kifejezés csúcspontját képviseli. Cristi Puiu nem csak a román új hullám
elindítója, hanem annak legkarakteresebb, leginkább tudatos filmnyelvvel
dolgozó tagja, akitől legtöbb nemzedéktársa pusztán a felszíni megoldásokat
volt képes ellesni – talán pont elmélyültsége és kompromisszumot nem ismerő
attitűdje miatt nem ő kapja a legrangosabb elismeréseket. Az idős családfő
halálára emlékező szertartás miatt gyűl össze a család és néhány közeli barát a
Sieranevadában (a szerző állítása szerint a különböző nyelvi verziók
elleni puszta dacból született a cím), amely rendkívül összetetten szól a
privát és kollektív mitológiák bénító hatásáról. A buñueli módon folyamatosan
elhalasztott ünnepi ebéd hozza létre a történetek, a figurák és a terek komplex
összjátékát.
A tér
felépítése központi jelentőséggel bír az egész film értelmezésében. Az egyik
érdekesség, hogy bár a nézőpont dramaturgiailag nem értelmezhető szubjektív
kameraként, mégis a végig fejmagasságban elhelyezett, enyhén ringó, a szereplők
után forduló kamera fizikai, testi viselkedése révén emberi jelleget kap:
nagyjából a film harmadánál járunk, mire leesik, hogy az események megfigyelője
nem lehet más, mint a halott apa észrevétlenül maradó, beavatkozni képtelen, az
eseményekből központi szerepe ellenére kizárt szelleme. Puiu ezt a kizárást
nagyon kézzelfogható módon jeleníti meg, mikor e megfigyelőt szinte minden
jelenetben átmeneti helyekre, Marc Augé kifejezésével élve „nem-helyekre”
szorítja: a külső jelenetekben az autók miatt járhatatlanná és élhetetlenné
váló túlzsúfolt utcán, a lakásban pedig az előszobában kell „toporognia”. A
közel három órás film legtöbb jelenetét tényleg a panellakás előszobájából
követjük, ahol Puiu szédítő koreográfiával mozgatja a szereplőket, hagyja nyitva
majd csukja be az oda nyíló ajtókat. Hátborzongató érzés megtapasztalni a
kamera tanácstalan téblábolását, amint, akár egy hívatlan vendég, a sarokba
szorulva feszélyezetten jobbra-balra tekintget. A Sieranevada egy helyét
nem lelő generációról szól, amelyet fogva tart az elődök tekintélyének és
hiedelemvilágának hagyománya, a megtagadni kívánt államszocializmus súlya és a
vadkapitalizmusban való boldogulás önkizsákmányolásra kényszerítő vágya.
Cristi
Puiu az első, Bogdan Mirica pedig a legújabb tagja ennek az újhullámnak,
olyasvalaki, aki (sok kortársával és kollégájával ellentétben) úgy tanulta meg
az elődök leckéjét, hogy tovább is tudta építeni azt. A Kutyák egy olyan
poszt-műfaji film, amely lecsupaszítja és lokális környezetbe adaptálja a Nem
vénnek való vidéket és Peckinpah Szalmakutyák című munkáját. A Duna
közelében vagyunk a kietlen román alföld egy olyan megműveletlen darabján,
amelyet a főhős nemrég elhunyt nagyapjától örökölt, és amit azonnal pénzzé is
kíván tenni. Azonban ottjártakor minden éjszaka vakító fényszóróval forgolódó
terepjárókra lesz figyelmes a földjein, pont úgy, ahogyan Tommy Lee Jones
karaktere a Coen-fivérek „eredetijében”. Ezt a csupasz tájat azonban nem véres
sorozatgyilkosok, csak rosszarcú maffiózók tartják rettegésben, és itt nem a
történet szövevényes mivolta, hanem a lefojtott atmoszféra teremt húsbavágó
feszültséget. Mirica formanyelvi bravúrja abban a tökéletes összhangban érhető
tetten, amelyet a hatalmuk megingathatatlanságáról meggyőződött szereplők
beszédének és járásának, valamint az őket és a vidéket pásztázó kamera
mozgásának lassúsága között megteremt. Kimódolt, ám tökéletesen kimért ez a
filmnyelv, olyan, amelyet egyre kevésbé lehet a „tipikus” kelet-európaiság
jelzőivel jellemezni, hanem csak a kortárs nemzetközi mozi szervesen részeként
tudjuk értelmezni.
Két Pablo
találkozott az idei fesztivál egyik legnagyszerűbb alkotásában: a chilei Pablo
Larraín a legendás Pablo Nerudáról forgatott szokatlan, életrajzinak csak jobb
híján nevezhető filmet. A Neruda különlegessége abban áll, hogy pusztán
egyetlen év (1948) történésein keresztül képes rendkívül erősen átélhető és
megérthető portrét rajzolni a huszadik század egyik ikonikus figurájáról. Ehhez
egyrészt egy radikális narratív struktúrát talál ki: a történetet az a fiatal,
feltörekvő, kisstílű nyomozó meséli, aki a költő-szenátort ezekben az években
kitartóan üldözte. Ennek köszönhetően egyből távolságtartás jön létre, hiszen a
már akkor is nagy presztízzsel bíró költőt egy ellenérdekelt, ellenfele
nagysága által letaglózott, de azt felérni mégsem képes figura perspektívájából
jeleníti meg. Másrészt Larraín mindehhez olyan különleges rendezői és vizuális
koncepciót illesztett, ami – történelmi filmhez csöppet sem illő módon –
állandóan megkérdőjelezi a bemutatottak hitelességét. Szinte az összes
jelenetet úgy szabdalja plánokra, hogy a vágások között átrendeződik a
szituáció, más napszakban vagyunk, más elrendezésben vagy pózban állnak a
szereplők, akiket folyamatosan, mint beállított szobrokat jár körül az állandóan
vízszintesen mozgó kamera. Ebben a különleges módon költői filmben az
elbeszélés, a filmezés, a költészet, az írás teremti meg azt a valóságot, amit
aztán elbeszél. Mindezt pedig azért valósítja meg ily módon Larraín, mert nem
egy költőfejedelmet magasztaló eposzt akar létrehozni, hanem egy olyan ember
képét próbálja megrajzolni, aki éppen ezekben a hónapokban dönti el, hogy maga
írja meg a sorsát, hogy mítoszként teremti meg önmagát. A filmtörténetben csak
nagyon ritkán találkozni forma és tartalom ilyen kifinomult összeolvadásával,
ilyen összetett és harmonikus együttműködésével, mint ami a Nerudában
tapasztalható.
