Macsó mitológiaNicolas Winding Refn és a heroizmusIstenek hajnalaSzabó Ádám
Refn jó ideje
metafizikus celluloid-látomásokat készít. Brutális rögrealizmus helyett a Bronson óta a spiritualizmus a hívószó.
John Waters egyszer így
nyilatkozott: trash-darabjai valójában gyilkosságok, amiket ő sosem követett el
– a Rózsaszín flamingók atyja nem
véletlenül szorgalmazta, hogy a börtönökben filmkészítést oktassanak a
fegyenceknek. Noha Refn módszere valamelyest eltér ettől, esszenciálisan ő is
ugyanerre törekszik: határsértő, transzgresszív alkotó, aki műveiben az emberi
természet szélsőséges megnyilvánulásait kutatja. Sosem ismer el struktúrákat –
mint ahogy Justin Vicari 2014-es monográfiája, a Nicolas Winding Refn and the Violence of Art hangsúlyozza, a dán
auteur szervezőelvei valójában romboló iránymutatások. Hét, szabálytalanságra
sarkalló pontjában említésre kerül Bataille és Adorno: előbbi szerint semmi nem
riasztóbb az organizált működésnél, utóbbi vallja, az akadémikusok
rendszeralkotási törekvése bújtatott fasizmus. Mi több, Refn a nyugati kultúra
hipokráciáját is aláaknázza – arrafelé, különösen Hollywoodban, a karakterek
következmények nélkül ölnek, szeretkeznek, holott ez hamis idea. A mészárlás nem
tucatcselekvés, súlyos hatással bír elkövetőjére is.
Nicolas Winding Refn
vizuális nyelvét olyan mozik pallérozták, mint az első Mad Max, de legfőképpen a Tobe Hooper-féle A texasi láncfűrészes mészárlás – a direktor utóbbi láttán döntötte
el, nem vágó, hangmérnök, író, rendező vagy operatőr kíván lenni, hanem mind
egyszerre. (Noha 1996-os legelső dobását még Az algíri csata és a Cannibal
Holocaust operatőri világának hatása alatt forgatta.) Filmjeiben máig erős,
sőt, pokolian nyugtalanító a hangkulissza, akárcsak Hoopernél, képeinek
dinamizmusa a közeli snittek és a távoli vágóképek váltakozásából áll össze,
csakúgy, mint a Láncfűrészesben és
George Miller országúti eposzában. Formanyelve is bizonyítja: Refn gyűlöli a
kötöttségeket, a jó-rossz dichotómiát. Pozitív szereplői undorító tetteket is
elkövetnek, negatív szereplőiben pedig ott lappanghat a jóság. Alapkérdés nála
a hősiesség, és fejtegetéseit eddig két stíluskorszakban tárta nézői elé: nyitó
munkái, mint a Pusher-trilógia vagy a
Vérveszteség humánkatasztrófák
kegyetlen emberi sorsokkal, szerencsétlenül vergődő átlagemberekkel. Hősei nem urai
az életüknek, nincsenek nagy terveik, nem találják, nem is igen keresik a kiutat,
elvesznek a mindennapi problémáikban. Frank, az első Pusher hőse faragatlan, kispályás drogdíler, aki hiába fut, sorsát
nem kerülheti el, a harmadik rész Milója rettegett gengsztervezérnek látszik,
valójában az új, balkáni bandatagok által lenézett heroinfüggő zombi, aki egyre
mélyebbre züllik, a Vérveszteség
Leója és Louis-a kicsinyes antagonisták, egymásra támadó semmirekellők.
(Bővebben: Klág Dávid: A dán døg. Filmvilág, 2010/5.) Mark Fisher 2009-es könyve, a Capitalist Realism: Is There No Alternative?
summázza legjobban a korai Refn-éra üzenetét. A szerző anti-mitikus mítoszoknak
nevezi azon gengszterfilmeket, amelyekben a valóságról lehámlik minden
szentimentalizmus és az egész lét „olyan lesz, amilyen igazából.” Refn
gengszterei olasz neorealista stílben csellengő, elidegenedett „munkásoknak” látszanak.
Sokatmondó tény, hogy Refn negyedik részt is tervezett, ami a Kis Mohamed nevű
bűnöző sorsát szőtte volna tovább. Az őt játszó Ilyas Agac azonban börtönbe
került, a projektet lefújták. A direktor számos büntetett előéletű amatőr szereplővel
találkozott, így tudja, miről beszél: „Nekik nincs sok pénzük. Az, hogy
motorcsónakon száguldoznak, jachton ejtőznek, és testőrök sokasága veszi körül
őket, csak fikció. Nyolcórás műszakban húzzák az igát.”
