Magyar MűhelyMagyar film, magyar idő – 3. részMúltunk a nyereg alattHirsch Tibor
A régmúltba visszanéző történelmi
filmjeink főhősei a forrófejű vitézek és gondterhelt, kompromisszum-kereső
vezéreik.
A magyar film történelmi
témáiról szóló áttekintésünk első része az éppen magunk mögött hagyott hetven
esztendőre összpontosított: ebben a történelmi szakaszban az volt a tanulságos,
miképpen tudja a film a távolságot nyújtani-zsugorítani, hogyan képes szívének
kedves korszakokat tematikusan kizsákmányolni. A második részben a Reformkorig
jutottunk: ezeknek a filmeknek ürügyén volt alkalom föltenni egy másik, még általánosabb
főkérdést: Mi végre is utaztat minket az ujját a jelen ütőerén tartó avatott
filmművész leninsapkás avagy huszárcsákós korokba? Elég nyilvánvaló – aki ilyen
filmet készít, vagy a jelen titkos gyökereit mutogatná, vagy a jelenre
vonatkozó még titkosabb párhuzamokat. Ha elég messze kirándul velünk az időbe,
inkább az utóbbi marad. Mindenesetre, akár egyik, akár másik volna is a szerzői
szándék, minket, nézőket, aktualizálásra biztat, így is, úgyis. Ez errefelé
elvárás: a filmnéző ezen a tájon sokféle cenzúrakerülő képes beszédhez lett
hozzászoktatva. A kosztümös-történelmi allegóriák nyelve az egyik legfontosabb
közülük.
És akkor most induljunk
tovább. Eddigi gyakorlatunkkal szakítva, nem időperiódusok szerint
csoportosítjuk a filmeket, hanem egy másik, mindegyikre érvényes bár kevésbé
objektív szempont szerint. Mégpedig: mennyire, milyen távolságra helyezkednek
el a „Magyar Történelmi Narratívák
Örökös Főtételétől”. Merthogy van ilyen főtétel. És valóban pozíciót lehet
foglalni hozzá képest, akár virtuális térben, akár virtuális időben. A tételt
magyarázva egy pillanatra vissza kell térnünk a Reformkorhoz, a reformkor sokat
idézett jelszavához:”Haza és Haladás”. Ebből így, önmagában persze nem lesz
történet, és főleg nem lesz „dramaturgiai tét”: történetet mozgató konfliktus. „Haza
és Haladás – de azok ellenében, akik csak az egyiket akarják” – így már lehet
vele kezdeni valamit. „Haza és Haladás – de a külső ellenség egymás ellen
játszaná ki a két tábor híveit – ez így még ismertebb, irodalomból-filmből
ismert megannyi hazai narratíva konfliktuskerete.
Végül – „Haza vagy
Haladás”: döntési kényszer ott, ahol hagyományosan az „és” szokott állni –
lehetne történet mondani ebben a gondolati keretben is, de, ki tudja miért, a
magyar kosztümös mesekészletben ez ritka, mint a fehér holló. Konkrétan – látni
fogjuk – egyetlen ilyen filmet sikerült találni.
Ellenséges égtáj
Legfeljebb ha kéttucat
filmünk van a nyolcszáz évnyi témaregiszterben – de csak ha a művészfilmet és
rockoperát, ha a moziban is forgalmazott televíziós produkciókat is beleszámítjuk.
Így sejlik föl a nagy halmaz legfontosabb részhalmaza: filmek, melyekben a
reformkori jelszó kettős értéke egy kalapban van. Ahol a „haladás” a
szocialista történetírás aktuális tanítása szerint a nép felszabadításával esik
egybe. Merthogy a nép fölemelésén kívül, másfajta progresszív érték nem létezik
– természetesen a túlfinomult tárgyak, a haditechnika, építészet, a művészet
progressziója sem.
És az ellenség mindig
idegen. Néha rögtön megmutatja igazi arcát – amikor éppen hadban állunk vele,
néha, mikor ideiglenes szövetségesünk, akkor csupán gyanús. Gyanús, ha másért
nem, már csak gazdagsága, és túlfinomult tárgykultúrája okán is. És az ilyen –
tágan értett – ellenség mindig nyugatról jön.
