Film / RegényHannes Holm: Az ember, akit Ovénak hívnakKertvárosi átlagKovács Kata
Korával dacoló hős,
különös mellékszereplők, svéd humor.
Ha létezik az
összkomfort birodalmának az amerikai szuburbiánál is lehangolóbb szeglete,
akkor az a skandináv kertváros. A Fredrik Backman sikerregényét négy évvel
megjelenése után adaptáló Az ember, akit
Ovénak hívnak legalábbis ezt mondja róla, méghozzá egy nem kevésbé
szomorkás főhős révén. Evidens, hogy a kényszeres, kötözködő és mogorva Ove
imádott felesége hirtelen halálát és saját, 43 év utáni, méltatlan kényszernyugdíjazását
követően semmi másra nem vágyik, mint hogy szó szerint szoruljon a hurok a
nyakán. A Gran Torino alaphelyzete
jellegzetesen skandináv hangvétellel, igen könnyen fogyasztható filmnyelven
szólal meg, vezérfonala repetitív humor a „nehezebb öngyilkosnak lenni mint
hinnénk” alapelv jegyében. A két, párhuzamos idősíkon megismerjük a férfi
legkevésbé sem extravagáns, ám drámai fordulatokban bővelkedő élettörténetét, és
követjük találkozását egy lusta, terebélyes macskával valamint új szomszédjaival,
egy zajos és életvidám családdal, élükön a várandós anyukával, aki Ove barátja
lesz.
A pályája során szinte
kizárólag mainstream komédiákkal foglalkozó, csupán néhány, szerzőibb vénáról
tanúskodó drámát jegyző Hannes Holm visszatér nagyjátékfilm-rendezői
debütálása, az 1995-ös Egy a sok közül
alaphelyzetéhez, s egyben pályája központi tematikus elemét, a normálistól
semmiben eltérni nem vágyó kisembert helyezi a középpontba. Holm munkásságának
fő gondolatai és témái ugyancsak megjelennek, ilyen a romantikus szerelembe
vetett, naiv hit (Ádám és Éva, Klassfesten) és a hányatott sorsú, naiv
fiú felnőtté válásának motívuma (Az
utolsó vakáció), ám az időskorú hős alakja és a visszatekintés lírai
motívuma új fejlemény a rendező repertoárjában. A népszerű svéd
Sune-könyvsorozatot adaptáló, közelmúltbeli Szeleburdi
svéd család-filmek közül Holm kettőt rendezett, egynek pedig a
forgatókönyvírója, s ezeknél a kasszasikerért ácsingózó, blőd családi filmeknél
sem csak a közönségbarát komédiáról, de az éteri szerelemről és a kényszeresen
középszerű alakokról (mint Sune apja) szóló tudását is kamatoztatta. Az Ovéval
csaknem egyidős alkotó tehát most végre kicsit összefoglalja eddigi fő mondandóit,
egyúttal személyes hangon, ám szélesebb közönséghez is szól.
Egy másik svéd
közönségsiker, A százéves ember, aki
kimászott az ablakon és eltűnt filmváltozata után egy évvel most itt egy
újabb regényátirat idős korával dacoló hőssel, akire mindenki meglepetésére még
igenis nagy kalandok várnak. (A két filmet egyébként ugyanaz az operatőr, Goran
Hallberg jegyzi.) A majdnem feleannyi (59) éves Ove élete azonban nem
bővelkedik pikáns kalandokban, ő a megtestesült (és immár felesleges) kisember,
s ilyenformán a film is híján van az attrakcióknak és a látványos kalandoknak. Közös
a két filmben a flashback-technikán, valamint a komédia és a pátosz vegyítésén túl,
hogy ez a történet is epizódszerűen építkezik, fő humorforrásai pedig a váratlanul
felbukkanó, különc mellékszereplők, akiknek abszurd vagy szatirikus hangvételű
ábrázolása azonban szinte minden szociális érzékenységtől mentes, így a
kertvárosi környezet és annak lakói is a puszta környezetet adják, de nélkülözik
a jelentősebb többlettartalmat. Az idealizált volt feleség természetesen jólelkű
tanítónő, a szomszédba költöző, harsány és kedves család perzsa gyökerekkel bír,
a kiállhatatlan Ovéról pedig rövid úton kiderül, hogy meleg szívét súlyos
múltbeli traumák terhelik – az unalomig ismert sztereotípiák azonban szerencsére
a klasszikus fekete komédia eszköztárával és némi szellemességgel találkoznak.
Ove figuráját és magát a történettípust igen jól ismerjük az európai
művészfilmtől az amerikai fősodorig bárhonnan, már Melvin Udall, a Lesz ez még így se hőse életébe is egy
cuki háziállat és egy bölcs tekintetű fiatal nő hozta el a karakterfejlődést. Ám
ahogyan Ove, úgy a róla szóló film sem emelkedik ki semmivel az átlagból.
AZ EMBER AKIT OVÉNAK HÍVTAK (En
man son heter Ove) – svéd, 2015. Rendezte: Hannes Holm. Írta: Frederik Backman
regényéből Hannes Holm. Kép: Göran Hallberg. Zene: Gaute Storaas. Szereplők:
Rolf Lassgard (Ove), Zozan Akgün (Nasanin), Tobias Almborg (Patrik), Anna-Lena
Bergelin (Lena). Gyártó: Nordisk Film. Forgalmazó: Vertigo Média Kft. Szinkronizált. 116 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 10 átlag: 6 |
|
|