Szabad tudat
Refn későbbi, a 2008-as Bronsonnal kezdődő korszakában viszont
már más hatások fedezhetők fel. (Tegyük hozzá, az 1999-es Vérveszteségben egy-két ponton már karakterfestő színekkel, hipnotikus
hangeffektekkel él, a stilisztai pálfordulást jelentő, de hatalmasat bukó, és
emiatt átmeneti Fear X 2003-as Ragyogás-parafrázisa ellenben a meggyilkolt
nej emlékével, halott magzatok rémlátomásával, elfojtott sikolyokkal, vérrel
teli lifttel riogat.) A valósághűség helyett a spiritualizmus kerül előtérbe.
Metafizikai igényű celluloid-látomásokat készít, amelyek az előző korszakánál sokkal
jobban nyomatékosítják a szerző mitológiaépítő törekvéseit. Refn szamurájokat,
cowboyokat szerepeltet, a Grimm-mesék hatását említi, az empirikus valóságtól
elemelt helyszínekre teszi át székhelyét a Valhalla
Rising rideg kanadai erdőségétől a Drive
operai színtérré stilizált Los Angelesén át a Csak Isten bocsáthat meg sosemvolt Bangkokjáig. A dán rendező
Alejandro Jodorowsky pszichomágiájára (El
Topo, Szent hegy) hivatkozik
forrásként: nála azonban az Istenné lényegülés stációit figyelhetjük meg. Új
figurái között egyfelől érző-lélegző embereket találunk, akik felsőbbrendűnek
hiszik magukat (Bronson), netán mások
szemében válnak hőssé (Drive).
Másfelől ugyanennyire érdeklik őt a valóban magasabb rendű entitásokká
formálódó karakterek: a Valhalla Rising
enigmatikus harcosa hat fejezetben, lépésről lépésre alakul spirituális lénnyé,
a Csak Isten bocsáthat meg
nyugalmazott thai rendőre pedig már egyenesen maga az Isten.
Visszatérő téma az
autoritással szembeni ellenállás, és ebből fakadóan az individualizmus
ünneplése. A „megistenülés” lépései szorosan összefüggnek azzal, melyik
Refn-karakter hogyan reagál az őt érő elnyomásra, hőssé tud-e lenni megpróbáltatásai
során, meg tudja-e védelmezni eszméit az ellenséges közegben (Peckinpah Vad bandája, a hongkongi John Woo-életmű
épülnek hasonló kérdésekre), valamint Isten lesz-e a figura attól, hogy
keményen odavág terrorizálóinak? Bronson, polgári nevén Michael Gordon Peterson
(1952 – ), alias Charles Salvador, vagyis „Anglia legerőszakosabb rabja” egy biopic
centrális alakja lehetne, ám Refnt ez kevéssé érdekli. Állapotrajzot látunk: noha
a címalak hús-vér ember, a 90 perces játékidő során mégis misztikus
kreatúraként szárnyal. Justin Vicari olvasatában Bronson egyszerre Nosferatu és
az Óz, a csodák csodája bájos
Dorothy-ja – nem túlzás ilyen hasonlattal élni egy olyan rendezőegyéniség
esetében, aki imádja az elitistát összehozni a populárissal, „a Cannibal Holocaust emberevőinek
valamelyikére Humphrey Bogart Casablanca-trencskóját
adni”. Ahogy Nicolas Winding Refn, úgy Bronson is erőszakművész, az ütlegelés,
ordítás kultuszában lel rá valami őt hatalmasabbá emelő erőre: a 2008-as
életrajzi szatíra rengeteget elárul egyén és hatalom viszonyáról. Az
uniformizáció megsemmisíti az individuumot, a Bronsonban éppen ezért nincs hagyományos narratíva – a film
csapongása diavetítésből animációs betétbe vagy lassításokba a címhősben
lüktető káoszt jelzi. A börtön hivatalnokai gyógyulást ígérnek, ám a „rehabilitáció”
valójában nem felszabadítja, hanem elmegyógyintézetbe zárja a pácienseket: a
Pet Shop Boys It’s a Sin című
szintipopja a dilisek táncát, torz mozgását, az őrültek teadélutánját húzza
alá, a forgatagban maga Bronson is injekciózott, szedált roncsként téblábol. Pedig
nem itt érzi otthon magát: az ő lakóhelye saját teste és pszichéje, melyekből
energiát gyűjt ütéshez, káromkodáshoz, ellenálláshoz. Tettei kritikák, egy
korrupt intézményrendszer álságos voltára mutatnak rá: a magát normálisnak,