Keleti ellenséget –
talán az Egri csillagok színpompásan
fenyegető török harci seregszemléjét leszámítva – magyar film soha nem mutat
úgy, hogy a jó oldalon a néző egyszerre érezze a filmhősök komplexusait és a „csak
azért is” fogadkozásait, amennyiben nem csupán az ellenség túlerejével
dacolnának, hanem azok vélt vagy valós civilizációs gőgjével is. Ilyen
összetett érzések magyar hősben soha nem támadnak turbános-lófarkas ellenséggel
szemben, viszont rizsporos-parókás, háromszög-kalapossal szemben szinte
bármikor.
Ma – egyelőre – nem
készül kosztümös mozgókép, mely az „üzenjük Brüsszelnek!” aktuális hangulati-indulati foglalatban mesélné el a maga
történelmi meséjét, így kötve össze múltat és jelent. Nem készül, akármennyire
is benne van a levegőben, és talán azért sem, mert sok ilyen készült és nagyon
más politikai kurzus megrendelésére. Amikor a Bán Frigyes rendezte Rákóczi hadnagya (1953) kuruc portyázói megjelennek a foglyul
ejtett tábornokkal és hadipénztárral – az alkotók szándéka szerint egy olyan
közönségben keltenek plebejus és egyben hazafias lelkesedést, akik néhány
hónappal korábban még egyperces némasággal a nagy Sztálin halálát gyászolták.
És akkor jön a lelkesedéshez a friss – hivatalosan is friss – korszellemhez
passzoló dac. Merthogy a jobbágyból lett kuruc hős a filmben éppen a francia
követtel folyó tárgyalást szakítja meg, a maga foglyával, zsákmányával. A
franciák, fájdalom, nem tudják fegyverrel támogatni Rákóczit, vagyis miközben a
honi bajszos vitéz jó hírt hoz, (megszerezett haditervet, fővezért,
hadipénztárt), addig a nyugati piperkőc rosszat, és a fejedelem veszi is a
lapot: epés megjegyzéssel szégyeníti meg az európai lornyon tulajdonosát, jó
szóval, előléptetéssel jutalmazza a magyar bajusz gazdáját. Ráadásul mindezt
látványként is föl van építve – a fogoly labanc generális képe a franciák
csoportjára montírozódik – a barokk parókák szinte fölcserélhetőek. Osztrák és
francia, ellenség az egyik, szövetséges a másik – mégis, ugyanazon a gyanús
égtáj felől érkeznek, sőt, amelyik messzebbről jött, talán még díszesebb –
tehát még gyanúsabb.
Ez a játék aztán
megismétlődik hat évvel később Fehér Imre Kard
és kocka című lényegesen gyengébb filmjében (1959). Itt a Nyugat ugyancsak
két szinten képviselteti magát: ott van maga a vicces antagonista, a túlságosan
is européer játékszenvedéllyel és nőcsábász galantériával jellemzett labanc
őrnagy, és a kurucok, akik álruhás franciaként, és néma angol lordként
mutatkoznak be, álöltözettel jelezve, hogy akad még a nyugatinál is nyugatibb –
idegenebb – identitás, melyhez, lám, még a kényes osztrák is ijedt sznobsággal
viszonyul. A valóságos civilizációs gőgöt legyőzi annak karikatúrája: tulajdonképpen
ez volna a film végén az igazi magyaros, kurucos diadal.
Ez mindig működik. Még Beatrix királynő
reneszánsz túlfinomultságát is próbára lehet tenni a Mit csinált felséged 3-tól 5-ig? című, amúgy nagyon is divatos
bohózatban (Makk Károly, 1964), mely
egyébként már-már sznob módon követi a nyugati mintát, a „nagy ember papucsban”
divatos vígjátéki trendet – akár álcázhatná magát az angol „Folytassa…” sorozat egy kosztümös epizódjának.
Vagy ott van A koppányi
aga testamentumának (Zsurzs Éva, 1967) ugyancsak kulturális alapon
kigondolt harci csele: egy ostoba osztrák zsoldos fennhordja civilizáltnak
képzelt orrát a magyarokhoz képest, de máris alázatosan kúszik-mászik, ha egy
itáliai sztárépítésszel, ha egy valóságos erőd-specialistával akad dolga. Parókás
gőgösek, paróka előtt hajbókolók, majd a hajbókolás megtagadásának szép
mikrokatarzisa – erre bizony a hetvenes évekig komplett kosztümös meséket lehet
építeni. Talán még korai volna előásni a receptet.