Nem kell
túlzás, hogy az utóbbi tíz-tizenöt év legjobb válogatásának tituláljuk az
ideit, hiszen még legalább öt a fentiekhez minőségben nagyon közel álló filmet
lehetne elemezni: nem beszéltünk Alain Guiraudie megragadhatatlanságában
nagyszerű remekéről, Andrea Arnold első amerikai munkájáról, Assayas kiváló
rendezéséről, Winding Refn modellekről szóló látomásos horrorjáról, vagy éppen
az önmagához kimagasló teljesítménnyel visszataláló Jarmusch-ról. Mindez
számomra azt jelzi, hogy a forradalmi mediális változások ellenére a sokszor
eltemetett filmnek, mint kifejezési formának még van létjogosultsága, és vannak
olyan művelői, akik képesek azt rendkívül magas szinten művelni, sőt időnként
még meg is újítani.
*
Végül az
esztétikai szempontok mellett röviden érdemes áttekinteni néhány olyan
filmipari tendenciát, amely az idei kiadás során kirajzolódni látszik, és
amelyek a cikk korábbi részében felsorolt filmek elkészülését lehetővé teszi.
Ezek között elsőként a művészeti/esztétikai és az üzleti szempontok egyre
erőteljesebb eltávolodását kell megemlíteni, ami már abban is testet ölt, hogy
a fesztivállal párhuzamosan rendezett filmvásár – ahol a filmek gyártók és
forgalmazók közti adásvétele zajlik – már időben is elkülönül a fesztiváltól. A
buyerek már első napokban megnézik a fesztivál szinte teljes felhozatalát, és
még azelőtt megkötik a legfontosabb ügyleteket, mielőtt a szakma többi része és
a kritikusok véleményt nyilváníthattak volna. Ráadásul – és ezt már a magyar
forgalmazók stratégiájában is megfigyelhetjük – a megállapodások 2-3 évvel
előre köttetnek olyan filmtervekre, amelyeknek eredménye nagy valószínűség
szerint szerepelni fog valamelyik nagy fesztiválon. Úgy látom, ez a brandként
értett és használt szerzőiség felértékelődéséhez, újbóli előtérbe kerüléséhez
vezet, ahol a már bizonyított nagy nevek, amíg a tőlük megszokott stílusban és
tematikában alkotnak, biztosan számíthatnak támogatásra. Míg ez önmagában talán
pozitív fejleménynek tűnik, e folyamat hátulütője a kezdők és az innováció
háttérbe szorulása lehet, amelyet csak részben tud ellensúlyozni a filmgyártási
technológia olcsóbbá válása és a fesztiválok elszaporodása.
Egy másik fontos
változást az internetes stream-szolgáltatások egyik nagyágyújának, az Amazon
Studios-nak az áttörése jelez. A cég ugyan idén vett először részt Cannes-ban,
mégis egyből öt filmmel volt jelen, amiből egyik a nyitófilm, három pedig a
versenyprogramban szerepelt. Az, hogy a mozi templomának számító fesztiválon
egy netes szolgáltató egyből kulcsszerepet tud játszani, még a szakmabelieket
is meglepte, hiszen a Netflix története alapján inkább arra lehetett számítani,
hogy a kis képernyőkön hódító szolgáltatók inkább a televíziós műfajokban
fognak tarolni. Azt egyelőre nem lehet kiszámítani, hogy milyen következményei
lesznek annak, hogy az Amazon komoly szereplővé vált a művészfilmgyártásban, de
az idei fesztiváltól vált egyértelművé, hogy nagyon komolyan számolni kell
velük.
Azt
gondolom, soha ennyire nem volt nyilvánvaló, hogy a Berlinálé – amelynek
2016-os felhozatala ugyancsak páratlan volt – elkezdett felzárkózni a nagy
testvér mellé. Az idei cannes-i versenyben két olyan szerző szerepelt (Maren
Ade és Asghar Farhadi), akiket a németek fedeztek fel és juttattak el a
viszonylagos hírnévig, ráadásul a Rendezők két hete szekcióban vetített
Pablo Larraín is Berlinben szerzett nemzetközi (el)ismertséget. A folyamat okai
nem egyértelműek, hiszen egyik fesztivál stábjában sem történt látványos
változás, de filmrajongóként annak örülhetünk, hogy ezentúl a cannes-iak sem
engedhetnek meg maguknak olyan minősíthetetlen válogatást, mint amit például
tavaly produkáltak.
A
legfontosabb kérdésre a választ azonban csak évek múltán kapjuk meg, mikor
kiderül, hogy az idei egy véletlenszerűen kiugró pillanat, egy remek évjárat
volt csupán, vagy egy olyan időszak kezdete, ahol a nagy kaliberű filmalkotók
meg tudják találni a forrásokat ahhoz, hogy kiemelkedő filmjeiket elkészítsék.
E sorok írója szkeptikus, de reméli, hogy téved.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 9 átlag: 2.67 |
|
|