becsületesnek és civilizáltnak valló világ valójában fasisztoid és totalizáló,
míg Bronson pucér testtel zakatoló őserő, maga a zabolátlan, romlatlan
természet. Tündér és rémálom: szoborrá alakítja magát, Isten akar lenni. A
bunyók szent pillanatok, ő az erőszak pillanatában él Mindenhatóként. Verdi,
Delibes taktusaira fedezi fel igazi Énjét, de Scott Walker The Electrician című art rock dala is szárnyakat ad neki. A
fináléban meztelenre vetkőzik és feketére pingálja magát. Mintha egy életre
kelt műalkotás gyepálná az ellenfeleit. Bronson többek közt így próbál ellenállni
a kényelmes foteléből intézkedő felettes hatalomnak, mely maszkos, gumibotos
rohamrendőrök arctalan falanxát vezényli a lázadó rab csupasz és nyers ereje
ellen. „Hősünk” a Mechanikus narancsból
ismert Alex alakmása. Ő sem tűri teste és tudata birtokbavételét, nem hajlandó
aláírni a társadalmi szerződést és fejet hajtani. Dionüszoszi alkat, a rendbontásban
ismer rá a felszabadulás zálogára. Yvonne Tasker úgy érvel, testünk az egyetlen
biztonságos hely. Bronson is a fizikumát emeli piedesztálra. A hatalom viszont Jeremy
Bentham panoptikumát építi föl, a brit filozófus (Foucault által a Felügyelet és büntetésben okkal
kritizált) téziseit gyakorolja, melyek szükségszerűen elmebeteget csinálnak a
rabokból. Bronson azonban épelméjű szeretne maradni: nemcsak rajzol, fest vagy
verseket ír, hanem önállóságra is vágyik. Refn azonban nem ad egyértelmű
választ arra, sikerül-e kitörnie hősének. Kétértelmű felelete szerint Bronson
egyszerre szuverén és darabokra szaggatott individuum. A fizikai erőszak révén
óhajt isteni pozíciót nyerni, de emberként végzi, magánzárkába csukják.
Schopenhauer A világ mint akarat és képzete fogódzót
nyújthat a 2008-as mozi és az egy évvel későbbi Valhalla – A vikingek felemelkedése (Valhalla Rising)
főszereplőinek megértéséhez. Justin Vicari interpretációjában Bronson, a
leghírhedtebb brit fogoly képtelen eltérni saját akaratától. Beszűkült figura,
aki szitkozódik, kapálózik, miközben szelleme lekötözve tartja. Tombolása csak
ideig-óráig működik megváltó artisztikumként, hosszabb távon viszont nem hoz feloldozást.
Maga Refn is így nyilatkozik: „A Bronson
egy férfiről szól, aki a saját mitológiáját szeretné létrehozni. A Valhalla Rising viszont maga a
mitológia.” Lényeges különbség: Bronson nem ér célt, képtelen valódi
spirituális lénnyé formálódni, a Valhalla
főszereplője, Egyszemű azonban igen. Fordulópont ez: Bronsonnal ellentétben
szeretetet, empátiát, békét gyakorol, ráadásul önfeláldozó. Pontosan ez a
fogalom az újabb Refn-művek kulcsszava: a Drive
skorpiódzsekise egy család védelmezéséért mond le önmagáról, a Csak Isten bocsáthat meg bűnözője keze
lenyesését vállalva talál nyugalomra. Refn szereti Átváltozás-trilógiának hívni a „Bronson-Valhalla-Drive”-hármast, melybe 2013-as dobása, a Csak Isten bocsáthat meg is beilleszthető: e filmekben csúszómászókként
induló senkik nőnek önmaguk fölé és válnak ikonokká. 2009-es vikingdrámája a
szerző szavai szerint mentális szférában játszódó sci-fi, középpontban egy
karakter újjászületésével – a Valhalla
Risingban a keresztes lovagok hajója már-már úgy siklik a vízen, ahogy egy
űrkabin lebeg a kozmosz sötétjében. Transzcendens regét látunk: míg a Fear X elveszett embere, Harry Caine „ki
akart jutni saját labirintusából, alagutat ásott, de csak beljebb lökte magát”
(Refn), a félszemű rabszolga sorsa olyan introvertált hozzáállásból sarjad,
amely a spiritualizmuson nyugszik, és végül elvezet a megváltásig. Bronson
extrovertált-dühöngő állatfajzat, míg Egyszemű introspektív-bölcs útkereső.