A vezér homloka
A másik filmcsoport
tételeit is színészi gesztus kapcsolja össze. Nem a biggyesztés – annál ide
több kell. Homlokráncolás, szúrós tekintet, halk hosszú-hosszú sóhaj. Ahogy
csak Bessenyei Ferenc tudta ezt csinálni, mielőtt két pogány közt éppen
országmentő döntést hozott. Jó, esetleg tudta Sinkovits Imre is, magát az egri
főkapitányt, vezért és politikust alakítva, aki nem biggyeszthet, akinek nyugat
és kelet, Ferdinánd és Zápolya minden fenyegetését és ígéretét, pártjaik
előnyét-hátrányát észben kell tartania, mielőtt elhatározza magát. De biztos,
ami biztos, Várkonyi Zoltán filmjéből (1968) azért Bessenyei sem hiányzik: ott
van Török Bálint szerepében, amint hajszálra ugyanezen feltételekkel ő is
meghozza a maga homlokráncoló döntéseit.
És Bessenyei még csak
nem is filmen kezdte! Negyedszázadon át a legfontosabb magyar drámákban
roskadozott országos súly alatt – Németh László, Illyés Gyula, Szabó Magda – ki
másra is bízhatták volna a felelős államférfi-szerepeket.
Mire, 1983-ban, István
király, ott, a városligeti színpadon, majd nemsokára a mozivásznon is, megfontol
és meggondol mindent, addigra már réges-rég regény-, dráma, és filmbéli magyar
státuszférfiainak örökös imázsává jegecesedett a fegyelmezett mértéktartás.
Mert a hős lehet kurucos,
a fejedelem nem. A hős megtréfálhatja a Nyugat gőgjét, a Fejedelem látszólag
tiszteli. A király pláne. Megadja Bécsnek, megadja a pápának, megadja
Konstantinápolynak, megadja a sztambuli Magas Portának (nyilván Brüsszelnek is
megadná), ami az övé. De csak annyit, nem többet. És azt ő dönti el, mennyi az
az annyi.
És ha nem király, ha
csak kiskirály, akkor is. Mert lehet csak bölcs városvezető, de magyar filmben
akkor is passzolnak hozzá a szokásos homlokráncolós stratégiai elvek, és a
hozzávaló színész gesztusok. Lehet egy Lestyák főbíró A beszélő köntösből (Fejér Tamás, 1969), akinek csak annyi a dolga,
hogy békére hangolja a Kecskemét városára szemet vető aktuális fosztogatót.
Lehet Fabriciusz főbíró A fekete városból
(Zsurzs Éva, 1971), ahogy a király adta városi szabadságok és a vármegyei
fenyegetések között keresi a szép egyensúlyt.
Ez volna maga az örökös
magyar történelmi filmfőszerep. Királynak, vezérnek, bírónak való, de talán
legesleginkább erdélyi fejedelemnek, akivel kapcsolatosan a „tündéres politika”
szükségszerűségét tanítják is a történelemkönyvek.
És éppen itt merül föl
leginkább a kérdés: ha ezek a filmek is párhuzamkereső példázatok, akkor hol,
mikor kinek, miféle jelenkori politikai személyiségnek is feleltethető meg a
mindenkori kompromisszum-zsonglőr, a kelet- nyugat- és más égtájak taktikus
barátja és féken-tartója?
A Szörényi-Bródy
megálmodta, Koltay Gábor rendezte István,
a király (1983) címadó hőséről ma már illene elhinni – bizonyos szerzői
nyilatkozatok alapján –, hogy dehogyis őt kell szeretni, hanem ellenségét,
Koppányt. Hogy dehogyis a túlélés, csakis a forradalom barátja volna az igazán
jó fej. Azért azt, aki tényleg ott volt a Királydomb tövében nyolcvanhárom
nyarán, nehéz utólag meggyőzni, hogy véletlenül sem az öregecske Kádár Jánost
vélte hallani, amikor Varga Miklós hangját fölemelve a fájdalmas döntéséről
tépelődött a fináléban… Mindegy, ez nem bizonyítható, hiszen Bessenyei Ferenc
nem is szerepelt a stáblistán. A Vitézy László rendezte Érzékeny búcsú a fejedelemtől (1987) című, nagyon is világos
példázatot kínáló mozidarabban viszont szerepelt. Adva van a török kézre adott
Lippa vára – politikai kompromisszum véráldozatokkal –, és van Bethlen Gábor, a
szigorú tekintetű Bessenyei, aki bűnt követett el. Szégyelli, de meg tudja
magyarázni. Ahogy az első titkár is magyarázna megtorlást, felakasztott Nagy
Imrét. Lassan beszélne, homlokot ráncolna. A filmben a külhoni krónikás –
bizonyos Don Diego – csak bólogat. Először csak gépiesen, aztán megértéssel. Ez
volna a paradigma utolsó darabja, magyar film, benne a magyar fejedelmi belső
konfliktus, világos áthallásokkal. Megkésett tisztelgés, Bessenyei-sóhajjal.