Rejtélyes alak: hiába hagyatkozhat csak egyetlen ép szemére, mint Odin, tekintete
valójában nagyon is átszellemült. Vértenger-látomást pillanthatunk meg benne,
Refn pedig jelzi, Egyszemű sérülten is látja azt, amit két ép szemmel bíró, de
téveszméktől sújtott társai nem – a főhős kezdettől fogva tudja, hogy a halál
felé menetelnek, a jövőbe lát, míg a keresztesek egymással marakodó
haszonlesők, szánalmas jelenük rabjai. Materiális, erőszakos elvakultság feszül
a főszereplő metafizikus víziójának. A keresztesek vezetője grandiózus Nagy
Jeruzsálemmé formálná a természetet, méghozzá a Nagy Fehér parancsára. Ám ez merő
álszentség: Isten szeretetre tanít, nem gyilkosságra. Társai elfordulnak tőle,
a Pokolban érzik magukat. Bár Refn a Jodorowsky-iskolán kívül Tarkovszkij Sztalkerét, Terrence Malick panteista
melodrámáit, illetve a Dennis Hopper rendezőkarrierjét földdel egyenlővé tevő Az utolsó mozifilmet tekinti
sorvezetőknek, de a Valhalla Rising
sajátos Herzog-parafrázis is. Szinte az Aguirre,
Isten haragja inverzét láthatjuk – ezúttal nem a Kinski-címszereplő
kisiklására esik hangsúly, hanem egy külső szemszöget felvevő figura szemléli a
konkvisztádorok bukását. Gilles Deleuze teóriái segítséget nyújthatnak ennek
megértéséhez: nála a természetet pusztán birtokolni kívánó figurák csupán az
ún. hipnotikus dimenzióig jutnak, míg a természetet valóban meghódító, óriási
tetteket végrehajtó szereplők hallucinatórikus teremtmények. A Valhalla Rising karakterei közül a
keresztesek tartoznak az előbbi táborba. Természetet pusztító megalománok, akik
a saját arcukra formálnák a vidéket, majd beleőrülnek a kudarcba. Egyszemű ellenben
valóban a természet embere, aki otthont teremt egy kisgyerek, Are számára és az
ő védelmében hagyja magát lemészároltatni. Diszharmonikus, morajló zörejek
vetik szét a Nagy Jeruzsálem-ideát, a hangok és a Refnnél megszokott vörösen
izzó képek egyúttal az elme szilánkokra hullására is utalnak.
A főhős belső kalandot él
át. Rendezi saját zűrzavaros érzelmeit, és a hit útjára lép. Refn nem a Mel
Gibson jegyezte A passió nézőpontját
osztja. Elutasítja a test kínpornóba hajló gyötrelmeit, lemond a giccses
flashbackekről. LSD-utazásra invitálja nézőit: Egyszemű olyan pszichedeliába
csöppen, amely ténylegesen a felszabadulás felé visz. A vikingek önmagukat
számolják fel, amikor erőszak útján kommunikálnak. Morten Søborg kamerája folyton
férfierőszakot pásztáz, hasonlóan a Vérveszteség
homoerotikus felhangokkal, sőt, incesztussal társuló Leo-Louis összecsapásához,
a Pusher 3. éttermi-vágóhídi
dühkitöréséhez. Refn antihősei gengsztereknek próbálnak látszani, akik
birodalmat építenének, ám csupán a civilizációk leigázásának csődje jut nekik.
Velük szemben Egyszeműnek nincs Istene. Hisz magában, segít egy őt kísérő, és
vele telepatikus kapcsolatban álló gyermeknek. Faketrecbe zárt bestiaként látjuk
először, vándorlásai során emberi vonásokat vesz fel, majd kisfiú-partnerét az
indiánokra, vagyis a természettel együtt élő közösségre bízza. Hittérítő
ellenfelei ugyan embereknek vallják magukat, ám fokozatosan felöltik az
állatbőrt.
Egyszemű kilép a
korabeli világképből, új, pozitívabb síkra lép. Alois Riegl haptikus és optikai
felületei köszönnek vissza a Valhalla
Risingban, amelyeket Refn honfitársnője, Bodil Marie Thomsen esztéta a
közelkép és a nagytotál párhuzamaival ír le. Refn és operatőre mindkét
kivágatot használja: a premier plán rejtélyt sugall, a transzcendencia
leírhatatlanságára reflektál az Egyszemű és Are kapcsolatában rejtező szentség jeleként,
a nagytotál a főszereplő spirituális átváltozásának vizuális betetőzője. A Mads
Mikkelsen-karakter halála cseppet sem dicstelen, épp ellenkezőleg: szelleme
elhagyja esendő porhüvelyét, esszenciája a szikla, a víz, a fű territóriumában
lel új otthonra, nem pedig a kiontott belsőségek és a szétzúzott csontok
emésztőgödrében. Hirtelen, rövid időre feltárul előttünk az érintetlen paradicsom.
Messzire kerülünk a vér birodalmától, a halál az átlényegülés felé terel:
Egyszemű mártírrá válik, bebocsátást nyer a hősök panteonjába.