Ami – nagy színészről lévén sző – annak, akivel azonosítják, majdnem kitüntetés.
Akárki nem szokta megkapni.
Csataidők, harci idillek
A nemzeti panteonból
ismert alakok tehát a bocsánatos és megbocsáthatatlan erkölcsi besározódás
szküllái és kharübdiszei közt hánykolódnak, kerülgetve a gyanús politikai
barátot és a gyanú felett álló ellenséget. Mindez lehet nagyon tanulságos,
lehet nagyon magyar, de nem éppen mozgóképes örömforrás. Következik-e ebből,
hogy ha a kosztümös film hazai termék, akkor – hiába harcos, kardozós – soha
nem képes szimplán szórakoztatni? Lehetséges volna?
Ez természetesen túlzás.
A Főképlet – a „haza és haladás” kötelező diszkussziója – mindig ott munkál
ugyan a háttérben, de attól még lehet (lehetne) egy-egy hazai történelmi darab
is szimpla akciómozi.
De nem mindegy, mikor.
Mert hiába hömpölyög az idő a maga véres gazdagságában végig az érintett
századokon, azok ott mind följegyzett események, melyekhez nem lehet csak úgy
kitalált kardozós meséket rendelni! Hát még, ha ezen belül dicsőséges témát
keresünk! Pozsonyi, nándorfehérvári, egri, isaszegi diadal – a konkrét csata
lehet jó filmtéma, de nem holmi végtelen epizódhalmaz, melyből író-rendező
merít, amennyit kedve tartja!
Harcos-kardozós
mese-rezervoárja végül is ez idő szerint kettő van csupán a magyar
történelemnek. Az egyik volna a Rákóczi-szabadságharc bő évtizede, a másik a
végvári háborúskodás szűk évszázada. Két olyan időperiódus, melyeken belül a
fentebb emlegetett kardozós epizódokat bármikor lehet szaporítani, eggyel több
soha nem kezdi ki a korszakok hitelességét, ahogy a western, a karibi kalózok,
az angol lovagkor tematikus bőségszarujából is büntetlenül lehet meríteni bármikor.
Nyilván ezen evidens
felismerés után kapott zöld utat Robin Hooddal konkuráló sorozat írására Örsi
Ferenc, és születhetett meg A Tenkes kapitánya (1963).
Ami a másik, jóval
hosszabb történelmi tématermő időszakot illeti, abból régi írófejedelmeink –
Jókai, Mikszáth, Móra sorra kivették a maguk, általában fiatal olvasóknak szánt
epizódtörténetét – ugyanakkor a filmre is álmodható irodalmi alap – legalábbis
a hatvanas évektől – mégiscsak a Gárdonyi Géza, Fekete István, Kolozsvári Grandpierre
Emil által kijelölt értékes adaptációs háromszögre szűkül.
Ennek a kosztümös
filmfajtának tehát egységes korszak-kritériumai vannak. Alkalmasnak tűnhet a
múlt minden olyan szelete, melyben a hősies erőszak rutinja szerint telnek az
évek, váltakozó szerencsével folynak a harcok, és a történelmi évszámokkal
konkretizált kezdetet a moziban éppen úgy nem emlegeti senki, mint a győzelem,
vagy bukás dátumát, még ha amúgy mindkettő érettségi tétel is. Ha ez az idő elég hosszú – ilyen volna a török
hódoltság korának középső száz esztendeje – akár még békeidős mesék is
ideférhetnek, békeidőhöz passzoló műfajjal – lásd Kalmár László rendezésében a Gábor diák című 1956-os operett filmet,
a Zenthe Ferenc alakította magyar ifjúval, a belészerelmesedő török leányzóval,
hozzá Gül Baba politikailag semleges rózsatöveivel.
Török idők, kuruc-idők – biztos, hogy más korok nem felelnének
meg a „kardozós hétköznapok” minimum feltételének? Dehogynem. Csak nem
felelnének meg egy másik magyar filmes hagyománynak. E hagyomány szerint
ugyanis a hazai közönség nem általában kíván látni véres kergetőzést, hanem
kifejezetten Jó és Rossz véres kergetőzését kívánja látni – és leginkább a jók
– konkrétan a magyarok – győzelmével. Ezzel magyarázható, hogy például Rózsa
János több tekintetben is izgalmas kosztümös filmje A Trombitás (1979) annak idején nem lett siker – hiába a rutinszerű
gyilkolás, melyhez pedig még az ezt hitelesítő történelmi korszakot is sikerült
kiválasztani. Hiszen a Thököly-felkelés körüli-utáni évtizedek tudják ugyanazt,
amit Rákóczi évtizede. A XVII. század vége éppen olyan magától értetődően
rakható össze véres hétköznapokból, mint a XVIII. század eleje. Csak éppen,
amíg a Fejedelem meg nem érkezik végre Tokaj-Hegyaljára, nem igazán lehet
tudni, ki is áll a jó oldalon, ahogy ezt Rózsa filmje, benne egy kuruc-haramia
identitású csapat véres tündöklésével és még véresebb bukásával, gyönyörűen meg
is mutatja. Ebből a helyzetből, és a helyzet mögötti sötét időkből viszont –
legalábbis 1979-ben – még nemigen lehetett népszórakoztató kalandhangulatot
gerjeszteni. Populáris mozira jegyet váltó néző akkor még nem lelte örömét
értékek és erkölcsök játékos keveredésében.
Ma már másképp van.
Vagyis elképzelhető, hogy a magyar történelem távoli századai, mint tematikus
szűzföldek – egy új populáris divatra tekintettel – fölfedezésre várnak. Vagyis
mindenféle trendi sorozatok, melyeket angolszász feudális anarchiák, fehér és
vörös rózsák százévnyi kardozós hétköznapjai ihlettek, mintát kínálhatnának a
hazai kosztümös mozinak is, feltéve, ha az lemondana róla, hogy igaz magyarként
különböztessen meg a véres kavargásban szerethető hősöket. Helyette inkább Csák
Máté és Zách Felícián életepizódjaival kellene házalnia, bátor naturalizmussal
mutatva meg azt, ami a kései Árpád-ház és a korai Anjou-kor illeszkedési
pontjainál mégiscsak a Trónok harca
sorozat divatosan értéksemleges univerzumához hasonlít.
Vagyis túl kurucokon,
túl végvári vitézeken – vannak nekünk még titkos századaink, vannak még
használható véres évtizedeink. Oda is jól illene a filmhős, aki egyszerűen csak
kardozik. Ez pedig, akármikor is történjék, a maga kosztümös lényege szerint szórakoztató
moziélményben részesíti a nagyérdeműt.
„Életem kezembe tartom, mint a kardom, mint a
kardom…” - halljuk rögtön, már a főcím alatt, a Koppányi aga testamentuma ifjú vitézének credóját. Hallgatjuk, dúdoljuk, és más hazai
történelmi üzenetekhez képest jó kedvünk lesz tőle.
Történelmi értékrend, ha fejre áll
Leginkább háromféle
történelemlátás van tehát, háromféle hős, közeghangulat, tanulság, filmvégi
érzelem-konglomerátum. Plusz a kivételek és kakukktojások. Mert hát hogyan
másképp értelmezhető például az 1964-es Hintsch György rendezte Rab Ráby, mely, szabadon interpretálva
az eredeti Jókai-szöveget, rokonszenvesnek mutatja a liberális, de civilizációs
gőgtől sem mentes külföldet, melyet maga a minden nemzeti indulatra érzéketlen
pragmatista-kozmopolita uralkodó, II. József képvisel a történetben. És közben
ugyanez a film ellenszenvesnek mutatja a pesti vármegye urait, akikben egyszerre
munkál hazafiúi sértettség és alantas betyárbecsület, amikor az ártatlan Ráby Mátyást,
üzelmeik leleplezőjét tömlöcbe vetik. 1964-es mozi-idényből való tanulság,
melyet 1786-os történelmi allegória mesél el, és mely 2016-os aktualizálásért
kiált. Láng betűkkel (jó, enyhe didaxissal) a filmvászonra írt tanulság:
Bizony-bizony, kurucos dac korrupciós érdek járhatnak kéz a kézben.