Refn jó ideje
metafizikus celluloid-látomásokat készít. Brutális rögrealizmus helyett a Bronson óta a spiritualizmus a hívószó.
John Waters egyszer így
nyilatkozott: trash-darabjai valójában gyilkosságok, amiket ő sosem követett el
– a Rózsaszín flamingók atyja nem
véletlenül szorgalmazta, hogy a börtönökben filmkészítést oktassanak a
fegyenceknek. Noha Refn módszere valamelyest eltér ettől, esszenciálisan ő is
ugyanerre törekszik: határsértő, transzgresszív alkotó, aki műveiben az emberi
természet szélsőséges megnyilvánulásait kutatja. Sosem ismer el struktúrákat –
mint ahogy Justin Vicari 2014-es monográfiája, a Nicolas Winding Refn and the Violence of Art hangsúlyozza, a dán
auteur szervezőelvei valójában romboló iránymutatások. Hét, szabálytalanságra
sarkalló pontjában említésre kerül Bataille és Adorno: előbbi szerint semmi nem
riasztóbb az organizált működésnél, utóbbi vallja, az akadémikusok
rendszeralkotási törekvése bújtatott fasizmus. Mi több, Refn a nyugati kultúra
hipokráciáját is aláaknázza – arrafelé, különösen Hollywoodban, a karakterek
következmények nélkül ölnek, szeretkeznek, holott ez hamis idea. A mészárlás nem
tucatcselekvés, súlyos hatással bír elkövetőjére is.
Nicolas Winding Refn
vizuális nyelvét olyan mozik pallérozták, mint az első Mad Max, de legfőképpen a Tobe Hooper-féle A texasi láncfűrészes mészárlás – a direktor utóbbi láttán döntötte
el, nem vágó, hangmérnök, író, rendező vagy operatőr kíván lenni, hanem mind
egyszerre. (Noha 1996-os legelső dobását még Az algíri csata és a Cannibal
Holocaust operatőri világának hatása alatt forgatta.) Filmjeiben máig erős,
sőt, pokolian nyugtalanító a hangkulissza, akárcsak Hoopernél, képeinek
dinamizmusa a közeli snittek és a távoli vágóképek váltakozásából áll össze,
csakúgy, mint a Láncfűrészesben és
George Miller országúti eposzában. Formanyelve is bizonyítja: Refn gyűlöli a
kötöttségeket, a jó-rossz dichotómiát. Pozitív szereplői undorító tetteket is
elkövetnek, negatív szereplőiben pedig ott lappanghat a jóság. Alapkérdés nála
a hősiesség, és fejtegetéseit eddig két stíluskorszakban tárta nézői elé: nyitó
munkái, mint a Pusher-trilógia vagy a
Vérveszteség humánkatasztrófák
kegyetlen emberi sorsokkal, szerencsétlenül vergődő átlagemberekkel. Hősei nem urai
az életüknek, nincsenek nagy terveik, nem találják, nem is igen keresik a kiutat,
elvesznek a mindennapi problémáikban. Frank, az első Pusher hőse faragatlan, kispályás drogdíler, aki hiába fut, sorsát
nem kerülheti el, a harmadik rész Milója rettegett gengsztervezérnek látszik,
valójában az új, balkáni bandatagok által lenézett heroinfüggő zombi, aki egyre
mélyebbre züllik, a Vérveszteség
Leója és Louis-a kicsinyes antagonisták, egymásra támadó semmirekellők.
(Bővebben: Klág Dávid: A dán døg. Filmvilág, 2010/5.) Mark Fisher 2009-es könyve, a Capitalist Realism: Is There No Alternative?
summázza legjobban a korai Refn-éra üzenetét. A szerző anti-mitikus mítoszoknak
nevezi azon gengszterfilmeket, amelyekben a valóságról lehámlik minden
szentimentalizmus és az egész lét „olyan lesz, amilyen igazából.” Refn
gengszterei olasz neorealista stílben csellengő, elidegenedett „munkásoknak” látszanak.
Sokatmondó tény, hogy Refn negyedik részt is tervezett, ami a Kis Mohamed nevű
bűnöző sorsát szőtte volna tovább. Az őt játszó Ilyas Agac azonban börtönbe
került, a projektet lefújták. A direktor számos büntetett előéletű amatőr szereplővel
találkozott, így tudja, miről beszél: „Nekik nincs sok pénzük. Az, hogy
motorcsónakon száguldoznak, jachton ejtőznek, és testőrök sokasága veszi körül
őket, csak fikció. Nyolcórás műszakban húzzák az igát.”
Szabad tudat
Refn későbbi, a 2008-as Bronsonnal kezdődő korszakában viszont
már más hatások fedezhetők fel. (Tegyük hozzá, az 1999-es Vérveszteségben egy-két ponton már karakterfestő színekkel, hipnotikus
hangeffektekkel él, a stilisztai pálfordulást jelentő, de hatalmasat bukó, és
emiatt átmeneti Fear X 2003-as Ragyogás-parafrázisa ellenben a meggyilkolt
nej emlékével, halott magzatok rémlátomásával, elfojtott sikolyokkal, vérrel
teli lifttel riogat.) A valósághűség helyett a spiritualizmus kerül előtérbe.
Metafizikai igényű celluloid-látomásokat készít, amelyek az előző korszakánál sokkal
jobban nyomatékosítják a szerző mitológiaépítő törekvéseit. Refn szamurájokat,
cowboyokat szerepeltet, a Grimm-mesék hatását említi, az empirikus valóságtól
elemelt helyszínekre teszi át székhelyét a Valhalla
Rising rideg kanadai erdőségétől a Drive
operai színtérré stilizált Los Angelesén át a Csak Isten bocsáthat meg sosemvolt Bangkokjáig. A dán rendező
Alejandro Jodorowsky pszichomágiájára (El
Topo, Szent hegy) hivatkozik
forrásként: nála azonban az Istenné lényegülés stációit figyelhetjük meg. Új
figurái között egyfelől érző-lélegző embereket találunk, akik felsőbbrendűnek
hiszik magukat (Bronson), netán mások
szemében válnak hőssé (Drive).
Másfelől ugyanennyire érdeklik őt a valóban magasabb rendű entitásokká
formálódó karakterek: a Valhalla Rising
enigmatikus harcosa hat fejezetben, lépésről lépésre alakul spirituális lénnyé,
a Csak Isten bocsáthat meg
nyugalmazott thai rendőre pedig már egyenesen maga az Isten.
Visszatérő téma az
autoritással szembeni ellenállás, és ebből fakadóan az individualizmus
ünneplése. A „megistenülés” lépései szorosan összefüggnek azzal, melyik
Refn-karakter hogyan reagál az őt érő elnyomásra, hőssé tud-e lenni megpróbáltatásai
során, meg tudja-e védelmezni eszméit az ellenséges közegben (Peckinpah Vad bandája, a hongkongi John Woo-életmű
épülnek hasonló kérdésekre), valamint Isten lesz-e a figura attól, hogy
keményen odavág terrorizálóinak? Bronson, polgári nevén Michael Gordon Peterson
(1952 – ), alias Charles Salvador, vagyis „Anglia legerőszakosabb rabja” egy biopic
centrális alakja lehetne, ám Refnt ez kevéssé érdekli. Állapotrajzot látunk: noha
a címalak hús-vér ember, a 90 perces játékidő során mégis misztikus
kreatúraként szárnyal. Justin Vicari olvasatában Bronson egyszerre Nosferatu és
az Óz, a csodák csodája bájos
Dorothy-ja – nem túlzás ilyen hasonlattal élni egy olyan rendezőegyéniség
esetében, aki imádja az elitistát összehozni a populárissal, „a Cannibal Holocaust emberevőinek
valamelyikére Humphrey Bogart Casablanca-trencskóját
adni”. Ahogy Nicolas Winding Refn, úgy Bronson is erőszakművész, az ütlegelés,
ordítás kultuszában lel rá valami őt hatalmasabbá emelő erőre: a 2008-as
életrajzi szatíra rengeteget elárul egyén és hatalom viszonyáról. Az
uniformizáció megsemmisíti az individuumot, a Bronsonban éppen ezért nincs hagyományos narratíva – a film
csapongása diavetítésből animációs betétbe vagy lassításokba a címhősben
lüktető káoszt jelzi. A börtön hivatalnokai gyógyulást ígérnek, ám a „rehabilitáció”
valójában nem felszabadítja, hanem elmegyógyintézetbe zárja a pácienseket: a
Pet Shop Boys It’s a Sin című
szintipopja a dilisek táncát, torz mozgását, az őrültek teadélutánját húzza
alá, a forgatagban maga Bronson is injekciózott, szedált roncsként téblábol. Pedig
nem itt érzi otthon magát: az ő lakóhelye saját teste és pszichéje, melyekből
energiát gyűjt ütéshez, káromkodáshoz, ellenálláshoz. Tettei kritikák, egy
korrupt intézményrendszer álságos voltára mutatnak rá: a magát normálisnak,