Kiegészítés: idegeneknek árulkodni (konkrétan egy Habsburg császárnak!), nem
mindig azonos a nemzetárulással. És ha még azonos is volna – árulónál lehetnek
rosszabbak az elárultak. Vagyis a mesét egységbe rántja a szokásoshoz képest
fordított szimpátia iránya – ilyen magyar történelmi film nincs több. Igaz,
talán hasonló szellemiségű Jókai-regény sem.
„Haza vagy haladás?” – kérdezhetné
a filmbéli jó Ráby Mátyás és koronás (valójában csak kalapos) barátja. A kérdés
így föltéve - mint tanulság-provokáló
kivétel - persze csak a szabályt erősíti.
A Tréfa
„Tessék, lovakat hoznak
ide!” – Ez a leleplező felkiáltás már Jancsó Miklós filmjében, a Zsarnok szívében (1982) hangzik el, és
többek között azért is leleplezés, mert sok más politikaértelmező feladata
mellett ez a Jancsó-opusz arra is vállalkozik, hogy az általunk számba vett
kosztümös-történelmi attitűdöknek is tükröt tartson. Merthogy ott van mind a
három hős és szerep a filmben. Mindhárom, melyekről eddig szó esett. És
mindhárom karikatúra.
Van hagyományos nemzeti
egyensúlykeresés, csakhogy annyi az egyensúlyozni való a taktikus-politikus
kényszer, hogy akik a hagyományos, Bessenyei-féle homlokráncolós szerepet
játsszák, sorra belezavarodnak. Van a filmben gőgös nyugati tekintet, konkrétan
reneszánsz méregkeverőé, csak mielőtt még hazafias magyar hősök megsértődnének
rá, kiderül, olasz csepűrágók a törzsökösök is. És persze legtöbb a harmadik
fajtából, az egyszerű „kardozósból” van, olyanból, aki – hol Madaras, hol
Cserhalmi játssza – mindig résen van, mindenütt összeesküvést sejt, aki
bennfentes jól értesültséggel emleget törököt, pártütőt, árulót császárt,
vadkant, de ettől még a tőr is, a golyó is megtalálja.
Vagyis mondjuk ki:
annak, amiről fentebb szó eset – a magyar történelemnek – létezik gyönyörűséges
halandzsa-változata is.
Fölidézve mostani és
régebbi tipológiánkat: van kurucos halandzsa, homlokráncoló halandzsa,
gyökérkereső halandzsa, múlttal példálózó halandzsa.
Cseh Tamás is fölbukkan a Zsarnok szívében, és
történelmi-politikai szerepjátékokról énekel. Jancsó-filmben nem először. A Még kér a népben (1971) például egy
meghalni készülő grófot kísért. Az a kosztümös Jancsó-darab még századfordulós
történelmet idézett, időben jól azonosítható balos agrármozgalmat,
aratósztrájkot, de a történetben fölbukkanó rokonszenves gróf mégis azért volt
az, aki, hogy méltóságos személye körül az ezer éves magyar történelem
kavaroghasson. Kavargott is. És ami ennyire régi – ezt utána még több filmben
bizonygatta Jancsó – az egyszerre halálosan komoly (Tudjuk: lehet gyökér, lehet
párhuzam) de közben valahol jól hangzó halandzsa is.
A halandzsa szép. A
halandzsa veretes.
Gróf érkezik, Kobzosnak
barátsággal int: egy arisztokrata mindig jóban van a történelemmel. Cseh Tamás
pedig a húrok közé csap.
Jó reggelt Corvin Mátyás, szava hihető!
Jó reggelt szép Zsuzsanna, pompás az idő!
Vacsista-yatapi!
Pezsuta-vicsasta!...
Valahogy így. Fiatal
rendező, ki a múltról filmet csinálsz, folytasd innen.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 4 átlag: 6 |
|
|