becsületesnek és civilizáltnak valló világ valójában fasisztoid és totalizáló,
míg Bronson pucér testtel zakatoló őserő, maga a zabolátlan, romlatlan
természet. Tündér és rémálom: szoborrá alakítja magát, Isten akar lenni. A
bunyók szent pillanatok, ő az erőszak pillanatában él Mindenhatóként. Verdi,
Delibes taktusaira fedezi fel igazi Énjét, de Scott Walker The Electrician című art rock dala is szárnyakat ad neki. A
fináléban meztelenre vetkőzik és feketére pingálja magát. Mintha egy életre
kelt műalkotás gyepálná az ellenfeleit. Bronson többek közt így próbál ellenállni
a kényelmes foteléből intézkedő felettes hatalomnak, mely maszkos, gumibotos
rohamrendőrök arctalan falanxát vezényli a lázadó rab csupasz és nyers ereje
ellen. „Hősünk” a Mechanikus narancsból
ismert Alex alakmása. Ő sem tűri teste és tudata birtokbavételét, nem hajlandó
aláírni a társadalmi szerződést és fejet hajtani. Dionüszoszi alkat, a rendbontásban
ismer rá a felszabadulás zálogára. Yvonne Tasker úgy érvel, testünk az egyetlen
biztonságos hely. Bronson is a fizikumát emeli piedesztálra. A hatalom viszont Jeremy
Bentham panoptikumát építi föl, a brit filozófus (Foucault által a Felügyelet és büntetésben okkal
kritizált) téziseit gyakorolja, melyek szükségszerűen elmebeteget csinálnak a
rabokból. Bronson azonban épelméjű szeretne maradni: nemcsak rajzol, fest vagy
verseket ír, hanem önállóságra is vágyik. Refn azonban nem ad egyértelmű
választ arra, sikerül-e kitörnie hősének. Kétértelmű felelete szerint Bronson
egyszerre szuverén és darabokra szaggatott individuum. A fizikai erőszak révén
óhajt isteni pozíciót nyerni, de emberként végzi, magánzárkába csukják.
Schopenhauer A világ mint akarat és képzete fogódzót
nyújthat a 2008-as mozi és az egy évvel későbbi Valhalla – A vikingek felemelkedése (Valhalla Rising)
főszereplőinek megértéséhez. Justin Vicari interpretációjában Bronson, a
leghírhedtebb brit fogoly képtelen eltérni saját akaratától. Beszűkült figura,
aki szitkozódik, kapálózik, miközben szelleme lekötözve tartja. Tombolása csak
ideig-óráig működik megváltó artisztikumként, hosszabb távon viszont nem hoz feloldozást.
Maga Refn is így nyilatkozik: „A Bronson
egy férfiről szól, aki a saját mitológiáját szeretné létrehozni. A Valhalla Rising viszont maga a
mitológia.” Lényeges különbség: Bronson nem ér célt, képtelen valódi
spirituális lénnyé formálódni, a Valhalla
főszereplője, Egyszemű azonban igen. Fordulópont ez: Bronsonnal ellentétben
szeretetet, empátiát, békét gyakorol, ráadásul önfeláldozó. Pontosan ez a
fogalom az újabb Refn-művek kulcsszava: a Drive
skorpiódzsekise egy család védelmezéséért mond le önmagáról, a Csak Isten bocsáthat meg bűnözője keze
lenyesését vállalva talál nyugalomra. Refn szereti Átváltozás-trilógiának hívni a „Bronson-Valhalla-Drive”-hármast, melybe 2013-as dobása, a Csak Isten bocsáthat meg is beilleszthető: e filmekben csúszómászókként
induló senkik nőnek önmaguk fölé és válnak ikonokká. 2009-es vikingdrámája a
szerző szavai szerint mentális szférában játszódó sci-fi, középpontban egy
karakter újjászületésével – a Valhalla
Risingban a keresztes lovagok hajója már-már úgy siklik a vízen, ahogy egy
űrkabin lebeg a kozmosz sötétjében. Transzcendens regét látunk: míg a Fear X elveszett embere, Harry Caine „ki
akart jutni saját labirintusából, alagutat ásott, de csak beljebb lökte magát”
(Refn), a félszemű rabszolga sorsa olyan introvertált hozzáállásból sarjad,
amely a spiritualizmuson nyugszik, és végül elvezet a megváltásig. Bronson
extrovertált-dühöngő állatfajzat, míg Egyszemű introspektív-bölcs útkereső.
Rejtélyes alak: hiába hagyatkozhat csak egyetlen ép szemére, mint Odin, tekintete
valójában nagyon is átszellemült. Vértenger-látomást pillanthatunk meg benne,
Refn pedig jelzi, Egyszemű sérülten is látja azt, amit két ép szemmel bíró, de
téveszméktől sújtott társai nem – a főhős kezdettől fogva tudja, hogy a halál
felé menetelnek, a jövőbe lát, míg a keresztesek egymással marakodó
haszonlesők, szánalmas jelenük rabjai. Materiális, erőszakos elvakultság feszül
a főszereplő metafizikus víziójának. A keresztesek vezetője grandiózus Nagy
Jeruzsálemmé formálná a természetet, méghozzá a Nagy Fehér parancsára. Ám ez merő
álszentség: Isten szeretetre tanít, nem gyilkosságra. Társai elfordulnak tőle,
a Pokolban érzik magukat. Bár Refn a Jodorowsky-iskolán kívül Tarkovszkij Sztalkerét, Terrence Malick panteista
melodrámáit, illetve a Dennis Hopper rendezőkarrierjét földdel egyenlővé tevő Az utolsó mozifilmet tekinti
sorvezetőknek, de a Valhalla Rising
sajátos Herzog-parafrázis is. Szinte az Aguirre,
Isten haragja inverzét láthatjuk – ezúttal nem a Kinski-címszereplő
kisiklására esik hangsúly, hanem egy külső szemszöget felvevő figura szemléli a
konkvisztádorok bukását. Gilles Deleuze teóriái segítséget nyújthatnak ennek
megértéséhez: nála a természetet pusztán birtokolni kívánó figurák csupán az
ún. hipnotikus dimenzióig jutnak, míg a természetet valóban meghódító, óriási
tetteket végrehajtó szereplők hallucinatórikus teremtmények. A Valhalla Rising karakterei közül a
keresztesek tartoznak az előbbi táborba. Természetet pusztító megalománok, akik
a saját arcukra formálnák a vidéket, majd beleőrülnek a kudarcba. Egyszemű ellenben
valóban a természet embere, aki otthont teremt egy kisgyerek, Are számára és az
ő védelmében hagyja magát lemészároltatni. Diszharmonikus, morajló zörejek
vetik szét a Nagy Jeruzsálem-ideát, a hangok és a Refnnél megszokott vörösen
izzó képek egyúttal az elme szilánkokra hullására is utalnak.
A főhős belső kalandot él
át. Rendezi saját zűrzavaros érzelmeit, és a hit útjára lép. Refn nem a Mel
Gibson jegyezte A passió nézőpontját
osztja. Elutasítja a test kínpornóba hajló gyötrelmeit, lemond a giccses
flashbackekről. LSD-utazásra invitálja nézőit: Egyszemű olyan pszichedeliába
csöppen, amely ténylegesen a felszabadulás felé visz. A vikingek önmagukat
számolják fel, amikor erőszak útján kommunikálnak. Morten Søborg kamerája folyton
férfierőszakot pásztáz, hasonlóan a Vérveszteség
homoerotikus felhangokkal, sőt, incesztussal társuló Leo-Louis összecsapásához,
a Pusher 3. éttermi-vágóhídi
dühkitöréséhez. Refn antihősei gengsztereknek próbálnak látszani, akik
birodalmat építenének, ám csupán a civilizációk leigázásának csődje jut nekik.
Velük szemben Egyszeműnek nincs Istene. Hisz magában, segít egy őt kísérő, és
vele telepatikus kapcsolatban álló gyermeknek. Faketrecbe zárt bestiaként látjuk
először, vándorlásai során emberi vonásokat vesz fel, majd kisfiú-partnerét az
indiánokra, vagyis a természettel együtt élő közösségre bízza. Hittérítő
ellenfelei ugyan embereknek vallják magukat, ám fokozatosan felöltik az
állatbőrt.
Egyszemű kilép a
korabeli világképből, új, pozitívabb síkra lép. Alois Riegl haptikus és optikai
felületei köszönnek vissza a Valhalla
Risingban, amelyeket Refn honfitársnője, Bodil Marie Thomsen esztéta a
közelkép és a nagytotál párhuzamaival ír le. Refn és operatőre mindkét
kivágatot használja: a premier plán rejtélyt sugall, a transzcendencia
leírhatatlanságára reflektál az Egyszemű és Are kapcsolatában rejtező szentség jeleként,
a nagytotál a főszereplő spirituális átváltozásának vizuális betetőzője. A Mads
Mikkelsen-karakter halála cseppet sem dicstelen, épp ellenkezőleg: szelleme
elhagyja esendő porhüvelyét, esszenciája a szikla, a víz, a fű territóriumában
lel új otthonra, nem pedig a kiontott belsőségek és a szétzúzott csontok
emésztőgödrében. Hirtelen, rövid időre feltárul előttünk az érintetlen paradicsom.
Messzire kerülünk a vér birodalmától, a halál az átlényegülés felé terel:
Egyszemű mártírrá válik, bebocsátást nyer a hősök panteonjába.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 5 átlag: 5.8 |
|
|